Kickstart dit salg eller få lån med crowdfunding, når traditionelle muligheder kommer til kort
Forskellige typer crowdfunding kan både kickstarte din virksomheds salg eller give dig kapital i form af et lån.
Men hvornår er crowdfunding en bedre løsning end de almindelige måder at lave salg og få lån på? Det får du svaret på lige her.
CROWDFUNDING: Når du forsøger at skabe en sund forretning, kan opstarten være noget af det sværeste.
Du skal på en eller anden måde overbevise dine potentielle kunder om, at de har behov for dit nye produkt, og du er nødt til at investere penge i at producere produkter uden at vide, om investeringen betaler sig selv ind igen.
Det kan også være, at du har svært ved at få et lån af din bank til overhovedet at starte din virksomhed, fordi banken ikke tør løbe risikoen.
For nogle kan crowdfunding være en mulig løsning på begge problemstillinger, så Torben Buch, specialist i finansiering af forretningsudvikling hos Erhvervshus Fyn, hjælper her med at gøre os klogere på, hvornår crowdfunding trumfer de almindelige muligheder.
Fortæl en historie
Lad os starte med reward-baseret crowdfunding.
Her får dem, der giver penge til kampagnen, backerne, en form for belønning. Det kan være selve produktet, en koncertbillet, hvis man støtter en musikers pladeudgivelse, eller blot at ens navn kommer til at stå på væggen hos en virksomhed.
Formen er især populær til spiludvikling, og inden for kultur og kreative fag bliver det også brugt flittigt. Den giver mening at bruge, når du har et produkt, du kan bygge en fængende historie op omkring.
- Der er rigtig meget storytelling i reward-baseret crowdfunding. Det er egentlig som at lave en markedsføringskampagne, og det er i den, storytelling kommer ind. Hvis du har en rigtig god historie med rigtig god tilhørende video, kan din kampagne blive spredt på de sociale medier og via netværk, forklarer Torben Buch.
- Det er en stor mundfuld, og du skal ikke undervurdere det. Det er krævende, og du skal forberede dig godt, inden du launcher kampagnen. Måske skal du også have bloggere, influencere og journalister til at sprede kendskabet, så kampagnen kan nå en kritisk masse og gå viral, fortsætter han.
Crowdfunding-platforme
Der er flere forskellige platforme at vælge mellem, når man skal lave en crowdfundingkampagne.
Til reward-baseret crowdfunding kan man eksempelvis vælge:
Når det kommer til crowdlending kan man benytte disse platforme:
- Flex Funding
- Lendino
- SMV Erhvervslån
- Coop Crowdfunding
- Kameo
- Makari
Hvis man vil vide mere, kan man besøge https://danskcrowdfundingforening.dk.
Reward-baseret crowdfunding kan også bruges til at afsøge markedet og finde ud af, om der er interesse for ens produkt. På den måde undgår du at kaste penge ud ad vinduet på at lave produkter, ingen vil have.
Når en virksomhed når et stadie, hvor den har opnået et flow i omsætningen gennem sine egne salgskanaler, begynder reward-baseret crowdfunding at være mindre attraktivt. Tilpas store virksomheder overvåger måske trends - det kunne være andres virale kampagner, og hvordan markedet tager imod dem - men derudover har de ikke noget med crowdfunding at gøre.
En undtagelse er måske Lego, der inviterer kunder til at bygge nye Lego-modeller, som kunderne bagefter kan stemme på. Den model, som opnår flest stemmer bliver sat i produktion.
Alternativ til banklån
En anden form for crowdfunding, der er vokset frem de seneste par år og faktisk er blevet større end reward-baseret crowdfunding, er crowdlending.
Det kan især være relevant, når du forsøger at starte eller udvikle sin virksomhed, hvis banken ikke vil tage risikoen på et lån.
- Hvis din virksomhed er i en bestemt branche, har svingende nøgletal gennem årene, den "forkerte" postkode eller en kombination af dem, kan det være svært at få traditionel bankfinansiering. Det kan være, din virksomheds bygning ligger et sted, hvor der er begrænsede alternative anvendelsesmuligheder, kan traditionelle finansieringskilder være mere tilbageholdende, siger Torben Buch.
Ved crowdlending består lånet altså af lidt kapital fra mange, så risikoen spredes ud. Samtidig har crowdlending-platformene som regel aftaler med fonde, der giver lånerne garanti og begrænser risikoen yderligere.
Når det er sagt, så kan renterne ved et crowdfundet lån ikke konkurrere med banklån eller en realkreditfinansiering.
- Jeg vil kun anbefale crowdlending, når de traditionelle lån ikke er mulige, slår Torben Buch fast.