Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Deltagerne får et unikt indblik i de vigtigste forhold og områder, de skal være opmærksomme på og have styr på. Samtidig tegnes et billede af, hvordan forudsætningerne ser ud efter pandemien og med den aktuelle krigssituation, vi desværre oplever i Europa lige nu, siger Frank Jensen, CEO i M+A Virksomhedsbørsen. Pressefoto

Bliv klædt på til at sælge din virksomhed

Det er nok de færreste, der ville stille sig på gågaden i Odense og højt fortælle, at de nu er begyndt at tænke på at sælge deres virksomhed.

Ligesom det nok er de færreste, der til et seminar om køb og salg af ejerledede virksomheder ville række hånden op og spørge - foran de andre deltagere - hvad man skal være opmærksom på, hvis man gerne vil sælge sin virksomhed indenfor de næste fem år.

Det er et af de områder, der kræver fintfølende hænder. Derfor inviterer M+A Virksomhedsbørs til et seminar om netop køb og salg af ejerledede virksomheder. Men for at undgå at sætte nogen i en uhensigtsmæssig situation topper de seminaret med en messe, hvor man lidt diskret kan tage kontakt til forskellige eksperter på området.

I Odense finder seminaret sted 5. oktober i Odense Congress Center, og du kan tilmelde dig ved at klikke her.

Vores søstermedie Erhvervsliv Esbjerg står bag hovedhistorien i dagens nyhedsbrev, hvor vi også fremhæver tre områder, du skal være opmærksom på i forbindelse med salg af din virksomhed.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her eller sende en mail til August for at få en løsning til flere medarbejdere.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
- Når man skal købe eller sælge en virksomhed, er der ofte en lang række spørgsmål, der skal besvares, og det kan være en vanskelig og uoverskuelig opgave at håndtere hele processen, siger Frank Jensen, CEO i M+A Virksomhedsbørsen. Pressefoto

Få gode råd og sparring om køb og salg af ejerledede virksomheder: - Mange har ikke en plan på forhånd

Er man ejerleder, er det meget naturligt, at man har et ønske om at flyve under radaren, hvis man går med tanker om at sælge sin virksomhed.

Derfor er der også mange ejerledere, der ikke har en plan for, hvordan virksomheden skal føres videre, når de selv er klar til at stoppe. For nogle ligger det i kortene, at en søn eller datter eller en trofast medarbejder skal overtage virksomheden om x-antal år, men for andre er virksomhedens fremtid mere usikker.

Uanset tilfældet er det altid en god idé at have en plan. For virkeligheden kan ændre sig, og der kan opstå akutte situationer, der tvinger ejerlederen ud i salg. Men hvor får man så den rette rådgivning, hvis man fortsat gerne vil gå stille med dørene?

M+A Virksomhedsbørs afholder en masterclass i Odense, hvor man bliver introduceret for mulige rådgivere og vejledere samt får muligheden for at tale med dem én til én.

Her får du inspiration til et event, der klæder nuværende og kommende ejerledere på til at springe ud i salg og køb. For hvor finder man den rette vejledning, når man gerne vil gå stille med dørene?

KØB OG SALG: Det kan være svært at begå sig i køb og salg af ejerledede virksomheder. Både som køber og sælger står man med mange ubesvarede spørgsmål, og det er ikke altid lige nemt at finde den rette rådgivning eller sparring.

Hos M+A Virksomhedsbørsen arbejder man til dagligt med at rådgive i køb og salg af ejerledede virksomheder. Det gør de blandt andet i form af M+A MasterClasses, hvor de 5. oktober september afholder et sådant event i Odense.

M+A MasterClass henvender sig specifikt til eksisterende og kommende ejerledere, og eventet har til formål at sikre deltagerne et solidt indblik i både salgs- og købsprocessen. Eventet afvikles i samarbejde med en række eksperter på området – herunder en revisor, en advokat, et pengeinstitut og Vækstfonden.

- Grunden til, at vi gerne vil have fat i de her ejerleder i så god tid, er, at de så kan starte processen op med at forberede salget af deres virksomhed. Mange gange har man ikke en plan for det, men der kan ske uventede ting så som sygdom, og derfor kan det være en god ting at være forberedt, så man kan få startet processen ordentligt. Eventet er med til at sætte fokus på de områder, der sikrer værdien, så den fremadrettede drift bliver gjort ordentlig, siger Frank Jensen, der er CEO i M+A Virksomhedsbørsen og tilføjer:

M+A Masterclass

Masterclassen i Odense bliver afholdt onsdag 5. oktober i Odense Congress Center klokken 13.30-18.00.

Programmet for eventet i Odense ser således ud:

13:30 – 14:00: Indlæg v/Frank Jensen, CEO, M+A Virksomhedsbørsen

14:00 – 14:15: Indlæg v/Torben Mejdahl og Marianne Jeppesen, Vækstfonden

14:15 – 14:45: Indlæg v/Martin Holm Land, advokat, partner (H), Ideal Advokatfirma

14:45 – 15:15: Indlæg v/Gert Rasmussen, partner, Deloitte

15:15 – 15:45: Indlæg v/Kim Thykjær, områdedirektør Erhvervscenter Fyn, Sparekassen Sjælland-Fyn

15:45 – 16:00: Pause

16:00 – 18:00: Ejerledermesse

Udover ovenstående indlægsholdere vil følgende udstillere deltage på ejerledermessen: Formue & Investeringspleje – ipnordic – Flexlease – Frie Selvstændige – JDM – PH Cloud Service – Make My Strategy – GreveHolm Consult – ASNET BOARD

Tilmelding til eventet kan foretages her.

https://m-plus-a.com/masterclass-odense/

- Deltagerne får et unikt indblik i de vigtigste forhold og områder, de skal være opmærksomme på og have styr på. Samtidig tegnes et billede af, hvordan forudsætningerne ser ud efter pandemien og med den aktuelle krigssituation, vi desværre oplever i Europa lige nu. Deltagerne bliver klædt på til hele processen, og derved får de mulighed for at forberede sig bedst under hensyntagen til den aktuelle situation.

Køb, salg og et stort inspirationskar

Eventet starter med oplæg fra Frank Jensen, Jesper Tanggaard Schmidt fra Vækstfonden, Humle Pugh, advokat og partner (L) i Penta Advokater, Dorte Larsen, seniorpartner i BDO, og Allan Vad, afdelingsdirektør i Skjern Bank.

Men da salg af en ejerledet virksomhed ofte er et følsomt emne, hvor man vil flyve under radaren, vil der efterfølgende være en messe, hvor ejerledere kan tale med de forskellige oplægsholdere og eksperter og få svar på de spørgsmål, de nu engang måtte have.

Den rådgivning og sparring er for Frank Jensen det vigtigste element ved eventet. Men udover køb og salg fremhæver han også, at man kan bruge messen og eksperterne til at blive klogere på andre områder.

- Arrangementet er ligeså meget for dem, som driver virksomhed, som gerne vil have sparring og inspiration på alle områder af en virksomhed, hvor man kan sætte ind. Eventet berører mange af dynamikkerne i en virksomhed - også hvis det er mere målrettet strategisk udvikling, siger Frank Jensen og afslutter:

- Vi har alle haft store stillinger i erhvervslivet og ved en masse om drift og forretningsudvikling. Vi er derfor i årenes løb blevet klædt godt på til at kunne rådgive og sparre om forretningsudvikling. Messen er et stort inspirationskar man kan dykke ned i og få gode råd til udvikling og vækst.

Køb og salg af ejerledede virksomheder er en svær størrelse for mange. Derfor inviterer virksomhedsmægleren M+A Virksomhedsbørsen A/S nu til MasterClass-event i Odense, hvor deltagerne får et solidt indblik i både salgs- og købsprocessen. Foto: PR

Dét skal være forberedt, inden du sælger din virksomhed

SALG: Det er en stor beslutning at sætte sin virksomhed til salg. Hvem kan man spørge til råds for at få forståelse for den kommende proces? Samtidig med at man undgår, at medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere bliver indviet i de overvejelser, man gør om et salg af virksomheden.

Og hvad skal man egentlig have forberedt, så virksomheden kan leve videre?

Frank Jensen, CEO i M+A Virksomhedsbørsen og arrangør af M+A MasterClass, giver her indsigt i tre områder, man skal være forberedt på inden et salg. Det er dog blot tre af mange områder, man skal huske.

Et overordnet råd lyder dog, at man som sælger står langt bedre, hvis man kan få den rette sparring og rådgivning fra begyndelsen.

Alle virksomheder har brug for en strategi

Frank Jensen oplever blandt mange små virksomheder, at de ikke tænker, de har brug for en strategi. Men det har alle, hvis man spørger ham:

- En strategi er bare en langsigtet planlægning mod et endemål. Derfor er det noget, alle ejerledere skal tænke i. På vores masterclass-event får man indspark til, hvordan man kan gøre forretningen bæredygtig, så den, når man sælger, er optimeret til, at en anden kan komme og overtage. Man skal have den gearet på en sådan måde, at man kan overdrage den, så en ny ejer nemt kan drive den videre med de værdier, man har lagt i den, siger Frank Jensen.

Det handler om at opbygge en god ledelsesstruktur

- Mange små virksomheder har svært ved at se, hvordan man opbygger en ledelsesstruktur, der beskytter virksomhedens værdier. Det er både vigtigt, hvis man er forberedt på et salg, men det er bestemt også vigtigt, hvis der skulle ske noget uventet såsom travlhed eller sygdom, siger Frank Jensen og fortsætter:

- Man skal have en ledelsesstruktur, der giver mening i den størrelse virksomhed, man driver, men den skal også være forberedt på, at man kan vækste. I de tilfælde skal ledelsesstrukturen kunne skaleres, så den kan følge med væksten.

Hvordan forvalter man sine ressourcer efter salget?

Der er mange andre elementer, man skal forberede sig på, inden man sætter sin virksomhed til salg. Et element er, hvordan man bedst forvalter sine midler og ressourcer efter salget, så man opnår det bedst mulige udbytte?

Det afhænger af virksomheden, ejerlederen og salget, men ifølge Frank Jensen er det et område, man ligeledes kan få hjælp til på en M+A MasterClass.

LORC's - og verdens - største testcenter blev indviet den 18. august af kronprins Frederik, og derfor var testcenteret særligt pyntet op, og det store testapparat stod af sikkerhedshensyn stille den dag. Testbænken er verdens største og blev færdigbygget under coronakrisen. Vestas er den første producent, som har lejet sig ind i faciliteten, hvis drivmotor har kræfter som 32.000 Le Mans-biler. Foto: Michael Bager

El koster millioner, automatisering tager ikke arbejdspladser, og politikere er enige om motorvejsafkørsel

Her er tre udvalgte historier fra byens erhvervsliv.

LORC bruger millioner på elregningen

El-prisernes himmelflugt rammer i den grad verdens største testfaciliteter for havvindmøller på Odense Havn.

LORC – Lindø Offshore Renewables Center – lever af at teste vindmøller for producenter, og mens en købmand eller husholdning kan slukke for en fryser eller en tørretumbler, kan LORC hverken afbryde eller regulere sit el-forbrug.

- El-prisen er virkelig noget, vi holder øje med. Vi har en sund økonomi, men vi har sagt til vores bestyrelse, at vi er nødt til at have et væsentligt større kapitalberedskab, end vi plejer, siger LORC-direktør Torben Lorentzen.

- Vi er gået fra en kilowatttime-pris på 60 øre til en pris, der har været oppe på fem kroner, og hvis vi f.eks skal bruge 20 millioner kroner ekstra til strøm resten af året, så skal vi kunne lægge dem ud, fastslår Torben Lorentzen.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Unilever ansætter flere, selv om nogle job er droppet

Unilever har to fabrikker i Skandinavien. Den ene her i Odense, hvor selskabet producerer flasker til vaskemiddel. Foto: Kristoffer Stefansson

Unilevers danske fabrik, som førhen hed Blumøller, investerer yderligere i automatisering.

20 millioner kroner investeres i nye automatiserede produktionslinjer for at optimere produktionen og minimere det repetitive arbejde for de ansatte.

- Vi forsøger at automatisere så meget som muligt af produktionen, og vi er rigtigt godt på vej. Vi regner stærkt med, at der kommer flere investeringer i den nærmeste fremtid, også for at automatisere yderligere, siger Preben Quorp, fabrikschef hos Unilever.

Automatisering betyder af og til, at der bliver færre arbejdspladser. I Unilevers tilfælde var der eksempelvis ikke længere brug for ansatte til at pakke de fyldte flasker i kartoner. Men de blev ikke arbejdsløse af den grund.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Politikere er enige om ny afkørsel, når motorvejen bliver udvidet

Transportminister Trine Bramsen (S) blev vist rundt i Alex Andersen Ølunds chaufførhotel, der netop er blevet fordoblet i størrelse. Direktørerne Tommy og Jan Andersen (nummer to og tre fra venstre) viste rundt fulgt af direktør Jytte Reinholdt, Fynsk Erhverv. Foto: Jesper Beenfeldt Nielsen

Når entreprenørmaskinerne går i gang med at udvide motorvejen syd om Odense, vil de samtidig bygge en ny afkørsel vest for Odense.

Det var i hvert fald meget tæt på det budskab, som transportminister Trine Bramsen (S) afleverede fredag eftermiddag ved et besøg tæt på motorvejen.

- Jeg kan sige, at der er politisk enighed om, at de store problemer med at komme til og fra motorvejen i området skal løses samtidig med udvidelsen. Jeg kan ikke selv se, at det kan løses på anden måde end med en ny afkørsel, men Vejdirektoratet undersøger alle muligheder, så jeg kan ikke garantere, at det netop bliver en afkørsel, siger Trine Bramsen.

Området omkring Sanderum og Højme i Odense lige syd for motorvejen er i de senere år blevet hjemsted for en række meget store transportvirksomheder, men deres mange lastbiler har svært ved at komme ud på motorvejen, fordi adgangen til den nærmeste afkørsel - nummer 52 på Assensvej - er fyldt med trafik

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.