Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Det nye iværksætterhus Visti Unlimited vokser. Direktør Anne Mejdal. Foto: Michael Bager

"Enmands" behøver ikke betyde alene

Uagtet om man er en helt grøn iværksætter eller en erfaren serieentreprenør, er det nok sundt og fornuftigt for de fleste ikke at sidde mutters alene med den udfordring, det er at starte en virksomhed fra bunden.

Derfor har kontorfællesskabet Visti Unlimited nu åbnet op for, at pre-seed virksomheder, som ikke har ansatte ud over stifteren, ikke har modtaget investeringer og ikke engang nødvendigvis har skitseret sin forretning, kan få en plads ved huset på Helgavej.

Direktør Anne Mejdal fortæller om tankerne bag de nye pre-seed pladser, hvad man får ud af en plads hos Visti Unlimited, og om hvad hun selv ser frem til ved at arbejde med virksomheder, der kun lige er begyndt.

Som en del af vores serie, hvor vi går i dybden med forskellige værktøjer, der gør hverdagen lettere, kan du også læse om mødebookingværktøjet Calendly.

Det er vores søstermedie Erhvervsliv Trekanten, der har taget en snak med direktør og medstifter af Kolding-virksomheden BetterBoard, Stefan Schelde Hansen, som fortæller, hvordan hans virksomhed bruger Calendly til at spare en masse tid.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Direktør Anne Mejdal synes, det er spændende at få indblik i virksomheder, der lige er startet. Foto: Michael Bager

Helt nye virksomheder kan nu få plads hos Visti Unlimited: - Jeg kigger efter mennesker, der er i gang med at skabe noget

Visti Unlimited har indtil for nyligt kun huset startups og scaleups, men fra 1. juli har kontorfællesskabet åbnet dørene for at virksomheder, der er på et endnu tidligere stadie.

De såkaldte pre-seed virksomheder, der som regel består af iværksætteren selv og ikke nødvendigvis har et udtænkt produkt eller en forretningsplan, kan nu indtage et åbent kontorlandskab hos Visti Unlimited, hvor de kan være en del af fællesskabet og få sparring på deres idéer.
 
- Tanken er, at når man er på et tidligt stadie, har man brug for meget sparring. Typisk er det kun en enkelt eller to personer i en pre-seed virksomhed, og derfor har man måske lyst til at have lidt socialt samvær med andre, der også er i gang med at skabe noget, siger direktøren for Visti Unlimited, Anne Mejdal.

Ligesom når kontorpladserne skal fyldes ud hos Visti Unlimited, tager hun en snak med pre-seed iværksætterne, inden de bliver en del af kontorfællesskabet.
 
- Jeg kigger efter mennesker, der er i gang med at skabe noget. Det betyder ikke så meget for mig, om det er et kæmpestort og globalt projekt, men vi skal kunne lave et fællesskab, der handler om at være på vej til at skabe et eller andet, siger hun.

Direktør hos kontorfællesskabet Visti Unlimited, Anne Mejdal, fortæller om tankerne bag kontorfællesskabets nye pladser til pre-seed virksomheder.

FÆLLESSKAB: Iværksættere, der ikke nødvendigvis er færdige med at udtænke hverken produkt eller forretning, kan nu tage plads hos Visti Unlimited.

1. juli åbnede kontorfællesskabet nemlig dørene til et nyt, åbent kontorlandskab med plads til nystartede virksomheder.

- Målgruppen er stadig den samme som med vores andre kontorpladser: Vi vil gerne have virksomheder, der arbejder med tech, robotics eller automatisering, men vi er også åbne for at andre kan komme ind. For vores pre-seed floor gælder, at det skal være nogen, der er på det tidligere stadie, forklarer direktør for Visti Unlimited, Anne Mejdal, og fortsætter:

- Vi har lavet det for, at virksomheder, der ikke er nået helt så langt i deres rejse og ikke har fået de store ordrer endnu, har mulighed for at blive en del af vores fællesskab.

- Noget af det allervigtigste for en startup er adgang til det rigtige netværk, og det får man ved at komme ud og sidde på et sted som vores. Her sidder både mennesker, som måske er på samme stadie som en selv, men også en hel del, som har prøvet at starte en virksomhed op mange gange før, og derfor har en masse erfaring som kan være meget værdifuld for andre. Vi har virkeligt formået at skabe et sted, hvor folk gerne hjælper hinanden.

De første er på plads

I alt er der plads til 20 personer i pre-seed kontorlandskabet, som er lavet på 1. salen af bygningen Østfløjen, der også rummer startups og scaleups.

- Tanken er, at når man er på et tidligt stadie, har man brug for meget sparring. Typisk er det kun en enkelt eller to personer i en pre-seed virksomhed, og derfor har man måske lyst til at have lidt socialt samvær med andre, der også er i gang med at skabe noget.

- Derfor gav det god mening at bruge vores store sal til at lave et fællesskab, der kan være givende for dem, der arbejder alene med deres startup, siger Anne Mejdal.

Der er ingen tidsbegrænsning eller regler for, hvor længe pre-seed virksomhederne kan blive siddende. Det er heller ikke nødvendigt, mener Anne Mejdal, for det kommer helt naturligt, når virksomhederne får ansat de første medarbejdere og får lyst til at rykke i lukkede kontorer.

Indtil videre har fem personer indfundet sig i pre-seed landskabet med deres virksomheder.

Det er blandt andet Catharina Christiansen med erhvervsrådgivningsvirksomheden Betterment og Nicolaz Nørholm med edtechvirksomheden Taksinto, der har ambitioner om at gå forrest i udviklingen af undervisningsteknologi.

Fælles om at skabe noget

For Anne Mejdal selv er de dugfriske virksomheder et frisk pust at få ind i kontorfællesskabet.

- Det er spændende at få indblik i de grundlæggende tanker, folk gør sig, når de starter en virksomhed. Det er også megafedt at følge dem, når de lykkes med at få de første ordrer. Det bruger vi meget krudt på at fejre sammen. Det er sjovt at se, når mennesker lykkes med deres projekter, og det er også fedt at kunne hjælpe dem, når de synes, det er svært.

- Det er også et stadie, hvor det er vigtigt med råd og vejledning, og der kan man tydeligt se, når ens råd bliver afgørende for dem, siger Anne Mejdal.

Hun tager altid en kop kaffe med dem, der er interesserede i en plads hos Visti Unlimited for at se, om matchet er det rette.

- Jeg kigger efter mennesker, der er i gang med at skabe noget. Det betyder ikke så meget for mig, om det er kæmpestort og globalt projekt, men vi skal kunne lave et fællesskab, der handler om at være på vej til at skabe et eller andet. Der ligger en energi i det, som er vigtig for vores sted.

- Jeg kigger selvfølgelig også på, om det er virksomheder, der kunne være interessante at investere i. Vi lægger ikke skjul på, at vi også gerne vil have virksomheder ind, som på sigt får brug for en investering, fortæller Anne Mejdal.

- Det er først og fremmest et salgsværktøj, hvor folk kan booke os i vores kalender, når det passer dem bedst, siger Stefan Schelde Hansen, der er direktør og medstifter af BetterBoard.  Arkivfoto: Henrik Kruse

Få salgsmødet i kalenderen i et hug: Det giver en kæmpe tidsbesparelse

"Tre værktøjer til en lettere hverdag" er et gennemgående element i Erhvervsliv-medierne, hvor virksomheder anbefaler deres bedste værktøjer til hinanden, og hen over sommeren deler vi anbefalingerne på tværs.

Denne gang skal vi forbi Calendly, der er et digitalt værktøj, der gør det nemt for kunden – og dig selv – at booke et online møde.

Stefan Schelde Hansen, direktør i BetterBoard, kan varmt anbefale andre virksomheder at bruge Calendly til at få online salgsmøder i kalenderen. Nogle af argumenterne lyder sådan her:

1. Det handler om at skabe convenience for kunden - og også for os selv.

2. Det kan også bruges, når du sætter et møde op med en leverandør.

3. Det er en stor fordel, at folk kan booke en tid direkte fra hjemmesiden.

VÆRKTØJ: Direktør og medstifter af BetterBoard, Stefan Schelde Hansen, fortæller om, hvordan Kolding-virksomheden bruger Calendly til at få salgsmøder i kalenderen uden for meget besvær. - Det handler i høj grad om at skabe convenience for vores kunder - og også for os selv, fortæller direktøren.

Salgsmøder: Allerede før corona havde direktør og medstifter af BetterBoard, Stefan Schelde Hansen, fået øjnene op for Calendly, der er et online værktøj, der gør det nemt at booke møder, og pandemien har betydet, at antallet af onlinemøder er vokset eksplosivt.

Løsningen betyder, at potentielle kunder selv kan bestemme, hvornår de er klar til et møde, hvor de kan høre om BetterBoard, der har udviklet en bestyrelsesportal som er en online platform for alt bestyrelsens arbejde før, under og efter bestyrelsesmøderne. Læs mere om BetterBoard her.


Værktøjer til en lettere hverdag

"Tre værktøjer" til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Det sker, når vi beder lokale virksomheder om at dele nogle af de værktøjer, som hjælper netop dem, og hen over sommeren går vi spadestikket dybere ved at præsentere de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne inden for fem kategorier.

De fem udvalgte værktøjer er:

  • Marketing: Ahrefs
  • Møder: Calendly
  • Kommunikation: Slack
  • Økonomi: Dinero
  • Kundeservice: Zendesk


Følg med i dit Erhvervsliv-nyhedsbrev i løbet af sommeren - eller saml op på videndelingen efter ferien.


Hvad bruger I værktøjet til?

- Det er først og fremmest et salgsværktøj, hvor folk kan booke os i vores kalender, når det passer dem bedst. Det kan være via et link, jeg sender, eller så booker de direkte på hjemmesiden. Når jeg sender et link i en mail, så skriver jeg, at de kan booke en tid, når det passer bedst.

- De klikker på linket, så åbner der sig en månedskalender, og så kan de se alle mine ledige tider. Så vælger man selv dag og tidspunkt. Når de så klikker på en tid, så kan de samtidig invitere flere gæster med til mødet. Når alle har bekræftet, så opretter systemet helt automatisk for eksempel et Teams-møde med en invitation og lidt om mødet. Det ryger direkte til deres og min kalender. Så er alt klart. Men det kan også være via Zoom eller et andet system. Calendly kan håndtere det hele.

Hvilke fordele giver det?

- Det handler i høj grad om at skabe convenience for vores kunder - og også for os selv. Der er en kæmpe tidsbesparelse ved at bruge systemet. Vi skal ikke bruge en masse tid på at maile frem og tilbage. ”Kan du på tirsdag? Hvad med onsdag? Nåh nej, der kan jeg ikke”. Pludselig er du oppe på mange mails, og det tager tid. Her kan kunden kigget direkte ned i vores kalender, fordi Calendly er koblet op på vores kalender.

- Det sparer en masse korrespondance, og der er også folk, der går direkte på hjemmesiden, fordi de gerne vil holde et møde. Det sparer også en masse tid på telefonen, når du skal sætte et møde op. Nogle gange bruger jeg også Calendly i samarbejde med leverandører. Lige nu har jeg et samarbejde med en GDPR-konsulent, og hun booker mig også over Calendly. Noget af det smarte er, at jeg selv bestemmer, hvilke "templates" jeg vil bruge. Udgangspunktet er en halv time, men det kan jeg lave om til en eller to timer, og vi bruger det også til det norske marked.

- Det er en stor fordel, at folk kan booke en tid direkte fra hjemmesiden og ind i min kalender. Jeg kan også indsætte et link, der er koblet op på et nyt produkt, så det er meget fleksibelt.

Hvordan kom I i gang?

- Der var en af vores store underleverandører, der brugte systemet. Vi var en potentiel kunde, og bookede selv et møde via Calendly, og jeg synes straks, det så smart ud. Siden er systemet udviklet meget mere. 

- Der er ikke tvivl om, at Calendly er vokset eksplosivt, fordi der er kommet flere onlinemøder. Det har corona sat skub i, og der rammer Calendly jo rent. Vi brugte som sagt systemet inden corona, og det er kun blevet smartere.

Kan du anbefale det til andre?

- Ja, bestemt. Der er aldrig fejl. Det virker bare, og folk synes, at det er dejlig nemt, og vi kan jo høre det på vores kunder, at de synes, at det er et interessant system, der er smart.

- Systemet kan mange andre ting, men vi bruger det mest til kundemøder. Det er min oplevelse, at der allerede er mange, der har fået øjnene op for systemet, og der findes jo også pendanter til Calendly.

Endnu et underskud til PKM, stigende priser gavner Tibnor og Alex Andersens investeringer har båret frugt

Her får du tre udvalgte nyheder fra Odenses erhvervsliv.

PKM i modvind

Direktør Anett Madsen er i gang med at vende udviklingen i Gartneriet PKM, så det er i god stand, når sønnen Poul er klar til at overtage det. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg

Gartneriet PKM's regnskab for 2021 viser et underskud på 5,5 millioner kroner før skat for hele koncernen. Det kommer oveni en periode, hvor der har været mere underskud end overskud.

Hvis man ser på de seneste fem regnskaber, er det samlede resultat et underskud på 8,6 millioner kroner før skat, og det seneste underskud er det største i perioden.

Ifølge direktør og medejer af gartneriet, Anett Madsen, er forklaringerne på det dårlige resultat meget generelle. Coronasituationen, manglen på arbejdskraft og prisstigninger på blandt andet energi og emballage bliver nævnt som årsager.

Generelt har de fynske gartnerier ellers sendt meget positive tal på gaden i deres seneste regnskaber, men det forholder sig altså anderledes hos PKM.

- Vi sælger en stor del af vores produktion gennem faste aftaler med vores kunder, så vi har ikke kunnet hæve priserne. En gartner, der i højere grad sælger sine varer i frit salg, har haft bedre muligheder for at udnytte forbrugernes efterspørgsel og de bedre priser i 2021. Det kan være en del af forklaringen, siger Anett Madsen.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Avisen har også lavet en liste med resultaterne for de 20 største gartnerier på Fyn. Den finder du her.

Stigende råvarepriser gavner Tibnor

Tibnor A/S har adresse på Klokkestøbervej i Odenses østlige udkant, tæt på Rosengårdcentret. Firmaet har kun handelsaktiviteter i Odense, hvor der ikke håndteres fysiske råvarer. Foto: Mathilde Vammen Poulsen

Priserne og efterspørgslen på stål har indenfor de seneste år taget en himmelflugt, der er nået nye højder.

Det nyder specielt virksomheden Tibnor godt af, for den forsyner hele industrien i de nordiske og baltiske lande med stål og metal. Således kom virksomheden ud af 2021 med et overskud på 232 millioner kroner.

- Resultatet i 2021 var frem for alt drevet af stærkt stigende markedspriser på stål og metaller, hvilket har resulteret i betydelige lageropskrivninger, skriver den administrerende direktør Fredrik Haglund til Fyens Stiftstidende.

Det seneste regnskab viser det bedste resultat i virksomhedens historie.

Efter to hårde år med underskud kommer den øgede omsætning og store overskud også egenkapitalen til gode. Det betyder, at de 152 millioner kroner, som stod der i forvejen, er vokset til 333 millioner kroner, egenkapitalen er dermed vokset med mere end 100 procent.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Alex Andersens investeringer har betalt sig

Alex Andersen Ølunds fundament er transport af de mange fynske potteplanter, som hver uge eksporteres til kunder især i Nordeuropa. Men koncernen har været i stand til at brede sig, og det har skabt vækst og større overskud. Arkivfoto: Michael Bager

Den store vognmandsvirksomhed Alex Andersen Ølund har sat endnu mere fart på væksten. Efter en række år med udmærket fremgang kom der voldsom fart på de mange lastbiler i 2021, hvor omsætningen voksede med imponerende 19 procent.

Overskuddet steg fra 32 til 45 millioner kroner før skat. Det viser virksomhedens regnskab for 2021, der netop er blevet offentliggjort.

Ifølge direktør Jan Andersen er den umiddelbare forklaring, at virksomheden over årene har bredt sig ud over flere og flere aktiviteter.

- Vi har investeret rigtig meget, så væksten har ikke været gratis, siger Jan Andersen, der ejer og leder virksomheden sammen med sine brødre Tommy og Ib Andersen.

Regnskabet viser, at der i 2021 blev investeret netto 78 millioner kroner i biler, bygninger og opkøbte virksomheder, året før var tallet 136 millioner kroner. Der er ikke tal fra tidligere år, men i 2019 indviede man det kæmpestore, nybyggede logistikcenter, som virksomheden nu råder over.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.