Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Nogle sætter pris på fleksibilitet og på at kunne fokusere på driften, andre sætter pris på en swimmingpool til de ansatte. Henrik Asmussen, direktør for Beautycos, er et eksempel på sidstnævnte. Foto: Mathias Banke

En virksomheds fysiske rammer kan være mange ting

Ingen virksomheder kommer nogen vegne uden tag over hovedet. Det siger sig selv.

Men det er overhovedet ikke selvsagt, hvordan man griber boligsituationen an.

Tag for eksempel Henrik Asmussen, der er stifter og direktør af virksomheden Beautycos. Han startede med at sælge kosmetik- og frisørprodukter på kræmmermarkeder hver anden weekend landet over, inden han flyttede ind i sin første fysiske butik.

Nu har hans firma vokset sig langt større end det, og det har givet ham midlerne til at føre drømmen om et domicil, der blandt andet har en biograf i kælderen, ud i livet. Det er blot et punkt på en lang liste af faciliteter, du som regel ikke finder hos en virksomhed.

Heldigvis for Henrik Asmussens ansatte, er det helt op til dem selv at planlægge deres dag - så mon ikke der bliver tid til en film efter arbejdsdagen. Eller før. Ingen stopper dem.

Daniel Johannsens it-virksomhed, Cybot, har løst domiciludfordringen på en knap så ekstrem måde, der dog stadig afviger fra det helt traditionelle.

Cybot er en af de virksomheder, der valgte at flytte ind i et kontorfællesskab hos Coworking Plus på Kochsgade, da den voksede sig for stor til Daniel Johannsens loft. Det har vist sig at være en god beslutningen, for på fire år er virksomheden vokset fra kun at bestå af Daniel Johannsen til 35 ansatte i Odense.

Derfor er Cybot nu "flyttet" syv gange hos Coworking Plus, og Daniel Johannsen gør det gerne en ottende gang, hvis det er muligt.

Du er velkommen til at dele både nyhedsbrev og artikler i dit netværk. Du kan følge med på Linkedin eller erhvervslivodense.dk, mens nye læsere kan tilmelde sig her.

Har du en historie, et tip eller vil du bare vende verdenssituationen over en kop kaffe, er du altid velkommen til at række ud. Det gør du nemmest ved at sende en mail.

Tak for at læse med - og rigtig god weekend, når du når dertil.

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Henrik Asmussen minder ikke om andre direktører. Hans medarbejdere i Beautycos har enormt frie tøjler, og det er afspejlet i det nye domicil, Asmussen er ved at bygge i Odense. Foto: Mathias Banke

Kræmmerkongen i betonslottet: Mine ansatte ved, at jeg er "sindssyg"

Henrik Asmussen driver kosmetik- og helseforretningen Beautycos.

Han giver sine ansatte fuldstændig frie tøjler til at gribe deres opgaver an, som de vil.

Nu er han ved at udleve sin drøm ved at bygge et domicil, der blandt andet indeholder pool og biograf.

For ham er kollegaerne det bedste ved at være selvstændig. Men når han fylder 60, er han klar til at trække stikket.

Henrik Asmussens kollegaer kan næsten gøre, som de vil. Der er ingen prædikater eller båse i hans virksomhed, Beautycos, og faktisk ser han ikke engang sig selv som chef - selvom der altså står direktør ved hans navn i virksomhedsregistret. Lige nu bruger han alle sine kræfter på at bygge et domicil, der er lige så aparte som sin ledelsesstil.

INDSIGT: På en mark i Bellinge ligger 17-årige Henrik Asmussen med hænderne i sandet. Han luger ukrudt med de bare næver.

Det er lortetjansen. De heldige kører traktoren, som man skal løbe efter, når frokostklokken lyder. Ellers spiser man ikke.

Andre dage står han otte timer og stikker planter i stilhed. Han må ikke snakke med sine kolleger, og da han engang tændte radioen, kastede hans chef den i gulvet. De var kommet for at arbejde - ikke høre musik, havde chefen råbt.

Teenageren løfter blikket fra sandet og kigger mod horisonten, hvor han kan ane Odense Å. Tusinder af Veronica-planter står på rækker, der lige så godt kunne være endeløse. Hans hænder er sprækkede og blodige efter 20 arbejdsdage i streg på marken.

Øjeblikket er fastfrosset i Henrik Asmussen erindring, for lige der traf han en beslutning: Det her var ikke det, han skulle bruge sit liv på.

Derfor startede han for 13 år siden Beautycos, der sælger kosmetik-, frisør- og helseprodukter.

Først som købmand på kræmmermarkeder hver anden weekend ved siden af sit fuldtidsarbejde som eksportkonsulent hos Gasa. Han hadede at skulle på kræmmermarked, men han var god til det, og han holdt ved.

I dag har Beautycos 11 butikker og en salon landet over samt en webshop med mere end 40.000 varenumre.

Udlever drømmen

I dag er Henrik Asmussen i gang med at udleve sin drøm. En drøm, der fysisk er ved at tage form i det nye domicil, han er ved at bygge.

- Det her er mit monument, siger Henrik Asmussen med et smil.

Lige nu er det en stor betonbygning uden inventar. Når det står færdig, vil det indeholde swimmingpool, spa, saunaer, motionsrum, område til børnepasning, festsal, beautysalon, udendørs beachvolleybane, indendørs badmintonbane, terrasse til sammenkomster, vaskeri og en biograf i kælderen.

Alt sammen frit tilgængeligt for Henrik Asmussens 25 administrative ansatte.

Meget af det er han selv kommet på skulle være i domicilet. Men eksempelvis swimmingpoolen blev ønsket af en af de ansatte, da han spurgte dem, hvad de kunne tænke sig i det nye domicil.

Det nye domicil er på i alt 6000 kvadratmeter. Ud over alle faciliteterne og kontorerne får Beautycos også et kæmpe lager. Henrik Asmussen laver selv så meget på byggeriet, han kan. Foto: Mathias Banke

Bare det, at Beautycos' ansatte kan finde på at komme med sådan et ønske, siger en del om kulturen og forholdet til "direktøren".

- De ved jo godt, jeg er "sindssyg", og at jeg elsker det ekstreme, siger Henrik Asmussen med et glimt i øjet.

Det kommer blandt andet til udtryk, når han arrangerer virksomhedsfest i en bøgeskov med gøglere, en rosé-sprøjtende enhjørning og akrobater i silkelagener.

Ingen båse på arbejdspladsen

Nogle synes sikkert også, at Henrik Asmussens tilgang til titler og roller er lettere sindssyg.

De betyder nemlig ikke noget for ham.

- Jeg er ikke leder som sådan, og jeg er ikke chef. Jeg sidder i rum med mine kollegaer, så jeg har ikke mit eget kontor, og de må ikke kalde mig chef – det gør de alligevel for sjov for at drille mig. Men jeg vil ikke distancere mig fra dem. De er lige så vigtige som mig. Det kan godt være, at jeg havde idéen og visionen til at skabe det her, men det, jeg har været god til, har været at finde menneskene, som kan komme med mig på rejsen. Uden dem havde jeg ikke nået det her, forklarer han.

- De mennesker, jeg har ansat, er skidegode. De kan godt have en off-day, men så samler de hinanden op. Det klarer de fuldstændig internt. Det, tror jeg, kommer af min frisindede ledelsesstil, hvor jeg lægger op til, de selv løser deres udfordringer, siger Henrik Asmussen.

På samme måde har de ansatte ikke som sådan specifikke roller.

- Jeg kan ikke lide at sætte folk i båse. ”Nu er du det”, og så får du en label på. Det er skidt, for vi skal være en dynamisk virksomhed, hvor vi kan hjælpe hinanden på alle mulige punkter. Vi skal ikke have én specialist – vi skal kunne erstatte hinanden, så virksomheden altid kan drives.

- Det ligger ret dybt på min rygrad, at jeg ikke kan lide båsene. Du kunne jo godt være ansat som indkøber hos mig, men hvis jeg ved, at du elsker computere, er det jo nærliggende for mig, at jeg tilbyder dig til at se på noget html-kode, hvis du kan det.

- Jeg bilder mig ind, at folk godt kan lide den alsidighed, siger Henrik Asmussen.

Vil aflive mandagsstemning

Folk har spurgt Henrik Asmussen, om han ikke bare fylder det nye domicil med en masse faciliteter, fordi han vil have, de ansatte aldrig tager hjem.

- Det er overhovedet ikke det, jeg gør, slår han fast.

- Den tankegang, der er mandag morgen, hvor man ikke gider på arbejde, forsøger jeg at fjerne. Jeg sørger for, at der er lidt at spise. Der er morgenfitness, og hvis man ikke nåede at vaske sit tøj, så har vi et vaskeri herude nu, siger Henrik Asmussen.

Han kan ordne mange af de små ting, der i hverdagen, siger han. Men tilgangen til arbejdet må de ansatte selv stå for, og derfor er rekrutteringsprocessen meget vigtig.

Henrik Asmussens vigtigste sparringspartner er vennen Christian Hartzberg, der er medejer af Beautycos på Sjælland. Han er mere analyserende og grundig end Henrik Asmussen, der er impulsiv og kreativ. - Vi er som yin og yang. Foto: Mathias Banke

Kompetencerne er selvfølgelig vigtige, men Henrik Asmussen forsøger lige så meget at lære de potentielle kollegaer at kende personligt.

- Et godt spørgsmål er, om de kan lide at blive færdig med tingene. Hvis de svarer ”ja, jeg kunne ikke finde på at gå hjem, før alt er færdigt”, siger jeg til dem, at de ikke kan arbejde her, for vi er aldrig færdige. Det, du troede sluttede i dag og skulle fortsætte på i morgen, kommer ikke til at ske, for i morgen er der 1000 nye ting at tage sig af, fortæller han.

Nogle svarer dog bare, hvad de tror, Henrik Asmussen vil høre, men når folk finder ud af, hvordan det hænger sammen hos Beautycos, sænker de paraderne.

- Vi skal lige have skuldrene ned, når vi snakker, for vi er meget uformelle herinde. Det mærker folk med det samme, tror jeg, når de kommer til samtale.

Kollegaerne er det bedste

Henrik Asmussen kan ikke pege på nogen eller noget specifikt, der har været inspiration til hans måde at drive virksomhed på.

- Det kommer helt naturligt. Jeg kan ikke andet. Jeg tror, jeg er en megadårlig leder, hvis det kommer til at svinge pisken. Selvfølgelig kan jeg blive gal, men jeg skælder aldrig ud. Så hellere tale om det. Vi skal ikke gå klædt i lilla tøj, sætte os ned og ryge en fed sammen, men vi skal behandle hinanden godt.

Han svarer prompte til spørgsmålet om, hvad det bedste ved at være selvstændig er.

- Det er kollegaerne. Jeg kan få lov at vælge kolleger, jeg bliver inspireret af, og som kan give mig noget i min hverdag.

- Hver gang, vi ansætter en ny kollega, fejrer jeg det med min kæreste, Ewa. Andre måler det nok meget på økonomien – og måske er det også det klogeste – men min glæde er større, når jeg får en ny kollega, fortæller han.

Blå bog

Henrik Asmussen er 48 år gammel.

Han er kæreste med Ewa, og sammen har de døtrene Scarlett og Mercedes på henholdsvis 10 og fem.

Han er uddannet som gartner og eksportkonsulent fra henholdsvis Exposa og Gasa.

Den største beslutning, han har taget som direktør, er at bygge det nye domicil. Når det står færdigt, håber han, at han endelige kan ånde lettet op.

- Det er det her monument. At sige ”nu gør jeg investeringen, der skal til”. Det er næsten grimt at sige, det er endemålet, for som leder er der en forventning til, at man altid sætter et nyt mål. Men jeg tror godt, man kan hvile i nuet og nyde det. Det har jeg ikke haft tid til endnu, men det får jeg, når det her står færdigt.

I dag bruger han 312 timer om måneden på at arbejde alle ugens dage, men det har han ikke tænkt sig at gøre resten af sit liv.

- Når jeg fylder 60, sælger jeg virksomheden eller sætter en anden ved roret. Jeg trækker i hvert fald stikket og nyder tiden med familien. Nogle vil mene, at så er jeg for gammel, men det skal jeg nok selv bestemme.

Daniel Johannsen flytter ikke Cybot ud ad Coworking Plus' lokaler, før det er absolut nødvendigt. Foto: Michael Nørgaard

Daniel har flyttet sin virksomhed syv gange - i samme hus

Daniel Johannsens virksomhed Cybot bor i kontorfællesskabet Coworking Plus' lokaler.

Det har været en stor fordel for den hastigt voksende virksomhed, som har kunnet leje større lokaler løbende i takt med, der kom flere medarbejdere til. 

Og fordelene er flere: Man er en del af et fællesskab, andre har styr på alt det, der ikke er en direkte del af forretningen, man er ikke bundet af lange lejekontrakter, og i stedet for at bruge penge på mursten kan man bruge dem på vækst. 

Derfor har Daniel Johannsen heller ikke tænkt sig at flytte virksomheden ud af Coworking Plus, før der ikke er andre muligheder, og han anbefaler alle startups at gøre som Cybot.

På under fire år er Cybot vokset fra et enmandsforetagende til at have 35 ansatte i Odense. Når væksten sker så hurtigt, kan det være svært at finde lokaler i en størrelse, der giver mening både i dag og i morgen. Heldigvis for stifter Daniel Johannsen dukkede kontorfællesskabet hos Coworking Plus op som alternativ, og siden da har han slet ikke overvejet andre muligheder.

VÆKST: Da Daniel Johannsen stiftede Cybot i 2012, sad han på loftet i sin bolig.

I 2017 kom de første investorer med om bord, og så var det tid til at ansætte de første medarbejdere og finde nye lokaler.

Allerede da vidste Daniel Johannsen, at der ville blive brug for fleksibilitet i pladsen, fordi der ville komme løbende ansættelser.

- Jeg kiggede på almindelige erhvervslejemål. Problemet med dem var to ting: Man var nødt til at anskaffe sig lokaler, der var meget større end det aktuelle behov. Det ville give store omkostninger uden værdi. Det er svært som en startup-virksomhed at forudsige, hvor hurtigt det kommer til at gå.

- Den anden problemstilling er bindingsperioder. Man er typisk bundet mellem to og fem år, og derfor ligger der en stor risiko i, at man pludselig står med bindinger og skal betale til noget, man ikke rigtig kan bruge længere, forklarer Daniel Johannsen.

Det gode alternativ

Cybot har udviklet Cookiebot, der sørger for, at hjemmesider overholder lovgivning som eksempelvis GDPR.

Den er Daniel Johannsens tredje virksomhed, og begge foregående virksomheder havde til huse ved traditionelle lejemål. Det var både besværligt og dyrt, så han var slet ikke i tvivl, da han fik øje på kontorfællesskabet Coworking Plus.

- Konceptet her er perfekt til en virksomhed som Cybot, fordi der netop er mulighed for at udvide og oprette flere pladser, efterhånden som behovet opstår.

Alt det, man normalt selv skal ordne - rengøring, madordning, betaling af udgifter i forbindelse med driften - slipper man også for i et kontorfællesskab.

- Både rent praktisk, men også likviditetsmæssigt, var det en fordel at kunne rykke ind her, siger direktøren.

Derfor skal du overveje et kontorfællesskab

Her er Daniel Johannsens argumenter for, at man skal overveje at leje sig ind i et kontorfællesskab ud fra hans egne erfaringer.

  • Et godt udklækningssted. Da Cybot var en opstartsvirksomhed, gav kontorfællesskab de bedst tænkelige rammer for den. Man slipper for at skulle bruge energi på en masse forskellige ting, så nye virksomheder kan fokusere på forretningen.
  • Fleksibilitet. Cybot øgede hurtigt antallet af ansatte, så et fast lejemål ville have været som en spændetrøje for dem. De ville enten have tomme arealer eller være tvunget til at sætte rekrutteringen i bero, indtil de kunne finde noget større. Men hos Coworking Plus har de kunnet udvide, når der var brug for det.
  • Fællesskab. Når du starter din egen virksomhed, er det rart ikke at skulle sidde alene dag ud og dag ind. Du lærer andre virksomheder at kende og får helt naturligt bygget et netværk. For Cybot har det også været vigtigt at kunne tilbyde et interessant miljø, når du vil tiltrække dygtige folk. Det var kritisk ved de første ansættelser i Daniel Johannsens virksomhed.
  • Goderne. Kantine med buffet og dagligt skiftende menuer eller lignende har man bare ikke i opstartsvirksomheder. Der skal folk selv have leverpostejsmaden med, og måske er der ikke lige et køleskab til at holde maden kold. Man har også café, loungeområder og konferencerum til rådighed.

I begyndelsen var der kun Daniel Johannsen og en studentermedhjælper i Cybot. De sad ved et bord i åbent område hos Coworking Plus. Ret hurtigt kom der flere ansatte til, så virksomheden rykkede ind på et kontor hos kontorfællesskabet.

Så kom der flere ansatte, og Cybot flyttede igen. Og igen.

Nu har virksomheden i alt flyttet syv gange hos Coworking Plus, så der i dag sidder 35 ansatte på et kontor med plads til cirka det dobbelte. Det regner Daniel Johannsen med er fyldt ud om et år, fordi Cybot netop har færdiggjort en fusion med tyske Usercentrics.

- Som det ser ud lige nu, var seneste gang den sidste, vi kunne opgradere hos Coworking – medmindre vi skal sprede os ud over flere kontorlokaler. Det er svært at sige, hvor meget vi kommer til at vokse de næste år, så flere kontorer vil stadig være bedre end et traditionelt lejemål, siger Daniel Johannsen.

Bliver boende, så længe der er plads.

Når Cybot opnår en vis størrelse, kan det blive nødvendigt med eget domicil, men det er ikke noget, Daniel Johannsen har overvejet endnu.

- Med eget domicil binder man mange penge i mursten. Lige nu har vi en unik mulighed for at vokse ekstremt hurtigt, så derfor giver det bedre mening at putte pengene direkte ind i væksten, siger direktøren, som dog ikke kan afvise, at et domicil bliver nødvendigt på den lange bane.

Cybot har afdelinger i Odense, København og Prag. Alle tre lokationer benytter kontorfællesskaber. Foto: Vibeke Volder

Burde alle overveje at leje erhvervsareal på den her måde?

- Det giver god mening for opstartsvirksomheder, fordi det kan være en ensom tilværelse, når man sidder alene med sine idéer. Det er enormt værdifuldt at kunne snakke med andre hen over en kop kaffe i loungen eller til de arrangementer, der er her. Man kan diskutere, hvad man er i gang med, få noget sparring eller måske endda finde nogle samarbejdspartnere.

- Det er god måde at kunne komme ud af sit eget hjem på og få base til en relativt lav omkostning, uden man skal binde en masse likviditet, så jeg vil helt klart anbefale det til  alle, der er iværksættere.

Kommer du aldrig til at leje traditionelt igen?

- Ikke med en virksomhed, som vokser hurtigt. Det er klart, at vi på et tidspunkt når en størrelse, hvor vi skal have en større base, men jeg foretrækker at blive her så længe, det overhovedet er muligt.

- Så længe Coworking har plads til os, bliver vi boende, for det fungerer rigtig godt for os, siger Daniel Johannsen.

Tesla har åbnet et nyt center på Svendborgvej i Odense. Det er det fjerde af slagsen i Danmark. Foto: Michael Bager

Det er også værd at vide fra virksomhederne

Pille med kunstig intelligens kan erstatte kikkertundersøgelser.

Tesla åbner sit første servicecenter på Fyn.

Bladt vinder kæmpeordre fra Ørsted.

Her får du en hurtig overflyvning over tre væsentlige erhvervshistorier fra den seneste uges tid.

RUNDT OM ODENSE: Odense Investor Summit løb af stablen torsdag på Dok5000 i Odense.

Her pitchede startup- og scaleup virksomheder deres virksomhed for potentielle investorer. En af dem, Stratos AI, har udviklet noget så unikt som en pille, der kan erstatte den klassiske kikkertundersøgelse, læger bruger til at undersøge patienters tarme.

Nybruddet er, at pillen er udstyret med kunstig intelligens, så den selv kan finde tegn på sygdom. Det skriver Fyens Stiftstidende om her.

Der er godt nyt for Tesla-ejere.

Odense har nemlig fået et helt nyt servicecenter - det første på Fyn og det fjerde i Danmark. Tidligere måtte ejere af den kendte elbil hele vejen til Vejle for at få bilen til service.

Fyens Stiftstidende har skrevet om det nye center her.

Til sidst er der nyt fra Odense Havn. Her har Bladt vundet en kæmpeordre for Ørsted om at levere enorme monopæle til en havvindmøllepark.

Odense Havn har de seneste år brugt 400 millioner kroner på at gøre havnen i stand til at klare tunge elementer som dem, Bladt nu skal bygge. Det er derfor mere end glædeligt, at den investering nu kommer havnen til gode.

Arbejdet med monopælene går for alvor i gang juli 2022, hvor 380 nye Bladt-ansatte indtager Odense Havn. Du læse mere i Fyens Stiftstidendes dækning lige her.