Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- For mig er leg bestemt ikke fjollet. Der kan godt være situationer, hvor man er fjollet i en leg, men legens natur er vigtig for at udvikle os som mennesker - også når vi er voksne, siger Christian Vejersøe, der er partner og direktør hos Stupid Studio. Foto: Mathias Banke

Stupid Studio styrer efter en højtflyvende drøm

Stupid Studio vil gerne skabe positiv og varig forandring i verden.

Hvad det egentlig betyder for virksomheden, fortæller direktør og partner Christian Vejersøe om i dette nyhedsbrev.

For selvom ambitionerne ikke kan blive for store, kan medarbejderstaben godt.

Christian Vejersøe svarer også på ni skarpe spørgsmål, der gør os klogere på manden selv, hans ledelsesstil og den virksomhed, han er med til at drive.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her .Følg også gerne vores Linkedin-side.

Har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
- Tilliden er vigtig, for vi skal turde sige til hinanden, at vi kan gøre det bedre. Vi tør udfordre hinanden, og jeg tror på, at det driver mange mennesker her, siger Christian Vejersøe, der er partner og direktør hos Stupid Studio. Foto: Mathias Banke

Stupid Studio stiller krav til sine kunder: - Vi skal turde sige til hinanden, at vi kan gøre det bedre

Hos Stupid Studio er man ikke bange for at have for højtflyvende ambitioner.
 
Christian Vejersøe er direktør i virksomheden og én af tre partnere, der forsøger at skabe en virksomhed, som fremmer sine medarbejderes innovation og kreativitet.
 
Det betyder blandt andet, at han gerne udfordrer kundernes behov, og at medarbejderne ikke gror fast i kontorstolen.
 
- Folk skal turde rejse sig fra computeren og gøre andre ting som for eksempel at læse en bog. De skal gøre noget andet end at kigge ind i maskinen hele dagen. Det er sjældent der, de bedste idéer og mest kreative løsninger opstår, siger direktøren.

Selvom tallene i regnskaberne går den rigtige vej, er ledelsen i Stupid Studio opmærksom på ikke at blive for store.
 
- Der sker et eller andet i et fladt hierarki som vores, når man bliver plus 20. Der kommer et andet behov for mellemledere eller kapaciteter som it- og HR-service.

- Derfor var vi bevidste om, at vi skulle bygge et fundament at stå på, da vi lagde vores strategi for tre-fire år siden. Og så måtte det koste nogle penge.

- Det blev kimen til at kunne vokse de seneste tre år, forklarer Christian Vejersøe.
 
Læs hele artiklen og få indblik i, hvordan Stupid Studio har indrettet sig ud fra en ambitiøs vision.

Stupid Studio arbejder for at skabe en positiv forandring i verden. Det gælder både indadtil i forhold til medarbejderne og udadtil mod kunderne.

VÆRDISÆT: Stupid Studio er ikke et reklamebureau.

Dem er der ikke noget galt med, men det leder ikke tankerne hen på de værdier, som partnerne Christian Vejersøe, Daniel Gjøde og Lars Grarup har formet deres virksomhed efter.

I stedet er den rigtige betegnelse et design- og innovationsbureau, hvor kongstanken er kreativitet med mening.

- Vi vil gerne bruge vores tid og fokus på at skabe en positiv forandring i verden. Det lyder jo højtflyvende, men det er et enormt vigtigt pejlemærke og styringsredskab for os, siger Christian Vejersøe, der leder Odense-afdelingen af Stupid Studio, som også har et kontor i København.

Den filosofi dikterer, hvordan Stupid Studio samarbejder med kunder, hvordan lederne har indrettet arbejdspladsen samt hvilken tilgang, virksomheden har til vækst.

Udfordrer kunderne

Før i tiden fulgte Stupid Studio bestemte arbejdsgange, når de satte sig ned og snakkede med kunder.

Det er de gået væk fra med tiden.

- I innovationens natur ligger et behov for ikke at være alt for procesdreven hele tiden. Når vi starter nye projekter op er det vigtigste for os at sætte os ned med kunden og lytte, så vi forstår deres behov og kan omsætte det til noget, som er værdifuldt og brugbart for kunden og kundens modtagere, forklarer Christian Vejersøe.

Dermed ikke sagt, at Stupid Studio ikke følger bestemte processer, men de tages først i brug, når bureauet er blevet klogere på, hvad kunden egentlig spørger efter.

Når en kunde tager fat i Stupid Studio, beskriver de som regel deres behov i et brief.

Tidligere ville bureauet bare gøre, hvad der stod i briefet.

- I dag stiller vi os nogle gange lidt på hælene og udfordrer det en smule. Det kan godt være, briefet indeholder det rigtige at sigte efter, men vi bringer øjne på det udefra, og mange gange bruger vores kunder os til at finde ud af, hvad der reelt skal laves.

- Og så er det ikke altid os, der skal løses det, når vi kommer frem til det reelle behov. Så teamer vi enten op med andre eller giver opgaven fra os, men det kommer an på, hvad vi kommer frem til. Det vigtige er, at kunden får det, kunden har brug for, siger Christian Vejersøe.

Tør udfordre hinanden

Når man har ambitioner om at ville skabe en positiv forandring i verden, kræver det nogle dygtige medarbejdere.

Derfor er et højt fagligt niveau selvsagt vigtigt, når der skal ansættes nye folk, men Christian Vejersøe vægter det lige så højt, at nye medarbejdere passer ind i teamet.

Det gør de blandt andet ved at være villige til at opleve ting med kollegerne, når Stupid Studio hver måned samler hele holdet i København eller Odense til kulturoplevelser. Det kan være muséer, opera, ballet eller skuespil.

- Det med at komme ud er tit det, der giver fornyet energi og gode idéer i hverdagen, siger Christian Vejersøe.

Arbejdspladsen skal også være et sted, hvor der er plads til at udforske og lege.

- Folk skal turde rejse sig fra computeren og gøre andre ting som for eksempel at læse en bog. De skal gøre noget andet end at kigge ind i maskinen hele dagen. Det er sjældent der, de bedste idéer og mest kreative løsninger opstår, siger direktøren.

Kollegaturene, det frie rum og en flad struktur opbygger tillid, som gavner det faglige niveau.

- Tilliden er vigtig, for vi skal turde sige til hinanden, at vi kan gøre det bedre. Vi tør udfordre hinanden, og jeg tror på, at det driver mange mennesker her, siger Christian Vejersøe.

Må ikke blive for store

Stupid Studio har altid genereret overskud, og virksomheden har da også godt gang i væksten.

Over de seneste fire år har den snart 17 år gamle virksomhed fordoblet omsætningen og antallet af medarbejdere.

Men Christian Vejersøe og de andre partnere er meget opmærksomme på, at Stupid Studio ikke skal blive alt for stor.

- Nogle gange har vi været oppe og snuse til de 20 medarbejdere, men der sker et eller andet i et fladt hierarki som vores, når man bliver plus 20. Der kommer et andet behov for mellemledere eller kapaciteter som it- og HR-service.

- Derfor var vi bevidste om, at vi skulle bygge et fundament at stå på, da vi lagde vores strategi for tre-fire år siden. Så måtte det koste nogle penge. Det handlede blandt andet om at ansætte flere projektledere, så vi partnere kunne frigøre vores tid til at arbejde endnu mere sammen med kunder.

- Det var en underskudsforretning til at starte med, men det blev kimen til at kunne vokse de seneste tre år, så vi nu har fordoblet antallet af medarbejdere på tværs af Odense og København, forklarer Christian Vejersøe.

Forlanger noget af kunderne

Ambitionen om at skabe en positiv forandring i verden understøttes også af Stupid Builders, som er en virksomhed under Stupid Studio, der har til hensigt at bygge nye virksomheder med fokus på tre bundlinjer: Mennesker, planeten og lønsomhed.

Det har indtil videre mundet ud i virksomheden Sensible Futures, som er en metode, større brands og virksomheder kan bruge til at lægge planer for fremtiden.

Stupid Builders er også i gang med at bygge en ny platform for GDPR-samtykke, der traditionelt set er blevet ordnet med papirer. Især for større medievirksomheder er det meget besværligt, men i fremtiden vil det kunne klares med en app, så man altid er sikker på, at GDPR-reglerne overholdes.

Ambitionen har også betydning for, hvem Stupid Studio samarbejder med.

Kundeporteføljen tæller derfor store brands, fonde, NGO'er og kulturinstitutioner, blandt andre Lego Fonden og Ikea Foundation, hvor potentialet for at skabe varig og positiv forandring er stor.

Dermed ikke sagt, at Stupid Studio ikke samarbejder med mindre kunder.

Bureauet har eksempelvis et stærkt samarbejde med Play Included i London, som er en lille organisation, der hjælper børn med autisme og lignende med at skabe sociale kompetencer.

- Hvis et kasino ringer og spørger, om vi kan hjælpe med at lave en identitet, siger vi helt naturligt nej. Det er ikke for at være arrogante, men vi har bare taget stilling sammen med vores medarbejdere om at sige, at det ikke er den vej, vi vil gå, forklarer Christian Vejersøe.

Af samme grund er Stupid Studio i gang med at blive B-Corp certificeret, så de har et bevis på, at virksomheden har fokus på social og miljømæssig bæredygtighed.

- Vi vil gerne kunne vise udadtil, at vi selv efterlever de ting, vi gerne vil have vores kunder til at gøre, pointerer Christian Vejersøe.

Christian Vejersøe er direktør og partner hos Stupid Studio, hvor man sætter en ære i at have en naiv tilgang til opgaveløsning. Foto: Mathias Banke

9 skarpe til Christian Vejersøe: Leg med kunderne og medarbejderne

Hvad ser du som din vigtigste opgave som leder?
 
Hvor går grænsen mellem af være fjollet og professionel?

Og hvor får du dine bedste idéer?
 
Det er tre af de ni skarpe spørgsmål, Christian Vejersøe svarer på her, hvor han giver et indblik i både Stupid Studio og sig selv - både som leder og person.

Vi stiller ni skarpe spørgsmål til Christian Vejersøe, der tager os omkring Stupid Studios værdier, god ledelse og en personlig drøm.

Q&A: Når man besøger Stupid Studios hjemmeside, møder man et helt særligt udtryk.

"We Are Stupid" står der på første side.

- Vi kalder os "dum", direkte oversat fra engelsk, men det er nok bedre oversat med naiv, siger direktør Christian Vejersøe og fortsætter:

- Det betyder, at man tør stille spørgsmål og ikke bare accepterer det første og det bedste. Det er sundt, og vi lever i en verden, hvor det går stærkt. Nogle gange tager man sig ikke tid til at reflektere og spørge en ekstra gang, og det, tror jeg, er vigtigt i vores arbejde.

For ham er leg mellem mennesker det, der åbner op for det gode samarbejde.

Det kan du lære meget mere om herunder, hvor han svarer på ni spørgsmål, der gør dig klogere på Stupid Studio, den legende tilgang og Christian Vejersøe selv.

Hvad er den aktuelle status for Stupid Studio?

- Den er positiv. Vi er et rigtig godt sted. Vi har valgt at vokse, og det gør vi, og vi arbejder sammen med nogle rigtig spændende kunder.

- Udfordringen ved at vokse i den her tid er at rekruttere. Der er ikke meget talentmasse lige nu, og det tager lang tid at rekruttere. De folk, vi har, er en blanding af helt unge mennesker, der lige er kommet ud, og seniorer. Mange af de unge har været her som praktikanter, og så har vi ansat dem efterfølgende. Det giver en god dynamik op mod de seniorer, der er her i virksomheden.

- Vi er en meget videnstung virksomhed, og derfor har vi også brug for dygtige, videnstunge designere, og de hænger ikke på træerne i øjeblikket.

- Men status er god. Det er en fornøjelse at gå på arbejde.

Hvad ser du som din vigtigste opgave som leder?

- Selvom vi er vokset til det dobbelte nu og er cirka 30 medarbejdere, så har vi som ledere fortsat mange kasketter på.

- Vi har forsøgt at dele ledelsen lidt imellem os i forhold til, at vi er gode til hver vores ting, så det er naturligt at dele nogle ting mellem os.

- For mit vedkommende er det vigtigt som leder at sikre, at vi bevarer vores kultur og vores DNA i den vækstrejse, vi er på lige nu.

- Der er et behov for at gå ud over den organiske vækst og turde ansætte folk, vi ikke 100 procent ved, om vi har arbejde til, men som måske bidrager med ny viden, vi tror, vi får brug for i fremtiden.

- Når man går ud over den organiske vækst og ansætter folk, som ikke nødvendigvis har arbejde fra dag ét, kræver det en stærk kultur at vi løfter hinanden og sikrer, at alle har det godt. Det, tror jeg, er min vigtigste opgave lige nu.

Hvad har været en afgørende ledelsesbeslutning for dig?

- At ansætte en direktør.

- Vi har tidligere været tre ejere, hvoraf den ene valgte at stoppe. Så vi drev det to mand i noget tid, men vi var bevidste om, at vores kvaliteter og kompetencer ikke nødvendigvis rækker til personaleledelse. Vi er bedre ude ved kunderne, og derfor valgte vi at ansætte en direktør.

- Det var ikke en ny person. Det var Lars Grarup, som i dag styrer kontoret i København. Han sad tidligere i vores bestyrelse, så han kendte virksomheden godt, inden han trådte ind.

- Det var den mest radikale og bedste ledelsesbeslutning, vi har taget i lang tid.

Hvordan vil du beskrive den idéelle samarbejdspartner?

- Det er en, som brænder for de samme ting, som vi gør. En som ønsker at skabe en positiv forandring i verden, og som er båret af nogle af de samme værdier, vi er.

- En vigtig kvalitet er også tillid. Uden tillid i de ting vi laver, går gassen hurtigt af ballonen. Så når vi ikke derhen, hvor det giver mening og kan accelerere og vækste.

- Vi gør os meget umage for at skabe den tillid. Derfor sidder vi fysisk ude ved kunderne i perioder og spiser maden i kantinen og lærer medarbejdere at kende, som ikke nødvendigvis er en del af projektet.

- Det er oftest hos de kunder, som har den tillid og lader os være en del af virksomheden, at de bedste løsninger opstår.

Hvor går grænsen mellem af være fjollet og professionel?

- Det er et spørgsmål, vi hører mange gange. Stupid er meget farverig og legende, og det er der et behov for, for vi arbejder meget med leg og læring både for børn og voksne.

- For mig er leg bestemt ikke fjollet. Der kan godt være situationer, hvor man er fjollet i en leg, men legens natur er vigtig for at udvikle os som mennesker - også når vi er voksne. Jeg ville ønske, at flere voksne mennesker turde rigtig lege og fordybe sig i legen. Det giver en bedre mental sundhed, tror jeg.

- Apropos gode sparringspartnere, når vi leger med børn, opstår der en umiddelbarhed. På den måde kan legen noget spændende, vi kommer tættere på hinanden og legen skaber tillid.

- Vi har siddet i bestyrelseslokalet og skulle bygge os selv i Lego, hvor mænd i blå jakkesæt har tænkt "hvad satan har vi hyret ind her?". Men de giver os tilliden og kaster sig ud i det, og bagefter har de været nogle af vores største fans. Det er afvæbnende, så man sænker skuldrene og får talt om ting, man ellers ikke ville tale om.

- Så vi bruger legen i hele vores proces fra indsamling af data til at formgive projekter. For mig er den legende tilgang bestemt ikke fjollet. Det er driveren i alt det, vi gør.

Hvad er dit bedste råd til andre ledere?

- Nu snakkede vi lige om leg. Tør man åbne op og bruge leg i sit arbejde som et designredskab på strategisk niveau eller i proces, kan det virkelig åbne op for nye måder at tænke på.

- Har man i virksomheden ikke prøvet at omfavne leg, bør man kaste sig ud i det. Måske har man behov for hjælp til at starte med, men alle kan lege. Det handler bare om at give sig selv hen til det og fordybe sig i det.

- Så giv plads til leg og vær en del af det selv. Der kommer fantastiske ting ud af det.

Hvor meget arbejder du?

- Det er lidt en kliché, men vi har stort fokus på work-life-balance. Jeg arbejder ikke på kontoret mere end mine 37 timer - måske 45 timer nogle uger.

- Men alle her har et meget afbalanceret forhold til arbejde.

- Det kan godt være, jeg tager computeren op derhjemme eller spekulerer på en løsning, mens jeg går med hunden. Det kalder jeg ikke nødvendigvis arbejde, fordi vi har skabt et sted, der lige så meget er en hobby. Når vi arbejder med at skabe en positiv forandring i verden, føler jeg ikke, det er arbejde at finde løsninger.

- Jeg elsker at komme ind om morgenen og have noget nyt med, som jeg kan dele med teamet, som måske kan bringe os videre.

- Alle her skal have et afbalanceret forhold. Det kan ikke nytte noget, at vi arbejder over hele tiden og bruger for meget tid på arbejdet og på at kigge i skærmen.

- Derfor har vi også en sjette ferieuge her, og vi rejser sammen. Vi er nødt til at lave andre ting, for hjernen skal have tid til, at tingene falder på plads. Så er det arbejde, vi laver, meget bedre.

Hvor får du dine bedste idéer?

- De bedste idéer får jeg, når vi holder ledelsesmøder sammen på cykler ude i en skov.

- Lars, Daniel og jeg (Lars Grarup og Daniel Gjøde, red.) tager på ture sammen i op til tre dage rundt forskellige steder i Danmark. I virkeligheden opstår de bedste idéer der, hvor man er mindst fokuseret på dem.

- Der sker noget, når man er ude i naturen og bruger sin krop. Har man lyttet til kundens behov til at starte med, så falder det hele langsomt på plads, når man træder væk fra skærmen, og så kommer de gode idéer.

- De dårlige idéer kommer også, men så har vi heldigvis nogle gode medarbejdere, der siger, hvad de mener, når man præsenterer idéerne for dem.

Hvad er dit næste personlige mål?

- Det kan nogle gange være svært at skelne mellem personlige mål og firmaets mål, fordi man er så dybt investeret. Vi sætter hele tiden målsætninger for Stupid, og et af de nyeste er Stupid Builders, hvor vi lancerer virksomheder, vi tror på.

- Men personligt har jeg et ønske, som jeg har gået med nogle år. Der er ikke mange, der ved det, men jeg går og skriver lidt på en bog. Jeg er en enormt stor sci-fi-nørd, og jeg elsker at læse alt fra de gamle klassikere til hel ny science fiction.

- Det kunne være fedt at skrive en science fiction bog på et tidspunkt, så jeg går og noterer historier, idéer og vinkler, og så må vi se, om jeg på et tidspunkt kan skabe et rum, hvor jeg kan bruge tid på det.

Endnu engang er der røde tal på bundlinjen hos bøfkæden Jensens Bøfhus. Foto: Vibeke Volder

Jensens Bøfhus bløder fortsat, idé om fri arbejdstid breder sig, og direktør køber en bid af Ordbogen.com

Her får du tre historier fra Odenses erhvervsliv, du også bør kende til.

Jensens Bøfhus fik igen underskud

Endnu engang er der røde tal på bundlinjen hos bøfkæden, der for få år siden var konkurstruet, men det var ventet, at der var røde tal, fortæller administrerende direktør for Jensens Bøfhus, Anders Nikolaisen. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Endnu et underskud og et stort et af slagsen er overskriften for selskabet bag den kendte bøfkæde Jensens Bøfhus. Det fremgår af det nyeste regnskab fra moderselskabet, Jensens Food Group.

Underskuddet før skat endte for 2021 på 33 millioner kroner, hvilket dog er mindre end året før, hvor minusset lød på 43,7 millioner kroner før skat.

Underskuddet var dog forventet af den administrerende direktør Anders Nikolaisen, der tilbage i januar lod forstå overfor Fyens Stiftstidende, at corona-nedlukningerne ville komme til at betyde endnu et minus på bundlinjen. Han vil dog ikke sige, om så stort underskud var ventet.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Meget frie tøjler hos HR-On

Ali Cevik stiftede HR-On i 2012, og i 2021 udgav virksomheden et medarbejdermanifest i takt med, at virksomheden voksede. Foto: Ida Marie Kristensen

Fri arbejdstid, ferie, ubegrænset barsel og et frit antal børns sygedage. Lyder det som et sted, du gerne vil arbejde?

Det synes administrerende direktør hos HR-On, 57-årige Ali Cevik, på Østre Stationsvej i hvert fald. Derfor lavede og publicerede han i samarbejde med sine medarbejdere et "medarbejdermanifest", der gav de ansatte myndigheden til at tilrettelægge deres eget arbejdsliv tilbage i 2021.

Den alternative måde at organisere arbejdet på er kommet op og vende efter, at Odense Kommune går i overvejelser om, hvorvidt der skal indføres fire dages-arbejdsuge på rådhuset.

Økonomiudvalget har drøftet et forslag fra børn- og ungerådmand Susanne Crawley (R) om at forkorte arbejdsugen til fire dage. Og udvalget med borgmester og rådmænd har besluttet, at forvaltningerne frem mod jul skal undersøge, "hvordan og med hvilke værktøjer det er muligt i endnu højere grad at tilrettelægge en fleksibel arbejdsuge for alle medarbejderne i Odense Kommune - blandt andet ved hjælp af en fire dages arbejdsuge".

Læs hele historie i Fyens Stiftstidende.

Direktør bliver medejer af Ordbogen.com

Den administrerende direktør Peter Revsbech ejer nu 10 procent af koncernen Ordbogen.com sammen med Bjarni Lichtenberg Norddahl og Michael Houlberg Walther, der hver ejer 45 procent.  Foto: Mathias Banke

Den administrerende direktør for Ordbogen.com, Peter Revsbech, har købt sig ind som medejer i virksomheden.

Det gør ham til medejer sammen med kapitalvirksomheden Seed, der ejes af Bjarni Lichtenberg Norddahl og Michael Houlberg Walther. Den administrerende direktørs køber 10 procent af virksomheden.

- Vi har kendt hinanden så længe, så jeg tror, at de to synes, at når de investerede så meget, som de gør, så skal direktøren også have hånden på kogepladen, fortæller Peter Revsbech.

Han har været administrerende direktør i 13 år og overtog fra Bjarni Lichtenberg Norddahl i 2009.

Det er særligt det udenlandske eventyr, der har fået direktøren til at blive medejer. Lige nu har virksomheden fokus rettet mod det tyske marked. 

Læs hele historie i Fyens Stiftstidende.