Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

En måde at få mediernes opmærksomhed er at få store sportsstjerner til at være virksomhedens ansigt udadtil, ligesom State har gjort det. Men det er ikke den eneste vej til medierne. PR-foto: State Drinks

Få medierne til at stille skarpt på dig

Det er svært at være alle steder i løbet af Odense Iværksætterfestival, som afholdes i denne uge.

Over hele byen bliver der holdt oplæg om alt muligt forskelligt, og Erhvervsliv Odense har været med til et par af dem for at bringe de vigtigste pointer videre til dig.

Derfor kan du i dette nyhedsbrev læse, hvordan du ifølge erhvervsjournalist og samfundsredaktør Ole Frank Rasmussen fra TV2 Fyn kommer i medierne. Det handler blandt andet om at tænke sin virksomhed ind i en større kontekst, og så kommer vi heller ikke uden om, at netværk - som altid - har stor betydning.

De guldkorn delte han i en talk med kommunikatør og journalist Pernille Redder.

En anden god måde at skabe virksomhedsomtale på er at få store sportsstjerner til at være ansigtet på virksomhedens brand.

Det har energidrikken State formået at gøre, og medstifter Jon Andersen fortæller i dette nyhedsbrev, hvordan det lykkedes ham at få både fodboldlandsholdets Christian Eriksen og tennisstjernen Caroline Wozniacki med på holdet som både medejere og ansigter udadtil.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Odense, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores Linkedin-side. Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Da Jon Andersen (t.h.) og Kim Sandal Have (t.v.) fik Christian Eriksen med i States ejerkreds, blev der sat skub i brandingen. PR-foto: State Drinks

Eriksen og Wozniacki blev ansigterne på State: - Hvis vi kunne lykkes med det, måtte vi kunne et eller andet

Jon Andersen har skabt en iværksættersucces med sin virksomhed State, der laver sporty energidrikke.
 
En stor del af succesen skyldes, at det lykkedes virksomheden at overbevise store sportsstjerner som Christian Eriksen og Caroline Wozniacki at blive en del af virksomheden som medejere og ansigter udadtil. Det er dog ikke noget, man bare gør fra den ene dag til den anden.
 
Da State tidligt i sin levetid søgte investorer, fik de en tidligere landsholdsspiller med i ejerkredsen. Det kendskab gjorde det muligt at få skabt forbindelse til Christian Eriksen.
 
Efter nogle vellykkede møder købte fodboldstjernen sig ind i virksomheden, og det fornyede States brand. Det kunne virksomheden bruge til at få nye folk i ejerkredsen, blandt andet Caroline Wozniacki, og det fik kun snebolden til at rulle endnu mere.
 
I dag har State mere end 70 ambassadører, som er med til at sprede ordet om drikken via de sociale medier, og de store stjerner er med til give en masse omtale.
 
- Værdien af én story med en sportsstjerne kan snildt være hundredtusinder kroner. Her har vi 48 på seks måneder. Det står ikke i en kontrakt, men Christian kan stå inde for produktet, og det samme kan alle vores ambassadører, så nu er der næsten ikke nogen mellem 16 og 25 år i Danmark, som ikke kender vores produkt, siger Jon Andersen.

Jon Andersen har haft en vild iværksætterrejse med sin virksomhed State. Nogle af de helt store milepæle i virksomheden har været, da det lykkedes at få store sportsstjerner med i ejerkredsen. Her fortæller han, hvordan han har båret sig an med det.

SPORTSSTJERNER: Energidrikken State er i dag et af landets mest genkendelige brands især blandt unge.

Det krævede dog nogle hårde år at nå dertil, og en stor del af, hvor State er i dag, skyldes medstifter Jon Andersens ihærdighed og succes med at få nogle af landets største sportsstjerner med ombord.

Det fortalte han blandt meget andet om, da han holdt oplæg om sin iværksætterrejse med State i Danske Bank under Odense Iværksætterfestival.

State er en energidrik, som Jon Andersen fik idéen til, da han selv spillede fodbold. Derfor var det fra starten oplagt at arbejde med sportsstjerner i et eller andet omfang.

Tidligt i States levetid, da Jon Andersen ledte efter investorer, lykkedes det blandt andre at få den nu tidligere FCK-spiller Kris Stadsgaard med. Lidt efter tilsluttede fodboldtræneren Jens Bangsbo sig også virksomheden.

- Vi kendte ingen af dem på forhånd. Det var bare at google dem, finde et nummer, ringe op og aftale et møde over en kop kaffe, hvor vi forklarede vores produkt og spurgte, om de ville være med, fortæller Jon Andersen.

Et møde i Monaco

I 2015 kunne State sagtens overbevise sine investorer om at skyde penge i virksomheden, men en stribe af udfordringer med produktionen betød, at salget lod vente på sig.

Det gjorde det endnu mere vigtigt for State at få et kendt ansigt på virksomheden.

- Vi skulle have skabt et brand. Folk kendte os som dem, der lavede en eller ande "powersaft", som de kaldte det, så Kim og jeg var nok ikke så stærkt et brand, som vi ville ønske, vi var. Vi skulle nok have en eller flere med, som kunne løfte fortællingen og blåstemple produktet for alvor, siger Jon Andersen.

Det største og vildeste navn, som Jon Andersen og medstifter Kim Sandal Have kunne komme på, var Christian Eriksen. Ingen af de to kendte ham, men gennem Kris Stadsgaard lykkedes det at få hans nummer.

- Aldrig i mit liv har jeg overvejet en sms så meget, som den jeg skulle sende til Christian Eriksen. Det krævede mange overvejelser bare at skrive et par linjer, for det skulle være spot on, hvis jeg skulle overbevise ham om at være med, fortæller Jon Andersen.

Men det lykkedes, og en af medstifternes venner leverede smagsprøver til Christian Eriksen, som førte til et møde med hans agent i Monaco - en dyr flyvetur for en iværksætter, men samtidig en mulighed, der skulle gribes.

- Det er svært at finde ud af præcis, hvordan man griber det an. Men vi valgte en strategi, hvor vi havde en af vores erfarne medejere med, for han havde en helt anden troværdighed, end jeg havde på det tidspunkt. Hvis han kunne komme med som en part, der forstod sig på virksomhedsdrift, aktionærer og kunne sørge for, det hele blev eksekveret ordentligt, kunne jeg være drømmeren. Det giver et godt miks, siger Jon Andersen.

Nogle måneder efter det første møde med agenten, kom Christian Eriksen med ombord som medejer og ansigtet på State.

Eriksen og Wozniacki er stærk branding

Med Christian Eriksen i ejerkredsen kastede State sig ud i den store lancering af sit produkt i 2016.

Fodboldstjernen blev frontfigur i en marketingkampagne, der bestod af 4500 bannere på busstoppesteder rundt om i landet, og pludselig var State et brand, folk kendte.

Men der skulle mere til end bare en sportsstjerne, hvis de skulle have gang i salget.

- Vi troede, at hvis vi kunne lave en drik, der virker og smager bedre end de andres, komme i butikkerne og få en superstjerne med ombord, måtte det være nok. Men distributionsgamet i butikkerne er så vanvittigt, at det er svært at overskue, så vi havde brug for en distributør, fortæller Jon Andersen.

State har lagt et stort arbejde i at skabe et ambassadørnetværk, som giver dem en kæmpe tilstedeværelse på Instagram og andre sociale medier. Foto: Mathias Banke

Han fik lavet en aftale med en distributør, som kunne stå for distributionen med en meget lille margin, da han blev aktionær. Så langt så godt, men State havde også brug for mere kapital, så Jon Andersen gik i gang med at søge efter investorer igen.

Det er i denne omgang, at State fik Caroline Wozniacki som medejer i 2017. Med to store sportsstjerner i ryggen lykkedes det State at finde de investorer, der var brug for.

- Businesscasen havde stadig ikke vist sit værd, men de købte ind på vores produkt og os som mennesker, og hvis vi kunne lykkes med at få Caroline Wozniacki og Christian Eriksen med som medejere i sit firma uden at kende dem, måtte vi kunne et eller andet, tænkte de, siger Jon Andersen.

Sportsstjernernes effekt på brandingen betød også, at medierne pludselig stod i kø for at skrive om State.

- Ingen vil skrive om en lokal virksomhed, der har lavet 300.000 på bunden, for det er ikke vildt i sig selv, men hvis to sportsstjerner har lavet noget, er det interessant nok til at blive nævnt overalt. Så da vi lavede 60.000 kroner i overskud, kom det på forsiden af flere store medier, fortæller Jon Andersen.

Scouting system

Da de første stjerner var med om bord, gik det nemmere med de efterfølgende, og i dag har State mere end 70 ambassadører i forskellige sportsgrene.

Reklameværdien i at have store stjerner i folden skal man heller ikke kimse ad. Gennem Christian Eriksen, Caroline Wozniacki,den unge tenniskomet Holger Rune og alle de andre ambassadører har State forbindelse til over 13 millioner følgere på de sociale medier. Når Christian Eriksen laver et opslag, bliver det set af op mod 1,5 millioner brugere alene på Instagram.

Alene i de første seks måneder af 2022 lavede Christian Eriksen 48 stories på Instagram med State.

- Værdien af én story med en sportsstjerne kan snildt være hundredtusinder kroner. Her har vi 48 på seks måneder. Det står ikke i en kontrakt, men Christian kan stå inde for produktet, og det samme kan alle vores ambassadører, så nu er der næsten ikke nogen mellem 16 og 25 år i Danmark, som ikke kender vores produkt, siger Jon Andersen.

Timing er også et vigtigt element. Wozniacki havde været ude med en skade i længere tid, da hun skrev kontrakt med State, men et år efter vandt hun en Grand Slam titel og lå nummer ét på verdensranglisten.

På samme måde har Jon Andersen været ude i god tid med at få Holger Rune med. Allerede i 2017 havde han fået øje på den unge tennisspiller, men State var ikke et sted, hvor virksomheden kunne få tennisspilleren med.

Da han for alvor begyndte at skyde op ad ranglisterne sidste år, rykkede Jon Andersen for at få ham med. Kontrakten blev underskrevet, da Holger Rune lå nummer 103 på verdensranglisten, og i dag er han nummer 10.

- For os kræver det en slags internt scouting-system, så vi kan holde øje med, hvem der er på vej op. Er man tidligt i virksomhedens levetid, kan det være svært at konkurrere om de helt store stjerner, så der skal man kunne spotte dem, før de bliver for dyre, pointerer Jon Andersen.

Redaktør Ole Frank Rasmussen fortæller, hvordan han vurderer, hvilke virksomheder TV2 Fyn laver historier om under Odense Iværksætterfestival 2022. Intervieweren er Pernille Redder. Foto: Mathias Banke

Garvet erhvervsjournalist: Sådan kommer du i medierne med din virksomhed

Hvis du gerne vil i medierne med din virksomhed, får du her nogle gode råd at følge:
 
1. Tænk på tidens store tendenser, når du pitcher din historie. Lige nu er alt stof med relation til energikrisen i høj kurs for eksempel.
 
2. Dit netværk gør dig mere tilgængelig som kilde. Hvis en brancheorganisation eller et erhvervshus kan pege en journalist i retning af dig, fordi din virksomhed er en god case, er det lettere at komme i medierne. Men det kræver, at du har gjort benarbejdet med at netværke.
 
3. Åben op og del ud af dig selv. Personlige historie kan være inspirerende læsning, men hvis du i dit professionelle liv er en lukket bog, er der ingen, der får færten af din historie. Som iværksætter kan du også være mere personlig end folk i store virksomheder, så brug det til din fordel.
 
4. Ring og skriv. Rækkefølgen er ikke så vigtig, men sender du en mail, bør du følge op med at ringe, og ringer du først, bliver du som regel bedt om at sende noget skriftligt. Sørg for også at give noget baggrundsinformation, som journalisten kan bruge til at udtænke en vinkel.
 
Pointerne kom frem under en talk mellem erhvervsjournalist og samfundsredaktør hos TV2 Fyn, Ole Frank Rasmussen, og kommunikatør Pernille Redder til arrangementet "Så se mig dog!" under Odense Iværksætterfestival.

Erhvervsjournalisten Ole Frank Rasmussen fra TV2 Fyn fortæller her, hvad det kræver at komme i medierne med sin virksomhed som iværksætter.

OMTALE: Du har forfattet en pressemeddelelse, for nu skal du forsøge at få din virksomhed i medierne. Det kan aldrig skade med lidt ekstra opmærksomhed.

Men ingen journalister bider på. Hvorfor? Hvad skal der så til?

Det diskuterede den garvede erhvervsjournalist og samfundsredaktør Ole Frank Rasmussen fra TV2 Fyn samt journalist og redaktør Pernille Redder, som i dag skriver og redigerer bøger, yder kommunikationsrådgivning og er oplægsholder, under overskriften "Så se mig dog! Sådan kommer du og din virksomhed i nyhederne" ved Odense Iværksætterfestival.

Det første råd må være, at du altid skal tænke over, hvad der kunne være interessant for journalistens målgruppe.

Et eksempel på en case fra TV2 Fyn var en historie om Fortum i Nyborg, som står for 84 procent af Nyborgs varme. Ny lovgivning og CO2-afgifter risikerede at gøre det dyrere.

- Det er en kanon historie, fordi den handler om, at fjernvarmen kan blive dyr for borgerne i Nyborg, pointerer Ole Frank Rasmussen.

Tidens tendenser

Det illustrerer meget godt en vigtig pointe: Ofte stammer interessen for bestemte virksomheder fra en større tendens, som virksomheden er et godt eksempel.

For et medie som TV2 Fyn, hvor målgruppen er borgere i de fynske kommuner, var Fortum og Nyborg et godt eksempel på den landsdækkende tendens med stigende energipriser, som længe har optaget mange danskere.

Selvom Fortum er en stor virksomhed, er der en lektie at hente for iværksættere: Når du kontakter et medie med håb om at få lavet en historie om din virksomhed, er det en god idé at tænke det ind i en større kontekst.

Er der energikrise? Fortæl, hvordan I sparer på strømmen. Er der nye barselsregler? Forklar, hvad de betyder for jer. Lukker verden ned på grund af en epidemi? Fortæl, hvordan I klarer jer gennem den.

Det behøver ikke altid være på baggrund af store her-og-nu kriser som krig og politisk urolighed. Tendenser dækker også over vigtige problemstillinger såsom grøn omstilling, digitalisering eller rekruttering.

Her skal du bare være opmærksom på, at der allerede er lavet mange historier om de gode eksempler fra erhvervslivet, så her er det vigtigt, at du kan bringe noget nyt og inspirerende på banen. Det er altid godt stof, når nogen agerer anderledes end de fleste andre og har succes med det.

Netværk betaler sig

Nogle kilder går igen i medierne, og det skyldes som regel en god relation mellem journalister og kilder, siger Ole Frank Rasmussen.

- Er der nogle, man er tryg ved, og som passer ind i historien, bliver man som journalist ved med at vende tilbage, siger han og fortsætter:

- Som journalist kommer man kun til at få kendskab til nye eksempler, hvis man kommer i kontakt med dem, enten fordi de kontakter en, eller fordi journalisten får fortalt, de kunne være en god historie om noget større.

Her spiller netværk især ind. Der er mange gode årsager til, at det er klogt at bruge energi på at netværke, og en af dem er, at du bliver et kendt ansigt for andre virksomheder, brancheorganisationer og erhvervshuse, som journalister bruger til at finde frem til nye kilder.

Åben op

Ovenstående er godt at have i baghovedet, men det hjælper ikke, hvis du vil i medierne her og nu.

Da vil det være bedre at række ud til et medie - eller endnu bedre direkte til en journalist - hvis du vil ud med en historie. Mange virksomheder og iværksættere begår dog den fejl, at de kun vil tale om deres produkt(er), men de er i sig selv kun interessante, hvis de spiller ind i de førnævnte tendenser. Hvis det er ren reklame, du er ude efter, er det ikke en journalist, du har brug for.

Derfor skal du være klar til at snakke om alt det, der ligger rundt om produktet. For et medie som Erhvervsliv Odense, hvor målgruppen er andre ledere og erhvervsdrivende, kan vi godt snakke om ledelse eller udfordringer med at rejse kapital, men vil du i et medie, som rammer et bredt publikum, skal du ofte være klar til at åbne op og give af sig selv.

Et eksempel fra TV2 Fyn er historien om it-chefen Christer Jensen fra Littlebeacon, der bruger sine ferier som brandmand i Baltimore, USA.

- Der er altid en historie ved de mennesker, som sidder i erhvervslivet. I store virksomheder får vi ofte ikke den sjove side med. Det dér er en sjov historie, og han kan bruge det, når han kommer hjem igen, for det giver ham is i maven, hvis der skulle opstå kriser i firmaet, for han er vant til at slukke brande, siger Ole Frank Rasmussen.

Dermed også sagt, at du som iværksætter eller leder for en mindre virksomhed kan udnytte, at du har bedre mulighed for dele ud af noget personligt sammenlignet med folk i store virksomheder.

Ring og skriv

Det er også altid godt at have en krog, altså en aktuel anledning til, at medier bør skrive om dig.

Det kan være, du har lige har vundet en pris, landet en stor ordre eller udvidet ejerkredsen. Generelt er milepæle gode kroge, som hvis din virksomhed endelig har nået break even, du skal ansætte en masse nye folk eller er flyttet ind i et nyt domicil.

Når du kontakter en journalist, er det en god idé både at sende en mail og ringe. Rækkefølgen er ikke så vigtig, men gør du begge dele, er der større sandsynlighed for, du bliver set.

- Sender man kun én mail, kan man være uheldig at ramme et dårligt tidspunkt, pointerer Ole Frank Rasmussen.

I dit oplæg til journalisten er det altid godt at give en god portion baggrundsinformation, for det bruger journalisten til at få en idé om, hvad der er interessant ud over den umiddelbare krog.

Du kan også selv give et bud på en vinkel, men journalister vil gerne selv vælge deres vinkler, så du skal ikke blive overrasket, hvis historien ender med en anden vinkel end den, du forestillede dig. Har du et helt bestemt budskab, du vil ud med, var et klummeindlæg måske mere oplagt.

Lige meget hvad vil de fleste journalister sætte pris på, at du skriver til dem.

- Får man ikke noget inspiration, så er man jo død som journalist, siger Ole Frank Rasmussen.

Casper Dreymann fra Focus Telemarketing deler sine 10 bud til fremtidens virksomheder med At Turde FM. PR-foto

Casper Dreymanns 10 bud: - Hvis undskyldninger begynder at hobe sig op, er det en rød lampe for mig

En virksomhed er intet uden folkene i den, og derfor er det essentielt, at man sammensætter et team med de rette mennesker.

For Casper Dreymann, stifter og medejer af Focus Telemarketing, handler det meget om den energi og attitude, medarbejderne tager med på arbejde. Når man giver, får man noget igen, pointerer han.

Det og meget andet folder han ud sammen med Brian Johannsen i den seneste podcast fra At Turde Fm.

De to diskuterer 10 spørgsmål, andre virksomheder bør overvejer, hvis de vil være en af fremtidens succesfulde virksomheder.

Er medarbejderne, lederne og ejerne drevet af passion eller penge? Står I skulder ved skulder i modgang? Og formår I at prioritere de rette idéer og vælge de mindre gode fra?

Klik på linket her for at høre episoden.