Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Steen Brødbæk (tv) fortæller om ledelse i krisetider, og Søren Hansen Reumert fra Sydbank gør dig klogere på hybridmøder i dette nyhedsbrev. Fotos: Stefan Steinn/Sydbank

Kriser og hybridmøder kræver planlægning

Har du nogensinde spurgt dig selv, hvad der ville ske, hvis du ikke længere var der til at drive din virksomhed? Eller hvis du pludselig var nødsaget til at overlade styrepinden til en anden i en ikke tidssat periode?

Har du overvejet, hvordan du skulle drive virksomheden, hvis der pludselig opstod en krise? Og har du en plan for, hvordan du og dine ansatte skal agere, når I kommer ud på den anden side af de nuværende kriser?

Alle de overvejelser går ind under samme tema - ledelse i krisetid.

Det var også temaet, da Sydbank forleden stod bag et hybridevent for erhvervslivet, hvor et studie i København sendte live til 12 andre byer. Her fik flere erhvervsfolk ordet og delte deres erfaringer om netop ledelse i kriser.

En af dem var Steen Brødbæk, CEO i Semco Maritime. Virksomheden ligger i Esbjerg, så det er vores søstermedie Erhvervsliv Esbjerg, som har nedfældet de vigtigste pointer fra oplægget, så du kan blive klogere på, hvad Steen Brødbæk har lært af at være leder i forskellige kriser.

Erhvervsliv Odense har derimod taget en snak med Søren Hansen Reumert, områdedirektør i Sydbank, om, hvad fordelene ved hybridmøder er, og hvordan man bedst får mest ud af mødeformen, så deltagerne ved dit eget hybridmøde ikke tænker, at den kunne være taget over Teams i stedet.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Odense, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores Linkedin-side. Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Steen Brødbæk har været CEO i Semco Maritime siden 2009. 13. oktober fortalte han om sine erfaringer med at være leder for en stor virksomhed i krisetider. Pressefoto

Steen Brødbæk om at lede i kriser: Jeg gør det ikke alene, jeg gør det med folkene omkring mig

Kriser truer i øjeblikket for alle. Det betyder også, at erhvervslivet er påvirket på mange fronter. Først kæmpede vi med corona-krisen, og nu truer energikrisen og krigen i Ukraine.

Derfor var det mere end oplagt, at Sydbank 13. oktober afholdt erhvervskonference om netop ledelse i kriser. Her holdt Steen Brødbæk, CEO i Semco Maritime, oplæg om sine erfaringer med at være leder i en krisetid.

De vigtigste råd, han i sin karriere har lært om ledelse i kriser, er:

1) Få hurtigt skabt dig et overblik, og det kan du ikke gøre alene. Brug dine medarbejdere, så I sammen kan få lagt en plan for, hvordan I skal agere.

2) Ha' så vidt som muligt en plan b, så du ikke bliver taget på sengen, når en krise rammer. I stedet har du et fundament at bygge på.

3) Tænk fremad. Når du har styr på, hvordan du og dine medarbejdere skal agere i krisen, er det tid til at tænke fremad og planlægge, hvordan I skal agere på den anden side af krisen.

4) Du vil begå fejl, men ved at danne dig et overblik vil du begå færre fejl. Men fejl er en del af det, for er der ingen fejl, agerer man ikke.

Bliv klogere på Steen Brødbæks erfaringer og overvejelser om ledelse i kriser i artiklen her, som bringes i samarbejde med Erhvervsliv Esbjerg.

Steen Brødbæks, CEO i Semco Maritime, fortæller om sine overvejelser, erfaringer og bedste råd til at lede en virksomhed godt gennem krisetider i denne artikel, som vores søstermedie Erhvervsliv Esbjerg har skrevet.

KRISETIDER: - Man skal være tro mod sig selv og mod den platform, man står på. Er man ikke det, så står man ikke det rette sted.

Sådan sluttede Steen Brødbæk sit oplæg om ledelse i kriser til Sydbanks erhvervskonference 13. oktober. Til daglig er han CEO i Semco Maritime i Esbjerg, men i løbet af sin karriere har han arbejdet sig gennem flere kriser.

Derfor fik han mulighed for via et hybridevent at tale for omkring 500 erhvervsfolk i 13 forskellige byer. For midt i en ny krisetid kan Steen Brødbæks fortælling være til stor inspiration for andre.

Senest har han ført Semco Maritime gennem corona-krisen, og nu forsøger han at navigere i usikre tider med både energikrise og krig i Ukraine.

At lære at navigere i usikre tider

Da Mette Frederiksen (S) lukkede landet ned på pressemødet 11. marts 2020, gik Steen Brødbæk straks i gang med at forberede Semco Maritime på den dag, hvor corona ville ramme virksomheden. Enten i Esbjerg eller på en af virksomhedens mange andre afdelinger rundt om i landet.

Derfor startede afdelingerne hver morgen efter 11. marts med morgenmøder, der gennemgik en lang række punkter. Ligesom han under krisen udvidede sit ledelsesteam fra syv til 20, der skulle hjælpe ham med at skabe overblik i en krisetid.

For ikke nok med at Semco Maritime skulle lære at navigere i en ny hverdag, så skulle de lære at navigere i, at den nye hverdag var forskellig fra land til land og derfor fra afdeling til afdeling. Og det skabte usikkerhed og forvirring blandt medarbejderne.

Coronakrisen medførte ligeledes, at Semco Maritime måtte fyre en lang række medarbejdere.

- For os handlede det om at finde en omkostningsbase, så vi kunne overleve som selskab, så vi ikke trak hele selskabet ned. Og det betød desværre, at vi var nødsaget til at fyre mange medarbejdere, fortæller Steen Brødbæk og uddyber:

- Men vi evnede at kommunikere åbent og ærligt om situationen, og det har sidenhen gjort mig rigtig glad, at mange af dem, vi måtte sige farvel til, er kommet tilbage efterfølgende. Så nu er vi igen omkring 1800 medarbejdere.

Har du planlagt dig ud af krisen?

Det, der fik Semco Maritime godt igennem coronakrisen, var ifølge Steen Brødbæk, at de relativt hurtigt begyndte at se på krisen fra to sider.

På den ene side var de fokuserede på, hvordan de skulle klare sig igennem krisen. På den anden side begyndte de at planlægge efter en fremtid uden corona.

- Vi begyndte at gennemgå forskellige temaer ud fra de aktiver, vi havde. Det var både teamer, der skulle medvirke til, at fik kontrol på forretningen nu og her, men det var også temaer, der så småt skulle bygge bro til et liv efter covid. For vi var overbeviste om, at der ville komme en tid uden covid igen.

Om Steen Brødbæk

  • Steen Brødbæk er 58 år, uddannet ingeniør og blev første gang en del af erhvervslivet i 1987.
  • Siden maj 2009 har han været CEO i Semco Maritime, hvor han har omkring 1800 medarbejdere ansat på tværs af kloden.
  • Han har stor erfaring som bestyrelsesmedlem. I dag sidder han blandt andet i bestyrelsen for Green Power Denmark og Nexel.

Den pointe førte til et af hans bedste råd i forhold til ledelse i kriser: Ha' altid en plan b, så du er klar, når krisen rammer.

Det lærte han tilbage i krisen i '98, og det har han taget med sig i sit arbejdsliv lige siden.

- Det er vigtigt at have en plan b og tænke fremad, så du kan nå at tænke, inden du bliver ramt af en krise. Det er ligesom på fly. Stewardesserne informerer os om sikkerheden, inden flyet letter. Når krisen træffer, ved vi, hvor nødudgangene er, og vi ved, hvordan vi skal forholde os. Det er det samme i en virksomhed. Ved at have en plan b har man tænkt det skridt frem, når krisen opstår, siger Steen Brødbæk og tilføjer så:

- Men jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke altid kan lade sig gøre at være forberedt.

Gør brug af dine folks viden

Når man ikke altid kan være forberedt på en krise og have en plan b, har Steen Brødbæk et andet godt råd, der kan guide ledere gennem krisetider.

- Man skal hurtigt få skabt sig et overblik. Nu er vi her, hvordan håndterer vi så det? Og så skal man tænke fremad. Når vi kommer ud af den her situation, hvordan skal vi så agere? Så man skal tænke frem allerede efter de første par uger.

- Jeg vil ikke stå her og påstå, at jeg altid har en plan b. Det vigtigste er derfor at få skabt et overblik. Du skal trække på de folk omkring dig, så de kan hjælpe dig med at skabe overblikket. Jo mere kompleks struktur, du har, jo vigtigere er det, at du får de rette folk til at hjælpe med at skabe overblikket. Det gør, at du kan agere rigtig og begå så få fejl som muligt. Fordi fejl laver man, og hvis man ikke laver fejl, så agerer man jo heller ikke.

Om Semco Maritime

  • Semco Maritime er en international ingeniør- og entreprenørvirksomhed, der løser opgaver på tværs af værdikæden i den globale energisektor og bistår kunderne med at gribe mulighederne i den grønne omstilling og sikre ansvarlig udvinding af fossil energi.
  • Siden 1980 har virksomhedens specialkompetencer dannet grundlag for arbejdet i alle faser af offshore- og onshore-opgaver – fra indledende analyser over design, indkøb og fremstillingsvirksomhed til installation, idriftsættelse og efterfølgende service samt mandskabsudlejning og levering af skræddersyede komponenter, systemer og løsninger.
  • Med omkring 1.800 medarbejdere og aktiviteter verden over sikrer Semco Maritime kunderne omkostningseffektiv projektstyring og drift fra hovedkontoret på Esbjerg Brygge.

Selv erkender han, at han lige nu ikke har en plan b for, hvordan han skal agere, hvis de nuværende kriser forværres. Og det har sat en usikkerhed i ham.

- Det, der kan holde mig vågen, er udviklingen i Ukraine, og den nærhed der er til Europa. Den ved jeg faktisk ikke, hvordan jeg skal håndtere. Jeg aner ikke, hvilke dele af værktøjskassen, jeg skal tage fat i, hvis det går galt. Faktisk så kan jeg ikke gøre så meget med den værktøjskasse, jeg har i dag, så jeg må ud at finde noget hjælp, hvis situationen forværres.

Steen Brødbæk afslutter derved med at slå fast, hvor vigtigt det er, at man ikke stopper op og glemmer at tænke fremad samt vigtigheden i at gøre brug af den mange kompetencer omkring en - specielt i krisetider.

Sydbank kan selv stille med værter til den lokale del af hybridmøderne, men ekspertise med den tekniske studiedel har banken købt sig til, forklarer Søren Hansen Reumert, områdedirektør for kommunikation og marketing i Sydbank. PR-foto: Sydbank

Med den rette planlægning er hybridmøder det bedste af to verdener: Man skal kende begrænsningerne

Hybridmøder, hvor en forbindelse til et studie eller lignende transmitteres til lokationer rundt omkring, var en smart måde at undgå at ramme forsamlingsloftet under epidemien.
 
Det er et koncept, Sydbank har taget til sig, og senest har banken arrangeret konferencen "Ledelse i krisetider", hvor man fra et centralt studie sendte ud til 12 lokationer rundt i landet.

- Man tager de bedste ting fra de inspirerende, store taler fra scenen og det bedste ved mindre møder, så du har nærhed og kan opbygge relationer med dem, du sidder sammen med, siger Søren Hansen Reumert, områdedirektør for kommunikation og marketing i Sydbank.

Et godt hybridmøde kræver en masse planlægning. De lokale værter skal have en stram køreplan at følge, sendingen fra studiet skal være fejlfri.
 
- Først og fremmest skal der være styr på teknikken. Der er ikke noget mere træls end at sidde til et møde, man har glædet sig til at høre, og så er billedet eller lyden dårlig, siger Søren Reumert Hansen og forklarer, at Sydbank har ordnet den del ved at leje et professionelt studie.

Har du brug for at blive klædt på til, hvordan du stabler et hybridmøde på benene, bør du læse hele artiklen.

Søren Hansen Reumert, områdedirektør for kommunikation og marketing i Sydbank, fortæller her, hvordan banken griber hybridmøder an. Gør man det rigtigt, kan mødeformen kombinere de bedste elementer fra klassiske konferencer og webinarer.

MØDEFORM: En krise er en stærk motor for innovation, og mange ting, vi gjorde af nød under epidemien, fortsætter vi med at gøre af sund fornuft.

En af de ting er hybridmøder. Mødeformen ligger et sted mellem oplæg for et større, fysisk tilstedeværende publikum og et rent digitalt webinar, og det var en smart måde at holde sig under forsamlingsloftet.

Men selvom loftet er ophævet, har Sydbank valgt at gøre brug af hybridmøder, når banken holder konference under overskriften "Ledelse i krisetider".

- Det er et format, der både er mere praktisk og måske også mere miljøvenligt, fordi man ikke skal køre langt for at deltage, siger Søren Hansen Reumert, områdedirektør for kommunikation og marketing i Sydbank.

Han har stablet hybridmødet på benene, hvor Sydbank transmitterer en livesending fra et studie i København ud til 12 lokationer rundt om i landet.

De store linjer og det konkrete

Til konferencen får man eksempelvis gode råd til it-sikkerhed, en økonomisk vejrudsigt og personlige fortællinger fra blandt andre Steen Brødbæk fra esbjergensiske Semco Maritime.

- Du kan se og lytte til erfaringer fra stærke folk, der har stået i store kriser, samtidig med du sidder i et relativt lokalt miljø. Erfaringerne og viden kombinerer vi så med risikokompasset, siger Søren Hansen Reumert.

Risikokompasset er et værktøj, Sydbank har udviklet, som ledere og virksomhedsejere kan bruge til at afdække de risici, deres virksomheder står over for.

- På den måde tager vi det fra de helt store linjer til helt konkret at snakke om, hvad det betyder for dig, siger Søren Hansen Reumert.

Kend begrænsningerne

Selvom hybrideventet er et stærkt format, skal man kende dets begrænsninger, så man ikke ender med et format, der har alle ulemperne ved Teams-møder og fysiske oplæg uden nogen af fordelene.

- Vi har set, at det er en dårlig kombination både at have tilskuere i salen og lokalt. Dem, der sidder i salen, har en anden adgang til eksempelvis at stille spørgsmål, og det fungerer ikke godt. Derfor har vi ingen publikummer i studiet, så alle modtagerne har samme vilkår og kanal til at stille spørgsmål, forklarer Søren Hansen Reumert.

Samtidig skal man udnytte, at man har samlet folk fysisk, så de kan snakke hen over bordet, dele erfaringer og nå frem til gode pointer.

- Men man må ikke begynde at tro, man kan lave gruppearbejde på tværs af de 12 lokationer. Det vil aldrig fungere, pointerer områdedirektøren.

Formår man at udnytte hybridkonceptet til fulde, får man til gengæld et event, der kombinerer det bedste af det fysiske og digitale.

- Vi kunne godt have afholdt det som en klassisk konference for 500 mennesker, men hybridformatet kan noget, jeg synes, er bedre. Man tager de bedste ting fra de inspirerende, store taler fra scenen og det bedste ved mindre møder, så du har nærhed og kan opbygge relationer med dem, du sidder sammen med, siger Søren Hansen Reumert.

Hav styr på planlægningen

Succesen af dit hybridevent kommer til at afhænge af, om du formår at engagere dine deltagere.

Derfor er det enormt vigtigt, at det hele spiller.

- Planlægning, planlægning, planlægning. Der skal være styr på alt. Først og fremmest skal der være styr på teknikken. Der er ikke noget mere træls end at sidde til et møde, man har glædet sig til at høre, og så er billedet eller lyden dårlig. Derfor skal der være styr på det både i studiet og der, hvor deltagerne sidder, siger Søren Hansen Reumert.

For at slippe for den hovedpine har Sydbank lejet sig ind hos et studie, der tager sig af alt det tekniske.

De billigste studier kan lejes for 20.000 kroner, så man behøver ikke være en landsdækkende bank for at holde et hybridmøde. I det her tilfælde har Sydbank lejet sig ind i et studie, der er et prisniveau højere oppe.

Sydbanks egne folk er værter lokalt, hvilket banken har hobevis af erfaring med.

Hybridmøder tilføjer dog lidt ekstra til den rolle, fordi værterne både skal facilitere den nære samtale blandt deltagerne, samtidig med de styrer slagets gang, så mødet flyder ubesværet mellem det lokale og det distancerede studie.

- Igen handler det om planlægning, for værterne skal have en ret præcis køreplan for, hvad der skal ske lokalt. Det kræver relativ minutiøs planlægning af hele programmet fra start til slut, siger Søren Hansen Reumert.

Udvikler videre på formatet

Det er ikke det første hybridmøde, Sydbank afholder, men de andre har ikke været så store som dette i forhold til længden af programmet og antallet af lokationer, der sendes til.

Sydbank kommer helt sikkert til at lave flere møder af den slags.

- Vi udvikler videre på formatet. Vi er i gang med at bygge vores eget studie, så vi kan lave nogle af de ting her selv. Men igen, skal det være rigtig high-end, vil vi stadig leje et studie. Vi kender vores begrænsninger, siger Søren Hansen Reumert.

Micro Matic køber fabrik, Le Klint overrasker sig selv, og energipriserne truer gartneri

Her får du fire udvalgte nyheder fra Odenses erhvervsliv.

Micro Matic køber engelsk fabrik

Direktør Søren Klarskov Vilby og Micro Matic sælger i forvejen et stort udvalg af fadølstårne og andet udstyr til bardisken. Med det seneste opkøb får koncernen en stærk position på det område i Storbritannien. Arkivfoto: Yilmaz Polat

Den fynske Micro Matic-koncern har taget greb om endnu en bid af verdensmarkedet for tilbehør til fadøl. Virksomheden har købt den engelske fabrik Porter Lancastrian, der laver de fadølstårne, som står på mange engelske bardiske.

Micro Matic har i mange år været totalt dominerende på markedet for et af de afgørende komponenter i fadølssystemet - en anstikker, som er en ventil, der sidder i selve fustagen med øllet. For nogle år siden begyndte virksomheden at brede sig til meget andet af det udstyr, som bruges i baren eller på værtshuset i forbindelse med salget af fadøl - både det mere tekniske og det dekorative. 

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Gartneriet Hanse presset af høje energipriser

Gartneriet Hanse producerer normalt tre millioner påskeliljer, men virksomheden har på grund af energikrisen og et dalende salg været nødsaget til at skære ned til to millioner påskeliljer. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg

Gartneriet Hanse har siden 2016 leveret overskud på fire-fem millioner kroner hvert år, undtagen et enkelt regnskabsår, hvor overskuddet lå på 2,6 millioner kroner. Virksomhedens seneste regnskab viser et overskud på 1,4 mio. kroner, og ejeren af gartneriet, Johnni Carl Rasmussen er skuffet.

- Jeg er langt fra tilfreds med det overskud, vi har lavet. Vi havde da regnet med minimum 2,5 mio. kroner på bundlinjen. Men set i lyset af, hvad Putin har fået sat i gang i Europa, bliver jeg nødt til at være tilfreds, fortæller Johnni Carl Rasmussen, direktør og ejer af Gartneriet Hanse.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Mystisk million-succes på Carl Baggers Allé i Odense

Den flotte villa her på Carl Baggers Allé 2 i Dalum i Odense SV er hjemsted for en succesvirksomhed, der har tjent et kæmpestort millionoverskud hjem i det seneste regnskabsår. Foto: Jesper Beenfeldt Nielsen

Der er ikke mange fynske virksomheder, der på tre år kan tjene langt over 100 millioner kroner - og der er slet ikke ret mange, der kan klare det med blot en-to medarbejdere i firmaet.

Men det er tilsyneladende lykkedes for det mystiske selskab Simati ApS, der har adresse i en villa i Dalum. Det er i hvert fald de oplysninger, der fremgår af virksomhedens officielle regnskaber.

Fyens Stiftstidende har dykket ned i, hvem der står bag virksomheden. Historien kan du læse lige her.

Le Klint leverer endnu et rekordoverskud, men nu er bremsen slået i

Le Klint i Odense sætter rekord igen. Foto: Ida Marie Kristensen

Det er kommet bag på Le Klint, firmaet bag de plisserede lampeskærme, at de endnu et år har sprængt budgetterne og for andet år i træk har sat overskudsrekord.

I 2021/22-regnskabet, der kom for nylig, er overskuddet før skat endt på 14,6 millioner kroner. En stigning på 1,6 millioner kroner sammenlignet med forrige regnskabsår.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. For selv om det aktuelle overskud kom bag på den administrerende direktør, Kim Weckstrøm Jensen, tror han ikke længere på, at det fortsætter.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.