Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

I Decision Makers skal medlemmerne være klar på at åbne op og møde nye mennesker, forklarer stifterne Nina Ulrik Jensen og Nicolai Sabro Hansen. Foto: Mathias Banke

Unge beslutningstagere får relationer at spejle sig i

Når man er ung iværksætter, står man over for mange udfordringer, som venner og familie sjældent kan relatere til.

Derfor har Decision Makers skabt netværksgrupper i Aarhus, Købehavn og Aalborg, hvor unge beslutningstagere i startups og scaleups kan mødes og knytte bånd til andre, der har lignende professionelle udfordringer.

Nu er turen kommet til Odense.

Stifterne bag Decision Makers, Nicolai Sabro Hansen og Nina Ulrik Jensen, har allerede holdt forpremiere på netværket i byen, og de er glade for den opbakning og villighed, byens iværksættere viser. For uden det, ville der ikke være noget netværk.

De to fortæller meget mere om ideologien bag Decision Makers i dette nyhedsbrev. Er du interesseret i netværket, kan du række ud til en af de to. Der er begrænsede pladser på et hold, men er opbakningen stor nok, bliver der oprettet et nyt.

I dette nyhedsbrev får du også sidste indspark i vores sommerserie, hvor vi går i dybden med forskellige værktøjer.

Denne gang handler det om Zendesk, som Annette Lykke Nielsen fra den esbjergensiske virksomhed Kids-world bruger til at lette arbejdsbyrden og få styr på kundernes henvendelser.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Odense, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores Linkedin-side, hvor vi deler alle artiklerne, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du tænker kunne være interesserede.

Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

Tak fordi du læser med og deler vores historier!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Nina Ulrik Jensen og Nicolai Sabro Hansen driver iværksætternetværket Decision Makers, som nu er kommet til Odense. Foto: Mathias Banke

Iværksætternetværk har spredt sig til Odense: - Det er lige gyldigt, om de snakker om kæresteproblemer eller CRM

Decision Makers er et netværk for unge beslutningstagere i startups og scaleups, der på tre år har fået fodfæste i tre byer og mere end 100 medlemmer.
 
Nu står netværket på tærsklen til at åbne en gruppe i Odense.
 
Netværket er for folk mellem cirka 20 og 35 år, som har det til fælles, at de træffer beslutninger i deres virksomhed og har personaleansvar. Pointen er at samle unge professionelle, der ofte mangler folk i deres omgangskreds, der kan relatere til udfordringerne med at drive virksomhed.
 
Bag netværket står Nicolai Sabro Hansen og Nina Ulrik Jensen. De har allerede afholdt en indledende aften hos kontorfællesskabet Coworking, hvor de fik en fornemmelse af opbakningen til netværket.
 
Konklusionen er, at Odense-holdet starter op 1. september.
 
- Hele det sociale aspekt lader til at være vigtigt for iværksætterne i Odense. Bare det, at der kommer nogen og sætter lidt formel på det og faciliterer det, har manglet i Odense, hører vi, siger han.

Hvad Decision Makers helt præcist er for en størrelse, kan du blive klogere på, hvis du læser hele artiklen.

Decision Makers har på tre år vokset sig fra at være et lille iværksætternetværk i Aarhus til også at have grupper i Aalborg og København. Nu åbner netværksvirksomheden en gruppe i Odense.

RELATIONER: Da Nicolai Sabro Hansen for lidt over tre år siden samlede en flok ligesindede, unge professionelle til lidt erfaringsdeling over en fyraftensøl, lå der ingen større ambitioner bag.

Ret hurtigt blev det dog tydeligt, at det var et koncept, flere gerne ville være en del af. En af dem var Nina Ulrik Jensen, der har været med fra starten - først som deltager, siden hen som medstifter af netværksvirksomheden Decision Makers.

- Efter noget tid skulle Nicolai tilbage til København, men han følte, han havde skabt noget virkelig godt i Aarhus, og jeg var enig. Jeg nød at være medlem, og jeg har en baggrund inden for corporate events, så han spurgte mig, om vi skulle stifte et ægte selskab og føre det ud i livet, siger Nina Ulrik Jensen.

Siden kom konceptet til Aalborg, og nu starter Decision Makers et hold op i Odense.

Medlemmer med fællesnævnere

Som navnet antyder er Decision Makers et netværk for beslutningstagere. Ledere og iværksættere i startups og scaleups med ansvar for virksomheden og de ansatte.

Men det er vigtigt for Nina Ulrik Jensen og Nicolai Sabro Hansen, at netværkets medlemmer kan spejle sig i hinanden og dele erfaringer. Derfor er der en løs regel om, at medlemmerne skal være mellem 20 og 35 år gamle.

- Vi oplever, at beslutningstagere i den alder har en omgangskreds, hvor mange stadig studerer, er lønmodtagere eller har travlt med at stifte familier, og derfor mangler de relationer, som kan relatere til udfordringerne ved at drive en virksomhed, forklarer Nicolai Sabro Hansen.

Når netværket mødes, skal stemningen være uformel, åben og venskabelig, og så er spændet mellem en iværksætter i starten af 20'erne og en virksomhedsleder på den gode side af 40 for stor.

- Det er megafedt at kende mennesker med ressourcer og erfaring, men der findes en masse andre netværk, hvor man kan få samvær og sparring med dem. Fællesnævnerne er det, der gør, at folk kan relatere på den nære måde og bygge venskaber, siger Nina Ulrik Jensen.

- Vores medlemmer bliver ikke kun forretningsforbindelser. Mange bliver venner og deler mere end bare business. Det sker, fordi de har fællesnævnere, pointerer hun.

God opbakning

9. august holdt Decision Makers et indledende og uforpligtende møde med potentielle, odenseanske medlemmer.

Kontorfællesskabet Coworking Plus lagde hus til aftenen, ligesom det fremover vil gøre, hvor cirka 15 mødte op, og det er en god start, når der inden 1. september skal samles et hold på 20-25 personer.

Det er oplagt at holde netværksaftenerne i de rammer, fordi Decision Makers kan tilføje noget ekstra til den sparring og det fællesskab, Coworking Plus står for.

Decision Makers er udsprunget af Nicolai Sabro Hansens iver for at skabe relationer til ligesindede, da han selv var ung i en by, hvor han ikke havde et netværk. Derfor er sociale relationer det vigtigste i iværksætternetværket. Foto: Mathias Banke

- Jeg tror, at man vælger at være med i et netværk, fordi man er mere sulten, og har brug for mere end at sidde ved siden af nogen. Det er også derfor, at sådan en som Mads (Mads Limére Fugl, direktør for Coworking Plus, red.) vil lege med os. Selvom han har et sted med faciliteterne til at bringe folk sammen, kan der sagtens ske mere. Vi er det mere, siger Nina Ulrik Jensen.

Nicolai Sabro Hansen føler også, at Decision Makers er mere end velkommen i byen.

- Hele det sociale aspekt lader til at være vigtigt for iværksætterne i Odense. Bare det, at der kommer nogen og sætter lidt formel på det og faciliterer det, har manglet i Odense, hører vi, siger han.

Faglighed og fyraften

Det er lige præcis, hvad de får til Decision Makers' netværksaftener.

Et medlemskab koster 7.500 kroner pr. halvår, og så mødes man som udgangspunkt med sin netværksgruppe en gang om måneden. En typisk aften starter med et måltid og følges op med et fagligt indspark inden for strategi, vækst eller ledelse.

- Det aldrig er nogen, der kommer med 100 slides og taler 45 minutter i streg. Det er meget mere eksperter og specialister, der vil komme forbi om aftenen og drikke en øl med os og svare på vores spørgsmål, siger Nina Ulrik Jensen.

- Nu hvor vi er over 100 medlemmer på tværs af byerne, har vi adgang til mange forskellige kompetencer i netværk, så vi bruger sjældent eksterne talere, forklarer Nicolai Sabro Hansen.

Da Nina Ulrik Jensen stiftede Decision Makers med Nicolai Sabro Hansen, gjorde de det af ren og skær lyst. Men i takt med at folk snakkede om netværket, og efterspørgslen steg, så de muligheden for at lave en forretning ud af det og gøre det ordentligt. Foto: Mathias Banke

Resten af aftenen er der fri leg.

- Folk kan slå benene op og drikke en fyraftensøl, eller hvad man nu drikker, og så snakke med nogle ligesindede om de udfordringer, man sidder med. Eller man kan bare hygge sig og snakke om løst og fast. Vi prøver ikke at proppe det ned over hovedet på nogen, siger Nicolai Sabro Hansen.

- Jeg siger altid, at det er lige gyldigt, om de snakker om kæresteproblemer eller CRM-systemer, tilføjer Nina Ulrik Jensen.

Ud over de almindelige netværksaftener, mødes grupperne også en gang i mellem til aktiviteter, hvor man kan få arbejdet på afstand. Det kan eksempelvis være petanque, shuffleboarding eller padel.

En gang imellem er der også større events, hvor grupperne fra de forskellige byer mødes på en mere festlig måde.

- Engagement er nøgleordet

Et vigtigt aspekt af Decision Makers er også, at man ikke skal møde op til en netværksaften med en intention om at skulle sælge noget.

- Det hører ikke hjemme i en nær relation. Det ville være det samme, hvis jeg forsøgte at sælge et produkt til mine familiemedlemmer. Det skal nok ske af sig selv, når vi lærer hinanden at kende og finder ud af, at mit produkt matcher dit behov. Men hvis det første, du gør, er at hive et visitkort op af lommen, bliver udgangspunktet for vores relation transaktionel. Det dur ikke med det, vi gerne vil opnå, siger Nina Ulrik Jensen.

Det er også med til at skabe et rum, hvor folk tør åbne op.

- Folk skal gide dele ud af dem selv og bidrage til en god samtale. Kommer man med ja-hatten på og er åben over for nye indtryk og mennesker, plejer det at gå rigtig godt. Det er det vigtigste, for det skaber en god energi, og det er nødvendigt, hvis det skal blive et godt netværk, siger Nicolai Sabro Hansen.

- Engagement er nøgleordet, slår Nina Ulrik Jensen fast.

Hos Kids-world har brugen af Zendesk blandt andet betydet, at de har langt færre post-its siddende på skærmene, fortæller medstifter Annette Lykke Nielsen. Men værktøjet har været værdifuldt på langt flere områder. Systemet fortæller dem blandt andet, at de skal ringe til for eksempel kunden Louise, og samtidig får de så mailkorrespondancen med kunden, så de kan se, hvad det helt præcis er, de skal ringe om. Foto: Ken Mathiesen

Bliv ekspert i kundeservice: Få styr på henvendelserne og let arbejdsbyrden med Zendesk

Kundesupport-værktøjet Zendesk løfter en stor del af arbejdsbyrden for et kundeservice-team. Det er tilfældet for børnetøjsforretningen Kids-world, der sælger tøj online.

Stifter Annette Lykke Nielsen er stor fortaler for værktøjet Zendesk, som de implementerede i virksomheden sidste år.

Ifølge hende er værktøjet nemt og intuitivt, så det handler blot om at komme i gang, hvis man vil levere den bedste kundesupport.

Læs med her, hvor Annette Lykke Nielsen deler ud om sin viden og erfaring med Zendesk, og hun fortæller hvilke fordele, der er ved værktøjet.

Indehaver af børnetøjsbutikken Kids-world, Annette Lykke Nielsen, guider der her igennem kundesupport-værktøjet Zendesk og fortæller, hvilke fordele det kan give din virksomhed.

Værktøj: Børnetøjsbutikken Kids-world, der er blevet en kæmpe succes siden stiftelsen i 2006, er Danmarks største onlineforhandler af børnetøj, fodtøj, legetøj og interiør til børn.

Ideen til Kids-world opstod, da parret Annette Lykke Nielsen og Jesper Klit Johansen savnede en webshop, der kunne tilbyde et tidssvarende og godt udvalg af børnetøj samtidig med, at der blev udvist en fantastisk kundeservice.

Det betød, at de i 2018 modtog E-handelsprisen “Brugernes Favorit” og Børn i byen-prisen “Årets forretning”.

Når det handler om kundesupport og kommunikation med kunderne, har Kids-world siden 2021 brugt værktøjet Zendesk.

Zendesk er en servicefokuseret CRM-virksomhed, som udvikler software, der er designet til at forbedre kunderelationer. Brugen af værktøjet har i høj grad gjort hverdagen lettere for medarbejderne i Kids-world. Da Erhvervsliv Esbjerg i februar talte med Annette Lykke Nielsen om netop værktøjer, der gør deres hverdag nemmere, lød forklaringen på brugen af Zendesk blandt andet således:

- Sidste år implementerede vi Zendesk i vores kundeservice, så vi altid kan holde styr på vores kundehenvendelser. Vi har tidligere kørt med Outlook, og det fungerede rigtig godt for fem-otte år siden, men det er for tungt, og vi har for meget korrespondance til, at det fungerer. Det gjorde det svært at få tråd i tingene.

Her deler Kids-world og Annette Lykke Nielsen sine erfaringer med Zendesk.

Værktøjer til en lettere hverdag

"Tre værktøjer" til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Hen over sommeren har vi talt med virksomheder om, hvilke værktøjer der gør hverdagen letter. Her kommer  sidste artikel i serien, hvor Erhvervsliv Esbjerg kigger på værktøjet Zendesk. 

De fem udvalgte værktøjer er:

  • Marketing: Ahrefs
  • Møder: Calendly
  • Kommunikation: Slack
  • Økonomi: Dinero
  • Kundeservice: Zendesk 

Hvad bruger man Zendesk til?

- Vi bruger primært Zendesk i vores kundeservice support - det er et fint, overskueligt ticket-system, der hjælper os med at holde styr på alle kundehenvendelser – uanset om det er via mail, chat eller andet. På denne måde kan vi altid holde styr på, at kundens henvendelse bliver håndteret med god kompetence og hurtigt.

- Dertil kan vi via Zendesk få gode statistikker på, hvornår vi får flest henvendelser og på denne måde optimere vores bemanding herefter.

Tilbage i februar forklarede Annette Lykke Nielsen, hvordan den slags statistikker er en fordel for Kids-world:

- Systemet giver os statistik hver uge på, hvor mange mails vi får, og på hvilke ugedage vi får flest. Det har givet et helt andet flow og meget bedre overblik. På den måde ved teamkoordinatoren i kundeservice, at vi for eksempel får flere mails om tirsdagen end om onsdagen og torsdagen, så det er bedre, at vi har en ekstra mand på arbejde tirsdag i stedet for, at teamet er bagud, når personen møder ind torsdag.

Hvordan bruger I det?

- Vi bruger Zendesk meget aktivt – hver eneste dag. Alt vores skriftlige kontakt mellem vores kundeservice og kunder foregår via Zendesk. Dertil har vi en integration til vores shopsystem, så vi på den bedste måde nemt kan få de relevante oplysninger til at kunne svare klart og hurtigt på henvendelsen.

- Vi bruger desuden aktivt Zendesk til at fordele arbejdet blandt vores ni dygtige kundeservicemedarbejdere, alt efter hvem der er på arbejde i de givne timer.

Endvidere kan Zendesk lette arbejdsbyrden for kundeservicemedarbejderne i forhold til at svare på spørgsmål, der går igen.

- Man kan også lave en såkaldt makro, så hvis vi får mange mails med samme spørgsmål, så kan systemet generere 90 procent af svaret på forhånd i form af en rimelig standard besked, som kundeservice-teamet kan personliggøre til den specifikke kunde. På den måde skal teamet ikke skrive den samme sætning om og om igen i forhold til for eksempel reklamationsret. Det gør livet i kundeservice meget lettere, og vi når samtidig mange flere kundemails med meget kortere svartid.

Hvilke fordele giver det?

- Udover det åbenlyse – at holde styr på kundehenvendelser og få dem besvaret inden for vores fastsatte tid – bliver Zendesk også hurtig en vidensdatabase blandt medarbejderne, både i forhold til vores store varesortiment men også kundeoplevelser.

- Dertil er Zendesk også en stor hjælp i forhold til sprog og indeholder mange oversættelsesmuligheder, da vi får henvendelser fra hele verden, har det vist sig at være en stor hjælp.

- Det er et super godt værktøj, så vi er simpelthen bedre forberedt. Vi vil gerne give vores kunder det bedste, og det er vigtigt, at vi ikke farer vild i vores post-its, hvis vi skal leve op til det. Zendesk højner serviceniveauet og gør også arbejdsdagen nemmere. Jeg er enormt positivt overrasket over det.

- Sidste år implementerede vi Zendesk i vores kundeservice, så vi altid kan holde styr på vores kundehenvendelser. Vi har tidligere kørt med Outlook, og det fungerede rigtig godt for fem-otte år siden, men det er for tungt, og vi har for meget korrespondance til, at det fungerer. Det gjorde det svært at få tråd i tingene.

- Derfor gik vi i gang med Zendesk-systemet. Før arbejdede vores kundeservice-team så meget, at de arbejdede for en ekstra mand, men nu arbejder de alle sammen helt almindelig fuldtid uden overarbejdstimer, som de alle havde før. Og det er ved, at vi har fået implementeret Zendesk.

Hvordan kommer man i gang?

- Det er super nemt at komme i gang med, da Zendesk er en cloud-baseret løsning, kan det let hentes ned til både computer, telefon eller tablet.

Man finder al info om værktøjet på zendesk.dk, hvor man også kan få hjælp til at integrere Zendesk med sine systemer.

Stig Langsager forlader det store byomdannelsesprojekt i Odense, "Fra gade til by" til fordel for en ny stillng som projektchef for Odense Dry Port, et milliardprojekt over de næste fire-fem år, hvor der skal opbygges et kæmpe logistikcenter for Odense Havn i Årslev på Midtfyn. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen

Langsager i spidsen for tørdokprojekt, gammel virksomhed vokser og en startup i millionklassen

Her er tre udvalgte nyheder fra byens erhvervsliv.

Stig Langsager i spidsen for anlæggelse af ny tørhavn

Det bliver en erfaren projektmand, der skal stå i spidsen for anlæggelsen af Odense Dry Port, et engelsk udtryk for tørhavn eller havn på land, som også er et andet udtryk for et logistikcenter. Et sådant skal anlægges i Årslev i løbet af de næste år, og Odense Havn har ansat Stig Langsager til at stå i spidsen for projektarbejdet.

- Det er simpelthen for spændende en mulighed til, at jeg kunne sige nej. Da jeg første gang læste om projektet i Fyens Stiftstidende tænkte jeg: Det skal jeg være med til. Jeg glæder mig mest til at være med til at bygge det op fra bunden. Vi starter på bar mark og skal derfra udvikle det til et stort erhvervsområde. Det bliver en meget spændende opgave, siger Stig Langsager.

Han har mange års erfaring som projektleder fra en række store projekter i Odense. Før byomdannelsen var han således projektchef for Munkebjergvejs forlængelse og Odins Bro over Odense Kanal, ligesom han også har været involveret i anlæggelsen af letbanen.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende

Sanovos vækst accelererer

Sanovo Technology, indvielse af nyt hovedsæde. Administrerende direktør Michael Strange Midskov. Foto: Jesper Beenfeldt Nielsen

Den har ligget i byen i årtier og havde i mange år en stille og rolig men stabil vækst. Men i de senere år er væksten i Sanovo Technology accelereret kraftigt.

Virksomheden producerer maskiner til håndtering af æg - til sortering, rensning, udslåning, pakning, tørring af pulver og meget andet.

Over de seneste fem regnskabsår er antallet af ansatte i koncernen steget med næsten 200, så der i gennemsnit var 558 fuldtidsmedarbejdere i 2021. I samme periode er omsætningen vokset med 336 millioner kroner og er nået op på lidt over en milliard kroner.

Medarbejderstaben på hovedkvarteret i Odense tæller 150 personer.

- Vores strategi er at lave maskiner, der kan mere end konkurrenternes, derfor køber vi virksomheder og teknologi, der kan forsyne os med nye kompetencer, siger direktør Michael Strange Midskov, der har investeret et kæmpebeløb på 120 millioner kroner hvert år i de seneste år.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Servicepos vil vokse - men ikke uden grund

Servicepos med direktør Brian Jakobsen i spidsen vækster kraftigt med deres fleksible system til fysiske butikker og skal i efteråret have en stor retailkæde med mere end 100 danske lokationer over på systemet. Derfor forventer Brian Jakobsen også, at væksten fortsætter med samme imponerende hast de kommende år. Foto: Trine Grauholm

Servicepos har udviklet en softwareplatform til butikker, som ifølge dem selv kan bruges til op mod 90 procent af de daglige opgaver i en butik.

Det har vist sig at være en god forretning.

2021-regnskabet viste en vækst på 65 procent på bruttofortjenesten, og Brian Jakobsen forventer en vækst på toplinjen på mellem 60 og 80 procent i år og endnu mere - måske ligefrem en fordobling - i 2023. På kort tid er medarbejderstaben også vokset fra seks til 21 medarbejdere, og det tal skulle gerne vokse yderligere de kommende måneder.

Lige nu har virksomheden en anslået værdi på 100 millioner kroner.

Men selvom der er fart på væksten, skal det aldrig gå forud for det gode produkt og en stærk kundebase.

- Jeg har set mange eksempler på ubegrundet skalering. Virksomheder, der har et pitch og en god idé, men hvor de hverken har et produkt eller den første kunde og alligevel sætter en valuation på 70 millioner kroner og får et lån. Mange af dem laver også noget fedt i dag, men det er noget andet end det, de startede med at pitche, fortæller direktør Brian Jakobsen, som heller ikke fokuserer på antallet af medarbejdere som et parameter, der nødvendigvis siger noget om en virksomheds succes.

- Vi går mere op i, at vi vækster på kunder, omsætning og produkt end på medarbejdere, for du kan altid hyre nye medarbejdere. Det graver bare et dybere hul i kassen, siger Brian Jakobsen.

Læs hele historien hos Erhverv+.