Personlige brands er stærke værktøjer, men kend begrænsningerne: - Det er sindssygt tidskrævende
Da Le Gammeltoft stiftede Heartbeats, var hendes personlige brand med til at give kulturmagasinet en god start.
Per Rosenkrantz Holm, som står bag læringsplatformen Mesterlære, havde ikke selv et brand, da han blev founder, men i stedet kunne han gøre brug af andre profilers stærke brands til at bygge sin virksomhed op, indtil Mesterlære i sig selv blev et stærkt brand.
Heartbeats benyttede samme princip ved at få stærke profiler til at levere indhold til magasinet.
Hvis man gerne vil styrke sit eget brand, kan man tage udgangspunkt i at være aktiv på sociale medier. Udvælg emner eller områder, som du er stærk på, så du selv kan være ophavsmand til debatter og lignende. Igen kan det være en god idé at gøre brug af andre personers brands ved at aftale samarbejder med dem.
Lad dog være med at kaste dig ud i det, hvis det slet ikke er dig, for det kræver tid og overskud at gøre ordentligt. Husk også, at selvom et stærkt personligt brand kan sætte tempo på opbyggelsen af din virksomhed, kan det i sig selv ikke skabe en sund forretning.
- Det går ud over skalerbarheden, fordi virksomheden bliver mere vakkelvorn, hvis den er afhængig af mig hele tiden, siger Le Gammeltoft.
BRANDS: Du kan nå et godt stykke vej med et stærkt personligt brand.
Det kender Le Gammeltoft alt til. Hun blev kendt som radiovært på P3-programmet Unga Bunga, og det brand brugte hun aktivt til at sætte skub i en bar, et pladeselskab og kulturmediet Heartbeats, som hun trådte ud af i maj.
Det skulle hun blandt andet snakke om ved et arrangement på Dok5000 under Odense Iværksætterfestival sammen med Per Rosenkrantz Holm, der har startet læringsportalen Mesterlære, hvor faglige fyrtårne deler guldkorn ud i videoformat.
På skuldrene af andres brands
Per Rosenkrantz Holm havde ikke et personligt brand at slå Mesterlære op på - men han kunne gøre brug af andres.
Derfor fokuserede han i første omgang på at gøre det interessant for mennesker med stærke brands at stille op.
- Der er det nok ikke, hvis jeg gør som alle andre. Jeg skulle turde drømme stort, for det bliver man nødt til for at tiltrække profilerne. Det skulle være højeste kvalitet på alle parametre, og det skulle være meget dybere formater end mange iværksætterpodcasts. Jeg skulle give profilerne en grund til at stille op hos os, forklarer Per Rosenkrantz Holm.
Da Mesterlæres eget brand havde vokset sig tilpas stort, blev det muligt for Per Rosenkrantz Holm at lave serier med mindre kendte, men dygtige fagfolk.
Selvom Le Gammeltofts personlige brand gav hende taletid, da hun startede Heartbeats, vidste hun godt, at der skulle mere end hendes brand til at få folk til besøge en ny medieplatform. Hendes strategi var derfor også at få stærke profiler til at levere indhold.
- Det er ikke en dårlig idé piggybacke på andres brands, så længe man gør det med stil, pointerer Le Gammeltoft.
En meget direkte måde at gøre det på er ved at deltage i debatter om emner, du har forstand på og brænder for på sociale medier. Det er endnu bedre, hvis du selv kan være ophavsmand på en debat, så du ikke altid kommer ind på bagkant i andres.
Med stil mener Le Gammeltoft, at du eksempelvis skal lade være med at udse dig en person med et stærkt brand og bruge hver tænkelige mulighed for at promovere dig selv på personens opslag.
I stedet kan det være en god idé at opsøge et samarbejde med folk, der har stærke brands.
- Man må gerne være modig nok til at række ud og spørge folk, om man skal skrive noget sammen, eller om man må tagge dem. Man kan godt dele brands på en måde, siger Le Gammeltoft.
Hvis du hader det, skal du lade være
Personlig branding kan være et hjælpsomt element i at stable en virksomhed på benene, men man skal ikke tænke på det som en absolut nødvendighed.
- Det er sundt at spørge sig selv, om det falder en naturligt. Nogle CEOs og iværksættere kan have svært ved det, fordi de tænker, at det jo er virksomhedens brand, der skal føres frem og ikke deres eget, og nogle trives ikke synderligt godt med det. Det er sindssygt tidskrævende, og man skal være relativt stærk til at kommunikere.
- Så hvis du hader at gøre det, så er din tid nok givet bedre ud ved at lave noget andet. Forsøger du at gøre det alligevel, risikerer du at ramme en mur, fordi du ikke har overskud, siger Le Gammeltoft.
Det er ikke uden ulemper
Man skal heller ikke tænke personlig branding som en evig drivkraft for virksomheden.
Det kan være enormt brugbart i starten, og Le Gammeltoft mener ikke, det ville have været muligt at lave Heartbeats uden hendes personlige brand, fordi det skaffede de første salg og satte tempo på opbygningen.
- Men skalerbarhed er svært, når man er båret af sit eget brand.
- På et tidspunkt bliver det et problem, at man ikke kan adskille mig fra brandet, for så skal jeg på arbejde hele tiden, og jeg vil også gerne nogle gange kunne holde fri. Det går ud over skalerbarheden, fordi virksomheden bliver mere vakkelvorn, hvis den er afhængig af mig hele tiden, siger Le Gammeltoft.
Det bliver interessant for hende at se, hvordan Heartbeats klarer sig uden hendes brand, nu hvor hun er trådt ud.
Hun er dog klar i mælet om, at hvis hun starter en ny virksomhed i fremtiden, vil hun gøre det anderledes.
- Jeg har gjort mig mange overvejelser, og jeg kommer ikke til at være single founder på den måde igen, hvor det er mit brand, der er inkorporeret i virksomheden, siger Le Gammeltoft.