Stupid Studio stiller krav til sine kunder: - Vi skal turde sige til hinanden, at vi kan gøre det bedre
Hos Stupid Studio er man ikke bange for at have for højtflyvende ambitioner.
Christian Vejersøe er direktør i virksomheden og én af tre partnere, der forsøger at skabe en virksomhed, som fremmer sine medarbejderes innovation og kreativitet.
Det betyder blandt andet, at han gerne udfordrer kundernes behov, og at medarbejderne ikke gror fast i kontorstolen.
- Folk skal turde rejse sig fra computeren og gøre andre ting som for eksempel at læse en bog. De skal gøre noget andet end at kigge ind i maskinen hele dagen. Det er sjældent der, de bedste idéer og mest kreative løsninger opstår, siger direktøren.
Selvom tallene i regnskaberne går den rigtige vej, er ledelsen i Stupid Studio opmærksom på ikke at blive for store.
- Der sker et eller andet i et fladt hierarki som vores, når man bliver plus 20. Der kommer et andet behov for mellemledere eller kapaciteter som it- og HR-service.
- Derfor var vi bevidste om, at vi skulle bygge et fundament at stå på, da vi lagde vores strategi for tre-fire år siden. Og så måtte det koste nogle penge.
- Det blev kimen til at kunne vokse de seneste tre år, forklarer Christian Vejersøe.
Læs hele artiklen og få indblik i, hvordan Stupid Studio har indrettet sig ud fra en ambitiøs vision.
VÆRDISÆT: Stupid Studio er ikke et reklamebureau.
Dem er der ikke noget galt med, men det leder ikke tankerne hen på de værdier, som partnerne Christian Vejersøe, Daniel Gjøde og Lars Grarup har formet deres virksomhed efter.
I stedet er den rigtige betegnelse et design- og innovationsbureau, hvor kongstanken er kreativitet med mening.
- Vi vil gerne bruge vores tid og fokus på at skabe en positiv forandring i verden. Det lyder jo højtflyvende, men det er et enormt vigtigt pejlemærke og styringsredskab for os, siger Christian Vejersøe, der leder Odense-afdelingen af Stupid Studio, som også har et kontor i København.
Den filosofi dikterer, hvordan Stupid Studio samarbejder med kunder, hvordan lederne har indrettet arbejdspladsen samt hvilken tilgang, virksomheden har til vækst.
Udfordrer kunderne
Før i tiden fulgte Stupid Studio bestemte arbejdsgange, når de satte sig ned og snakkede med kunder.
Det er de gået væk fra med tiden.
- I innovationens natur ligger et behov for ikke at være alt for procesdreven hele tiden. Når vi starter nye projekter op er det vigtigste for os at sætte os ned med kunden og lytte, så vi forstår deres behov og kan omsætte det til noget, som er værdifuldt og brugbart for kunden og kundens modtagere, forklarer Christian Vejersøe.
Dermed ikke sagt, at Stupid Studio ikke følger bestemte processer, men de tages først i brug, når bureauet er blevet klogere på, hvad kunden egentlig spørger efter.
Når en kunde tager fat i Stupid Studio, beskriver de som regel deres behov i et brief.
Tidligere ville bureauet bare gøre, hvad der stod i briefet.
- I dag stiller vi os nogle gange lidt på hælene og udfordrer det en smule. Det kan godt være, briefet indeholder det rigtige at sigte efter, men vi bringer øjne på det udefra, og mange gange bruger vores kunder os til at finde ud af, hvad der reelt skal laves.
- Og så er det ikke altid os, der skal løses det, når vi kommer frem til det reelle behov. Så teamer vi enten op med andre eller giver opgaven fra os, men det kommer an på, hvad vi kommer frem til. Det vigtige er, at kunden får det, kunden har brug for, siger Christian Vejersøe.
Tør udfordre hinanden
Når man har ambitioner om at ville skabe en positiv forandring i verden, kræver det nogle dygtige medarbejdere.
Derfor er et højt fagligt niveau selvsagt vigtigt, når der skal ansættes nye folk, men Christian Vejersøe vægter det lige så højt, at nye medarbejdere passer ind i teamet.
Det gør de blandt andet ved at være villige til at opleve ting med kollegerne, når Stupid Studio hver måned samler hele holdet i København eller Odense til kulturoplevelser. Det kan være muséer, opera, ballet eller skuespil.
- Det med at komme ud er tit det, der giver fornyet energi og gode idéer i hverdagen, siger Christian Vejersøe.
Arbejdspladsen skal også være et sted, hvor der er plads til at udforske og lege.
- Folk skal turde rejse sig fra computeren og gøre andre ting som for eksempel at læse en bog. De skal gøre noget andet end at kigge ind i maskinen hele dagen. Det er sjældent der, de bedste idéer og mest kreative løsninger opstår, siger direktøren.
Kollegaturene, det frie rum og en flad struktur opbygger tillid, som gavner det faglige niveau.
- Tilliden er vigtig, for vi skal turde sige til hinanden, at vi kan gøre det bedre. Vi tør udfordre hinanden, og jeg tror på, at det driver mange mennesker her, siger Christian Vejersøe.
Må ikke blive for store
Stupid Studio har altid genereret overskud, og virksomheden har da også godt gang i væksten.
Over de seneste fire år har den snart 17 år gamle virksomhed fordoblet omsætningen og antallet af medarbejdere.
Men Christian Vejersøe og de andre partnere er meget opmærksomme på, at Stupid Studio ikke skal blive alt for stor.
- Nogle gange har vi været oppe og snuse til de 20 medarbejdere, men der sker et eller andet i et fladt hierarki som vores, når man bliver plus 20. Der kommer et andet behov for mellemledere eller kapaciteter som it- og HR-service.
- Derfor var vi bevidste om, at vi skulle bygge et fundament at stå på, da vi lagde vores strategi for tre-fire år siden. Så måtte det koste nogle penge. Det handlede blandt andet om at ansætte flere projektledere, så vi partnere kunne frigøre vores tid til at arbejde endnu mere sammen med kunder.
- Det var en underskudsforretning til at starte med, men det blev kimen til at kunne vokse de seneste tre år, så vi nu har fordoblet antallet af medarbejdere på tværs af Odense og København, forklarer Christian Vejersøe.
Forlanger noget af kunderne
Ambitionen om at skabe en positiv forandring i verden understøttes også af Stupid Builders, som er en virksomhed under Stupid Studio, der har til hensigt at bygge nye virksomheder med fokus på tre bundlinjer: Mennesker, planeten og lønsomhed.
Det har indtil videre mundet ud i virksomheden Sensible Futures, som er en metode, større brands og virksomheder kan bruge til at lægge planer for fremtiden.
Stupid Builders er også i gang med at bygge en ny platform for GDPR-samtykke, der traditionelt set er blevet ordnet med papirer. Især for større medievirksomheder er det meget besværligt, men i fremtiden vil det kunne klares med en app, så man altid er sikker på, at GDPR-reglerne overholdes.
Ambitionen har også betydning for, hvem Stupid Studio samarbejder med.
Kundeporteføljen tæller derfor store brands, fonde, NGO'er og kulturinstitutioner, blandt andre Lego Fonden og Ikea Foundation, hvor potentialet for at skabe varig og positiv forandring er stor.
Dermed ikke sagt, at Stupid Studio ikke samarbejder med mindre kunder.
Bureauet har eksempelvis et stærkt samarbejde med Play Included i London, som er en lille organisation, der hjælper børn med autisme og lignende med at skabe sociale kompetencer.
- Hvis et kasino ringer og spørger, om vi kan hjælpe med at lave en identitet, siger vi helt naturligt nej. Det er ikke for at være arrogante, men vi har bare taget stilling sammen med vores medarbejdere om at sige, at det ikke er den vej, vi vil gå, forklarer Christian Vejersøe.
Af samme grund er Stupid Studio i gang med at blive B-Corp certificeret, så de har et bevis på, at virksomheden har fokus på social og miljømæssig bæredygtighed.
- Vi vil gerne kunne vise udadtil, at vi selv efterlever de ting, vi gerne vil have vores kunder til at gøre, pointerer Christian Vejersøe.