Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Programmeringschef og partner i Morningtrain, Niclas Johansen, gør dig klogere på DevOps-kultur. Foto: Mathias Banke

Kultur skal leve i organisationen - ellers er det bare flotte ord

Om man vil det eller ej, så er der altid en kultur i en virksomhed.

Det er måden, vi udfører opgaverne, taler til hinanden og fordeler ansvaret på.

Hos det digitale bureau Morningtrain forstår man vigtigheden i at have en veldefineret kultur, som resten af organisationen kan styre efter. Det gælder både vision, mission og strategi.

Niclas Johansen har haft ansvaret for at implementere DevOps-kulturen i Morningtrain. Det er en kultur i softwarevirksomheder, der fokuserer på at samarbejde mellem afdelinger, så man hurtigt kan fejle - og hurtigt opnå succes.

Ved at følge DevOps skaber Morningtrain både bedre løsninger for kunderne, og kulturen skaber en bedre arbejdsplads med mere trivsel for medarbejderne.

Niclas Johansen gør dig klogere på, hvad DevOps går ud på, og så skitserer han de fem trin, en virksomhed kan arbejde med, hvis den gerne vil implementere en ny kultur.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her.

Følg også gerne vores Linkedin-side, hvor vi løbende lægger historierne op.

Har du noget, du vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med - og god weekend!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Til at begynde med var det ikke nogen god forretning for Schou-Danielsen Logistik at investere i en kontorrobot, men Martin Danielsen (forrest), Jane Gregersen (t.v.) og Jens Fosvig (t.h.) var overbeviste om, at virksomheden skulle den digitale vej og investerede alligevel i robotten for at komme i gang og drage sig de første erfaringer. Foto: Trine Grauholm

Det skal du også vide fra erhvervslivet i Odense

Schou-Danielsen Logistik fortæller, hvordan virksomheden har gennemgået en komplet digitalisering, der har lagt fundamentet til yderligere vækst.
 
Entreprenørvirksomheden Hans Jørgensen & Søn er skuffet over det seneste regnskab, selvom det er bedre end sidste år. Det utilfredsstillende regnskab bunder i en stor udskiftning af ansatte.

Her er to udvalgte historier fra byens erhvervsliv.

RUNDT I ODENSE: Hos Schou-Danielsen Logistik plejede man at flytte bunker af papir fra bord til bord, lave utallige opkald og planlægge ruter manuelt. Nu er alt digitaliseret, og det skaber grobund for yderligere vækst, skriver Erhverv+.

- I dag har vi fire disponenter til at disponere driften med det antal forsendelser, vi har i dag. Plus de folk, der står på terminalen om morgenen. Men når vi kigger på, hvor mange vi var i gamle dage, skulle vi være det dobbelte af i dag, hvis vi skulle gøre det på samme måde, forklarer administrerende direktør Martin Danielsen til avisen.

I artiklen foldes det blandet andet ud, hvordan Schou-Danielsen Logistik skar i omsætningen for at løfte resultatet.

Odense-baserede Hans Jørgensen & Søn, som er Fyns største entreprenør, har overskud i det seneste regnskab. Selvom det er bedre end sidste års underskud, vækker regnskabet ikke begejstring hos virksomhedens direktør. Det skriver Fyens Stiftstidende (for abonnenter).

Det skuffende resultat skyldes ustabilitet blandt de ansatte.

- Vi har haft en relativt stor udskiftning af ansatte. Det tager noget tid at finde nye og køre dem i stilling. Når en byggeleder forlader os midt i et projekt, falder der altså ofte noget ned mellem stolene, og det koster os, siger direktør Claus Larsen til avisen.

- Hvis man vil arbejde med sin kultur, skal man starte med individernes modtagelighed over for at ændre sig, siger Niclas Johansen, partner og programmeringschef i Morningtrain. Foto: Mathias Banke

Morningtrain er altid parat til at ændre sig

Morningtrain har indrettet sin organisation efter DevOps-kulturen.
 
DevOps går ud på at udvikle produkter hurtigt og kontinuerligt at samarbejde mellem de afdelinger, der udvikler og sætter softwaren i drift.
 
Ifølge Niclas Johansen, programmeringschef og partner i Morningtrain, bør alle it-virksomheder tage DevOps-kulturen til sig og få den til at spille sammen med virksomhedens vision og mission.
 
I en software-verden, hvor tingene ændrer sig hurtigt, er det også helt essentielt, at virksomhederne og deres medarbejdere ligeledes er omstillingsparate. Det er også et kerneprincip i DevOps.
 
Ledelsen i Morningtrain sørger for løbende at have samtaler med de ansatte. Virksomheden bruger samtalerne til at sikre, at kulturen rent faktisk efterleves.
 
- DevOps er en teamsport. Hvis det skal lykkes, skal man være parat til at ændre sig som individ. Er du det, kan du ændre dit team og i sidste ende organisationen, slår Niclas Johansen fast.

Læs artiklen og bliv klogere på, hvad DevOps er, hvorfor det er vigtigt at gøre sig tanker om sin virksomhedskultur, og hvordan man sikrer, man efterlever sine principper og værdier.

Partner og programmeringschef Niclas Johansen giver her forklaringen på, hvad DevOps-kulturen betyder for bureauet Morningtrain, og hvordan man sikrer, at man rent faktisk lever op til sine egne ambitioner om kulturen i virksomheden.

KULTUR: For mange mindre og unge virksomheder, er kulturen nok vokset frem af sig selv, organisk og uden at blive italesat.

Men i takt med, at virksomheden bliver større og mere kompleks, og flere medarbejdere med forskellige baggrunde og arbejdsvaner skal arbejde sammen, kan det være en god idé at lave klare formuleringer for, hvad kulturen egentlig er på arbejdspladsen.

Sådan var det for det digitale bureau Morningtrain, da virksomheden for to år siden tog DevOps-kulturen til sig.

- Vi har en virksomhedsvision, der lyder, at vi drømmer om en verden, hvor godhed er sund forretning, og vi synes, at kulturen skal understøtte den vision.

- Vi tror på, at vi ved at arbejde med trivsel kan lave ekstraordinære løsninger, så DevOps hjælper os i sidste ende med at skabe værdi for vores kunder. Det giver os en bedre organisatorisk performance, forklarer Niclas Johansen, programmeringschef og partner i Morningtrain.

DevOps handler om menneskerne bag processerne

Og hvad er DevOps så?

Uden at dykke for langt ned i de tekniske aspekter, er DevOps - development and operations - en måde at strømline og forbinde arbejdsgangene mellem udviklings- og driftsafdelinger i tech- og it-virksomheder.

Morningtrains kerneværdier

Morningtrain har fire kerneværdier, der går godt i spænd med DevOps-kulturen.

  • Ansvarlighed: Vi tager ansvar for egne og fælles opgaver.
  • Oprigtighed: Vi kommunikerer ærligt og direkte med hinanden.
  • Faglighed: Vi tør udfordre og rådgive vores kunder ud fra den bedste løsning.
  • Ligeværdighed: Vi behandler alle ens og med samme mængde respekt.

Det står i kontrast til den gammeldags måde at gøre tingene på, hvor et team af udviklere bruger lang tid på at programmere en løsning og finde fejl i koden, inden softwaren gives videre til operatører, der skubber den ud i verden.

Den proces er langsom, og der opstår en kløft mellem udviklerne og operatørerne, som skaber ventetid, hvis koden bryder sammen.

Kode er sjældent perfekt i første hug. Men hvis koden udvikles og afprøves hurtigt, øger man kommunikation mellem udviklere og operatører, og softwaren får konstant feedback, der i sidste ende betyder hurtigere løsninger.

Illustrationen viser DevOps-loopet, hvor der udvikles i den venstre del og opereres i den højre. I stedet for at være to separate faser, bevæger produktet sig konstant mellem de to processer. Illustration: Wikipedia/Kharnagy

Princippet kan koges ned til 'fail fast' - at man fejler hurtigt, og at hver fejl er et skridt på vejen til succes. Men DevOps er mere end blot det ene princip.

- I mine øjne er DevOps ikke bare processer og værktøjer, det er lige så meget mennesket og kommunikation bag. DevOps-kulturen understøtter, at vi gerne vil være modtagelige over for ændringer hurtigt, siger Niclas Johansen.

De fleste virksomheder arbejder nok allerede med aspekter af DevOps - hurtig levering af små bidder af funktionalitet, automatisering, selvledelse og samarbejde mellem teams.

- Men du arbejder først med DevOps, når du laver en kombination af alle de her ting med målet om at levere værdi hurtigere til din slutbruger, understreger han.

Ændr dig eller blive overhalet af konkurrenterne

Arbejdet med at sprede kulturen ud i hele organisationen begynder allerede i onboardingen af nye medarbejdere.

Samtidig bruger Morningtrain onboardingen til at spørge de nyansatte, om de føler, Morningtrain selv efterlever kulturen.

- Vi har årlige og månedlige samtaler med den enkelte medarbejder om trivsel på arbejdspladsen, hvor vi også kommer ind på kulturen. De to ting hænger sammen, siger Niclas Johansen.

- Du kan starte en virksomhed omkring og specialisere dig i små software-problemstillinger, så man skal virkelig være unik, og det kræver, at man kan ændre sig inden for sin niche, siger Niclas Johansen. Foto: Mathias Banke

Han er sikker på, at alle virksomheder, der arbejder med software, bør tage DevOps til sig. Især hvis de oplever, at dygtige medarbejdere søger andre steder hen.

- Jeg har en teori om, at det tit handler om, at medarbejderne gerne vil have lov til at ændre sig og rykke ved tingene. Giver man plads til det, holder man på dem.

- Vi står foran en verden - specielt inden for software – hvor tingene ændrer sig hurtigt. Hvis du ikke er klar til at ændre dig, bliver du overhalet af de selskaber, der er. Dem, der overlever, ændrer sig hele tiden, forklarer Niclas Johansen.

Men man skal ikke forsøge at måle kulturen med forskellige metrikker. Gør man det, kan man nemt komme til at jagte det forkerte. Man er nødt til at spørge sine medarbejdere, hvis man vil vide, om man lever op til den kultur, man taler om.

- Det er som et isbjerg: Det, man siger, man er, ligger oppe over vandet, men det, der rent faktisk sker, ligger under overfladen. Det skal man være opmærksom på, siger Niclas Johansen.

Uden medarbejderne når du ingen vegne.

- DevOps er en teamsport. Hvis det skal lykkes, skal man være parat til at ændre sig som individ. Er du det, kan du ændre dit team og i sidste ende organisation, slår Niclas Johansen fast.

Programmeringschef og partner i Morningtrain, Niclas Johansen, fortæller om DevOps-kultur.

Kulturændringer starter i ledelsen

Niclas Johansen fra Morningtrain skitserer her fem trin, man skal igennem, hvis man vil ændre kulturen i sin virksomhed.
 
1) Til en start skal ledelsen blive enige om, at der skal ske en kulturændring.
 
2) Besvar tests og spørgeskemaer for at blive klogere på, hvordan kulturen i din virksomhed er lige nu, og hvad den skal udvikle sig til.
 
3) Konkretisér kulturen ved at formulere den på skrift, og gør den synlig for dine medarbejdere.
 
4) Implementeringen starter med individer, gerne gennem samtaler. Påpeg, hvis nogle ikke efterlever kulturen, og skab mere samarbejde på tværs af teams.
 
5) Få det ud i organisationen. Hvis ingen reelt følger kulturen efter et par år, er det bare nogle flotte ord. Kulturen skal gennemsyre alt.
 
Læs artiklen og få en fordel, hvis du selv gerne vil arbejde med kulturen i din virksomhed.

Niclas Johansen giver dig her opskriften på, hvordan man kommer i gang med at ændre kulturen i virksomheden.

HOW-TO: Virksomhedskultur er ikke altid helt håndgribelig, så hvor starter man, hvis man gerne vil ændre den?

Det svarer programmeringschef og partner i Morningtrain, Niclas Johansen, på her. Det er selvfølgelig med udgangspunkt i, hvordan hans virksomhed har taget DevOps til sig, men punkterne gør sig også gældende for andre virksomheder og typer af kulturer.

1 Start i ledelsen

- Det starter med, at ledelsen tager beslutningen om, at man gerne vil adoptere en ny kultur. Ledelsen skal være enig om, at kulturændringen skal føres ud i livet, og det er dem, der skal understøtte den nye måde at gøre tingene på.

- Det skal komme derfra, så man ikke modstrider, at man gerne vil ændre sig hurtigt og ender med at hoppe tilbage til status quo.

- Det kræver, at man finder de gode argumenter og tør lytte til hinanden.

2 Hvor er organisationen nu, og hvor skal den hen?

For at kunne tage en ny kultur til sig, skal man være klar over, hvilken kultur man har nu.

- Bliv opmærksom på, hvor du er lige nu og her som organisation. Man kan bruge Ron Westrum (amerikansk sociolog, red.), der har lavet studier i de forskellige typer af organisationer. Han har lavet en måde, hvorpå man kan måle, hvor man er som virksomhed. Der kan man finde en hulens masse omkring DevOps-kulturen.

Sådan bliver man blandt andet klar over, hvor meget man samarbejder, og hvordan ansvar og risici fordeles blandt medarbejderne.

Når du er skarp på, hvilken kultur din virksomhed følger nu, ved du også, hvad der er behov for at ændre.

3 Konkretisér kulturen

For Morningtrain var DevOps-kulturen den rigtige at tage til sig, men man behøver ikke tage andres veldefinerede kultur til sig.

Man kan også sagtens hjemmebrygge sin egen, som kan minde mere eller mindre om andre virksomhedskulturer.

Det vigtigste er, at man konkretiserer kulturen ved at definere den på skrift. Her kan man igen tage udgangspunkt i Ron Westrums inddelinger af virksomhedskulturer, der indeholder punkter, der som virksomhed giver god mening at forholde sig til. De er ikke mere end en google-søgning væk.

4 Arbejd med det individuelle

- Det er her, du starter med at arbejde med den individuelle. Vi har gjort det ved at holde feedback-sessioner, så vi bliver dygtige til at snakke med hinanden og sige det, vi mener. Det er også nu, man uddelegerer ansvar.

- Vi gør meget ud af at fortælle vores ansatte, at det er vores kultur. Det er formuleret ud fra vores vision og vores værdier, som hænger i vores kantine. Det vil sige, at når vi har dagligdags-udfordringer, så anerkender vi, når medarbejdere agerer ud fra vores værdier.

I forhold til at implementere DevOps, har Morningtrain også gjort ting ’behind the scenes’. Her var formålet blandt andet at nedbryde silo-kulturer. 

- Vi lavede tværfaglige teams, så folk begyndte at samarbejde på kryds og tværs. Det giver en forståelighed blandt hinanden i virksomheden. Vi har også arbejdet med at fjerne skyld og frygt, for når man gør det, åbner du for, at alle teams tør løse problemer. Så løser man dem mere effektivt. Det gør man ved at påpege, når nogen ikke kommunikerer ud fra vores kultur.

5 Få det ud i organisationen

- Kultur er noget, der skal leve i hele organisationen. I det øjeblik det bliver noget, som bare står på et stykke papir, er det ikke længere kultur.

- Det, vi kommer til at gøre i det nye år, er at arbejde med noget, der hedder OKR (Objectives and Key Results, red), der er måde at arbejde med strategi, som understøtter vores kultur. Faktisk har vi opbygget vores strategi rundt om kulturen. Håbet er, at det hele smelter sammen.

- Det er først en kultur, når hvem som helst i organisationen ville svare ja til spørgsmålet "er det her noget, I efterlever?".