Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Deloitte og Catharina Christiansen skal sammen lave arrangementer, der gavner Odenses iværksættere. Kollage: Deloitte/Mathias Banke

Innofounder kommer til Odense

Hvis du har brug for et afbræk i valgdækningen, får du her dagens nyhedsbrev.

Du genkender måske Catharina Christiansen på ovenstående billede. Det er nemlig ikke så længe siden, hun optrådte i Erhvervsliv Odense.

Men når man den ene dag opfordrer til flere landsdækkende arrangementer i Odense, og den anden dag kan bakke opfordringen op med handling, må man gerne få lidt ekstra spalteplads.

Hun har pitchet idéen om at holde events i Odense til sine kollegaer hos Innofounder, Innovationsfondens udviklingsforløb for startups, og nu har hun fået grønt lys til i fremtiden at lave arrangementer for Innofounder-startups i samarbejde med Martin Lillesø, manager hos Deloitte Odense.

Nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her eller sende en mail for at få en løsning til flere medarbejdere.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Catharina Christiansen hjælper til daglig startups med at udvikle deres forretninger, og det får hun snart endnu bedre mulighed for gennem et samarbejde med revisionsfirmaet Deloitte. Foto: Mathias Banke

Odense-startups får gavn af nyt samarbejde: Iværksættere kan få svar, uden det koster dem en krone

Forretningsmentor Catharina Christiansen og Martin Lillesø, manager hos Deloitte Odense, skal i fremtiden stå for at afholde landsdækkende events i Odense for Innofounder.
 
Innofounder er Innovationsfondens udviklingsforløb til startups, og indtil nu har Innofounder kun afholdt fysiske arrangementer i Aarhus og København.
 
Catharina Christiansen håber, at arrangementerne i Odense kan facilitere netværk og vidensdeling mellem Innofounder-statups fra hele landet og det lokale startupmiljø.
 
- Hvis vi kan facilitere, at de mødes fysisk og deler viden og begejstring, er chancerne for, de rækker ud og bruger hinanden i rejsen, langt større. Så føler iværksætterne sig ikke så alene, fortæller Catharina Christiansen.

Hun er tovholder og initiativtager bag arrangementerne, og hun håber, at byens virksomheder vil være med til at stille eksperter og stiftere, der selv har været gennem en iværksætterrejse, til rådighed.
 
- Hele startupuniverset handler meget om pay it forward. Når man har løbet en rejse selv, skal man huske at give tilbage til de næste. Det er sådan, vi holder gang i væksten, siger Catharina Christiansen.

Læs hele artiklen, hvor Martin Lillesø også forklarer, hvad Deloittes rolle er i samarbejdet.

Samarbejdet mellem Cathrina Christiansen, Innofounder og Deloitte trækker startups fra hele landet til Odense, men det er også godt nyt for det lokale startupmiljø.

VIDENSDELING: Innofounder, Innovationsfondens udviklingsforløb for startups, begynder for første gang at afholde landsdækkende events i Odense.

De seneste år har Innofounder mest lavet fysiske events i København og Aarhus, men det giver god mening at holde events i Odense - lige i midten af Danmark.

- Det har været en kæmpe gene for mange af startupsene at skulle bruge meget tid på at tage til København. De får dækket udgifterne af Innovationsfonden, men de jyske founders har brugt lang tid kontra de sjællandske. Det går jo en hel dag med det. Ved at lave heldagsevents i Odense, letter vi byrden for mange, siger Catharina Christiansen.

Hun er udpeget som tovholder på Innofounders arrangementer i Odense. Hun er selv en del af det odenseanske startupmiljø med virksomheden Foundermentor, og hun er forretningsrådgiver gennem Betterment, hvor hun rådgiver de iværksættere, der har fået tildelt midler af Innofounder.

Goodwill i dag, kunder i morgen

Innofounders arrangementer i Odense kommer til at blive stablet på benene med hjælp fra revisionsfirmaet Deloitte, som i forvejen er samarbejdspartner med Innofounder.

Deloitte kommer til at stille lokaler og forplejning til rådighed ved arrangementerne, og så har Deloitte en masse eksperter på forskellige områder, som kan hjælpe startupsene med at undgå faldgruber og få styr på årsrapporter, selvangivelser og alt det andet, en selskabsejer skal have styr på.

4. november afholder Deloitte arrangementet Financial Day med Vækstfonden og Innovationsfonden. Det har været planlagt længe inden det nye samarbejde med Innofounder, men det sætter rammen, samarbejdet med Catharina Christiansen skal fortsætte i.

Martin Lillesø, manager hos Deloitte i Odense, står for Deloittes del af arrangementerne.

Første halvdel af dagen bringer Deloitte sin ekspertise i spil.

- Der kommer en masse eksperter inden for moms, skat og revision. Vi forsøger at proppe en masse kloge mennesker ind i lokale, så iværksætterne kan få svar på deres spørgsmål, uden det koster dem en krone, fortæller Martin Lillesø.

Anden halvdel af dagen gør Vækstfonden og Innovationsfonden de mellem 85 og 100 deltagere klogere på mulighederne for at skaffe kapital.

For Deloitte handler det om at give tilbage til startupmiljøet, deres kunder vokser ud af.

- Står de så om et år og skal have udarbejdet en årsrapport, kan det være de tænker på os, men for nu er det ren goodwill og interesse i at understøtte iværksætteri, siger Martin Lillesø.

Pay it forward

Efter Financial Day er det op til Catharina Christiansen at bruge setuppet hos Deloitte til at stable fremtidige arrangementer på benene i samarbejde med Martin Lillesø.

- Det format, jeg brygger på, er et eftermiddagsevent, hvor vi har et tema for dagen. Det kan være, der er en oplægsholder og et tema som talenttiltrækning, stresshåndtering, rejsen fra founder til leder, siger Catharina Christiansen.

Ud over at gøre startupsene klogere, er et vigtigt formål for arrangementer også at skabe et netværk for startups i Odense, der er med i Innofounders udviklingsforløb.

- De startups i Odense, der har fået Innofounder, har fået tildelt et legat, men de har ikke noget med hinanden at gøre på daglig basis. Det skal vi sørge for, de får. Hvis vi kan facilitere, at de mødes fysisk og deler viden og begejstring, er chancerne for, de rækker ud og bruger hinanden i rejsen, langt større. Så føler iværksætterne sig ikke så alene, fortæller Catharina Christiansen.

Hun håber på at få grønt lys til, at arrangementerne ikke kun bliver for Innofounder-startups, men at det brede startupmiljø i Odense også kan deltage.

- Så kan startupperne sparre om at lave ansøgninger til Innofounder og høre, hvordan det er at være på forløbet. På den måde kan man motivere flere foundere til at søge det, pointerer hun.

Det er vigtigt for arrangørerne, at virksomhederne i Odense, der enten kan fortælle om deres egen iværksætterrejse eller har dygtige eksperter, de kan bringe i spil, vil bringe deres viden i spil frivilligt.

- Hele startupuniverset handler meget om pay it forward. Når man har løbet en rejse selv, skal man huske at give tilbage til de næste. Det er sådan, vi holder gang i væksten, siger Catharina Christiansen.

Vikarfirma går konkurs, robotforventninger var sat for højt, og Ikea vil hjælpe lokale virksomheder

Her er tre udvalgte historier fra byens erhvervsliv.

HH-Gruppen går konkurs efter 12 år

En del af HH-Gruppens udenlandske medarbejdere var ansat som vikarer her på Fayard på det tidligere Lindøværft. Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen

Vikarfirmaet HH-Gruppen holdt ud i 12 år og kom igennem syv underskud, før selskabet gik konkurs i begyndelsen af oktober.

Ifølge dens egne oplysninger begyndte virksomheden med at udføre større og specielle rengøringsopgaver især inden for skibsindustrien. Virksomheden har holdt fast i at fokusere på skibs- og offshore-industrien på det tidligere Lindøværft men har med tiden hovedsageligt beskæftiget sig med at udleje arbejdskraft fra blandt andet Polen. En af de største kunder har været skibsværftet Fayard.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

UR og MIR's nedskruede forventning var for optimistiske

Mobile Industrial Robots (MIR) i Odense, der laver transportrobotter, er blevet lagt sammen med den amerikanske virksomhed Autoguide, der laver større robotter til transport. Begge ejes af det børsnoterede Teradyne. PR-foto: MIR

De nye budgetter fra juli holdt ikke længe i Universal Robots (UR) og Mobile Industrial Robots (MIR), der er to af Fyns mest betydningsfulde robotfirmaer.

Forventningerne blev skruet ned i sommer fra en vækst i salget på 35 procent for hele året til 20 procent, men de nye tal viste sig også at være for optimistiske, og i denne uge blev der offentliggjort endnu mere grå udsigter.

I årets tredje kvartal steg salget fra de to virksomheder syv procent i forhold til samme periode sidste år, og for hele året ventes nu kun en stigning på 14 procent. Det oplyser de to firmaers ejer, amerikanske Teradyne, i dets kvartalsregnskab.

Læs hele artiklen hos Fyens Stiftstidende.

Ikea Odense vil hjælpe lokale erhvervsdrivende

Ikea Business Network eksisterer i dag på en række andre IKEA markeder; heriblandt Spanien, Frankrig og Tyskland, hvor loyalitetsklubben er blevet taget virkelig godt imod. Pressefoto: IKEA

Ikea Business Network er navnet på en ny loyalitetsklub målrettet danske virksomheder med op til 50 medarbejdere, som Ikea Danmark står bag.

Erhvervskunder kan gratis blive en del af loyalitetsklubben og få adgang til relevante services og medlemsfordele, som letter hverdagen og styrker forretningen. Det er særligt inden for forretningsudvikling, indretning og trivsel, at Ikea Odense kan hjælpe de erhvervsdrivende.

- Vi har faktisk en del lokale erhvervskunder, som ofte handler hos os. Derfor ser vi også et kæmpe potentiale i at hjælpe dem med rabatter, indretningshjælp til kontoret og onlinemateriale. De får gode tilbud og input til deres forretning, og vi skaber gode relationer til de mange dygtige virksomheder. der holder til i lokalområdet. Det er et kæmpe win-win, siger Namik Catkafa, der er varehuschef i Ikea Odense.

Som medlem af Ikea Business Network kan virksomhederne blandt andet få hjælp af dygtige indretningskonsulenter fra Ikea Odense til at designe kontoret. Samtidig kan medarbejdere dykke ned i en serie af online læringsmateriale, hvor Ikea deler viden og færdigheder fra eksperter, virksomhedsledere og iværksættere fra hele verden.