Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Le Gammeltoft, stifter af Heartbeats, og Per Rosenkrantz Holm, stifter af Mesterlære, snakker om at bygge sit personlige brand. Foto: Mathias Banke

Et stærkt brand er en god start

Et genkendeligt navn kan være en fordel for en iværksætter, der forsøger at få gang i sin forretning.

Så er det jo godt, at Le Gammeltoft og Per Rosenkrantz Holm, der har stiftet henholdsvis Heartbeats og Mesterlære, lagde vejen forbi Odense til en talk, hvor de blandt andet kom ind på, hvordan de har brugt deres personlige brands til at opbygge deres virksomheder.

Det kan du læse om i dette nyhedsbrev, hvor erhvervspsykolog Cecilie Barløse også deler fem råd til, hvordan man som iværksætter - og i det hele taget - undgår at gå ned med stress.

Nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her eller sende en mail for at få en løsning til flere medarbejdere.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Le Gammeltoft og Per Rosenkrantz Holm delte deres erfaringer med et oplagt publikum på DOK5000. Foto: Mathias Banke

Personlige brands er stærke værktøjer, men kend begrænsningerne: - Det er sindssygt tidskrævende

Da Le Gammeltoft stiftede Heartbeats, var hendes personlige brand med til at give kulturmagasinet en god start.
 
Per Rosenkrantz Holm, som står bag læringsplatformen Mesterlære, havde ikke selv et brand, da han blev founder, men i stedet kunne han gøre brug af andre profilers stærke brands til at bygge sin virksomhed op, indtil Mesterlære i sig selv blev et stærkt brand.
 
Heartbeats benyttede samme princip ved at få stærke profiler til at levere indhold til magasinet.
 
Hvis man gerne vil styrke sit eget brand, kan man tage udgangspunkt i at være aktiv på sociale medier. Udvælg emner eller områder, som du er stærk på, så du selv kan være ophavsmand til debatter og lignende. Igen kan det være en god idé at gøre brug af andre personers brands ved at aftale samarbejder med dem.
 
Lad dog være med at kaste dig ud i det, hvis det slet ikke er dig, for det kræver tid og overskud at gøre ordentligt. Husk også, at selvom et stærkt personligt brand kan sætte tempo på opbyggelsen af din virksomhed, kan det i sig selv ikke skabe en sund forretning. 
 
- Det går ud over skalerbarheden, fordi virksomheden bliver mere vakkelvorn, hvis den er afhængig af mig hele tiden, siger Le Gammeltoft.

Iværksætterne bag kulturmagasinet Heartbeats og læringsplatformen Mesterlære, henholdsvis Le Gammeltoft og Per Rosenkrantz Holm, har begge gjort brug af stærke personlige brands til at opbygge deres virksomheder. I sidste ende skal der dog mere til for at skabe en stabil virksomhed.

BRANDS: Du kan nå et godt stykke vej med et stærkt personligt brand.

Det kender Le Gammeltoft alt til. Hun blev kendt som radiovært på P3-programmet Unga Bunga, og det brand brugte hun aktivt til at sætte skub i en bar, et pladeselskab og kulturmediet Heartbeats, som hun trådte ud af i maj.

Det skulle hun blandt andet snakke om ved et arrangement på Dok5000 under Odense Iværksætterfestival sammen med Per Rosenkrantz Holm, der har startet læringsportalen Mesterlære, hvor faglige fyrtårne deler guldkorn ud i videoformat.

På skuldrene af andres brands

Per Rosenkrantz Holm havde ikke et personligt brand at slå Mesterlære op på - men han kunne gøre brug af andres.

Derfor fokuserede han i første omgang på at gøre det interessant for mennesker med stærke brands at stille op.

- Der er det nok ikke, hvis jeg gør som alle andre. Jeg skulle turde drømme stort, for det bliver man nødt til for at tiltrække profilerne. Det skulle være højeste kvalitet på alle parametre, og det skulle være meget dybere formater end mange iværksætterpodcasts. Jeg skulle give profilerne en grund til at stille op hos os, forklarer Per Rosenkrantz Holm.

Da Mesterlæres eget brand havde vokset sig tilpas stort, blev det muligt for Per Rosenkrantz Holm at lave serier med mindre kendte, men dygtige fagfolk.

Selvom Le Gammeltofts personlige brand gav hende taletid, da hun startede Heartbeats, vidste hun godt, at der skulle mere end hendes brand til at få folk til besøge en ny medieplatform. Hendes strategi var derfor også at få stærke profiler til at levere indhold.

- Det er ikke en dårlig idé piggybacke på andres brands, så længe man gør det med stil, pointerer Le Gammeltoft.

En meget direkte måde at gøre det på er ved at deltage i debatter om emner, du har forstand på og brænder for på sociale medier. Det er endnu bedre, hvis du selv kan være ophavsmand på en debat, så du ikke altid kommer ind på bagkant i andres.

Med stil mener Le Gammeltoft, at du eksempelvis skal lade være med at udse dig en person med et stærkt brand og bruge hver tænkelige mulighed for at promovere dig selv på personens opslag.

I stedet kan det være en god idé at opsøge et samarbejde med folk, der har stærke brands.

- Man må gerne være modig nok til at række ud og spørge folk, om man skal skrive noget sammen, eller om man må tagge dem. Man kan godt dele brands på en måde, siger Le Gammeltoft.

Hvis du hader det, skal du lade være

Personlig branding kan være et hjælpsomt element i at stable en virksomhed på benene, men man skal ikke tænke på det som en absolut nødvendighed.

- Det er sundt at spørge sig selv, om det falder en naturligt. Nogle CEOs og iværksættere kan have svært ved det, fordi de tænker, at det jo er virksomhedens brand, der skal føres frem og ikke deres eget, og nogle trives ikke synderligt godt med det. Det er sindssygt tidskrævende, og man skal være relativt stærk til at kommunikere.

- Så hvis du hader at gøre det, så er din tid nok givet bedre ud ved at lave noget andet. Forsøger du at gøre det alligevel, risikerer du at ramme en mur, fordi du ikke har overskud, siger Le Gammeltoft.

Det er ikke uden ulemper

Man skal heller ikke tænke personlig branding som en evig drivkraft for virksomheden.

Det kan være enormt brugbart i starten, og Le Gammeltoft mener ikke, det ville have været muligt at lave Heartbeats uden hendes personlige brand, fordi det skaffede de første salg og satte tempo på opbygningen.

- Men skalerbarhed er svært, når man er båret af sit eget brand.

- På et tidspunkt bliver det et problem, at man ikke kan adskille mig fra brandet, for så skal jeg på arbejde hele tiden, og jeg vil også gerne nogle gange kunne holde fri. Det går ud over skalerbarheden, fordi virksomheden bliver mere vakkelvorn, hvis den er afhængig af mig hele tiden, siger Le Gammeltoft.

Det bliver interessant for hende at se, hvordan Heartbeats klarer sig uden hendes brand, nu hvor hun er trådt ud.

Hun er dog klar i mælet om, at hvis hun starter en ny virksomhed i fremtiden, vil hun gøre det anderledes.

- Jeg har gjort mig mange overvejelser, og jeg kommer ikke til at være single founder på den måde igen, hvor det er mit brand, der er inkorporeret i virksomheden, siger Le Gammeltoft.

Menneskehjernen i dag er den samme, som den der for tusinde af år siden skulle forholde sig til rovdyr på savannen. Men selvom vi ikke skal flygte fra sabeltigere, aktiveres de samme stressmekanismer ofte i det moderne samfund, forklarer erhvervspsykolog Cecilie Barløse. Foto: Mathias Banke

Erhvervspsykologens fem råd til at undgå stress: Du er nødt til at være ærlig over for dig selv

STRESS: Der kan være mange årsager til stress, men arbejde er en hyppig genganger i den forbindelse. Iværksættere, som dagligt kaster sig over kilometerlange to-do-lister, kun har sig selv til at sætte grænser og ofte har meget på spil, rammes oftere af stress end lønmodtagere.

Derfor holdt erhvervspsykolog Cecilie Barløse oplæg om netop stress for iværksættere under Odense Iværksætterfestival i kontorfællesskabet Visti Unlimited, hvor hun selv har plads til dagligt.

Lærer vi ikke at håndtere stress, kan tilstanden over tid føre til sygdomme i både kroppen og hjernen såsom type 2 diabetes, depression, angst og blodpropper.

Stress har også mange umiddelbare mulige symptomer som hjertebanken, hovedpine og irritabilitet i sådan grad, at vi bliver dårligere ledere og medarbejdere - og så smitter det på arbejdspladsen.

Der findes ingen løsninger, der passer til alle, men her giver Cecilie Barløse fem råd til at håndtere og forhindre stress.

1. Lad være med at spare på søvnen

- Første råd er, at du skal sørge for at få nok søvn. Founders sover ofte ikke nok, og det kan man se på scanninger af hjernen, for jo mindre du sover, jo mindre virker din præfrontale cortex, som vi skal bruge til at tage gode beslutninger og lægge strategier.

- Man snyder sig selv, hvis man tænker, at man bare kan sove lidt mindre, fordi man bare kan opveje det med kaffe, men sådan virker det ikke. Tommelfinger-reglen er, at man skal sove mellem syv og ni timer.

- Nogle har også en fragmenteret søvn. 95 procent af de stress-cases, jeg sidder med, vågner om natten eller har problemer med at falde i søvn, fordi deres krop er i en stresstilstand, så de ikke kan slappe af.

- Stressede personer vågner også tidligt, fordi de har mere af hormonet kortisol i kroppen. Det får os normalt op om morgenen, men hvis vi er for stressede, når koncentrationen ikke at falde i løbet af natten, og så vågner vi tidligt.

2. Motioner flere gange om ugen

- Den anden ting, du kan gøre, er at bevæge din krop. Træning virker enormt godt. Forskningen siger, at hvis man har høj puls i 25 minutter tre gange om ugen, sænker det niveauet af stresshormoner i kroppen.

- Er man ikke vant til at dyrke motion, kan det være svært at implementere nye vaner. Er man ikke fan af at starte et abonnement i Fitness World eller spille squash, så kom ud i naturen. Mange undersøgelser viser, at det at være i naturen sænker blodtrykket lige med det samme. Så træn i naturen eller kombiner et møde med at gå en tur.

3. Lav andet end arbejde

- Planlæg nogle sociale aktiviteter eller nogle fritidsinteresser i øvrigt, som ikke har noget med dit arbejde at gøre - også for at skabe rum til "brusebadseffekten", hvor tingene kommer til en, fordi hjernen arbejder videre i pauserne.

- Det er tit noget, der ryger i kalenderen, fordi man sidder med sin kilometerlange to-do-liste og tænker, hvor man kan skære henne, og så er det kaffeaftalen med din gode ven, man tænker kan undværes. Det er præcis det, man skal lade være med at gøre.

- Arbejdet kan være drænende, så man skal sætte tid af til at lade op.

4. Uddeleger ansvaret

- Giv noget mere ansvar fra dig. Det er typisk for folk, som har en vision og idé, hvor de vil hen, at de tager ejerskab over alt for mange ting. I er nødt til at uddelegere - gerne til nogen, der er klogere end jer selv.

- Lad være med at sidde og lave alting selv, for så kan man spare lidt her og der. Det kan godt være, at prisen ved at lave det hele selv, ender med at være højere, end hvis I uddelegerede.

5. Kig indad

- Hav selverkendelse. Vær ærlig over for dig selv. Vi kender os selv, men vi kan godt glemme at mærke efter. Nogle føler, at de er for stressede til at være stressede, så de lader være med at mærke efter og håndtere stressen.

- Så vær ærlig og få kvalificeret hjælp til det at håndtere det, hvis du har brug for det.

Spin Robotics løb med hovedprisen og de 40.000 kroner foran Audite Robotics og Clever Cost ved årets Odin Award. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Spin Robotics vinder hovedpris, robotfolk stifter ny fond, og Helge Munk får Tietgenprisen

Her får du tre udvalgte nyheder fra byens erhvervsliv.

Spin Robotics vinder hovedprisen til Odin Award

I alt fire priser blev delt ud til årets Odin Award, hvor flere end 500 personer fra byens iværksættermiljø hyldede sig selv og hinanden.

I år løb Spin Robotics med hovedprisen og 40.000 kroner for at have udviklet og lanceret to skrueværktøjer til kollaborative robotter og har allerede fået 40 distributører primært i Europa, men også i Indien, Kina og Australien, og er desuden på vej ind i USA.

Humaid, der har udviklet en digital tegnsprogstolk, blev hyldet som vinder af Odin Tech, mens Crateit, der laver kreativt legetøj og får det produceret af voksne med udviklingshæmning, vandt Odin Concept.

Også de yngste iværksættere blev hyldet med Odin Young-prisen, som gik til elever fra Sct. Hans Skole, som har arbejdet med at genbruge bamser og udnytte dem til at lære de yngste folkeskoleelever om bogstaver og tal.

Læs hele historien hos Erhverv+.

Robotfolk lægger 18,4 mio. kroner i ny startupfond

Thomas Visti, Visti Unlimited, er en af bidragsyderne bag ny fond. Foto: Michael Bager

En pengekasse med 18,4 millioner kroner er klar til at blive delt ud til de små og helt nystartede robotvirksomheder. Penge og bistand skal gøre det lettere for iværksætterne at føre deres idéer ud i livet og gør deres virksomheder til endnu en succes i den danske robotbranche.

De mange millioner kommer fra en meget bred kreds på i alt 12 bidragsydere, som hver har givet omkring 1,5 millioner kroner til Odense Robotics Startup Fund. I modsætning til de meget almindelige investeringer i virksomheder og såkaldte investeringsfonde, er der her tale om gaver, der ikke kommer tilbage til indskyderne.

- Iværksættervirksomhederne og vores startup-hub i Odense er en meget væsentlig del af den fynske robotklynge. De er selvfølgelig vigtige for væksten, men de betyder også meget for vores selvforståelse og billedet af os i omverdenen, siger Thomas Visti, der er en af giverne.

Foruden ham tæller listen af bidragsydere blandt andre iværksætter og investor Helge Munk, direktør for Onrobot, Enrico Krog Iversen, Universal Robots og fem store fonde, heriblandt Novo Nordisk Fonden.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Helge Munk hædret med Tietgenprisen

Helge Munk er årets modtager af Tietgenprisen. Pressefoto

Han er selvlært inden for it, men det har ikke bremset ham på nogen måde. Netop it-branchen, der ofte er præget af unge himmelstormere, har været Helge Munks hjemmebane i 20-30 år, og her har han hjulpet masser af unge iværksættere videre på vejen mod at skabe nye, sunde virksomheder.

Helge Munk, der i sommer fyldte 70 år, har efter eget udsagn haft en finger med i spillet i skabelsen af flere end 500 fynske arbejdspladser. Blandt andet for den indsats blev han onsdag aften hædret med Tietgenprisen ved Fynsk Erhvervs Topmøde på Severin Konferencecenter i Middelfart.

- Helge Munk er kendt og anerkendt for sin fremtrædende rolle gennem årtier inden for it-branchen som sparringspartner, bestyrelsesmedlem og aktiv investor. Han har haft en central rolle i opbygningen og udviklingen af økosystemet omkring it-startups og teknologivirksomheder, lød det i begrundelsen fra Søren Nielsen, formand for bestyrelsen på Tietgenskolen og bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.