Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Hos Step fokuserer man mere på en ansøgers potentiale end hans eller hendes CV. Pressefoto: Step A/S

Fællesskab giver mangfoldighed

Data- og techbranchen mangler kvalificerede folk.

Derfor er der stor fokus på at få flere kvinder til at vælge en karriere inden for netop it, fordi det i mange år har været - og stadig er - et mandsdomineret fag.

Selvom den samlede talentpulje ikke er lige fordelt mellem mænd og kvinder, er det dog lykkedes kommunikationsbureauet Step A/S at have en lige fordeling i virksomhedens data- og techafdeling.

Dennis Vesti Brorsen, direktør for data & intelligence, fortæller i dette nyhedsbrev, hvorfor virksomheden har succes med at tiltrække både mænd og kvinder til arbejdspladsen.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her eller sende en mail for at få en løsning til flere medarbejdere.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Hos Step er det vigtigste ikke, hvad der står på dit CV, men hvad dit potentiale er. Pressefoto: Step A/S

Step har lige mange kvinder og mænd i tech-afdelingen: Et friskt sprog og stærkt fællesskab er nøglerne

Mens den gennemsnitlige it-afdeling har langt flere mænd end kvinder, har kommunikationsbureaet Step A/S tilsyneladende knækket koden for, hvordan man får sammensat et mangfoldigt tech-team.

Virksomhedens data- og tech-delings 30 ansatte er lige delt mellem mænd og kvinder.

Direktør for data & intelligence, Dennis Vesti Brorsen, peger på, at Steps selvopfattelse som et sammentømret kollektiv spiller en stor rolle - både i forhold til kommunikationen udadtil og arbejdsmiljøet. Faktisk har virksomhed en ambition om at være en af Danmarks bedste arbejdspladser i 2025.

Læs hele artiklen og få indsigt i en virksomhed, der er et godt eksempel på en mangfoldig arbejdsplads.

Dennis Vesti Brorsen, direktør for data & intelligence, fortæller her, hvordan kommunikationsbureaet Step A/S har succes med skabe en lige fordeling af mænd og kvinder i virksomhedens data- og techafdeling.

DIVERSITET: Der bliver arbejdet hårdt for at tappe det store potentiale, der er i at få flere kvinder til at vælge en karriere inden for it og tech.

Ved udgangen af 2020 var omtrent en fjerdedel af ansatte i it-branchen kvinder, og når branchen samtidig mangler arbejdskraft nu og her, men i den grad også i fremtiden, er det kritisk for branchen, at få flere kvinder til at søge mod den.

Derfor er det opsigtsvækkende, at kommunikationsbureauet Step har en 50/50 fordeling mellem mænd og kvinder i deres 30 mand store data- og techafdeling, hvor stillinger som dataingeniør, data scientist, webudvikler, data intelligence og andre it-specialister hører hjemme.

Hvad er det så, Step gør for at tiltrække kvinder til stillinger, der længe har været mandsdominerede?

- Det spørgsmål stiller jeg også mig selv, svarer Dennis Vesti Brorsen, direktør for data & intelligence hos Step.

- Vi har ikke gjort noget bevidst for at tiltrække kvinder, men vi gør måske mange ting anderledes i forhold til andre virksomheder, følger han op.

Man bliver en del af noget større

Det første, han peger på, er virksomhedens selvforståelse, som også gennemsyrer kommunikationen udadtil.

Step kalder nemlig sig selv for et kollektiv på 150 mand, hvilket signalerer en kultur, hvor man bliver en del af et fællesskab, der rækker på tværs af de kreative og kodende afdelinger, og det, tror han, folk i branchen vægter højt.

Virksomhedens fulde navn er da også Step the Communication Collective.

- Vi tror meget på mennesker, for det er dem, der skal gøre forskellen hos os. Derfor er en vigtig del af vores vision, at vi arbejder meget med potentialet i mennesker, siger Dennis Vesti Brorsen.

Derfor er rekrutteringsprocessen omfattende. Ansøgere skal igennem personlighedsanalyser, IQ-test og samtaler med en erhvervspsykolog for at afdække, hvad ansøgerens potentiale er.

- Det er også vigtigt, hvad der står på CV'et, men det vigtigste er, hvad personen kan løfte sig til. Så lærer vi dem, hvad der skal til efterfølgende, siger Dennis Vesti Brorsen.

Steps jobopslag er også skrevet med et ungt og moderne sprog, forklarer Dennis Vesti Brorsen, og den uformelle tone er med til vække folks interesser - uagtet deres køn.

Et jobopslag fra Step A/S

Herunder kan du læse et eksempel på en del af et jobopslag til en stilling i Steps dataafdeling. Det viser meget godt, hvad Dennis Vesti Brorsen mener med et friskt sprog.

Senior Business Intelligence Specialist

Stikker du hovedet ind i Data & Intelligence-afdelingen i STEP The Communication Collective, finder du en klase af tunge coconuts, der bl.a. arbejder med de nyeste teknologier i Cloud. De har by the way også bygget et stærkt setup, som hver dag håndterer enorme mængder af data og leverer værdifulde indsigter til vores mange spændende kunder. Og så arbejder de hele tiden på at forbedre vores tekniske, datadrevne løsninger og metoder, der giver både STEP og vores kunder en konkurrencemæssig fordel i markedet … Altså, når de ikke lige slår hinanden i bordfodbold 🤘

Lyder det fedt? Fedt! Vi mangler nemlig dig, der har lyst til at være en del af det. Dig, der tager ansvar for at udvikle vores BI-leverancer og platforme. Dig, der kan agere teknisk sparringspartner for dine fellow coconuts. Dig, der kan være lead på opgaver. Og dig, der er cool med at ha’ en rådgivende rolle overfor vores kunder.

https://www.step.dk/jobs/senior-business-intelligence-specialist/

- Vores selvforståelse som et kollektiv gennemsyrer også opslagene. Når du læser dem, fornemmer du, at du ikke bliver parkeret i et hjørne for at udfylde en bestemt funktion, men at du bliver en del af noget større, siger Dennis Vesti Brorsen.

Han har ikke belæg for at sige, at opslagene taler mere til kvinder end til mænd, men han er ikke i tvivl om, at fællesskabet i Step er noget af det, der sikrer en høj diversitet.

Energi af at arbejde

Steps værdier og ledelsesprincipper er også med til at give virksomheden et omdømme som en god arbejdsplads.

Et af de vigtige er, at medarbejderne selv kan træffe vigtige beslutninger.

- Over tid giver vi folk mandat til selv at kunne træffe beslutninger, for de er selv tættest på arbejdet. Det er selvfølgelig ikke noget, de kan fra dag ét, men der er en trappe, de skal op ad, som sikrer, at de er klar over, hvor vi skal hen, og at de har kompetencerne til at træffe beslutningerne, siger Dennis Vesti Brorsen.

Blandt værdierne er ud over fællesskabsfølelsen også et mål om, at medarbejderne ikke bliver drænet af at gå på arbejde, så de dejser om på sofaen, så snart de er hjemme igen.

- Vi har et mål om at blive en af Danmarks bedste arbejdspladser i 2025, og i den forbindelse er måden, vi arbejder på, vigtig. Derfor arbejder vi for, at skabe en arbejdsplads, hvor medarbejderne bliver ladt op af at gå på arbejde, og hvor de bringer mere energi ind i mødelokalerne, end de tager, siger Dennis Vesti Brorsen.

En vigtig del af at nå det mål er de løbende tilfredshedsmålinger, medarbejderne besvarer.

- I dem stiller vi dem spørgsmål, de kan kommentere på anonymt. Vi tager ugentligt temperaturen i stedet for en eller to gange om året. Det er nyt for os, men det giver os mulighed for at handle, hvis der er noget, der skal tages hånd om, forklarer Dennis Vesti Brorsen.

Kommer hele vejen rundt

Selvom Step ikke gør noget specifikt i forhold til at henvende sig til kvinder, når der skal ansættes nye folk til data- og techafdelingen, har ledelsen stadig fokus på at ansætte folk, der øger diversiteten i afdelingen.

Dennis Vesti Brorsen understreger dog, at hvis han står med to kandidater, hvor den ene er bedre end den anden, vælger han kompetencer over køn.

Heldigvis er udfaldet af Steps rekrutteringsproces en arbejdsplads med høj diversitet, og det har sine fordele, mener Dennis Vesti Brorsen.

- Medarbejderne er glade for at arbejde på mangfoldige teams, hvor de bidrager med forskellige kvaliteter og perspektiver. Vi kommer hele vejen rundt om et emne, så det ikke bliver ensidigt. Det handler både om stemningen og kulturen, men det kan også være i forbindelse med et projekt eller andet, der skal løses. Vi spiller bredere på hele banen, siger han.

Dennis Vesti Brorsen (femte fra venstre) har haft succes med at sammensætte en mangfoldig data- og techafdeling hos Step A/S. Privatfoto

Tre råd til at øge mangfoldigheden i din virksomhed: - Lad være med at oversælge

KULTUR: I kommunikationsbureauet Step the Communication Collective har data- og techafdelingen en lige fordeling mellem mænd og kvinder.

Direktør for data & intelligence, Dennis Vesti Brorsen, deler her tre hurtigt pointer, man skal have styr på, hvis man vil gøre Step kunsten efter.

1. Vælg forskelligheden

- Man skal ikke være bange for at ansætte nogen, der ikke er ligesom en selv. Jeg har oplevet i andre virksomheder, at dem, der oftest bliver rekrutterede, er dem, som ligner ledelsen på en eller anden måde. Så får man en gruppe, hvor de ligner hinanden alle sammen.

- Man skal turde vælge forskelligheden. Det er en styrke. 

2. Lad være med at oversælge

- Måden man ser ud på og ens identitet er vigtig. Emmer det af gammel it-afdeling, eller virker det mere som en moderne virksomhed?

- Det handler om kommunikationen udadtil, men det skal selvfølgelig gerne matche, hvad der foregår internt i huset. Det er vigtigt, man ikke får det oversolgt og ikke kan levere på det. Så der skal være fokus på at få skabt den kultur i virksomheden, man gerne vil have og få den understøttet.

- Man skal finde ud af, hvem man gerne vil være og sætte sin vision og mission efter det. 

3. Det skal gælde i hele butikken

- I bund og grund handler det om at skabe en arbejdsplads, hvor folk bliver behandlet lige. Det skal ensrettes, så der ikke er forskel på mænd og kvinder, når det kommer til eksempelvis lønsnak, vilkår og så videre.

- Det er også vigtigt, at der er diversitet i den professionelle direktion og ledergruppen. Det skal gælde i hele butikken.

Teit Silberling (til højre) og Thomas Sølund, som sammen har grundlagt Spin Robotics, har hidtil kun fokuseret på udstyr til at skrue med, men de er i gang med at søge patent til en anden type udstyr, afslører de. Arkivfoto: Mathias Banke

Spin Robotics har fundet investor, H.J. Hansen Vine opkøber, og Effimat er på Danfoss-hænder

Her får du tre udvalgte historie fra byens erhvervsliv.

Reinvest Robotics investerer i Spin Robotics

Ægteparret Esben Østergaard og Richa Misri, der sammen investerer i robotvirksomheder gennem Reinvest Robotics, har skudt halvanden millioner kroner ind i det tre et halvt år gamle iværksætterfirma Spin Robotics fra Odense mod at få 10-15 procent af aktierne.

Virksomheden har foreløbig et smalt produktprogram: den laver udelukkende skruemaskiner, som kan betjenes af robotter fra Universal Robots.

Det er et stærkt er investorpar at få med, for Esben Østergaard er en af fædrene til Odenses robotklynge og var medstifter af Universal Robots, hvor Richa Misri tidligere var global marketingdirektør.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

H.J. Hansen Vin opkøber sjællandsk konkurrent

Udover vinhandlen har moderselskabet H. J. Hansen også H. J. Recycling, en virksomhed der specialiseret sig i genbrug af affald fra blandt andet biler. Arkivfoto: Jesper Beenfeldt Nielsen

H.J. Hansen Vin har opkøbt aktiemajoriteten i sjællandske Theis Vine.

- Det sker, fordi de to virksomheder komplimenterer hinanden godt, fortæller administrerende direktør i H. J. Hansen, Dorthe Priess. Til dagligt skal de to virksomheder drives som to selvstændige enheder, men med samme direktion.

- Vi opkøbte Theis Vine, fordi vi synes, det var et godt match. Vi synes, at de to virksomheder er stærke på to forskellige fronter. Og det giver rigtigt god mening, at de to virksomheder skal arbejde sammen fremadrettet, fastslår Dorthe Priess.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Peter Mads Clausen køber Vækstfonden ud af Effitmat

Peter Mads Clausen er anden generation i Danfoss-koncernen og var indtil for nylig bestyrelsesformand for fonden, der ejer forældrenes livsværk. Foto: André Thorup

Peter Mads Clausen fra Danfoss-familien ejer nu stort set hele det fynske robotfirma, Effimat. Hans ejerandel er aktuelt 95 procent, fremgår det af optegnelser hos Erhvervsstyrelsen og bekræftes af bestyrelsesformanden, Clas Nylandsted Andersen.

- Det er der sådan set ikke noget vildt i. Vækstfonden kunne ikke skyde flere penge i, og derfor er de blevet købt ud, siger Clas Nylandsted Andersen, der udtaler sig på vegne af virksomheden.

Han fortæller, at ejerne planlægger at skyde flere penge i firmaet, som de har gjort "jævnligt", men kan endnu ikke sige, hvor meget der er tale om denne gang.

Den nye ejerstruktur kommer også til at betyde rene linjer for virksomheden, der producerer lagerrobotter.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.