Change fisker efter ny direktør med jobopslag: - Det handler om at finde den rette person
Anders Kongeskov Randow er gået på jagt efter en ny direktør for det digitale bureau Change, som han i dag ejer og driver..
Men i stedet for at finde den nye direktør i deres egne netværk, har de valgt at lave et stillingsopslag. Forhåbningen er, at virksomheden på den måde kaster et bredere net ud, så den helt rigtige kandidat søger jobbet.
REKRUTTERING: "Kan du drifte og udvikle en konsulentvirksomhed? Er virksomhedskultur en naturlig del af din professionelle pallette? Og har du et stærkt drive? Så er du måske vores nye direktør!".
Der er ikke hver dag, man læser et jobopslag med sådan en indledning, men det er ikke desto mindre sådan de første linjer lyder i det opslag, der skal hjælpe det digitale bureau Change, som er specialister i websites og digital marketing, med at finde en ny person til at sætte sig i direktørstolen.
- Det er jo lidt utraditionelt, for normalt finder man en ny direktør gennem sit netværk eller en headhunter. Vi kunne helt sikkert også prikke en masse kompetente kandidater i vores netværk, men dels vil vi ikke gå på hugst andre steder, og dels vil vi gerne sikre at feltet bliver så bredt som muligt, forklarer Anders Kongeskov Randow.
Lige nu ligger direktørrollen på flere medarbejdere, og håbet er at finde den helt rette til stillingen inden sommerferien.
- Vi vil egentlig godt se, hvem der kommer ind, og lytte til de her mennesker, som kunne være interesserede i at tage den rolle i stedet for at forestille os, at vi ved, hvad den her person skal kunne ud over det åbenlyse, siger Anders Kongeskov Randow.
Han kalder det selv en fiks idé, som skal prøves af, og virker det ikke, kan de altid tage fat i en rekruttør.
- Det handler bare om, at det skal være den rette person, understreger han.
Dobbelt så store
Ud over at nå ud til folk uden for firmaets eget netværk, har Changes direktør-opslag også den fordel, at et jobopslag i dag er mere end bare et jobopslag, forklarer Anders Kongeskov Randow.
- Det er et kampagnegreb i og for sig. Når vi laver et stillingsopslag, kan vi snakke lidt om det og annoncere det på vores forskellige kanaler, så vi er sikre på, at det får eksponering nok til, at de rette ser det.
Den typiske kandidat til en direktørstilling kigger nok ikke jobopslag igennem på Linkedin og Jobnet, men det gør faktisk ikke så meget for Change, for det er ikke nødvendigvis ham eller hende med flere års erfaring som virksomhedsleder, der er den rette til jobbet.
Anders Kongeskov Randow, direktørChange er ikke et blankt kanvas, men direktøren skal være med til at sætte sit præg på både kulturen og udviklingen i virksomheden.
Først og fremmest skal det være en person, der har ambitionen til at drive og udvikle en virksomhed, som de seneste to år har fordoblet omsætningen år for år og i dag tæller 14 medarbejdere inklusive firmaets to partnere, en praktikant og en studentermedhjælper.
Anders Kongeskov Randow vil gerne have virksomheden op omkring 25 ansatte fordelt på kontorerne i Odense og København.
Det kræver en vilje til at lykkes, men det er mindst lige så vigtigt, at den nye direktør også evner at bevare det gode humør, siger Anders Kongeskov Randow:
- Vores kultur betyder rigtig meget i Change, og vi ansætter stort set ikke på faglig baggrund, men på personlighed. Så derfor betyder det rigtig meget, at personen er en holdspiller, der kan tage det her forholdsvis lille bureau til det næste stadie og være med til at forme succesen. Hvis man har det rigtige mindset, så er det sådan set ligegyldigt, hvad du kan, siger Anders Kongeskov Randow og fortsætter:
- Jeg tror, at man kan lære at være direktør på rigtig kort tid, hvis man bare har viljen til det og passer ind i kulturen.
Vil fokusere på arbejde i stedet for drift
Direktørskiftet kommer også af, at Change er ved at vokse sig for stor til den iværksætteragtige tilgang til arbejdspladsen, virksomheden har haft indtil nu.
- Vi kunne sikkert godt køre virksomheden op til 25 ansatte og først finde en ny direktør der, men det er meget vigtigt, at den nye direktør er med til at definere rejsen op til de 25 og så blive siddende efterfølgende, siger Anders Kongeskov Randow:
- Nu har jeg hjulpet en del virksomheder på den ene eller anden måde på den rejse gennem tiden, så jeg har set det mange gange før. Det kan ikke nytte noget, at man først går i gang med det arbejde, vi laver nu, når man er 25, for så er det meget sværere.
De to partnere i Change har indtil nu både arbejdet med kunder og drevet virksomheden.
Nu hvor de administrative byrder tager til, er det nødvendigt at fokusere på den faglige del.
- Vi er drevet af at lave arbejde, der giver et resultat for kunderne. I virkeligheden vil vi hellere lave andre ting end at være direktører. Så det er mere af nød, end af lyst, at vi har klaret det selv, siger Anders Kongeskov Randow.
En af opgaverne for den nye direktør bliver frem mod de 25 medarbejdere at strukturere virksomheden mere og definere både afdelinger, produkter og ledelse meget tydeligere.
- Det er jo ikke fordi, vi slet ikke har det i dag, men det er noget af det, som en direktør skal være med til at definere. Vi har styr på vores HR, vi har styr på vores processer, vi omsætter og vi tjener penge. Change er ikke et blankt kanvas, men direktøren skal være med til at sætte sit præg på både kulturen og udviklingen i virksomheden, understreger Anders Kongeskov Randow.