Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Jesper Dalhus er selvstændig i Jemac, hvor han hjælper virksomheder med at finde de rigtige talenter.

Fleksibilitet tiltrækker talenter

Da Jesper Dalhus begyndte som selvstændig for 10 år siden med sin virksomhed Jemac, stammede en femtedel af hans omsætning fra at hjælpe virksomheder med rekruttering, mens resten kom fra salgstræning, Linkedin-træning og ledercoaching.

I dag er det lige omvendt, for rekruttering er blevet en af de helt store udfordringer for mange virksomheder.

Gennem sine mange samtaler med ledere og kandidater har han fået en god idé om, hvad der skal til for, at virksomhederne kan holde på de ansatte i en tid, hvor der er rift om dem.

Den indsigt deler han i dette nyhedsbrev, hvor han også giver fem gode råd til, hvordan din virksomhed kan få langt mere ud af Linkedin, når det kommer til rekruttering.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her eller sende en mail til August for at få en løsning til flere medarbejdere.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Ledere, der er kontrolfreaks, kan godt have svært ved at slippe tøjlerne og vise tillid til sine medarbejdere. Men det er de nødt til at lære, siger Jesper Dalhus, der driver rekrutteringsfirmaet Jemac. Foto: Mathias Banke

Balance og fleksibilitet er det nye sort, og det stiller krav til ledere

Mange mangler arbejdskraft, så virksomhederne konkurrerer med hinanden om at vinde de gode kandidaters gunst.
 
Det kræver et godt match i rekrutteringsfasen, men derefter skal der også skabes et godt arbejdsmiljø for den nyansatte.
 
Virksomheder skal derfor tage sig god tid til onboarding, og de skal kunne tilbyde fleksibilitet, så medarbejderne kan gribe arbejdet an på den måde, der passer bedst til dem, fortæller Jesper Dalhus.
 
Gennem sin virksomhed Jemac hjælper han virksomheder med at finde de helt rigtige kandidater, og derfor har han god fornemmelse af, hvad det er, kandidaterne efterspørger hos virksomhederne.
 
Medarbejdernes fleksibilitet betyder også, at ledere i højere grad skal være i stand til at slippe kontrollen.
 
Læs hele artiklen og bliv klogere på, hvordan din virksomhed kan blive bedre til at tiltrække og fastholde talenter.

Selvfølgelig er det godt at bruge kræfter på rekrutteringsfasen, men hvis virksomheder ikke kan skabe de rammer, de gode kandidater efterspørger, er de hurtigt ude af døren igen. Jesper Dalhus, der driver sit eget rekrutteringsbureau, fortæller her, hvad virksomheder skal være opmærksomme på, hvis de skal være i stand til at holde på medarbejderne.

FASTHOLDELSE: I en tid hvor mange virksomheder skriger på kvalificeret arbejdskraft, er det uhyre vigtigt, at virksomhederne er i stand til at holde på de gode medarbejdere.

Det stiller krav til virksomhederne, siger Jesper Dalhus, der er selvstændig med sin virksomhed Jemac.

Her træner han sælgere og coacher ledere, men langt størstedelen af hans omsætning kommer fra at hjælpe virksomheder med at finde de helt rigtige talenter.

Matchet mellem kandidater og virksomheder beror på forskellige adfærdstest og samtaler, så det sidder lige i skabet.

Det er vigtigt, for en fejlrekruttering af en medarbejder kan hurtigt blive en dyr affære for en virksomhed.

Arbejdet stopper dog ikke, når kontrakten af underskrevet.

Onboarding tager tid

Ifølge Jesper Dalhus er der for mange virksomheder, der taber bolden, når det kommer til at onboarde nye medarbejdere - altså at få dem i gang med at løse opgaver.

- Vi kan lave en nok så god rekruttering, men hvis den nyansatte kommer ind i virksomheden og bliver mødt af en ledelse, der siger "nå, var det i dag, du skulle starte?", forsvinder den motivation og lyst, den nye medarbejder møder ind med, fortæller Jesper Dalhus.

Han vil gå så langt som at sige, at onboarding er mindst lige så vigtig som rekrutteringsprocessen, og i hans verden tager den gode onboarding som regel mellem et halvt til et helt år.

I den tid skal medarbejderen være igennem en styret proces, der får dem godt i gang med arbejdet og får dem til at falde på plads i virksomhedskulturen.

- Springer man under onboarding over, hvor gærdet er lavest, vil man tit opleve, at kandidaterne går fra at være motiverede og interesserede i jobbet til at føle sig forladte. Efter to-tre måneder bliver de demotiverede og forlader måske virksomheden igen, pointerer Jesper Dalhus.

Trivsel betyder meget

Et konkurrenceparameter i forhold til at holde på medarbejderne, som fortsætter med at være mere og mere vigtigt for medarbejderne, er work-life balance.

I sit arbejde bruger Jesper Dalhus ofte LinkedIn til at opsøge spændende kandidater, og her falder samtalen ofte på work-life balance og trivsel.

- Hvis den ansattes forhold på arbejdet ikke er gode, og han eller hun har svært ved at få arbejds- og familieliv til at gå op, skal der ikke meget til, før de rykker videre, hvis jeg præsenterer dem for et job, der passer til dem. Så for virksomhederne kan det godt betale sig at arbejde endnu mere med work-life balance, siger Jesper Dalhus.

Det kan være en direkte grund til, at medarbejdere vælger virksomheder fra, hvis der kun er mulighed for at arbejde i et storrumskontor.

Jesper Dalhus, rekrutteringsspecialist

Her er kodeordet fleksibilitet.

Det kan for eksempel betyde at tilbyde en eller flere hjemmearbejdsdage om ugen eller en fire dages arbejdsuge, som ud fra Jesper Dalhus' erfaring er enormt efterspurgt.

Men det handler også om ikke at stille krav til medarbejderne om en arbejdsuge på 60 timer og i stedet sikre, at der også er tid til at komme ned i gear efter arbejde.

- Det er blevet bedre end før i tiden, men der er stadig steder, hvor der ikke er nok tid til at slappe af. Det får medarbejdere til at sige op, fordi de er megapressede, siger Jesper Dalhus.

Vær varsom med storrumskontorer

Det er heller ikke alle medarbejdere, der trives i storrumskontorer, der efterhånden er ret udbredte.

Når man deler et åbent rum med kollegaerne, vil der ofte være summen og aktivitet, som skaber distraktioner eller forstyrrer medarbejdernes koncentration.

- Hjemmearbejdspladser kan hjælpe her, men man kan også indrette virksomheden, så der er stillerum, man kan trække over i, når man skal koncentrere sig, siger Jesper Dalhus.

- Hvis man er udadvendt og sidder i et storrumskontor, blive man forstyrret konstant. Så skal man lige se, hvad der sker derovre, eller man skal deltage i en samtale. På den måde er man ikke så effektiv. De introverte, der har brug for ro, bliver også forstyrrede i storrumskontorer, siger Jesper Dalhus. Foto: Mathias Banke

Det er faktisk noget, han oplever, mange jobsøgende stiller krav til.

- Det kan være en direkte grund til, at medarbejdere vælger virksomheder fra, hvis der kun er mulighed for at arbejde i et storrumskontor, fordi de har brug for ro – og ro er blevet en sjælden vare på arbejdsmarkedet, fortæller Jesper Dalhus.

Kræver noget af lederne

Det kræver dog også noget af lederne at indrette arbejdspladser med stor fleksibilitet.

Hvor de før har haft mere kontrol med, hvad medarbejderne går og laver, skal ledere skåret over en bred kam vænne sig til at udvise tillid til, at medarbejderne kan løse opgaverne på egen hånd.

Det gælder især i forhold til hjemmearbejde men også ved fleksible arbejdstider, hvor man ikke er på arbejdspladsen samtidig.

- I stedet for man siger til sin medarbejder, at han eller hun skal lave sin opgave mellem 8.00 til 16.00, så får de opgaven med beskeden om, at de kan lave den, når det passer dem. Det kan være, det passer bedst sent om aftenen eller tidligt om morgenen, fordi man har små børn, siger Jesper Dalhus og tilføjer, at de medarbejdere, der helst vil arbejde i fysiske teams, selvfølgelig skal have mulighed for det.

Er det en svær pille for nogle ledere at sluge, kan de måske skylde den ned med visheden om, at fleksibiliteten bringer gevinster med sig ud over trivsel.

- Når det fysiske møde ikke er påkrævet, bliver mange medarbejdere mere effektive, fordi de slipper for transporttid. Det giver i øvrigt også mulighed for, at virksomhederne ikke længere behøver begrænse sig til kandidater i nærområdet, pointerer Jesper Dalhus.

Jesper Dalhus har et Linkedin-certifikat og bruger det selv flittigt i sit arbejde med rekruttering. Han har fem gode råd til dig om, hvordan din virksomhed får mest ud af det sociale medie. Foto: Mathias Banke

Brug Linkedin til at nå de gode kandidater: - Talenterne kender deres værd

Jesper Dalhus råder virksomheder til at benytte Linkedin flittigt, hvis de vil gøre det nemmere for dem selv at skaffe de dygtige folk. Her deler han fem råd til, hvordan du kan gribe det an.

REKRUTTERING: I disse dage er der kamp om arbejdskraften, og hvis virksomheder vil tiltrække de gode talenter, skal de skille sig ud.

Selvfølgelig skal man stå stærkt på det faglige, men man må også erkende, at mange af ens konkurrenter nok også er dygtige til deres arbejde, og så er man nødt til at vise, hvad man ellers har at byde på.

- Vi bruger så meget af vores tid på arbejde. Er det ikke et fedt sted at være, skal der ikke meget til, før man overvejer at finde noget andet, siger rekrutteringsspecialist Jesper Dalhus.

Her deler han fem råd til, hvordan du bedst bruger Linkedin til at tiltrække de bedste kandidater til din arbejdsplads.

1. Skab et godt employer brand

- Virksomheder, der gerne vil tiltrække de rigtige talenter, skal skabe et godt employer brand.

- En god måde at gøre det på er at få tilfredse medarbejdere til at fortælle, hvorfor det er fedt at være ansat i virksomheden. Det kan man gøre via video, hvor medarbejderen fortæller, hvorfor det er godt at være ansat.

- Har man ikke et godt employer brand, så begynd at arbejd på det. Det er aldrig for sent.

2. Giv et godt indtryk af din virksomhed til samtalen

- Rul den røde løber ud og giv kandidaterne en god oplevelse til rekrutteringssamtalen. Det er der, de danner sig et indtryk af virksomheden. Føler kandidaten, at han eller hun sidder i et forhør, går kandidaten derfra med en dårlig oplevelse.

- Det er også employer branding, for hvis kandidaten ikke fik jobbet i første omgang, søger han eller hun måske næste gang, virksomheden slår et job op, hvis oplevelsen var god første gang.

3. Fortæl om medarbejdernes muligheder

- Tidligere var det nok med en kantineordning og gratis kaffe, men i dag skal der mere til for at holde på talenterne, for de kender deres værd. Kommer de ind i et job, hvor de ikke ser en mulighed for at udvikle sig, vælger de virksomheden fra.

- Igen kan du bruge dine medarbejdere til at fortælle om, hvilke muligheder man får i din virksomhed. Det kan være en medarbejder, der startede som sælger, blev produktchef og endte som salgschef. Der er rigtig mange, som efterspørger udvikling. Lav en video om den rejse og brug den, når du søger nye medarbejdere. Det sælger mange flere billetter frem for, at ledelsen går ud og siger det.

4. Del din vision

- Drop opslag på sociale medier såsom "Nu har vi ansat Per" eller " vi har købt en ny varebil". Det er kedeligt, så mit råd er, at man i stedet laver opslag, der bunder i din virksomheds vision.

- Jeg har haft samtaler med kandidater, der har valgt at søge stillinger hos virksomheder ud fra, hvad virksomhederne lægger op på deres Linkedin-sider. Laver man eksempelvis opslag om miljø og grønne tiltag, kan kandidaten se, at der er et værdimatch, og så står kandidaten klar, når der bliver slået et job op.

- Sidder man som nyt talent og skal søge job, skal man vælge mellem mange virksomheder, som i store træk svarer til hinanden. Men kan man spejle sig i en virksomheds vision, vælger man den frem for de andre.

5. Lav opslag løbende

- Post løbende på Linkedin, for det handler om at være top of mind hos kandidaterne. Det kan ikke nytte noget, at man har lavet ét opslag under et Linkedin-kursus, for så er ens virksomhed ikke den første, de dygtige kandidater tænker på.

- Det behøver ikke være fagligt. Det kan være et opslag fra din virksomheds sommerarrangement, som giver et billede af et fedt team, der laver ting sammen socialt, og det er en måde at adskille sig på. 

- Du kan også lave din virksomheds Linkedin-side til sted, man finder gode råd, idéer og andet brugbar information. Hvis et stort hotel skal tiltrække medarbejdere, kan man eksempelvis have dagens eller månedens opskrift på sin side.

Simone Westergaard (t.v.) og Frederikke Dahl (t.h.) fra Mewalii har kæmpet hårdt for at finde en europisk producent af deres bæredygtige bind og tamponer. Nu er det endelig lykkedes, og de forventer at have deres produkt på markedet i løbet af relativ kort tid. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Mewalii er snart klar med produkt, direktør deler filosofi, og fynske banker er ramt på økonomien

Her får du tre udvalgte historier fra erhvervslivet i Odense.

Mewalii vil på hylderne næste år

Sidste år vandt Simone Westergaard og Frederikke Dahl prisen Odin Concept 2021 for deres virksomhed Mewalii.

Erhverv+ har taget en snak med Simone Westergaard om, hvad prisen har ført med sig, og hvordan fremtiden ser ud for den spirende virksomhed.

- I år er målet af have et godt produkt færdigt, som vi kan sælge både gennem vores webshop og forhandlere. Det kunne være fedt at være på hylderne allerede i år, men det er ikke målet. Målet er at have skabt et godt produkt, og så komme ud med det næste år, forklarer Simone Westergaard blandt andet.

Læs hele historien hos Erhverv+.

Ny direktør i ITW GSE fører filosofien videre

Poul Elvstrøm kom til virksomheden tilbage i 1998 og har siden arbejdet sig op. PR-foto: Lars Mikkelsen, ITW GSE

De fleste kan nok nikke genkendende til at have svært ved at nå det hele på jobbet.

Men hos virksomheden ITW GSE i Næsby har man en filosofi, der gør det nemt at sortere ligegyldigheder fra, og det har givet resultater - også på bundlinjen.

Derfor er det også en sund økonomi og stærk filosofi, 52-årige Poul Elvstrøm fra Assens overtager som virksomhedens nye administrerende direktør.

Men han holder på, at filosofien ikke blot er nedfældet på adskillige stykker papir. Den gennemsyrer faktisk hverdagen og virksomhedens strategier.

- Det er ofte det, der giver en stresset organisation, at man falder i den fælde, at man prøver at behandle alle kunder ens. Vi tager trykket ud og siger, at ikke alle produkter er lige vigtige, og ikke alle kunder er lige vigtige. Det er okay at sige nej, siger han blandt andet.

Læs hele artiklen hos Fyens Stiftstidende.

Odenseanske kunder giver pænt overskud i Totalbanken

En del af de tidligere Bank Nordik-medarbejdere, der fik overtalt Totalbanken til at genåbne deres gamle filial på Østre Stationsvej i Odense. Fra venstre Nimet Jovanovic, Bjarne Johansen, Grethe Nymark Jespersen, Jakob Valter Thomsen og Steen Lyhne Larsen. Arkivfoto: Jesper Beenfeldt Nielsen

Alle kender de plager, der hærger i økonomien for tiden, og det gør de i hvert fald også i de fynske banker. Især på grund af stigende renter har bankerne tjent meget færre penge i første halvdel af 2022 sammenlignet med samme periode sidste år.

Det viser Fyens Stiftstidendes analyse af bankernes halvårsregnskaber, hvoraf det seneste blev offentliggjort torsdag.

Det samlede resultat for de fire største fynske banker faldt med over 177 millioner kroner til beskedne 27 millioner kroner.

Totalbanken i Aarup mærkede også nedgang men fik alligevel et overskud på 30 millioner kroner før skat. Totalbanken har især held med at skaffe nye kunder til bankens afdelinger i Odense. En særlig god handel gjorde banken, da stort set hele medarbejderstaben fra Bank Nordiks tidligere filial i den fynske hovedstad meldte sig med forslag om at genåbne de gamle lokaler.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.