Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Kenneth Birk Nielsen, ejerleder i Digital Process, arbejder med virksomheder om at implementere kontorrobotter, der kan tage sig af virksomheders administrative opgaver. Foto: Mathias Banke

Kontorrobotten er medarbejderen, der tager sig af de kedelige opgaver

"Robotterne kommer".

Det har vi gået og sagt i nogle år. Ikke i den forstand, at en toptrænet dræberrobot med tyk østrigsk accent når som helst kan sparke døren ind til dit kontor, men i den forstand, at mange af vores arbejdsopgaver i et eller andet omfang bliver automatiserede.

Men mange robotter er her allerede. Tag for eksempel kontorrobotten, der upåklageligt kan tage sig af de kedeligste og mest rutineprægede administrative opgaver, alle virksomheder har.

Det er bare langt fra alle virksomheder, der udnytter det potentiale, som ellers ikke er så svært at komme i gang med. Det mener Kenneth Birk Nielsen, direktør og ejer af Digital Process, som udvikler kontorrobotter.

I dette nyhedsbrev fortæller han om, hvad kontorrobotterne kan, og hvor vi er henne i den udvikling.

Han gør det også krystalklart, hvordan din virksomhed kan gribe implementeringen af en kontorrobot an. Det er faktisk slet ikke så svært - og det koster heller ikke det store at komme i gang.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Odense, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores Linkedin-side, hvor vi deler alle artiklerne, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du tænker kunne være interesserede.

Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

Tak fordi du læser med og deler vores historier!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Verdens første kommercielle rumstation, Axiom Space, skal i rummet ad to omgange i 2024 og 2025. I første ombæring skal den tilkobles den eksisterende rumstation ISS, som skal på pension omkring 2030. Illustration: Axiom Space

Nyt fra virksomhederne i Odense

Danish Aerospace Company har landet en kontrakt om at levere motionsudstyr til astronauter om bord på verdens første private rumstation. Kontrakten løber i tre år og har en samlet værdi på knap 24 millioner kroner.

Dronetestcentret UAS Denmark Test Center, der holder til ved HCA Airport, søger om 27 millioner kroner til et radiofrit rum og en radar. Pengene kan være med til at fremskynde udviklingen af droner med flere år.

Texas, der sælger havemaskiner, har leveret et godt regnskab. Virksomheden har i 2020/2021 fået et overskud på 20 millioner kroner før skat. Det er ni millioner mere end i det foregående regnskab.

Her er tre udvalgte historier fra byens erhvervsliv.

DAC skal levere motionsudstyr til privat rumstation

Danish Aerospace Company har landet en kontrakt med Axiom Space, hvor virksomheden skal fremstille og levere motionsudstyr til selskabets rumstation, der bliver verdens første privatejede af slagsen. Det skriver Fyens Stiftstidende (for abonnenter).

Kontrakten lyder samlet set på knap 24 millioner kroner.

- Det er et kæmpe skridt for os - det er helt fantastisk, og vi er ekstremt stolte af, at Axiom Space har valgt os. Der er ingen tvivl om, at det kommercielle marked vokser og vokser, og det her åbner mange døre for os, siger direktør Thomas A. E. Andersen til avisen.

Dronetestcenter og SDU søger 27 millioner til at udvikle droneteknologi

Dronetestcentret UAS Denmark Test Center i HCA Airport har sammen med blandt andre Syddansk Universitet indleveret en projektansøgning til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse om at få 27 millioner kroner til investeringer. Det skriver Fyens Stiftstidende (for abonnenter).

Kommer pengene i hus, skal de gå til en radar til sikker trafikafvikling af droner og fly, en vindvæg og et radiodødt rum til omfattende test af nye droner.

- Vi kommer op i superligaen, hvad angår testfaciliteter til udviklingen af droner. Vi er allerede kommet en del af vejen med det største dedikerede luftrum i Europa til det. Så med de midler, vi får her, så bliver vi second to none (de bedste, red.) i hele Europa og vil dermed kunne tiltrække aktivitet til Odense, Fyn og hele landet, siger formanden for HCA Airport, Kim Kenlev, til avisen.

Texas afleverer rekordregnskab med 20 millioner kroner i overskud før skat

Under corona er der blevet købt maskiner og udstyr til haver som aldrig før. Det har virksomheden Texas kunnet mærke, og det kommer til udtryk i virksomhedens seneste regnskab, hvor overskuddet før skat lyder på 20 millioner kroner mod 11 millioner kroner i det foregående regnskab. Det skriver Fyens Stiftstidende (for abonnenter).

Direktør Johnny Lolk peger på, at der er brugt flere penge på at holde haver ved lige, fordi folk ikke har kunnet bruge penge på rejser og lignende under corona. Han forventer dog, at Texas kan holde niveauet i den kommende tid.

- Danmark er jo kun et af vores markeder, men man kunne godt forvente, at når rejser igen bliver attraktive, vil folk hellere bruge tid og penge på det frem for haven. Det vil helt sikkert påvirke os, men jeg tror på, at vi omsætningsmæssigt kan holde niveauet, fortæller direktøren til avisen.

Digital Process med Kenneth Birk Nielsen i spidsen holder til i Forskerparken. Virksomheden blev stiftet maj 2018, og den arbejder sammen med udviklere i Estland om at udvikle kontorrobotterne. Foto: Mathias Banke

Langt de fleste virksomheder udnytter ikke potentialet i automatisering

Kenneth Birk Nielsen er ejerleder af Digital Process, der udvikler kontorrobotter til primært små- og mellemstore virksomheder.

Kontorrobotterne kan tage sig af administrative opgaver, så medarbejderne kan bruge mere tid på opgaver, der skaber vækst.
 
Men det er langt fra alle, der udnytter det potentiale, der er til stede i robotterne. Kenneth Birk Nielsen vurderer, at kun en ud af 10 virksomheder, der kan få gavn af automatisering, for alvor er gået i gang med at gøre det til en del af virksomheden.
 
Og man kan lige så godt komme i gang, for teknologien er moden, og det er en proces, som aldrig når til ende.
 
Derfor har Digital Process og resten af branchen en opgave i at gøre potentialet klart for danske virksomheder, så de kan begynde at høste automatiseringsfrugterne.
 
Kenneth Birk Nielsen er ikke i tvivl om, det nok skal komme.
 
- Om der går fem eller 10 år, før vi er der, tør jeg ikke sætte tal på, men jeg er ret sikker på, at kontorrobotter bliver allemandseje en dag, siger Kenneth Birk Nielsen.

Kenneth Birk Nielsen, direktør for Digital Process, udvikler kontorrobotter, der kan ordne en betydelig del af virksomheders administrative arbejde. Men det er stadig de færreste virksomheder, der har dyppet tåen i automatiseringspotentialet. Læs med og bliv klogere på kontorrobotter.

POTENTIALE: Kenneth Birk Nielsen og hans virksomhed Digital Process er med til at drive bølgen af automatisering, som de seneste år er skyllet ind over danske virksomheder.

Virksomheden udvikler kontorrobotter, der kan tage sig af de vigtige - men knap så spændende - opgaver, som administrative medarbejdere udfører i de fleste virksomheder.

Men selvom også flere og flere små og mellemstore virksomheder hopper med på vognen, er der stadig lang vej, indtil potentialet i automatiseringen er udløst til fulde. Især når vi snakker om kontorrobotter, der tager sig af det administrative arbejde.

- I forhold til små og mellemstore virksomheder er det højest 10 procent, der er i gang med det her, siger Kenneth Birk Nielsen.

- Jeg tror dybest set, der er to grunde til, at mange virksomheder halter efter. Det ene er et spørgsmål om ressourcer. Vores største konkurrent er, at virksomhederne ikke har tid, fordi de drifter og drifter. Det er det, vi gerne vil hjælpe dem med, så det er paradoksalt, at det også er benspændet for at komme i gang.

- Den anden ting er kompetencerne. De fleste virksomheder ville aldrig komme i gang, hvis de ikke skaffede hjælp eksternt. Større virksomheder har i højere grad kompetencerne internt. I små og mellemstore virksomheder er der mange driftsorienterede ansættelser og ikke så mange projektorienterede folk med de rette kompetencer, når det kommer til digitalisering, uddyber Kenneth Birk Nielsen.

En virtuel kollega

Kontorrobotter er egentlig blot software, der kører på en server uden for virksomheden.

Når robotten er sat op, har den eget login og ID i virksomhedens systemer, så den reelt fungerer som en virtuel kollega.

Rutineprægede opgaver, der har en stor forudsigelighed, er egnede til at blive automatiseret. Det er blandt andet vareoprettelse, håndtering af salgsordre, rapportering, GDPR-kontrol, bogføring og meget mere.

Kort sagt: Mange af de nødvendige - men kedelige - administrative opgaver medarbejdere udfører. Det frigiver tid for medarbejderne, så de kan bruge tid på opgaver, der skaber vækst for virksomheden.

Man når aldrig i mål

Det er ikke alle virksomheder, som kan have gavn af en kontorrobot. De skal op i en størrelse, hvor de har 10 eller flere administrativt ansatte, før det giver mening.

- Jo større, man bliver, jo mere bliver man nødt til at kigge på RPA. Nu har jeg arbejdet med procesoptimering og automatisering i 20 år, og min fornemmelse er, at mange virksomheder ikke ved, hvad de går glip af. Der er et kæmpe potentiale.

En stor del af Digital Process' arbejde er netop at yde konsulenthjælp til virksomheder, så de kan få afdækket gevinsten ved en kontorrobot - på fagsprog Robot Process Automation eller blot RPA.

- Vi prøver at åbne det op, så især ledelsen kan se det i et større billede, forklarer Kenneth Birk Nielsen.

Det er nødvendigt, for selvom medarbejderne måske godt kan se idéen i en kontorrobot, kommer det ingen vegne, hvis ledelsen ikke forpligter sig til automatisering på den lange bane.

- Arbejder man meget seriøst med det, kan man aldrig sige "nu er vi i mål". Det er en kontinuerlig proces, for forretningen ændrer sig hele tiden, så processerne skal også justeres hele tiden, og derfor bør automatiseringen heller ikke stå stille, siger Kenneth Birk Nielsen.

Bliver allemandseje

For virksomheder med mere end 10 administrative medarbejdere, vurderer Kenneth Birk Nielsen, at han generelt kan automatisere 20 procent af det administrative arbejde. Med 10 administrative ansatte, svarer det til to medarbejdere.

Det tal ville være højere, hvis flere virksomheder var digitalt modne.

En undersøgelse af Innovationsfonden og den amerikanske management konsulentfirma McKinsey viser, at 40 procent af danskernes administrative arbejdstimer kan automatiseres.

Afhængig af branche kan kontorrobotter stå for en stor del af automatiseringen.

- Markedet og behovet er der. Det er et spørgsmål om at få budskabet ud. Vi forsøger at tale om det som processer og forretning, uden det bliver for teknisk. Men teknologien er der, så det er ikke det, der er udfordringen. Det handler meget mere om mennesker, siger Kenneth Birk Nielsen.

Med tiden regner han med, at kontorrobotter bliver en fast del af langt de fleste virksomheder på linje med økonomisystemer, når virksomhederne når over en vis størrelse.

- Om der går fem eller 10 år, før vi er der, tør jeg ikke sætte tal på, men jeg ret sikker på, de bliver allemandseje en dag, siger Kenneth Birk Nielsen.

Kenneth Birk Nielsen (th) og Thomas Esmark er konsulenter i Digital Process. De hjælper virksomheder med at komme i gang med at bruge kontorrobotter. Her fortæller førstnævnte, hvad det er for en proces, virksomhederne skal igennem for at udløse automatiseringspotentialet. PR-foto: Digital Process

Trin for trin: Få en kontorrobot til at ordne de kedelige opgaver

Kontorrobotterne kan tage sig af meget af det administrative arbejde, som er nødvendigt men  også kedeligt.
 
Her fortæller Kenneth Birk Nielsen fra Digital Process, hvordan du kommer i gang med at automatisere det kedelige arbejde i fire trin.
 
1) Søg inspiration og dyk ned i, hvad din virksomhed kan få ud af kontorrobotter. Der findes gratis ressourcer, der kan gøre fordelene klare.
 
2) Start småt med enkle processer. Det kræver en relativ beskeden investering både penge- og tidsmæssigt at komme i gang med at automatisere de første processer.
 
3) Lav en plan for hvordan din virksomhed fortsat skal arbejde med automatisering. Uden det lidt længere perspektiv har udviklingen det med at gå i stå igen.
 
4) Genbesøg dine processer. I takt med din virksomhed vokser og udvikler sig, vil der være nye processer, der kan automatiseres. Derfor er det en god idé at kortlægge processerne og mulighederne kontinuerligt.

Har man lyst til en uforpligtende snak om mulighederne, kan man skrive til Kenneth Birk Nielsen på kbn@digitalprocess.dk. På Digital Process' hjemmeside kan man også finde guides og cases med kontorrobotter.

Læs hele artiklen og få den viden, der kan blive startskuddet til automatiseringen af din virksomhed.

Kenneth Birk Nielsen fra Digital Process tager dig gennem processen med at få en kontorrobot ind i din virksomhed.

TRIN FOR TRIN: Ejerleder i Digital Process, Kenneth Birk Nielsen, vurderer, at kun i omegnen af 10 procent af SMV'erne udnytter potentialet i automatisering og digitalisering fuldt ud.

Det skyldes måske, at mange slet ikke er klar over, hvad der er muligheder for at sætte en kontorrobot - Robot Process Automation eller blot RPA på fagsprog - til at klare det arbejde, der er kritisk for enhver virksomhed, men uinteressant for den enkelte medarbejder og virksomhedens udvikling. Alt det administrative arbejde.

Som leder eller medarbejder har man rig mulighed for at gå på opdagelse i mulighederne på egen hånd, og tager man skridtet videre, er det første trin i automatiseringen relativt overskueligt at gå i gang med.

Her deler Kenneth Birk Nielsen fire gode råd, der kan hjælpe dig med at overskue, hvordan din virksomhed kommer i gang med sin RPA-rejse.

1. Søg inspiration

- Prøv at dykke ind i at forstå, hvad emnet handler om. Der er masser af materiale og information derude. Nogle vil gerne have en trykt guide, andre vil gerne lytte til et webinar. Der er muligheder for begge.

- Jeg vil vove den påstand, at hvis langt de fleste virksomheder selv skal finde alle potentielle processer, der kan automatiseres, finder de kun en brøkdel af, hvad vi kan finde for dem. Meget af det handler om at optimere processerne, inden man sætter strøm til dem - vi sætter ikke nødvendigvis strøm til den måde, virksomhederne gør tingene i dag.

- Søg viden, dyk ind i det og tag en dialog med nogle af dem, man tænker, kunne være relevante at tale med. Snak med virksomheder, der har gjort det. Vi og andre i markedet har skrevet nogle gode cases, man kan tage udgangspunkt i.

- Grundlæggende griber vi udviklere det ikke så forskelligt an. Vi benytter forskelligt software, og flere af os har forskelligt fokus på, hvem vi henvender os til. For nogle af os er RPA hele forretningen, for andre er det et ekstra ben i en eksisterende forretning.

2. Start småt

- Via dialog finder vi en simpel proces, vi kan starte med. Jo simplere, den er, jo billigere er det at komme i gang. Uden dialogen kan det være svært selv at finde ud af, hvad der er enkelt, når det kommer til automation.

- Så er man i gang for 20.000-30.000 kroner afhængig af processen, og nu har man en "medarbejder", man kan give flere opgaver.

- Når vi har aftalt den fælles proces, laver vi et Teams-møde, hvor medarbejderen, der laver processen i dag, er med på mødet og viser os, hvordan de laver processen nu. Vi optager det, der sker på skærmen, og stiller uddybende spørgsmål, så vi forstår alle varianterne af processen. Det tager en times tid, og så har vi nok til at komme med et tilbud og et oplæg på, hvordan vi vil gøre det.

- Accepterer man det, laver vi en færdig beskrivelse af hele processen, og så går vi i gang med at sætte robotten op til at lave opgaven. Vi tester først selv, dernæst tester vi i samarbejde med kunden, og så sætter vi den i drift.

- Er det enkle opgaver, kan vi gøre alt det her på to til fire uger.

- Det er ikke en voldsom mængde ressourcer, man skal sætte af. Vi forsøger at gøre det så let som muligt at komme i gang. Ofte giver det en aha-oplevelse at komme i gang, hvor man får lyst til at gå videre og kan se, at det kan skabe mere værdi.

3. Lav en plan

- Nu har vi bevist, at det virker, og de fleste kunder tænker på det tidspunkt, at de har mange processer, der kan automatiseres. Så handler det om at lave en plan for det.

- Det kan indebære, man laver en dybere potentiale-analyse, men det behøver det ikke. Det kommer an på smag og behag. Det kommer også an på, hvor meget vished man vil have for, at pengene investeres der, hvor de vil have størst effekt. Det kræver, at vi graver lidt i det. 

- Det vigtige er bare, at man har en plan. Hvor mange processer vil man automatisere om året? Hvordan organiserer vi det? Hvem kan beslutte hvad? Hvem supporterer?

- Planen skal hjælpe skaleringen på vej, ellers kommer man ikke videre. Ting sker ikke af sig selv. Det handler også om at synliggøre, hvor mange gevinster man får ud af at gennemføre automatiseringen.

- Det højeste niveau i virksomheden skal forpligte sig til det og sætte de nødvendige ressourcer af. Tit er det i konkurrence med alle mulige andre projekter, man også gerne vil. Der er sikkert en masse projekter, der også er vigtige og gode, men hvis vi ikke får sat tal på, hvor meget virksomhederne kan få ud af at gøre noget ved automatiseringen, ved man ikke, hvad man går glip af.

- Når vi laver en plan og potentiale-analyse, er vi ikke alle processerne igennem. Det er også et spørgsmål om, hvor finmasket et net man vil bruge - jo finere, jo dyrere.

- Vi finder ud af, hvor det største potentiale er, men man kan godt gå et spadestik dybere. Man vil også opleve, at selv i år to og tre, dukker der nye processer op, uden vi laver en ny analyse. Jo længere tid man har været i gang, jo lettere bliver det for medarbejderne selv at komme med bud på processer, der skal automatiseres.

4. Genbesøg dine processer

- Når virksomhederne bliver større, bliver de nødt til at genbesøge deres processer. Jeg har selv været med til at købe virksomheder, hvor man gik fra at være lille til noget større, og mange gange gik vi tilbage og så på, om vi havde de rigtige systemer, processer og den rigtige organisering. Hver gang, man piller ved de ting, har det en effekt på potentialet i automatisering, som man skal forholde sig til.

- På et tidspunkt vil softwaren også gøre det muligt at automatisere processer, man har lagt på is tidligere.

- Et godt råd er at tænke på procesoptimering og automatisering som en kontinuerlig proces. Hvis man vokser, er det klart noget, man er nødt til at genbesøge hele tiden. Ikke dag for dag, men ofte. Men det er de færreste, som er der.

- Jeg vil vove den påstand, at der er flere virksomheder, som er dårligt digitaliserede, end der er virksomheder, der er i langt i digitaliseringen. Langt de fleste virksomheder ville kunne spare 20 procent af de timer, der bliver brugt på administrativt arbejde.