Michael Wilkens har tip til, hvordan man arbejder med et business model canvas:
- Brug ikke mere end 30 minutter på at udfylde et business model canvas. Det er ikke en komplet og endegyldig forretningsmodel, men blot et udgangspunkt for dialog.
- Skriv ned på post-it-sedler og ikke direkte på modellen. Det gør det nemmere at fjerne og justere det, man fylder i modellens felter.
- Hold det kort. Det skal skabe overblik - ikke præcision, så det er okay, hvis det kun er 80 procent af forretningsmodellen, der er beskrevet.
- Undgå forældreløse elementer i forretningsmodellen. Det betyder, at man eksempelvis ikke skal have en indtjeningsstrøm i modellen uden at have et produkt. På den måde kan man se et Business Model Canvas som en tjekliste.
Michael Wilkens vurderer styrken af en forretningsmodel ud fra syv karakteristika:
- Evnen til at binde kunder, så de ikke skifter til en konkurrent.
- Tilbagevendende indtægter. Hvis du ved årets start ved, hvor 90 procent af omsætningen skal komme fra, har du en sikker forretning.
- Pengestrøm. Jo hurtigere du får penge mellem hænderne for dit produkt eller din ydelse, desto hurtigere kan du udvikle forretningen.
- Revolutionerende omkostningsstruktur. Har du en bedre forretningen end konkurrenten? Et eksempel er Netflix, der ændrede filmudlejning ved simpelthen at gøre det bedre.
- Få andre til at gøre arbejdet. Hvis dine kunder løfter en del af din arbejdsbyrde, står du godt. Michael Wilkens bruger netbanker som eksempel, fordi de fleste af os giver 190 kroner om året for at gøre, hvad bankerne plejede at gøre for os.
- Skalerbarhed. En virksomhed, der kan skaleres hurtigt for relativt lave omkostninger, har en stærk forretningsmodel.
- Konkurrencebeskyttelse. Hvis dit produkt kan skabe et midlertidigt monopol, står det stærkt.