Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Ved DCI GO vandt Crateits to stiftere (th) prisen for "bedste pitch". Prisen for "den mest lovende og skalérbare virksomhed" gik til Kristian Humaidans og SoundWheel. Foto: Julius Sønderhave

3 kreative virksomheder, der vil ud i verden

Danish Creative Industries, der er støttet af Industriens Fond, Vækstfonden, Lunar og Gudbjørg og Ejnar Honorés Fond, har stablet en række pitchkonkurrencer på benene rundt omkring i forskellige danske byer under navnet DCI GO, og 24. maj blev der afholdt konkurrence i Odense.

Her pitchede otte iværksættervirksomheder foran en gruppe investorer, der blandt andre talte Odense-profilerne Anne Mejdal Sønksen fra Visti Unlimited og Lisbeth Chawes fra Nordbo Robotics.

Tre af virksomhederne kommer fra byen, og dem lærer du bedre at kende her.

Det er Crateit, der udvikler og producerer kreativt legetøj, Synaptic, der har udviklet en kunstig intelligens, som effektiviserer medicinske tests, og Vain Dane Athletic, der producerer sportstøj med en opsætning, som ikke genererer spild.

Sidstnævnte er stiftet af Tina Søgaard-Pedersen, og hun fortæller mere om, hvad hun har fået ud af være med til DCI GO.

Dagen bød også på flere talks, og du får de vigtigste pointer fra et oplæg af Majken Kalhave fra Creative Denmark om, hvad danske virksomheder bør lægge vægt på, når de markedsfører sig i udlandet.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Odense, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores Linkedin-side, hvor vi deler alle artiklerne, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du tænker kunne være interesserede.

Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

Tak fordi du læser med og deler vores historier!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Ud over robotfirmaer går Søren Juul Jørgensens investeringer til ældre biler af høj standard som denne Mercedes-Benz 300 SL fra 1955, der ligesom de fleste øvrige også har hjemme i Octagon i Højby. Foto: Jesper Beenfeldt Nielsen

Nyt fra virksomhederne i Odense

Robotinvestor Søren Juul Jørgensen har længe været aktionær i tre robotvirksomheder med en turbulent fortid. Nu har han skudt flere penge i virksomhederne, for tiden er inde til at skrue op for salget.
 
FTZ Autodele, der er en af Fyns største virksomheder, har præsteret et rekordoverskud for 2021.
 
Nyt etagebyggeri, der i fremtiden skal huse byens erhvervsuddannelser, er netop blevet godkendt. Skolen skal være "udstillingsvindue for erhvervsuddannelserne", siger direktør.

Robotinvestor skyder penge i egne virksomheder, rekordår for en af øens største virksomheder og nyt byggeri til erhvervsuddannelserne. Her er dit nyhedsoverblik om virksomhederne i Odense.

Søren Juul Jørgensen køber op og skyder mange flere penge ind i robotterne

En af Fyns flittigste robotinvestorer har investeret mange flere penge i tre robotvirksomheder, der deler adresse i byggeriet Octagon i Højby ved Odense.

Søren Juul Jørgensen var i forvejen aktionær i alle tre firmaer og har på samme tid købt op af andres aktier og tilført millioner til virksomhederne. Det sker på et tidspunkt, hvor de alle kan fremvise færdige produkter og kunder og er i færd med at komme ud på markederne.

På hver sin måde har de været igennem en turbulent tid, men ifølge ledelsen har de alle store muligheder på markedet nu.

- I alle tre virksomheder satser vi meget på salget nu, så tre nye sælgere begynder i løbet af få måneder. Vi mærker stor interesse fra kunderne, og den skal udnyttes, siger Erik Mønster.

Han er direktør i både Graphic Robotics, Smooth Robotics og Nord Modules og ejer 20 procent af aktierne i alle tre virksomheder.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Rekordgodt år for FTZ Autodele

Den fynske grossist i reservedele FTZ får et rekordgodt regnskabsår med et overskud, der skriver sig ind som det største i dens historie.

Overskuddet før skat ligger i år på 258,5 millioner kroner, det er næsten 30 millioner mere end forrige regnskabsperiode.

- Vi er rigtig godt tilfredse. Der er mange ting, som har spillet godt. Det er udtryk for, at vi har fastholdt vores strategi, som vi trods for corona og transportudfordringer er lykkedes med, lyder det fra den administrerende direktør i FTZ, Sven Kristensen.

Han siger, at det var hårdt i 2019, men at det var noget alle i branchen oplevede.

Alligevel er firmaet kommet stærkt igen med nye tiltag, efter at det blev opkøbt af den svenske koncern Mekonomen i 2018.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Nyt byggeri ud til Munkerisvej skal huse Syddansk Erhvervsskole

Det har i al hemmelighed været 10 år undervejs, men nu kan direktør Lars Bregnehøj afsløre planerne for, hvad der reelt bliver til en helt ny Syddansk Erhvervsskole i Odense.

For bestyrelsen bag har nikket ja til planer om et nyt etagebyggeri ud til Munkerisvej (ringvejen), som direktøren kalder for et "udstillingsvindue for erhvervsuddannelserne", og et frasalg samt renovering af de tilbageværende dele af afdelingen på Risingsvej.

Med andre ord får skolen den store overhaling, og forhåbentlig kan byggeriet gå i gang efter et udbud af opgaven i 2024.

- Det kommer til at betyde rigtig meget. Bestyrelsen har længe haft et ønske om, at vi skulle gøre noget for uddannelserne på Risingsvej, der er vores ældste matrikel. Så det er fantastisk, at vi kan rykke nogle af vores uddannelser ud i helt nye, fremtidssikrede og moderne rammer, siger direktør Lars Bregnehøj, der sammen med bestyrelsen driver og leder den selvejende erhvervsskole.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

- Først orkede jeg næsten ikke at skulle arbejde med at pitche, men det var nogle søde mennesker, og jeg fik meget ud af at møde de forskellige virksomheder, Anders Graabæk (fra Validate Consult, hjalp med pitch-træning, red.) og holdet bag, forklarer Tina Søgaard-Pedersen. Foto: Julius Sønderhave

Tina var færdig med startup-konkurrencer, men gav DCI GO en chance: - Jeg er glad for, jeg gjorde det

Tina Søgaard-Pedersen pitchede sin virksomhed ved DCI GO, selvom hun havde fået nok af pitchkonkurrencer.
 
Det endte dog med at blive en god oplevelse, og dagen har været med til at udvide iværksætterens netværk.
 
Ingen af investorerne, der var med til pitcheventet, passede til hendes virksomhed, så hun fortsætter sin søgen efter den rette investor, der kan hjælpe Vain Dane Athletic med at komme op i et højere gear.
 
Læs hele artiklen og find ud af, hvad Tina Søgaard-Pedersen har taget med sig fra dagen.

Tina Søgaard-Pedersen var med til DCI GO med sin virksomhed Vain Dane Athletic, hvor hun pitchede foran potentielle investorer. Her fortæller hun, hvad hun har fået ud af at være med.

NETVÆRK: Tina Søgaard-Pedersen havde egentlig besluttet sig for, at hun ikke ville deltage i flere startup-konkurrencer med sin virksomhed, Vain Dane Athletic.

De har det med ikke at være supergodt organiserede, og hun stod ofte efter sådan en konkurrence og følte, at hun havde spildt sin tid.

Men Tina Søgaard-Pedersen havde også haft en god oplevelse, da hun deltog i den store iværksætterkonkurrence Creative Business Cup, og hun troede faktisk, at DCI GO var en del af det.

Derfor gav hun konkurrencen, som Danish Creative Industries står bag (og som ikke er en del af Creative Business Cup), en chance.

Selvom grundlaget for at deltage altså ikke var helt på plads, viste det sig at være en god oplevelse at være blandt de otte virksomheder, der pitchede på dagen.

- Jeg er glad for, jeg gjorde det, for jeg synes, det var godt arrangeret. Man havde gjort sig nogle tanker om at få det hele til at spille, det sætter jeg pris på, siger Tina Søgaard-Pedersen.

- Først orkede jeg næsten ikke at skulle arbejde med at pitche, men det var nogle søde mennesker, og jeg fik meget ud af at møde de forskellige virksomheder, Anders Graabæk (fra Validate Consult, hjalp med pitch-træning, red.) og holdet bag, forklarer Tina Søgaard-Pedersen.

Fik noget ud af netværket

Det blev ikke Vain Dane Athletic, der løb med kåringen for "bedste pitch" eller "mest skalérbare virksomhed".

Det overraskede ikke Tina Søgaard-Pedersen, da de andre iværksættervirksomheder var mere kreative.

Vain Dane Athletic fremstiller sportstøj af forskellige bæredygtige og genbrugte materialer, og produktionen er fra ende til anden tænkt ind i et miljøvenligt kredsløb, hvor spildet er minimeret så meget som muligt.

Og der passede de andre deltagere altså bedre i kassen "kreativ virksomhed", som størstedelen af juryen også tilhørte.

- Dem, der sad i juryen, var nok ikke de rigtige investorer i forhold til mig. De var nogle lidt mindre og bløde investorer, hvor det er en anden type spiller, jeg går efter, siger Tina Søgaard-Pedersen.

- Men jeg synes, jeg fik noget ud af netværket med iværksætterne den her gang. Jeg har pitchet så meget, at jeg blevet træt af det, så der er ikke meget glæde i mig, når jeg pitcher. Det er mest bare anstrengende. Men de andre iværksættere var nervøse og oppe at ringe, og det giver energi at møde den slags folk, pointerer hun.

Leder stadig efter investor

Jagten på investorer fortsætter altså for Tina Søgaard-Pedersen, men den er godt i gang.

- Lige nu sidder jeg i et acceleratorprogram hos Tech Nordic Advocates, hvor jeg hele tiden er i kontakt med mulige investorer og er støttet af KPMG (rådgivning- og revisionsfirma, red.) og advokatfirmaer, og jeg skal pitche på børsen i London 16. juni.

- I det her acceleratorprogram er vi eksponerede for investorer konstant, så det er bare et spørgsmål om at stille sig op, siger Tina Søgaard-Pedersen.

Indtil for nyligt har hun holdt igen med at søge investorer, fordi hun manglede at få virksomhedens evaluering helt på plads.

Tiden er i stedet gået med at bygge hele virksomheden op og finde de rette samarbejdspartnere og løsninger, der har skaffet Vain Dane Athletic en B Corp-certificering med den højeste score i Norden.

- Jeg har den ideelle virksomhedsstruktur, det bliver ikke bedre. Udfordringen er, at der skal penge ind for at skubbe det, for det er umuligt at sælge tøj, hvis der ikke er penge til marketing.

Derfor er Tina Søgaard-Pedersen både på udkig efter en forretningspartner med forstand på marketing og en investor, der kan støtte op om marketingtiltagene.

- Det er helt nødvendigt for, at jeg kan vækste forretningen, understreger hun.

DCI GO! talks: Eksportmuligheder for kreative virksomheder og de vigtigste key-points for at lykkes med internationalisering v/Majken Kalhave, direktør i Creative Denmark

Det skal du fremhæve, når du vil indtage udenlandske markeder

Creative Denmark med direktør Majken Kalhave i spidsen har undersøgt, hvad danske virksomheder i den kreative branche bør lægge vægt på, når de vil ind på udenlandske markeder.

Flere af tingene er noget, som vi i Danmark tager for givet, men det giver danske virksomheder en fordel i udlandet.

De aspekter, man skal fremhæve ved sin løsning, er:

- Bæredygtighed

- Forhøjelse af livskvalitet

- Digitalisering i flere lag

- Tværgående samarbejder

- Innovation i DNA'et 

Læs hele artiklen og bliv klogere på, hvad man bør fremhæve.

Majken Kalhave, direktør hos Creative Denmark, fortæller, hvad man skal lægge vægt på, når man som dansk, kreativ virksomhed forsøger at komme ind på udenlandske markeder.

EKSPORT: Creative Denmark er sat i verden for at hjælpe danske virksomheder i kreative brancher med at komme ud på udenlandske markeder, så man kan udnytte eksportpotentiale til fulde for at skabe vækst i den kreative sektor.

Det arbejde fortalte direktør Majken Kalhave om ved DCI GO!, hvor iværksættere, investorer og forretningsudviklere var til stede blandt publikum.

Creative Denmark er et not-for-profit privat-offentligt samarbejde mellem Udenrigs-, Kultur- og Erhvervsministeriet på den offentlige side, Dansk Industri, Dansk Erhverv og Real Dania på den private.

Organisationens advisory board, der består af eksperter fra den kreative sektor, har gennem analyser klarlagt, hvilke markeder danske kreative virksomheder bør fokusere på, og hvad de skal fremhæve, når de brander og markedsfører sig i udlandet.

- De markeder, som har højest prioritet, er USA, de skandinaviske markeder og Tyskland. Vi vurderer, at det er der, det største eksportpotentiale er på kort sigt. Det er der, man hurtigst kan komme ud som små og mellemstore virksomheder og skabe en profit, forklarer Majken Kalhave.

Der er også stort potentiale for eksport til resten af Europa, Japan, Kina, Canada og Sydkorea, som Creative Denmark laver forberedende indsatser i med branding- og markedsføringskampagner, events og opbygning af netværk.

- Det kræver lidt mere at komme ud på de markeder, men potentialet er der for virksomhederne, hvis de først får sparket dørene ned, siger Majken Kalhave.

Det, vi tager for givet, er populært i udlandet

Markedsanalyserne har også vist, hvilke tendenser der er oppe i tiden på eksportmarkederne, og hvad de danske virksomheder med fordel kan fremhæve ved dem selv, når de skal sælge til udlandet.

Ikke så overraskende fylder bæredygtighed vanvittigt meget internationalt, og derfor er det helt centralt, at danske virksomheder brander deres kreative og innovative løsninger ud fra bæredygtige resultater.

Man siger, at hvis vi virkelig skal ud at innovere og accelerere innovationsevnen, har vi brug for en x-faktor i projekterne. Det er de kreative fag.

Majken Kalhave, CEO

Danske virksomheder bør også fremhæve, hvordan løsninger hæver livskvaliteten for mennesker.

- I Danmark er det givet, og det er en del af vores samfundsmodel og værdigrundlag, at vi altid prøver at kigge på, hvordan vi kan genere værdi for alle i de løsninger, vi laver, ved at arbejde designdrevet.

- Men i andre lande er det ikke givet så husk at tage det med i markedsføringen, for det fylder meget, særligt efter pandemien, siger Majken Kalhave.

Danmark er langt fremme med digitalisering, når man sammenligner med de fleste andre lande i verden. Det er meget naturligt danske virksomheder at tænke det digitale ind i mange forskellige lag, men det er slet ikke givet for en stor del af udlandet.

Derfor er det endnu et punkt, som er vigtigt at fremhæve.

Innovation er en del af vores DNA

I Danmark har vi også for vane at arbejde i partnerskaber, hvor man indhenter kompetencer fra forskellige sektorer.

Det kan eksempelvis være antropologer, økonomer eller ingeniører, der indgår i fælles teams for at udvikle de bedste løsninger.

- Vi tænker de holistiske tanker, allerede før vi går i gang med projektet, og det er virkelig en styrkeposition, når man kigger på danske virksomheder og løsninger - særligt inden for det kreative. Bring det frem og vis det, for det er en del af jeres (iværksætterne til DCI GO!, red.) salgsargument, når I kommer ud, siger Majken Kalhave.

10 gode råd til eksport

Udenrigsministeriets Trade Council sælger konsulentydelser til virksomheder, der gerne vil ud på udenlandske markeder. Afdelingen hjælper med at afsøge samarbejdspartnere og afdække, hvad der skal til juridisk, for man kan etablere sig, og om der er handelsbarrierer eller andre ting, man skal være opmærksom på.

I den forbindelse giver Trade Council også 10 gode råd til de virksomheder, der kigger på at ekspandere til udenlandske markeder. Rådene er meget simple, men de kan fungere som en checkliste, man kan lave for sig selv, inden man kaster sig ud i eksporteventyret.

De 10 råd er:

  • Du kan ikke google dig til netværk
  • Hav tålmodighed
  • Vær sikker på, at du kan levere
  • Fokuser på et eller få markeder
  • Bland business og pleasure
  • Personlige møder og god dialog
  • Husk din kundes kultur
  • Hav en plan
  • Tal kundens sprog
  • Vær fleksibel

Traditionelt set har innovation været videnskabsbaseret, og det hang meget sammen med STEM-fagene.

Men ifølge Majken Kalhave er flere store internationale forretnings fora begyndt at bruge udtrykket STEAM, hvor A står for arts - altså de kreative fag.

- Man siger, at hvis vi virkelig skal ud at innovere og accelerere innovationsevnen, har vi brug for en x-faktor i projekterne. Det er de kreative fag. Det er der, den ægte innovation er, hvor vi ikke bare forlænger produkterne, men gentænker produkter i andre sammenhænge og muligheder.

- Det, synes jeg, er et kæmpe salgsargument, når vi er ude at sælge internationalt, fordi det er så stor en del af vores DNA i Danmark at tænke på de kreative fag som en driver for innovation.

Potentiale for vækst

Det kreative erhverv i Danmark har over de seneste 10 år øget omsætningen med 32 procent, og det viser potentialet for de kreative virksomheder, mener Majken Kalhave.

En stor del af stigningen er drevet af eksport af kreative løsninger, som over de seneste 12 år er steget med 91 procent.

- Dermed en opfordring til, at når man sidder med sin virksomhed og udvikling af produkter, så tænk det internationale perspektiv ind fra starten. Det er der, vi kan lave vores vækstrejse, hvis man tænker det rigtigt og forbereder sig ordentligt, siger Majken Kalhave.

Collage af Synaptic, Vain Dane Athletic og Crateit.

Mød de tre Odense-startups, der pitchede ved DCI GO

Tre af de otte virksomheder, der pitchede ved DCI GO, var fra Odense.
 
Crateit udvikler kreativt legetøj, der stimulerer børns kognitive evner.
 
Vain Dane Athletic udvikler og sælger sportstøj med nul spild.
 
Synaptic har udviklet en AI, der sparer penge og reducerer tid ved medicinske tests.
 
Læs hele artiklen og lær virksomhederne bedre at kende.

Her lærer du tre virksomheder at kende, der holder til i Odense, og som pitchede ved arrangementet DCI GO.

FORBINDELSER: DCI GO i Odense er et pitchevent i en række af events, der finder sted landet over.

Danish Creative Industries står bag arrangementerne, hvor håbefulde iværksættere inden for de kreative brancher bliver coachet i at strikke en pitch sammen, som de skal fremføre foran mulige investorer.

Ved arrangement i Odense pitchede otte iværksættere. Tre af dem kommer fra Odense, og dem kan du lære mere om her.

Crateit - kreativt legetøj til børn

Crateit vandt prisen for "bedste pitch" ved DCI GO i Odense. Foto: Julius Sønderhave

Tonny Olsen og Martin Kristensen har sammen stiftet Crateit, hvor de har skabt et univers af kreativt legetøj til børn, hvor fordybelse og nærvær er i fokus.

Kongstanken er at udvikle legetøj, der gennem kreativ leg forbedrer koncentrationsevnen, indlæringsevnen og finmotorikken, samtidig med det får børnene væk fra de skærme, som 480.000 danske børn hver dag bruger mere end fem timer foran.

Virksomheden har i dag cirka 20 B2B kunder, og de to stiftere forventer en omsætning på 7,8 millioner kroner i 2024.

Et andet vigtigt aspekt af virksomheden er, at Crateit ansætter voksne mennesker med udviklingshæmning i produktionen.

- Både Martin og jeg er berørt af mennesker med udviklingshæmning gennem vores opvækst og familiære relationer. Hos os er der plads til alle, og derfor er der fokus på at udvikle de her mennesker fagligt og personligt, forklarer Tonny Olsen.

Crateit vandt prisen for "bedste pitch" til DCI GO.

Vain Dane Athletic - nul-spild sportstøj

Tina Søgaard-Pedersen har brugt mange kræfter på lave et forretningssetup, hvor alle dele spiller sammen og skaber et bæredygtigt loop. Foto: Julius Sønderhave

I Danmark brænder vi 677 tons nyt tøj med hangtag fra retailindustrien alene hvert år.

Det vil Tina Søgaard-Pedersen gerne udfordre med Vain Dane Athletic, hvor hun sælger sportstøj, der er lavet af genanvendte materialer såsom fiskenet, gamle gulvtæpper, industriel nylonaffald og træfibre.

Produktionen er fra ende til anden tænkt cirkulært, så der er nul spild i produktionen af tøjet. Samtidig kan forbrugerne benytte et pantsystem, hvor de kan aflevere slidt tøj tilbage til Vain Dane Athletic. Forbrugerne får en del af deres penge tilbage, og det slidte tøj bliver brugt produktionen af yogamåtter, som Vain Dane Athletic snart er klar til at sælge.

Vain Dane Athletic sælger både B2C og B2B, men et af de næste mål er at udvikle en tech-platform, så Vain Dane Athletics webshop kan blive en integreret del af medarbejderplatformene hos de virksomheder, der gerne vil gøre mere for at blive bæredygtige.

Synaptic - en smartere måde at teste

Eivind Segtnans AI kan bruges til tests af alle mulige sygdomme. Foto: Julius Sønderhave

Eivind Segtnan har stiftet Synaptic, hvor han har udviklet en algoritme, der bruges af en kunstig intelligens på en mobiltelefon, der gør, at man skal foretage langt færre tests, når man tester for eksempelvis covid-19, HIV eller malaria.

Synaptic har foretaget proof of concept-forsøg i EU, der viser, at man kan spare op til 70 procent af pengene, der bruges på medicinske tests, samtidig med man bruger 77 procent mindre plastik.

Det kan spare sundhedsvæsnet for mange penge, og Synaptics forretningsmodel er at tage penge for hver gang, den kunstige intelligens tages i brug.

Ifølge Eivind Segtnan forventes markedet for AI og medicinsk diagnostik at stige med 770 procent de næste to år, så han tror på, at det er et godt marked at lave investeringer inden for.

- Det tager 10 år at nå medtech-markedet på grund af kliniske forsøg og grundig videnskabelig dokumentation. Jeg har bootstrappet i otte år, og nu er vi klar til at skalere, siger Eivind Segtnan.