Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

DHL-Stafetten løber af stablen i Odense med 16.000 deltagere på Engen over tre dage. Foto: Michael Bager

16.000 sveder til kæmpe firmafest

DHL-Stafetten er tilbage for fuld skrue med et deltagertal, der snart har nået sit maks.

Fra 23. til 25. august skal 16.000 ansatte fra store og små virksomheder konkurrere om, hvem der har de hurtigste ben og dermed har håneretten, når man mødes med kollegaerne rundt om vandkøleren dagen efter løbet.

Som noget nyt i år er der gjort meget mere ud af affaldssorteringen på pladsen. Det fortæller assisterende løbsleder Pernille Borup Jensen mere om.

Løbsleder Michael Nielsen fra Odense Gymnastik Forening er blæst bagover af den store opbakning, han tror skyldes, at mange virksomheder har gjort DHL-Stafetten til et fast sommer-ritual. Det bakker tre virksomheder ham op i, når de svarer på, hvorfor de vælger at deltage i løbet.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her eller sende en mail til August for at få en løsning til flere medarbejdere.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med - og god tur, hvis du er én af de 16.000!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Løbsleder Michael Nielsen og assisterende løbsleder Pernille Borup Jensen arrangerer DHL-Stafetten på Engen i Odense, som i år har et større fokus på affaldssorteringen. Foto: Mathias Banke

Mere skov og sortering til DHL-stafetten: - Når vores største kunder siger, at vi bliver nødt til at gøre noget, skal vi rykke på det

16.000 personer skal løbe med til dette års DHL-Stafetten på Engen.
 
Det er 4000 flere end i 2021, og løbsleder Michael Nielsen er meget glad for den store opbakning.
 
Han tror, den store popularitet skyldes, at mange virksomheder har taget stafetten til sig som en fast del af den kollegiale sommerhygge.
 
I år kommer er der langt mere fokus på korrekt affaldssortering, og det er assisterende løbsleder Pernille Borup Jensen, som har sørget for at koordinere den indsats med vognmandsfirmaet Poul Schou.
 
- De var klar til at rykke med det samme, og det er fedt at arbejde sammen med nogen, der bare er klar på at give den gas med kort varsel, siger hun.
 
Læs hele artiklen og bliv klogere på, hvorfor DHL-Stafetten ændrer sig fra år til år.

DHL-Stafetten i Odense kan næsten ikke blive større, men det betyder ikke, at arrangørerne forventer, at virksomheder helt af dem selv kommer igen næste år.

SERVICE: Næsten 16.000 personer skal løbe, gå, hygge og kæmpe om håneretten på kontoret, når DHL-Stafetten bliver afholdt på Engen fra 23. til 25. august.

Det er flere, end løbsleder Michael Nielsen fra Odense Gymnastik Forening havde forestillet sig, for i 2021 deltog 12.000 personer.

DHL-Stafetten i Odense kan faktisk ikke blive meget større, for der er maksimalt plads til 18.000 på Engen.

- Det skulle helst ikke flyttes til et andet sted. Engen er et fantastisk sted, og nu har vi integreret både den Fynske Landsby, som de gående skal igennem, mens vi sender løberne gennem Odense Zoo, siger Michael Nielsen.

Ruteændringen skete allerede i 2021, så det eneste stræk på ruten, hvor du kommer i nærheden af biler, er når man løber ud af skoven tæt ved Odense Zoo og ind i zooen.

- Jeg synes selv, det er noget møg at løbe ude ved al trafikken. Når vi løber ud af zooen i år, bliver løberne på å-stisystemet, siger Michael Nielsen og understreger, at ruten ikke bliver kortere af den grund.

- De meter med trafik, vi tager væk, laver vi om til smuk skov i stedet for.

Blevet en del af sommerhyggen

Siden DHL for første gang blev afholdt i Odense i 2003, har arrangementet ændret sig en del.

Dengang var det en enkelt dag med 200 virksomheder, nu foregår det over tre dage med over 400 deltagende virksomheder hver dag - store som små.

- Det er blevet en integreret del i mange virksomheder. Mange vælger at gøre DHL-Stafetten til deres sommerarrangement, for det er nemt og hyggeligt. Vi sørger for det meste. De skal bare møde op og løbe eller gå, og så har vi skabt rammerne til at være sociale.

- Normalt har vi så godt som udsolgt torsdag. Så er der et par hundrede om tirsdagen og 300-400 om onsdagen, hvis det har været godt. I år er der udsolgt alle tre dage, så det er helt vildt, siger løbsleder Michael Nielsen.

- Mange virksomheder har også motion og sunde medarbejdere på dagsordenen, og det passer DHL-Stafetten også godt ind i, siger Michael Nielsen.

Før i tiden havde mange virksomheder også deres egne telte med, men det blev ændret i 2019, så man kunne sikre, at alle teltene levede op til brandvæsenets certificeringer.

Det faldt ikke i lige god jord hos alle de deltagende virksomheder, men over tid har de taget ændringen til sig.

- De skal ikke længere have folk herud for at bruge tid og energi på at sætte op, og de slipper for at rydde op bagefter. Det er nemmere at komme ud til et telt, der står klar med borde og bordnumre, og når de er færdige, skal de bare rydde op ved bordet, men ellers tager de hjem og skal ikke tænke mere over det, siger Michael Nielsen.

Samtidig forsøger han at holde et højt serviceniveau både inden og under stafetten, for når virksomhederne er glade, kommer de igen året efter.

- Vi læner os ikke bare tilbage og tænker, at de nok kommer af sig selv, siger løbslederen.

Alt skal sorteres

Som noget nyt i år er der endnu større fokus på korrekt affaldssortering.

Før i tiden blev kun pap og pant sorteret fra, men især Orifarm, der er den største private virksomhed, der løber med i Odense, har presset på for bedre sortering, så virksomhedernes sorteringspolitik også kan efterleves til DHL.

- Det skærer jo i ens hjerte, når man ser alt blive smidt i restaffald. Når man så snakker med nogle af vores største kunder, som siger, at vi bliver nødt til at gøre noget, skal vi rykke på det, siger Pernille Borup Jensen.

Hun er assisterende løbsleder og primus motor på at få styr på affaldet. Hun snakkede med Orifarm for at finde en løsning og tog fat i vognmandsfirmaet Poul Schou, som leverer skraldespande til arrangementet.

- De var klar til at rykke med det samme, og det er fedt at arbejde sammen med nogen, der bare er klar på at give den gas med kort varsel, siger Pernille Borup Jensen.

Pernille Borup Jensen er uddannet som serviceøkonom og inden for sport management. Foto: Mathias Banke

- Vi kommer til at have fire affaldssorteringsområder på Engen, som er placeret strategisk i forhold til teltene. Vi sorterer i madaffald, restaffald, plast, pap og papir, pant og varme grillkul, som folk også skal kunne komme af med.

Sorteringen kommer til at foregå på et bestemt område på Engen, placeret strategisk i forhold til teltene og med tydelig skiltning.

- Vi har selvfølgelig skrevet det ud i vores informationsmail, og virksomhederne får også en venlig påmindelse i madkassen og ude i teltene. Vi vil gerne have sorteret så meget som muligt, men vi kan ikke gå rundt at gøre det for dem, så de bliver også nødt til selv at være med til at løfte den her opgave.

- Vi krydser alt, hvad vi har, og så må vi se, om der skal rettes noget til næste år, siger Pernille Borup Jensen.

Fællesskabet og den gode energi er nogle af grundene til, at 16.000 mennesker er med til at løbe ved dette års DHL-Stafet i Odense. Arkivfoto: Michael Bager

Derfor er de med til DHL: - Man kommer hinanden ved på en anden måde

DHL-Stafetten i Odense har i år 16.000 deltagere, der skal løbe eller gå den fem kilometer lange rute.
 
For mange virksomheder er løbet blevet en fast tradition, og vi har spurgt tre af virksomhederne, hvad de får ud af være med til løbet.
 
Den røde tråd mellem Orifarms, Universal Robots og Autosource Groups svar, er, at DHL-Stafetten er givtigt for fællesskabet blandt medarbejderne.
 
Læs hele artiklen og find ud af, hvad man også får ud af at være med til DHL-Stafetten.

Autosource Group, Orifarm og Universal Robots forklarer her, hvad virksomhederne og medarbejderne får ud af at deltage ved DHL-Stafetten.

FÆLLESSKAB: Over tre dage forvandler 16.000 deltagere Engen ved Skovsøen til en stor firmafest, når de skal enten løbe eller gå ved dette års DHL-Stafet.

Siden stafetten kom til Odense i 2003 har den år for år vokset sig større, og nu er Engen ved at nå sit maksimum på 18.000 deltagere. For mange virksomheder er løbet blevet et tilbagevendende sommer-ritual, der er med til at sparke hverdagen i gang igen efter sommerferien.

Erhvervsliv Odense har spurgt kæmpe-virksomhederne Orifarm og Universal Robots, hvad de får ud af at være med, mens Autosource Group forklarer, hvorfor de for første gang løber med.

Autosource Group ryster medarbejderne sammen

Bente Villberg, Head of People & Culture hos Autosource Group. Pressefoto

Det er første gang, at Autosource Group deltager ved DHL-Stafetten. Bente Villberg, der er Head of People & Culture, fortæller, hvorfor de vælger at være med.

Hvad har fået jer til at stille op til DHL-Stafetten?

- Nu er vi alle sammen tilbage efter corona, og vi synes det sociale er enormt vigtigt for medarbejderstaben og trivslen. Det vil vi gerne understøtte ved at være med til sådan et arrangement, hvor vi kan have det sjovt sammen på en god og sund måde.

- Samme tidspunkt sidste år var vi halvt så mange medarbejdere, så det er en god måde at ryste de mange medarbejdere sammen på.

Hvad håber I som virksomhed at få ud af at være med?

- Vi håber - og kan allerede mærke gode snakke blandt medarbejderne her op til DHL-løbet. Nogle mere konkurrerende end andre. Vi har indkøbt T-shirts til alle, så der også visuelt er et fællesskab. Og jeg er sikker på, at der bliver joket med hinanden i dagene efter løbet. Det giver bare en god energi at have noget fælles at tale om – som ikke nødvendigvis er arbejde

Hvad får medarbejderne ud af det?

- Jeg håber, de synes, det er fedt, at man som virksomhed vælger at deltage. Det signalerer, at virksomheden går op i sundhed og motion. Vi håber, at vi alle får en sjov og hyggelig aften sammen, svarer Bente Villberg.

Orifarm har været med fra start

Orifarm er en af Odenses største virksomheder og har en lang tradition med at deltage ved DHL-Stafetten. Derfor stiller virksomheden med cirka 400 ansatte. Privatfoto

Orifarm er den største private virksomhed, der deltager ved DHL-Stafetten i Odense. Serviceassistent Flemming Nielsen sørger for, at det hele spiller.

Hvor mange år har I været med?

- Vi har været med alle årene, siden det startede. Dengang havde vi 50 mand med, i år har vi næsten 400. Orifarm synes, det er så godt et arrangement, at vi støtter det økonomisk, og samtidig bruger vi også selv flere penge på at være med. 

Hvorfor tager I med år efter år?

- Fordi det er et godt arrangement i hyggelige og rolige omgivelser på Engen. Og så vil vi gerne gøre noget godt for folk. Det ligger i kølvandet på vores arbejde med medicin, at vi sørger for, vores medarbejdere holder sig sunde. Så det er med den på, at vi giver dem en oplevelse i den sunde ende, der rækker ud over arbejde.

Hvad får medarbejderne ud af det?

- Hyggeligt samvær på en hel anden måde end på arbejde. Man er nødt til at tale med din sidemand om, hvordan man skal koordinere stafetten på holdet. Konkurrencen og spillet i det giver mere ping-pong på kryds og tværs af afdelingerne, end der er i hverdagen.

Skal du selv løbe med?

- Nej, ikke i år. Sidste år gjorde jeg, for der havde jeg tid, men i år skal jeg sørge for, det praktiske spiller for 400 af mine kollegaer, svarer Flemming Nielsen.

DHL er ikke kun et motionsløb for Universal Robots

Katrine Møller står for at organisere Universal Robots' deltagelse ved DHL-Stafetten. Foto: Steffen Stamp/Universal Robots

Med over 200 deltagerer er Universal Robots også en af største private virksomheder, som deltager i stafetten. Koordinator Katrine Møller har stået for robotvirksomhedens deltagelse.

Hvad får Universal Robots ud af at deltage i DHL?

- Får os er DHL en rigtig god anledning til at lave en sjov, social aktivitet for hele virksomheden. Vi ser ikke DHL som kun et motionsløb, men som et personalearrangement, der skal være med til at knytte folk tættere sammen og bidrage til UR-fællesskabet.

Hvad får medarbejderne ud af at være med?

- Forhåbentlig får de en sjov og hyggelig aften sammen med deres kollegaer i nogle anderledes omgivelser. Det handler om at være sammen og have det sjovt og komme hinanden ved på en anden måde, end man gør til hverdag.

Hvor mange år har I været med?

- Vi har været med siden 2017. Den største ændring er, at vi dengang kun var en håndfuld deltagere. I år er vi et godt stykke over 200. Og hvor det dengang mest handlede om at løbe, så er det nu lige så meget det sociale, vi lægger vægt på, med muligheden for at gå i stedet for at løbe og med fællesspisning bagefter. Man kan sige, at DHL for os er gået fra at være fællesmotion til et decideret personale-event, svarer Katrine Møller.

Kronprins Frederik hygger sig i selskab med Anders Eldrup, formand for Lorcs bestyrelse, klima- og energiminister Dan Jørgensen samt Henrik Andersen, administrerende direktør for Vestas. Kronprinsen holdt ikke tale ved indvielsen, men han hyggede sig længe i den store hal i det nybyggede testcenter. Foto: Michael Bager

Royalt tryk på knappen, iværksætter med slag og sejre, og en ny chef for køkkenbutik

Her er tre udvalgte nyheder fra erhvervslivet i Odense.

Kronprinsen satte gang i verdens største testcenter for havvindmøller

Det var dækket op med mågestel, jordbær-dyppet i chokolade og rislende champagne, da kronprins Frederik officielt satte gang i verdens største testcenter for havvindmøller.

Fra en platform i testcenterets voluminøse hal trykkede han på en stor, rød knap og aktiverede et lys- og lydshow, der markerede, at dagens "hovedperson" nu officielt er indviet.

Showet var symbolsk. Det var det nødt til at være, for maskineriet, som kan afprøve verdens kraftigste havvindmøller, mønstrer kræfter, der ikke er til at spøge med.

Det nyeste center, som ingen andre i verden kan hamle op med, koster fem millioner kroner om måneden at leje, og den første kunde i butikken er Vestas, der er en trofast lejer på Odense Havn og en trofast kunde hos Lorc.

Læs hele artiklen på fyens.dk.

Rune Mai solgte Aiia for trecifret millionbeløb

- Vi bestemte os tidligt for, at vi ikke ville tjekke vores medarbejdere. Var de ikke motiverede, måtte vi hjælpe dem, eller så skulle de videre, forklarer Mai om sin medarbejderfilosofi. Foto: Ida Marie Kristensen

Fyens Stiftstidende har skrevet et portræt af Rune Mai, der er en af medstifterne bag appen Spiir, der hjælper brugere med at skabe sig et overblik over økonomien.

Teknologien bag appen blev brugt til at lave spinoff-appen Aiia, der med støtte fra Danske Bank lancerede i 2018 og sidenhen blev solgt for et trecifret millionbeløb.

Rune Mai fortæller meget ærligt om den rejse, hvor han blandt andet arbejdede 60 timer om ugen i mange år - og det skete ikke uden ofre på familiefronten.

Læs hele portrættet hos Fyens Stiftstidende.

Ann-Kristin Wäver er ny butikschef i Hanstholm Køkken

Hanstholm Køkken ansætter Ann-Kristin Wäver som butikschef i Odense. Hun er dansk-svensk og opvokset delvist i Sverige og på Fyn og har tilbragt størstedelen af barndomsårene på Thurø. Hun har tre udeboende voksne børn, og bor i dag lidt udenfor Odense. PR-foto

I august startede Ann-Kristin Wäver som butikschef i Hanstholm Køkken i Odense.

Hun kommer fra en stilling som salgschef hos HTH i Svendborg og har i sin 22-årige karriere bevæget sig i både design- og køkkenbranchen.

- Jeg har været med til at lave alverdens ting som designer og indretningsarkitekt både til hoteller, restauranter og privatboliger, men særligt køkkenet har jeg altid haft meget fokus på. Det er virkelig et vigtigt rum, der fungerer som omdrejningspunkt for mange familier, siger Ann-Kristin Wäver.

Med stillingen som butikschef i Hanstholm Køkken følger en nær kundekontakt, Ann-Kristin Wäver sætter stor pris på, og efter at være vendt tilbage til Fyn forventer hun nu at blive hængende.

- Jeg kan godt lide den personlige og nære service og at hjælpe kunderne med at finde de bedste løsninger. Jeg tilbyder nok også mere end det, kunderne umiddelbart regner med, og jeg vejleder gerne videre ud i huset udover selve køkkenet – simpelthen fordi jeg kan, lyder det fra Ann-Kristin Wäver.