Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Casper Harlev (t.h.) og Tobias Ejersbo Petersen er partnere i Maturix. Casper Harlev har stor gavn af at bruge værktøjet Ahrefs, som han gør dig klogere på i dette nyhedsbrev. Foto: Mathias Banke

Indtag SEO-toppen med Ahrefs

I dette nyhedsbrev får vi Casper Harlev, der er direktør og medejer af Maturix, til at gå i dybden med marketingværktøjet Ahrefs.

Han har selv nævnt det som et værktøj, han aktivt gør brug af, og der er sikkert mange af vores læsere, der kan få gavn af at tilføje det til virksomhedens repertoire.

Ahrefs genererer en masse data og statistikker ved at analysere hjemmesideadresser, og selvom det er en masse tørre ord at bringe i én sætning, er det alt andet end kedeligt, hvis man går op i, hvordan man klarer sig på internettet i forhold til sine konkurrenter.

Vi håber og tror på, I kan bruge det til noget.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her.

Følg også gerne med på vores Linkedin-side.

Har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Direktør Casper Harlev og hans marketingansvarlige i Maturix bruger marketingværktøjet Ahrefs sammen. Uanset om man er B2B- eller B2C-virksomhed, kan man få værdi af at bruge værktøjet, mener han. Foto: Mathias Banke

Værdifuldt værktøj: Pift din hjemmeside op og forstå konkurrenterne med Ahrefs

Hen over sommeren vil du her i nyhedsbrevet blive introduceret for en række værktøjer, som andre virksomheder bruger til at lette hverdagen. Det sker i en fælles sommerserie på tværs af  Erhvervsliv-medierne.

Her får du marketingværktøjet Ahrefs, der kan bruges til at pifte din virksomheds hjemmeside op, genere mere trafik og sikre, at I ikke falder bagud i forhold til jeres konkurrenter.

Casper Harlev, direktør i Maturix, er fortaler for Ahrefs, og deler han af sin viden og forklarer, hvilke fordele man kan få ud af at bruge værktøjet.
 
Ahrefs kan deles op i fem kerneområder, som den indsamler og præsenterer et væld af data om.

1) Site audit, der finder fejl såsom døde links på en hjemmeside.

2) Site explorer, der kan fortælle dig, hvordan dine konkurrenterne klarer sig i organiske og betalte søgninger.

3) Keywords explorer, der kan gøre dig klogere på, hvilke ord der kan få din hjemmeside i toppen af søgninger.

4) Content explorer, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke emner der er mest populære.

5) Rank tracker, der rangerer dine nøgleord ud fra, hvor godt de klarer sig i søgninger.

- Det fortæller, hvor ens konkurrenter genererer deres trafik fra. Det kan næsten give dig en opskrift på, hvordan du mest effektivt skaber mere trafik, pointerer Casper Harlev.

Læs hele artiklen og find et nyt værktøj, der kan skabe værdi for din virksomhed.

Casper Harlev fra Maturix dykker ned i all-in-one marketingværktøjet Ahrefs og fortæller, hvad det kan give af fordele til din virksomhed.

MARKETING: Når det kommer til at få sin hjemmeside til at spille, sværger direktøren Casper Harlev fra Maturix til ét bestemt værktøj: Ahrefs.

For ham er det uden sidestykke det bedste all-in-one marketing og SEO-værktøj, der båder holder styr på ens egen og konkurrenternes performance.

- Det er lige fra din placering i Google til, hvilke søgeord der får folk ind på din hjemmeside, siger Casper Harlev.

Det kunne næsten ikke være mere lige til at bruge.

- Opsætningen er absolut minimal. Man taster bare adressen på den side, man vil have analyseret, ind, og så er man i gang. Efter lidt tid fortæller programmet dig så de kritiske punkter, du skal have rettet, siger Casper Harlev.

Værktøjer til en lettere hverdag

'Tre værktøjer til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Det sker, når vi beder lokale virksomheder om at dele nogle af de værktøjer, som hjælper netop dem, og hen over sommeren går vi spadestikket dybere ved at præsentere de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne inden for fem kategorier.

De fem udvalgte værktøjer er:

  • Kundeservice: Zendesk
  • Marketing: Ahrefs
  • Møder: Calendly
  • Kommunikation: Slack
  • Økonomi: Dinero

Følg med i dit Erhvervsliv-nyhedsbrev i løbet af sommeren - eller saml op på videndelingen efter ferien.

Objektiv vurdering af SEO

Ahrefs består af fem forskellige kerneværktøjer, der alle sammen tager udgangspunk i webadresser og søgeord:

  • Site audit, der finder fejl såsom døde links på en hjemmeside.
  • Site explorer, der kan fortælle dig, hvordan dine konkurrenterne klarer sig i organiske og betalte søgninger.
  • Keywords explorer, der kan gøre dig klogere på, hvilke ord der kan få din hjemmeside i toppen af søgninger.
  • Content explorer, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke emner der er mest populære .
  • Rank tracker, der rangerer dine nøgleord ud fra, hvor godt de klarer sig i søgninger.

Hver af de fem værktøjer samler store mængder data og præsenterer dem i et overskueligt vindue, som man kan sortere og filtrere efter behov, og de fungerer både for ens egne domæner samt konkurrenternes, så man kan lære af dem, der rangerer bedre end en selv på internettet.

- Baseret på en URL-adresse giver det uendelig mange typer af rapporter på kryds og tværs af alle mulige data, siger Casper Harlev og pointerer:

- Mange laver også den fejl, at de bare søger på deres virksomheds navn på Google og ser, at de "ligger nummer et", men det dur ikke, når man gør det fra sin egen computer, for Google tager højde for den personlige søgning. Her får du en tredjepart til at vise, hvordan det rent faktisk ser ud.

Hold øje med konkurrenterne

For en ung virksomhed som Maturix, der har udviklet en smart måde til at måle, hvornår beton er størknet, giver Ahrefs betydelige fordele.

- Vi får et helt unikt indblik i, hvor konkurrenterne skaber trafik fra. Hvilke links har de, hvilke søgeord gør de brug af, og er der noget der, vi kan gøre endnu bedre?, siger Casper Harlev.

Det er med til at sørge for, at Maturix øger den organiske trafik til virksomhedens hjemmeside, og samtidig sikrer man, at hjemmesiden spiller, så indlæsningstiden holdes lav, og der ikke er links til hjemmesider, der ikke længere eksisterer.

To andre værktøjer

Casper Harlev har tidligere delt tre værktøjer i Erhvervsliv Odense, hvoraf Ahrefs var det ene, og det, som vi har valgt at gå i dybden med.

Her er en kort beskrivelse af de to andre værktøjer, der bliver brugt hos Maturix:

  • Loom, som gør det nemt at optage og dele videoer. I mange tilfælde, hvor man ville skrive mails til kunder eller kollegaer, bruger Maturix' medarbejdere nu video i stedet, og det sparer tid.
  • Al intern kommunikation hos Maturix foregår gennem Slack. App'en gør det nemt at kommunikere og dele filer, og for direktør Casper Harlev betyder det, at hans indbakke kun består af kommunikation med kunder.
https://erhvervslivodense.dk/artikel/tre-v%C3%A6rkt%C3%B8jer-der-g%C3%B8r-hverdagen-lettere-hos-maturix

Udnytter man dataene rigtigt i Ahrefs, kan det også gøre en klogere på, hvad der rører sig i ens branche, ligesom programmet i sidste ende sparer tid, for du bliver sikker på, at du lægger din energi der, hvor det har betydning.

- Det fortæller, hvor ens konkurrenter genererer deres trafik fra. Det kan næsten give dig en opskrift på, hvordan du mest effektivt skaber mere trafik. For os kan det være, at vi skal lave en artikel om vinterstøbning, fordi det er der, vores konkurrenter generer den største trafik, forklarer Casper Harlev.

Hvis ens konkurrenter ikke har styr på deres udgående links, kan man også bruge Ahrefs til at udnytte det.

- Hvis en af dine konkurrenter har et udgående link til en side, der ikke længere eksisterer, kan man jo bare købe den adresse, så linket henviser til ens egen virksomhed, så det kan også bruges lidt mere aggressivt.

Nemt at komme i gang

Ahrefs er abonnementsbaseret. Den billigste løsning, som giver adgang til de nævnte værktøjer, koster 712 kroner om måneden.

- Det er ikke helt billigt, men heller ikke sindssygt dyrt. De fleste kan få noget ud af det i perioder, så man kan jo afmelde efter en måned eller to. Det kan hurtigt være de 700 kroner værd, siger Casper Harlev.

Selvom det ifølge ham ikke kræver eksperterfaring at bruge Ahrefs, kræver nogle af rapporterne, programmet generer, at man kender noget til begreberne, der bruges i onlinemarketing.

Hos Maturix er det Casper Harlev og hans marketingansvarlige, der bruger Ahrefs og hiver den vigtige information ud af det.

- Det giver mening at bruge for B2B-virksomheder som os, men sælger B2C gennem en webshop, kan man også sagtens bruge det.

Ombygningen af Odinskolens nye robotfaciliteter er gået i gang. Det skete, da en lille robot bevæbnet med en hammer symbolsk gik løs på en lego-model af Odinskolen. Foto: Ulrik Sass

Robotskole i partnerskab med Odense-virksomheder, Fynbus i økonomiske trængsler og overskud hos Lalou Vinbar

Her kan du læse korte nyheder om begivenheder, profiler og regnskaber i og omkring erhvervslivet i Odense.

Robotskole i partnerskab med Odense-virksomheder

De første virksomheder - Universal Robots, Mobile Industrial Robots og OnRobot - har allerede indgået partnerskabsaftaler med Odinskolen, der indebærer alt fra virksomhedsbesøg og temaforløb til gæsteundervisning og talentudvikling. Pressefoto

Når eleverne på Odinskolen i Vollsmose omkring årsskiftet får glæde af teknologiske undervisningsmiljøer af høj klasse, sker det med solid opbakning fra nogle af byens fremtrædende robotvirksomheder.

De første virksomheder - Universal Robots, Mobile Industrial Robots og OnRobot - har allerede indgået partnerskabsaftaler, der indebærer alt fra virksomhedsbesøg og temaforløb til gæsteundervisning og talentudvikling.

Samarbejdet glæder borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel.

- Det er oplagt at forene børnenes interesser for teknologi og virksomhedernes viden, erfaring og vækstpotentiale, siger borgmesteren på kommunens website.

Fynbus i økonomiske trængsler

Fynbus har økonomiske udfordringer efter Corona-pandemien. Foto: Kristian Isaksen

Trafikselskabet Fynbus mangler i år indtægter på 18 millioner kroner.

Forklaringen er, at selskabet - i lighed med andre offentlige trafikselskaber - ikke har fået den corona-kompensation fra staten i 2022, som Fynbus har regnet med og lagt budget efter.

- Vi lavede budget sidste år i september måned, og læser man nogle af statens formuleringer, er der sagt, at der vil blive givet fuld kompensation for 2022. Men ord bliver fortolket og omfortolket, slår Fynbus-direktør Carsten Hyldborg fast i avisen.

Nu håber direktøren på, at de manglende millioner bliver tildelt i de forhandlinger, der til september skal være mellem Finansministeriet, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.

Overskud hos Lalou Vinbar

Lalou Vinbar er åbnede i nye lokaler i Klaregade, hvor der er plads til flere gæster og flere udfoldelser i køkkenet. Vinbaren har fem år i træk præsteret overskud på bundlinjen. Foto: Kenneth Klingenberg

Thomas Brieghel og Ivan Laursen åbnede Lalou Vinbar i 2016.

De første cirka fire måneder af 2021 var de tvangslukkede ligesom andre restauranter og caféer, men alligevel landede bruttoomsætningen sidste år på over en million kroner. Og trods øgede lønudgifter til mere personale fik Lalou et plus på lidt over 100.000 kroner efter skat.

Det viser regnskabet, der netop er publiceret hos Erhvervsstyrelsen.

Bortset fra et mindre underskud i startåret 2016 har vinbaren hvert år opnået  overskud, og opskriften på de sorte tal er forholdsvis banal, forklarer Ivan Laursen i Fyns Stiftstidende:

- Det er jo sat op til, at vi laver overskud, når vi har travlt - ellers ville det ikke være en forretning. Og vi har travlt.

I avisen nævner Ivan Lausen også, at smagningerne, som Lalou tidligere har haft succes med, vender tilbage i august. Den første finder sted 16.august, og her introduceres deltagerne til mindre kendte italienske vintyper.