Shipmondo holder fast i vi-kulturen: - Det har betydet meget at få nogle med i teamet, der er selvkørende og har et godt overblik
Nicklas Nguyen og Hung Ho stiftede Shipmondo i 2014.
Med tiden har de lært, at de skal bygge deres produkter simpelt til en start og med tiden udbygge det ud fra kundernes feedback.
De har opbygget en kultur i Shipmondo, hvor medarbejderne er selvkørende, og hvor de selv kan bevæge sig mod en mere helikopterpræget direktør-rolle, fordi de kan uddelegere arbejdet og stole på, at medarbejderne kan løfte opgaven.
Det har også gjort det muligt for Nicklas Nguyen og Hung Ho at skrue ned for antallet af arbejdstimer i ugen og bruge mere tid på deres familier.
PORTRÆT: Nicklas Nguyen og Hung etablerede Shipmondo i 2014.
Virksomheden tilbyder en fragtportal, der samler og strømliner små og store virksomheders ordreforsendelser, samt integrerer dem i virksomhedens andre systemer.
Hvad gik forud for, at I stiftede jeres egen virksomhed?
- Vi startede vores første virksomhed i 2009. Det var en it-konsulentvirksomhed.
- Shipmondo – eller Pakkelabels, som det hed – var vores tredje projekt. Vi forsøgte os med to fiaskoer, før vi ramte et produkt, der passede til markedet. En ting er at komme på en idé til et produkt, men en anden ting er timingen i forhold til, om markedet er klar til det.
- Det er syv år siden. Dengang var vi under 10 medarbejdere. Det var en hård periode, hvor vi delvist skulle holde projekter kørende i konsulentforretningen, samtidig med vi finansierede en produktudviklingen i Shipmondo. Medarbejderne begyndte at holde op, fordi vi ikke havde et klart fokus. Men vi kom videre, og i dag er det primære fokus Shipmondo, siger Nicklas Nguyen.
Byg det simpelt
I nævner to fiaskoer. Hvordan fik I holdt gejsten oppe gennem dem?
- Vi havde bare en følelse af, at vi skulle videre. Det lykkedes ikke at vokse konsulent-forretningen, men vi blev ved med at prøve og investerede igen og igen, siger Hung Ho.
Nicklas Nguyen fortsætter:
- Nu, hvor vi er på den anden side, føler vi, at de projekter var nødvendige læreprocesser for, hvor vi er i dag. I det første projekt, som var en gaveportal, brugte vi to år kun på produktudvikling, før vi havde noget kommercielt. Vi investerede ret meget i det, men det var dumt, for vi vidste ikke, om der var nogen, der ville benytte produktet. Da vi lancerede og kunne se, at der var lang vej til, at det blev en bærende forretning, måtte vi lukke ned.
- Den viden brugte vi næste gang, vi lancerede: Det skulle være mere simpelt, og vi skulle lade kunderne teste og give feedback på produktet. På den måde bruger man ikke tid og ressourcer forkert.
- Den tilgang har vi hele tiden haft i forhold til at videreudvikle Shipmondo. Hvis vi kommer på en feature, vi tror, brugerne vil få gavn af, lancerer vi en simpel version først og udbygger den på baggrund af kundens feedback.
Onlineforum
Inden de to direktører stiftede den første virksomhed i 2009 som studentermedhjælpere, arbejdede de for samme virksomhed. Men de to kendte faktisk hinanden inden da.
Der er en del vej fra at være kollegaer til at blive kompagnoner. Hvordan blev I det?
- Vi kendte hinanden fra et internetforum, der hed Hardware Online, som man sad på, hvis man var lidt nørdet om it. Der skrev vi meget sammen om forskellige emner og sendte links til hinanden over MSN messenger, som man gjorde dengang, siger Nicklas Nguyen.
Sætter det rigtige team
I 2009 havde både Hung Ho og Nicklas Nguyen tid til at hellige det meste af deres tid til arbejdet. I dag er de begge gift, og Hung Ho har tre børn, mens Nicklas Nguyen blev far for tre måneder siden.
Det har ændret på, hvordan de to organiserer arbejdsdagen.
Hvad betyder det for virksomheden, at begge direktører har travlt med familien?
- Vi er blevet gode til at uddelegere forskelligt ansvar til vores ansatte. Når man har arbejdet sammen i mange år og har nogle gode kollegaer, ved man, hvor man har hinanden. Tingene kører bare, siger Nicklas Nguyen og fortsætter:
Shipmondo
- Ifølge Shipmondo er deres mission er at gøre fragthåndtering nem, hurtig og billig for erhvervsdrivende ved at udnytte de digitale muligheder og teknologier.
- Virksomheden blev grundlagt i 2014 under navnet Pakkelabels.dk. Efter tre år rundede de i 2017 15.000 virksomhedskunder og blev samtidig den største fragtbooking-platform i Danmark.
- I 2017 kunne de se, at andre lande uden for Danmark også havde de samme fragtudfordringer, som virksomheden allerede havde en løsning på. Derfor besluttede de sig for, at virksomheden ville gøre platformen tilgængelig i andre lande.
- I maj 2019 var virksomheden klar til at lancere i udlandet og skiftede derfor navn til Shipmondo.
- Det har betydet meget at få nogle med i teamet, der er selvkørende og har et godt overblik, så man ikke hele tiden skal planlægge og koordinere. Alle er med på, hvor vi er, og hvor vi gerne vil hen, og derfor kan de enkelte selv kan tage ansvar. En gang i kvartalet holder vi møder, så ingen sidder i et hjørne og føler, at de ikke ved, hvad der foregår rundt omkring.
- Fordi vi stadig ikke er så store, har medarbejdere mulighed for at påvirke, hvordan udviklingen foregår. Dagsordenen bliver ikke bare sat oven fra, siger Hung Ho
- Det er vigtigt for os, at vores kultur kan følge med, når vi vokser. Vi havde en del ansættelser sidste år, men nogle fungerede ikke, for det er vigtigt for os, at teamet har det godt sammen, siger Nicklas Nguyen.
- Vi føler også, at vores nye omgivelser her danner rammen for, hvordan vi kan udvikle os i den kommende tid, for vi har mere fokus på organisationen, teamet og udbygning af forretningen, supplerer Hung Ho.
Stoler på de ansatte
De beskriver Shipmondos kultur som en vi-kultur, hvor det sociale hierarki er fladt. Det fremmer en følelse af fællesskab og giver en kort vej til ledelsen, hvis en medarbejder har ønsker eller forslag. En slags iværksætterkultur, hvor alle bidrager med at skabe forretningen.
Men det er også en kultur, som er under udvikling i takt med, at Shipmondo ansætter nye medarbejdere. I dag er der 26 ansatte, og virksomheden forventer at ansætte fem til syv årligt.
Når en virksomhed bliver stor nok, går man som regel fra at være iværksætter til direktør. Er I klar til at påtage jer den rolle?
- Vi føler, at vi er godt klædt på, for de folk, vi har på teamet, er fuldt ud kompetente til at varetage virksomhedens interesser. Vi kan løfte os op i helikopteren, få et overblik og kigge mere på forretningsudviklingen samt sørge for, at der hele tiden er døre, som åbner sig, så vi alle bevæger os fremad, siger Hung Ho.
- Vi prøver stadig i høj grad at være involverede i vores teams og de daglige opgaver. Nu laver vi for eksempel udvidelsesplaner for, hvor vi skal hen de næste 10 år, og hvordan vi udvikler vores team, men når vi først har gjort de overvejelser, prøver vi at uddelegere ansvarsområder til de forskellige medarbejdere, siger Nicklas Nguyen.
Pakker sammen klokken 16
Eftersom ingen af de to direktører havde familie at tage sig af i 2009, arbejdede de mellem 60 og 70 timer hver uge.
Det har ændret sig en del.
Hvor mange timer om ugen arbejder I?
- Cirka 40 timer, svarer begge direktører.
- Det har vi kunnet de sidste to-tre år. Er der noget, som brænder på, kan man bruge to timer i weekenden, men det er virkelig kun, hvis det brænder på. Det er det samme med vores medarbejdere. En del af kulturen er, at når man er på arbejde, arbejder man, og når man har fri, holder man fri. Folk har vænnet sig til at pakke sammen klokken 16 og gå hjem, siger Nicklas Nguyen.
- Det handler også bare om, at man ud af en otte timers arbejdsdag kun kan være meget produktiv i cirka halvdelen. Efter det tror jeg ikke på, man kan præstere. Da vi startede, arbejdede vi meget mere, og vi kunne mærke, at vi blev udbrændte. Det gør vi ikke nu, siger Hung Ho.