Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

EDL fortæller om design som service, og så kan du blive klogere på regnskabsprogrammet Dinero, som serieiværksætteren Martin Thorborg (t.h.) står bag. Collage: Bureauet Change/Niels Ahlmann Olesen

Godt design er ikke forbeholdt store virksomheder

Godt design er vigtigt.

Selvom kernefunktionerne i to digitale værktøjer er ens, er det en langt bedre oplevelse at bruge det af programmerne, som giver det bedste overblik, er mest intuitivt og ser bedst ud.

Men uden kernefunktionerne kommer man jo ingen vegne, så design og æstetik bliver ofte nedprioriteret i startups og mindre virksomheder, som ikke har hverken behovet eller de økonomiske muskler til at ansætte en designer på fuld tid.

Som svar på det er designbureauet EDL begyndt at sælge deres service på abonnement. Direktør Frederick Andersen kalder det "design som service", og med den model kan selv små virksomheder gøre brug af kompetente designere, som fra måned til måned kan hyres ind, når der er brug for dem.

Direktør Rune Bromer og hans virksomhed Wult har været faste abonnenter i snart et halvt år, og han fortæller om fordelene ved design som service.

I dette nyhedsbrev fortsætter vi også vores serie, hvor vi går i dybden med værktøjer, der letter hverdagen i virksomhederne. Denne gang er det Erhvervsliv Randers og Søren Bundgaard fra Dokupartner ApS, der hjælper os med at blive klogere på regnskabsprogrammet Dinero.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Frederick Andersen (t.v.) er direktør og medejer af EDL, som er vokset ud af Ecreo i Odense. Ecreos stiftere og ejere, Anders Wind og Casper Stendal (t.h.), er medejer af EDL, hvor de også fungerer som rådgivere. Pressefoto: Change

Design som service: EDL's abonnementsmodel giver startups adgang til designkompetencer

Designbureauet EDL er begyndt at sælge sine ydelser som et månedligt abonnement. Det er i kontrast til den almindelige, projektbaserede måde at lave designopgaver på.

For 26.000 kroner om måneder ekskl. moms kan en virksomhed altså have fuld adgang til en designer, og virksomheden kan fra måned til måned vælge, om samarbejdet skal fortsætte.
 
Ifølge direktør i EDL, Frederick Andersen, er servicen tiltænkt startups og SMV'er, der ikke har økonomisk overskud eller nok arbejde til at hyre en fuldtidsdesigner. Samtidig slipper de for at skulle gennem processen med at ansætte nye folk.
 
Rune Bromer, direktør og medstifter af startuppen Wult, har gjort brug af servicen i snart seks måneder.  
 
- Den her halvmedarbejderløsning, som vi har med EDL nu, er det bedste af alle verdener. Vi får høj kvalitet sammen med fleksibilitet, og det er generelt svært at få, siger Rune Bromer.
 
Omvendt giver modellen også fordele til EDL, som har lettere ved at opbygge længerevarende partnerskaber med virksomheder.
 
Læs hele artiklen og bliv klogere på, hvad design som service er for størrelse.

Designbureauet EDL har valgt at sælge design på abonnement, og den forretningsmodel folder EDL-direktør Frederick Andersen og en kunde ud her.

FORRETNINGSMODEL: Har man ikke selv designere i huset, må man hyre nogle udefra.

Man aftaler rammerne for projektet og prisen for arbejdet, men når der opstår noget, som falder uden for rammerne, skal projektet redefineres, og i den forbindelse kommer en faktura sjældent alene.

Det vil designbureauet EDL undgå med en ny forretningsmodel, som de mener, kommer både dem selv og kunderne til gode. Virksomheden kalder det "design som service".

- Helt grundlæggende er det et serviceabonnement med en fast månedlig ydelse, siger Frederick Andersen, direktør hos EDL.

- Det kommer ud af, at langt størstedelen af vores kunder gerne vil fokusere på at skabe en bedre og mere konkurrencedygtig brugeroplevelse, og de fleste af de grundlæggere, vi samarbejder med i dagligdagen, kender godt værdien af design, men ansættelse af softwareudviklere er typisk førsteprioritet, fortsætter han.

Det giver mulighed for langvarige partnerskaber, fordi virksomhederne finder ud af, at det fungerer godt. Det er en kæmpe styrke for os.

Frederick Andersen, direktør i EDL

Konceptet er simpelt: For 26.000 kroner om måneden eksklusiv moms får man som virksomhed adgang til en designer fra EDL, man arbejder tæt sammen med, og som kan udføre flere forskellige projekter

- Det giver adgang til en række designkompetencer, der forbedrer produktets konkurrenceevne for det første. Det er også en gennemsigtig prismodel med fleksibilitet til at pause fra måned til måned. Det er en ting, som er vigtig for mange af de grundlæggere, vi har snakket med, forklarer Frederick Andersen.

Hurtigt i gang

For pengene kommer en af EDL's designere ud og sidder hos kunderne, så de fungerer som en del af virksomheden og er tilgængelige, hvis der skal diskuteres ændringer, udfordringer eller nye idéer.

Modellen giver mening for EDL, fordi der altid er en gennemsynsproces forbundet med design, hvor designeren må afvente besked oppefra. Her kan EDL's designer bruge tiden på andre af EDL's opgaver, så tiden bruges effektivt.

Men for kunderne er det én ting, hvad man får med sådan et abonnement. Noget andet er, hvad man slipper for.

- Virksomhederne skal ikke igennem en ansættelsesfase, hvor medarbejderne skal findes og onboardes, og vi kan som regel producere fra dag ét. Hvis der kommer en ny kunde ind ad døren, har vi typisk en designer, som matcher den type virksomhed, så vi kan få en løbende start, siger Frederick Andersen.

En af dem, der har gjort brug af den nye model, er virksomheden Wult, som har udviklet en datacomplianceplatform.

EDL ApS

EDL er et designbureau, som er vokset ud af den odenseanske softwareudviklingsvirksomhed Ecreo. Derfor er størstedelen af bureauets kunder stadig odenseanske, selvom virksomheden ligger i København.

Frederick Andersen, der er direktør for EDL, var tidligere ansat som designer hos Ecreo, men han og Ecreos to ejerledere, Anders Wind og Casper Stendal, så potentialet i at starte et designbureau med Frederick Andersen ved roret.

I dag ejer de hver en tredjedel af EDL.

Inden de hyrede EDL, var det en af deres egne marketingfolk, som havde lavet en prototype af softwarens brugerflade.

- Det var nok til at vise, at det virkede, men det var ikke noget, der shinede eller var med til at bygge tillid. Vi skulle finde nogen, der kunne designe noget, der visuelt fremstod tillidsfuldt og professionelt. Det, vi laver, er visualiseringer af komplekse datamængder. Det skal gøres forståeligt, så det er en relativt tung UX-visualiseringsopgave.

- De folk, der kan sådan noget, er svære at finde. De koster mange penge, og der er ikke så mange af dem for at sige det, som det er, fortæller direktør medstifter af Wult, Rune Bromer.

Fast aftale

Selvom Wult havde brug for godt design, var behovet ikke stort nok til at oprette en fast stilling.

- I princippet havde vi brug for en, der kunne sidde kvart tid og hjælpe os, men samtidig mindede mere om en medarbejder, end en vi bare hyrede ind til projekter i ny og næ.

- Jeg kunne gå til et hvilket som helst bureau og få hjælp med design. Så laver man et scope og laver én faktura for ét projekt, og er der noget, der falder udenfor, skal det rescopes. Men at have den her halvmedarbejderløsning, som vi har med EDL nu, er det bedste af alle verdener. Vi får høj kvalitet sammen med fleksibilitet, og det er generelt svært at få, siger Rune Bromer.

Indtil videre har Wults abonnement hos EDL stået på i næsten et halvt år, og Rune Bromer tror, der går lang tid, inden hans virksomhed stopper med at benytte servicen.

- Det startede med, at han (Frederick Andersen, red.) bare skulle friske et par sider op, men efter han havde gjort det, var det så godt, at vi tog en beslutning om at starte forfra med vores design og tænke det hele igennem. Vi kunne se, hvor stor en forskel det gjorde. Så vi er virkelig ret glade for det, slår Rune Bromer fast.

Lange samarbejder

Design som service har også fordele for EDL som virksomhed.

- Mange startups er påpasselige med at hyre et bureau. De har måske ikke prøvet det før, og ved ikke helt, hvad det indebærer og koster. De forestiller sig, at der er lange afklaringsprocesser, og at det tager flere måneder, før man ser pixels, så der kan være en frygt for at starte den proces.

- Alt om design som service står klart og tydeligt på vores hjemmeside, så det er fuldstændig gennemsigtigt, og har man spørgsmål, kan man kontakte os, så det er nemt at forholde sig til det. Så for os er design som service en nemmere måde at komme ind ad døren, forklarer Frederick Andersen.

Når først foden er indenfor, har relationen det med vare længere, end virksomhederne oprindeligt havde regnet med.

- Fra mine tidligere bureaudage er det mit indtryk, at kunderne forelsker sig i processen, måden at arbejde på og muligheden for at have adgang til forskellige kompetencer, fordi man med et abonnement får adgang til forskellige specialister. Det giver mulighed for langvarige partnerskaber, fordi virksomhederne finder ud af, at det fungerer godt. Det er en kæmpe styrke for os, slår direktøren fast.

Serieiværksætter Martin Thorborg står bag regnskabsprogrammet Dinero, som er udviklet til iværksættere og selvstændige. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Værktøjsfif: Gør dit regnskab nemmere med Dinero

Hvilke værktøjer letter din hverdag? Det er et spørgsmål, som ofte stilles til ledere, der interviewes i de fem Erhvervsliv-medier, der fortæller om erhvervslivet i henholdsvis Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Hen over sommeren præsenterer vi en række af de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne.

Og i nærværende nyhedsbrev er luppen rettet mod Dinero, der er et regnskabsprogram rettet til iværksættere, små og mellemstore virksomheder.

- Fordelen er klart, at det er så automatiseret, som det er. Derudover er der nu kommet en masse smarte integrationer såsom automatisk bankafstemning, siger Søren Bundgaard fra Randers-virksomheden Dokupartner ApS.

I historien fremhæves tre overordnede fordele ved at anvende Dinero.

Hvilke værktøjer kan lette lederes hverdag? Det fortæller Erhvervsliv Randers og søstermedierne i Esbjerg, Odense, Aarhus og Trekantsområdet om i løbet af sommeren. Denne gang er det regnskabsprogrammet Dinero, der præsenteres.

VÆRKTØJSFIF:  Dinero er et onlinebaseret regnskabsprogram, der er som skræddersyet til iværksættere og mindre virksomheder.

Er du håndværker, freelancer, frisør, designer, behandler eller noget i samme boldgade, vil Dinero være et effektivt  regnskabsprogram til din forretning.

- Fordelen er klart, at det er så automatiseret, som det er. Hvis du blot sender fakturaen/bilaget ind i systemet, eller scanner bilaget med appen, så bogfører det nærmest sig selv, fortæller Søren Bundgaard fra den Randers-baserede virksomhed Dokupartner ApS, der blev etableret i 2014 og er specialiseret i at sælge og servicere alt fra kopimaskiner til scannere og printere.

Værktøjer til en lettere hverdag

Hvilke værktøjer letter din hverdag? Det er et spørgsmål, som ofte stilles i Erhvervsliv-medierne, der hver især fortæller om virksomheder i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Hen over sommeren præsenterer vi en række af de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne.

Denne gang er regnskabsprogrammet Dinero under lup.

Derudover er der nu kommet en masse smarte integrationer såsom automatisk bankafstemning, tilføjer Søren Bundgaard.

Herunder er de tre overordnede fordele ved at anvende det abonnementsbaserede Dinero.

1. Automatisk bogføring

Dinero er et regnskabsprogram med automatisk bogføring, hvilket er med til at sikre dig mod at skulle bøvle med komplicerede regnskabsregler.

I Dinero skal du blot indtaste, hvad du har købt, og så vælger Dinero selv den rigtige konto, hvorpå bilaget skal placeres.

Du kan ligeledes nemt og enkelt sende fakturaer fra systemet til dine kunder.

2. Transparens og overblik

Hvordan går det med salget?

Hvordan er dit udgiftsniveau?

Hvordan udvikler forretningen sig over tid?

Her giver Dinero dig et rigtig godt og visuelt overblik med overskuelige oversigter og grafer, der er nemt at afkode.

Desuden kan du løbende få rapporter for konkrete regnskabsperioder, hvilket blandt andet har været en hjælp i forbindelse med ansøgninger vedrørende diverse corona-hjæpepakker.

3. Utallige integrationer

Pluk blandt regnskabsprogrammets mere end 180 integrationer.

Få blandt meget andet hjælp til salg fra webshop, kasseapparat, lønsystem, betalingsløsninger, lagerstyring og booking.

- Fordelene ved at investere i robotter er kun blevet større, siger Mark Jagiela, der er topchef i Teradyne, og som i april var med ved første spadestik til Universal Robots og MiR's nye fælles hovedsæde i Odense. Arkivfoto: Stefan Sommer Jagd

Robotgiganter i modvind, en regnefejl til otte millioner kroner, og så bygger Olav de Linde nyt

Her er tre udvalgte historier fra Odenses erhvervsliv.

UR og MiR sælger mindre end forventet

Der er stadig meget store muligheder for vækst i Odense-virksomhederne Universal Robots (UR) og Mobile Industrial Robots (MiR), men lige nu er salget ikke så højt som forudset.

Det er meldingen fra den børsnoterede amerikanske koncern Teradyne, der ejer de to fynske robotfirmaer, i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for første halvår.

I alt steg salget i de to virksomheder med næsten 20 procent i årets første seks måneder og nåede op på 740 millioner kroner. Koncernen venter nu, at den vækst også bliver resultatet for hele 2022. Da året begyndte, ventede man en fremgang på 35 procent.

Der er ikke offentliggjort tal om overskud eller andre regnskabsposter. Men for hele året ventes robot-overskuddene også at blive mindre end tidligere meddelt, når man ser dem i forhold til salget, oplyser den amerikanske ejer.

Modvinden skyldes især to forhold - corona-nedlukningen i Kina og mangel på folk til at sælge koncernens robotter på det amerikanske marked, som er blevet det vigtigste. I USA kan de virksomheder, der sælger og installerer robotter, ikke følge med efterspørgslen, fordi de ikke kan få nok kvalificeret arbejdskraft, oplyser Teradyne.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Regnefejl og dårlige ordrer giver Effimat underskud

Selvom Effimat har haft travlt med at udføre ordre, er det endt med et stort underskud i regnskabet for 2021. Arkivfoto: Kim Rune Jessen

Med 10 år på bagen er Effimat en af de ældste fynske robotvirksomheder, og ordrebogen er da også godt fyldt op. Problemet er bare, at ordrerne har givet underskud.

Det skriver virksomheden i sit helt nye regnskab for 2021, der viser et stort minus på 34 millioner kroner før skat.

Virksomheden laver store robotstyrede lagerautomater. Hver enkeltordre har en stor værdi, så det er kompliceret - og afgørende - at kunne regne ud, hvad prisen skal være, før kontrakten skrives under. Men det er langt fra altid lykkes.

- Der er indgået aftaler med kunderne i tidligere år, og vi er blevet stillet i udsigt, at vi vil tjene så og så meget på dem. Men det viste sig slet ikke at gå sådan. I bedste fald endte de på et nul, andre gange satte vi penge til, forklarer bestyrelsesformand Clas Nylandsted Andersen.

Derudover har en regnefejl i 2020-regnskabet betydet, at hvad man troede var et underskud på 20 millioner kroner før skat i virkeligheden var på 28 millioner kroner. Dermed forsvandt der yderligere otte millioner kroner af egenkapitalen, og 2021-regnskabet blev i samme ombæring forsinket.

- Man har haft et mantra, der sagde, at "vi tager bare ordren, og så fikser vi det bagefter". Men det har man altså ikke fået gjort, siger Clas Nylandsted Andersen.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Olav de Linde bygger nye boliger i midtbyen

Det gule pakhus i Sverigesgade var et af Olav de Lindes første store renoveringsprojekter på Odense Havn i årtusindets første årti. Snart går ejendomsselskabet i gang med at renovere to bygninger på adressen Havnegade 16 ikke langt fra. Foto: Laust Jordal

En af de første store udenbys investorer, der købte ejendomme i større stil i Odense, Århus-baserede Olav de Linde, har ikke et sekund fortrudt. Forretningen går strygende, viser det seneste regnskab for hele koncernen, som har 30 procent af sine aktiviteter placeret i Odense, især omkring Odense Havn og Thrige-firkanten.

Omkring 150.000 kvadratmeter af de samlede cirka 500.000 kvadratmeter, selskabet råder over, har postnummer i Odense. Resten er hovedsageligt placeret i Aarhus plus lidt i København.

- Vi er meget glade for at være i Odense, siger direktør Esben Kjeldsen, Ejendomsselskabet Olav de Linde A/S og fortsætter:

- Vi er faktisk begyndt at udvide aktiviteterne i byen ved at bygge nye boliger, mens vi ellers tidligere holdt os til at renovere og udvikle gamle bygninger, især industribygninger.

Noget af det første Olav de Linde købte i Odense for snart 20 år siden, var Thrige-firkanten. Og det er på byggefelter omkring de gamle, renoverede industribygninger, at ejendomsselskabet er i gang med nybyggeri af boliger, fortæller Esben Kjeldsen videre.

- 20 boliger var klar ved årsskiftet i år, og til 1. januar vil vi være klar med de 65 næste på Tolderlundsvej. Senere kommer yderligere 40 boliger til i Bredstedgade, i alt 125 nye boliger, som er et helt nyt forretningsområdet for os.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.