Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Change med direktør Anders Kongeskov Randow i spidsen er på en vækstrejse. PR-foto: Ard Jongsma / Still Words

Kriser betyder muligheder for de modige

Det kan godt være, en ulykke sjældent kommer alene, men den logiske slutning må være, at ulykke en sjælden gang er efterfulgt af lykke.

For det digitale bureau Change har coronaepidemien i hvert fald ikke ført flere ulykker end den selv med sig.

I stedet for at gemme sig for stormen, red bureauet ud i den ved at blive endnu mere aggressiv i markedsføringen.

Det har fået overskuddet til at vokse, så det i år fordobles i forhold til sidste år - og samme sætning gælder stadig næste år.

Det fortæller direktør Anders Kongeskov Randow om i dette nyhedsbrev, hvor du også bliver klogere på de digitale puljemidler under SMV:Digital, som over den kommende tid skifter til puljemidler for grøn omstilling.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Odense, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores Linkedin-side. Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
- Ud over vores omfattende markedsføringsindsats og vores specialiserede produkt, er det vores hold og kultur, der er skyld i væksten. Vi har det ret sjovt sammen, siger Anders Kongeskov Randow, direktør og ejer af det digitale bureau Change.

Change går i offensiven, når krisen lurer: - Man kan ikke bare vente på, telefonen ringer

- Når man bliver presset, ligesom nu, hvor der er en truende recession, hvad gør man så? Skal man gemme sig i skyttegravene, eller skal man gå ud for at kæmpe?
 
Det spørgsmål stillede direktør Anders Kongeskov Randow og medarbejderne i bureauet Change hinanden, da coronaepidemien stod for døren.
 
Svaret blev 'at kæmpe' ved at skrue op for markedsføringen af virksomheden, så den kunne gribe de kunder, de store virksomheder ville miste.
 
Det har tilsyneladende virket, for bureauet forventer en fordobling af omsætning i år - og igen næste år.

Læs med og få indsigt i, hvad der driver væksten i Change, og hvilke planer virksomheden har for den nærmeste fremtid.

Bureauet Change har vækst i sigte, og det skyldes i høj grad den strategi, virksomheden lægger for dagen, når samfundskriserne presser sig på. Direktør Anders Kongeskov Randow fortæller, hvorfor Change forventer en fordobling af omsætningen to år i streg, og hvad bureauet har af planer for fremtiden.

MARKEDSFØRING: Det digitale bureau Change får mere og mere at lave.

I år forventer virksomheden mere end en fordobling af omsætningen sidste år, og direktør Anders Kongeskov Randow tør godt melde ud, at der sker endnu en fordobling næste år, så omsætningen runder 10 millioner kroner.

Bureauet laver online marketing, hjemmesider, branding og PR for sine kunder.

Væksten på toplinjen bunder i, at virksomheden begyndte at markedsføre sig mere aggressivt, da covid-19 epidemien begyndte.

- Når man bliver presset, ligesom nu, hvor der er en truende recession, hvad gør man så? Skal man gemme sig i skyttegravene, eller skal man gå ud at kæmpe? Det spurgte vi hinanden om, dengang corona kom, og nu er det aktuelt igen. Vi har valgt at kæmpe, og det virker tilsyneladende for os, siger Anders Kongeskov Randow.

Han og medarbejderne har investeret mange ressourcer, tid og kræfter på at skrue op for markedsføringen i Odense og på Fyn, men også i Midtjylland og København.

- Alle bør gå ud og markedsføre dem selv, for man kan ikke bare vente på, telefonen ringer, pointerer Anders Kongeskov Randow.

Ansætter ud fra mavefornemmelsen

Meningen med at investere mere i at markedsføre sig selv, når krisen kradser på, er simpel: Når alle bliver pressede, er det typisk de store og etablerede, der taber, fordi kunderne ser sig om efter billigere og smartere alternativer.

Det er i hvert fald logikken, Change har arbejdet ud fra.

- Nogle kunder i markedet bliver spildt fra de store. Gør vi ikke noget, er det ikke os, der samler de kunder op, men hvis vi går aggressivt ud i markedet, kan det være, de lander hos os, siger Anders Kongeskov Randow.

Samtidig var der stort fokus på øget digitalisering i slipstrømmen på corona, og der fulgte også mange tilskudsmidler med, som gjorde, at flere pludselig turde kaste sig ud i digitalisering, hvilket Change specialiserer sig i.

Selvom alle ingredienserne er til stede, skal der stadig dygtige kokke til at lave en god ret, og Anders Kongeskov Randow fremhæver da også sine kollegaer som en årsag til, virksomheden oplever vækst.

Alene i august blev der ansat tre nye medarbejdere, så de nu er 10 i virksomheden.

- Det hører nærmest til undtagelsen, at vi ansætter folk, der har meget erfaring. I stedet går vi efter mavefornemmelsen og ansætter folk, der kan tilføre fællesskabet noget. Kan de ikke det, er det næsten lige meget, hvor faglige og professionelle de er, for det er kun halvdelen, siger Anders Kongeskov Randow.

Blevet bedre til at servicere

Change har også åbnet en afdelingen i København, som stadig er under opbygning.

- Vi har en væsentligt lavere timepris, end man har i København, og vi er lige så dygtige. Det vil vi tilbyde dem derovre. Vi har efterhånden 10-12 kunder i København. Det er det, vi skal prøve at udvide nu, forklarer Anders Kongeskov Randow.

Det er blandt andet den nye afdeling, der skal give det øgede overskud, og så har Change også ansat en campaign & project manager, som skal hjælpe kunderne med brandudvikling og influencer marketing.

- Indtil videre arbejder vi med tre cases inden for det, så det er vi spændte på, siger Anders Kongeskov Randow.

Derudover fremhæver han, at Change i al sin enkelthed er blevet bedre til at servicere kunderne ud fra et helhedsorienteret perspektiv.

- Tidligere løste vi bare ABC, men i dag fungerer vi i højere grad som vores kunders digitale marketingafdeling, siger Anders Kongeskov Randow.

Flytter hjem til Kochsgade

I dag har Change hjemme på Edisonvej 2 i Thrige-firkanten, men 1. oktober flytter bureauet ind hos kontorfællesskabet Coworking Plus på Kochsgade.

Et tag Change har boet under før.

- Det er lidt mærkeligt, for vi var de første, der flyttede ind i huset i sin tid. Dengang ville vi egentlig gerne have startet et kontorfællesskab, men vi fik for travlt. Så vi ringede til Mads Fugl (direktør i Coworking Plus, red.) og spurgte, om han ikke ville tage sit koncept ind i den bygning, og det ville han gerne. Nu rykker vi tilbage tre-fire år senere til et fuldstændig fyldt hus, fortæller Anders Kongeskov Randow.

Flytningen ville ikke have givet mening tidligere. Men Change har indgået et partnerskab med Coworking Plus om at bygge fællesskabets digitale tilstedeværelse op, og samtidig åbner det for samarbejder med beboerne i huset.

- De virksomheder, der har været i Coworking Plus indtil for nylig, har ikke helt været på et stadie, hvor de var klar til at bruge nogen som os. Men det kan de virksomheder, der er der i dag, så på den måde giver det god mening, pointerer Anders Kongeskov Randow.

Anders Kongeskov Randow har med sit bureau Change hjulpet mange virksomheder med at udforme projekter inden for digitalisering samt at sende ansøgninger om puljemidler. Foto: Mathias Banke

Puljer skifter fra digital til grøn omstilling: Det er ved at være sidste udkald for at komme i gang

Danske virksomheder har siden 2018 kunnet få økonomisk hjælp til digitalisering ved at søge midler fra de puljer, SMV:Digital har stillet til rådighed.
 
Men frem mod 2024 bliver de midler reduceret og i stedet lagt om til puljer, der skal hjælpe virksomheder med den grønne omstilling.
 
Derfor er det ved at være sidste udkald, hvis man skal have det fulde udbytte af digitaliseringspuljerne.
 
- Man kan godt nøjes med at lave ét projekt, men ofte giver det mening at følge op med to eller tre flere, men der er efterhånden for få runder tilbage til at nå det, pointerer Anders Kongeskov Randow, direktør og ejer af det digitale bureau Change.

Frem mod 2024 overgår puljemidlerne fra SMV:Digital til puljer for grøn omstilling. Det bringer nye muligheder med sig, men det betyder også, at du skal i gang, hvis du vil digitalisere din virksomhed med hjælp fra puljemidler.

PULJER: Har man endnu ikke benyttet sig af puljerne til digitalisering gennem SMV:Digital, skal man til at i gang.

Frem mod 2024 bliver puljemidlerne til digitalisering nemlig reduceret til fordel for midler til grøn omstilling.

- Hvis man skal med på digitaliseringsbølgen, er det ved at være sidste udkald. Man kan godt nøjes med at lave ét projekt, men ofte giver det mening at følge op med to eller tre flere, men der er efterhånden for få runder tilbage til at nå det, pointerer Anders Kongeskov Randow, direktør og ejer af det digitale bureau Change.

Change har i nogle år hjulpet virksomheder med at udarbejde digitaliseringsprojekter og ansøgninger om puljemidler, hvorefter bureauet er blevet betalt for sit arbejde gennem puljerne.

Her i efteråret bliver der åbnet op for flere puljer, hvor virksomheder kan få op til 100.000 kroner, der er øremærket rådgivning inden for digitalisering.

En mindre pulje åbnede i slutningen af august, og de tre resterende puljer åbner 12. september, 13. september og 10. oktober. Du kan læse mere om puljerne i faktaboksen i bunden af artiklen.

Grøn digital omstilling

SMV:Digital puljerne går til projekter, som digitaliserer virksomheder, styrker deres online salg eller udvikler deres medarbejderes digitale kompetencer.

Når puljerne overgår til grøn omstilling, reducerer det, hvor mange projekter det giver mening for Change at hjælpe sine kunder med.

Men der findes også digitaliseringsprojekter inden for grøn om stilling, og Anders Kongeskov Randow og resten af holdet er allerede i gang med at blive skarpe på, hvad de kan tilbyde i forhold til grøn digital omstilling.

- Vi kigger eksempelvis på smart håndtering af data. Mange virksomheder genererer data fuldstændig uhæmmet, uden rigtig at vide, hvad de skal bruge den til. Det er et sted, man kan sætte ind. Der findes også digitale løsninger, der kan spare på fragten, eller man kan tænke i dropshipping i stedet for at opbygge lagre i Danmark, nævner Anders Kongeskov Randow som eksempler.

Puljerne til grøn omstilling vil køre frem til 2027, og det er så langt, man kan se lige nu.

- Summa summarum er, at hvis man skal nå at have fuld valuta for pengene i forhold til digital omstilling og onlinesalg, er det ved at være sidste udkald, understreger Anders Kongeskov Randow.

Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang? Tjek den guide, vi tidligere har bragt.

Du kan også kontakte Troels Larsen eller Lenna Maria Boe Broberg fra Erhvervshus Fyn, hvis du har brug for sparring eller hjælp til ansøgningen.

SMV:Digital puljer

Her ser du de fire puljer under SMV:Digital samt beskrivelser fra SMV:Digitals hjemmeside.

Tilskud til privat rådgivning på 25.000 kr.: Mangler du inspiration eller basal viden i forhold til at komme i gang eller videre med digital omstilling, automatisering eller e-handel? Her kan du søge om et tilskud på 25.000 kr. til en privat rådgiver, der kan hjælpe dig med at tage næste digitale skridt. (Åben for ansøgninger for virksomheder på 2-49 ansatte)

Skab værdi med dine data: Tilskudsvoucher på 100.000 kr. til privat rådgivningHar du ambitioner om at styrke din virksomheds vækst og konkurrenceevne gennem udnyttelse af din virksomheds data? Her kan du søge om tilskud på 100.000 kr. til indkøb af privat rådgivning, der kan hjælpe dig til at gøre data til en integreret del af din virksomheds forretning. (Åbner for ansøgninger 12. september for virksomheder på 3-249 ansatte)

Digital sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse: Tilskudsvoucher på 50.000 kr. til privat rådgivningDer er i øjeblikket øget opmærksomhed på digital sikkerhed i de danske virksomheder. Gennem SMV:Digital kan du nu søge om 50.000 kr. til privat rådgivning om digital sikkerhed. Rådgivning, der kan hjælpe dig med at få styr på dine data, processer og systemer f.eks. gennem en certificerings- eller mærkningsordning, så du trygt kan koncentrere dig om din virksomheds daglige drift. (Åbner for ansøgninger 13. september for virksomheder på 2-249 ansatte)

Tilskud til privat rådgivning på 100.000 kr.Har du ambitioner om at styrke din virksomheds vækst og konkurrenceevne gennem digital omstilling, e-handel eller automatisering? Her kan du søge om tilskud på 100.000 kr. til indkøb af privat rådgivning, der hjælper dig med at realisere dine digitale ambitioner. (Åbner for ansøgninger 10. oktober for virksomheder på 3-249 ansatte)

https://smvdigital.dk/content/ydelser/tilbud/4e84e652-3d63-4b24-b5f5-a278d2ad27e6/
Mads Pedersen stopper med at producere tomater og agurker i fem måneder i vinterhalvåret, grønsagerne kan ikke sælges til priser, der kan få produktionen til at hænge sammen, på grund af de stærkt stigende udgifter til energi. Foto: Michael Bager

Gartnerier er pressede, ny mand i Lilienhoff og Odense indtager ærgerlig placering

Her er tre udvalgte erhvervsnyheder fra erhvervslivet i Odense.

Konkurs i sigte og tomme drivhuse betyder fyringer hos Mads Pedersen

De fynske gartnere er pressede af priserne på el og gas, der efterhånden har nået sådan et niveau, at der nu ligger fyresedler på bordet, og andre kan ane en konkurs, inden foråret kommer.

For forbrugerne betyder det ganske enkelt, at en stor del af de fynske tomater, agurker og grønsager forsvinder fra supermarkedshylderne.

Danmarks største tomatproducent har valgt at nedlægge produktionen af tomater og agurker fra november til april. Det fortæller Mads Pedersen, der er ejer og administrerende direktør i Nordic Greens (tidligere Alfred Pedersen & Søn) i Bellinge.

Nedlæggelsen af produktionen betyder samtidig fyringer.

- Der er tale om 75 stillinger, hvor vi sender cirka halvdelen på kursus over vinteren, men den anden halvdel er mere løst tilknyttet, og dem bliver vi desværre nødt til at sende hjem, lyder det.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Ny mand i ejerkredsen for Lilienhoff

Morten Nyegaard kommer med en lidt anderledes erfaring fra shipping-branchen, inden han tog uddannelsen som ejendomsmægler. PR-foto: Lilienhoff

Han er god til at skabe kontakt, elsker udfordringer og så opfører han sig ordentligt.

Sådan lyder karakteristikken af den nye partner i ejerkredsen hos Lilienhoffs fynske afdeling, Morten Nyegaard, og den kommer fra administrerende direktør for hele kæden, nemlig Peter Milton.

De gode manerer er vigtige, forklarer han.

- Vi er i en branche, hvor det til tider kan gå lidt stærkt, og der er stor konkurrence, for det går op og ned. Der har vi altid lagt vægt på at tænke langsigtet og opfører os ordentligt, og det skulle være i vores medarbejderes DNA. Laver vi et godt stykke arbejde, rygtes det og trækker nye kunder til, forklarer Peter Milton.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Odense er ikke særligt erhvervsvenlig

Borgmester i Nordfyns Kommune, Morten Andersen (V), har arbejdet målrettet for at forbedre forholdet til det lokale erhvervsliv. Og det kan aflæses i Dansk Industris undersøgelse over, hvor erhvervsvenlige kommunerne er. Foto: Nils Svalebøg

Dansk Industris årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden i danske kommuner er landet, og der er stor forskel på, hvor de fynske kommuner lander.

Af landets 93 kommuner ligger Kerteminde Kommune på den absolutte sidsteplads, mens øens højeste placering går til Nordfyns Kommune, der indtager en ottendeplads.

Odense Kommune er også at finde i den ærgerlige halvdel af listen som nummer 73. Odense har ligget i det lag siden en kort opblomstring i 2012 og 2013, hvor placeringen toppede på 57.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.