Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Morten Underbjerg er glad for at være iværksætter i Odense, men faktisk var det kærligheden, der fik ham til at slå sig ned i byen. Foto: Mathias Banke

Le Pirol gør tøjproduktion enkelt

Morten Underbjergs karriere som designer har taget ham vidt omkring.

Nordjyden var i løbet af 17 år forbi London, Paris, Rimini og Hamborg, inden han i 2017 slog sig ned med sin partner i Odense og stiftede virksomheden Le Pirol.

Her laver Morten Underbjerg tøj i strik, der bygger på bæredygtige principper, som er i total modsætning til den modeverden, Morten Underbjerg selv var en del af.

Designeren fortæller her sin personlige beretning om, hvordan det har været at arbejde i modebranchen, og om hvordan det langsomt gik op for ham, at der var bedre måder at lave tøj på.

Han fortæller også, hvad det har betydet for ham at være iværksætter i Odense, om at blive hædret på en bæredygtighedsside, og om balancen mellem hurtig vækst og et solidt fundament.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her.

Følg også gerne vores Linkedin-side, hvor vi løbende lægger historierne op.

Har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Den europæiske energikrise rammer meget forskelligt. I Odense-området betyder den billig varme og kæmpestort overskud. Arkivfoto: Michael Bager

Nyt fra virksomhederne i Odense

Fjernvarme Fyn kan holde en lav pris på varmen for 100.000 fynske boliger. Det kan lade sig gøre på grund af et stort overskud, som skyldes høje elpriser.
 
Amplexa sadlede om og testede covidprøver under pandemien, og det har ført til et overskud i virksomheden, der er næsten det dobbelte af året før.
 
Selvom 2021 startede sløvt for Jorgensen Engineering, betød stor aktivitet det meste af året, at virksomheden alligevel kunne hive et overskud hjem, der tangerer resultatet fra året før.

Fynboers varmeregninger forbliver lave, virksomhed fordobler overskud og automationsvirksomhed oplevede stor aktivitet efter sløv start på 2021. Her er dit overblik med nyt fra Odenses erhvervsliv.

Hundredtusindvis af fynboer får billig varme resten af året

Mens danskere landet over får dyrere varmeregninger, kan 100.000 boliger på Fyn forvente en fast lav pris hele året.

Selskabet kan tillade sig at holde prisen fast med en solid økonomisk rygdækning fra regnskabet for 2021, der blev offentliggjort mandag. De nye tal viser et enormt overskud på 296 millioner kroner efter skat - klart det bedste resultat i de seneste mange år.

Langt det meste af det store overskud skyldes, at priserne på el var meget høje i flere perioder i 2021. Fjernvarme Fyn producerer som regel el samtidig med varmen, og selskabet har kunnet tilpasse produktionen, så det har været muligt i høj grad at ramme perioderne med dyr strøm.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende

Amplexa næsten fordobler overskuddet

Virksomheden Amplexa blev stiftet i 2006 og er et privat genetisk laboratorie, der særligt har haft fokus på genetiske tests inden for epilepsiområdet og fertilitet.

Men springet fra et overskud før skat på 5,8 millioner kroner i 2020 til 9,9 millioner kroner i 2021 skyldes noget helt andet.

- Det er vores testaktiviteter under corona på Grønland og Færøerne, som stadig smitter af. Vi har sat mange af vores udviklingsprojekter på pause for at kunne være med, siger administrerende direktør og stifter Hans Atli Dahl, der ikke skal længere tilbage i regnskabsbøgerne end 2019 for at finde et solidt minus på 1,8 millioner kroner før skat.

Amplexa er dog allerede ved at vende tilbage til aktiviteterne, de havde gang i før pandemien.

- Vi er for ganske kort tid siden kommet på markedet med en ny, ikke-invasiv teknologi, der kan teste befrugtede æg for kromosomfejl og screene for arvelige sygdomme inden inseminering, siger Hans Atli Dahl.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Jorgensen Engineering holder niveauet efter sløv start på 2021

Efter 2021 startede ud med lav aktivitet for Jorgensen Engineering, kom der så godt gang i forretningen resten af året, at virksomheden sluttede med et resultat, der ligger op ad resultatet for 2020.

Jorgensen Engineering udvikler, producerer og installerer produktionsanlæg til bl.a. pharma- og fødevareindustrien.

Af det seneste regnskab fremgår det, at resultatet for 2021 var 32 millioner kroner sammenlignet med 33 millioner kroner året før.

Samtidig ansatte virksomheden 20 nye medarbejdere i løbet af året, og ved slutningen slog virksomheden sin hidtidige rekord for ordreindgange med 45 procent.

I regnskabet fremhæver ledelsen selv en succesfuld satsning på et nyt marked for håndtering af emballager i batteriindustrien til elektriske biler, som resulterede i ordre fra et førende bilmærke og samtidig åbnede muligheder for at få andre kunder på det marked.

Ledelsen er tilfredse med resultatet, især set i lyset udfordringer med covid-19, prisstigninger på rustfrit stål og elektriske komponenter samt boomet i ordreindgange, som udfordrede virksomhedens ressourcer.

- Jeg havde brug for at få et break fra deadlines og det kunstige, der også er i det. Jeg følte, at jeg var med i en mystisk verden, hvor tingene var helt gak. I starten var det sjovt, at de var så krukkede og krævende ned på de mindste detaljer, for vi kunne grine af det og havde nogle gode historier at fortælle. Men til sidst blev det bare irriterende. Det var for dumt, forklarer designer Morten Underbjerg om, hvorfor han valgte at blive iværksætter. Foto: Mathias Banke

Le Pirol er Mortens modsvar på modeverdens hensynsløse spild

Morten Underbjerg designer og sælger strik i økologisk merinould, der er fremstillet i Danmark under navnet Le Pirol.
 
Ønsket om at skabe et bæredygtigt tøjbrand kom til Morten Underbjerg, da hans mand i sin tid satte gang i refleksioner om modeverden, som Morten Underbjerg var en del af.
 
Det gik op for ham, hvor unødvendigt stort et ressourcespild, der var i branchen, samt hvor lidt fokus størstedelen af modeverden har på social bæredygtighed.
 
- Jeg havde bare kastet mig ind i modeverden og tænkt "fedt, mand", men da det kom lidt på afstand, så jeg det i et andet lys, siger Morten Underbjerg.

Læs artiklen og få hele Morten Underbjergs historie om sin tid i modeverden og de refleksioner og tilfældigheder, der fik ham til at springe ud som iværksætter i Odense.

Nordjyden Morten Underbjerg har gjort karriere som designer i europæiske storbyer. I dag bor han i Odense og driver Le Pirol, der med ukompliceret og bæredygtig produktion af strik står i kontrast til modeverden, som Morten Underbjerg selv var en del af i 20 år.

MODE: Morten Underbjerg har udlevet sin drøm om at være tøjdesigner, siden han var 17 år. Det har taget ham fra en lille by uden for Aalborg til London, Paris, Rimini og Hamborg, inden han i 2017 slog sig ned i Odense med sin mand og stiftede tøjmærket Le Pirol.

Drømmen blev skabt, da Morten Underbjerg som 13-årig sad hjemme på det nordjyske drengeværelse.

- Vi havde lige fået den store tv-pakke, så jeg kunne se CNN Style, og det var der, jeg blev hooked på den her internationale branche, fortæller han.

Da han som 17-årig for alvor satte ind på drømmen gik de næste 10 år med at gøre sig dygtig til sit håndværk.

Først med et par år sabbatår, hvor han arbejdede på pub i London, mens han tog aftenkurser på kunst- og designskolen Saint Martins, derefter en bachelor fra TEKO i Herning, og så tilbage til London, hvor Morten Underbjerg gennemførte sin master ved Royal College of Art.

- Det er en meget prestigefyldt skole at gå på, og får man afgang fra den, er det stort. Der er et udskilningsløb, hvor man i løbet af uddannelsen risikerer at blive smidt ud, hvis man ikke gjorde det godt nok. Vi startede 24, og vi var 11, der fremviste til afgangsshowet, fortæller Morten Underbjerg.

Designer for stjernerne

Til afgangsshowet snakkede Morten Underbjerg med Alessandra Facchinetti, den tidligere kreative direktør hos modehusene Moncler og Valentino.

- Et par dage efter sad jeg til et interview med hende på en fancy café i Paris, og jeg var totalt ludfattig. Det eneste, jeg havde råd til, var at tage bussen fra London til Paris. Jeg havde ikke penge til at overnatte i Paris, så jeg måtte vandre rundt og holde mig vågen hele natten, siger Morten Underbjerg og tilføjer:

- Men det gjorde jeg gerne.

Jeg har nogle gange taget ting og givet til min mor i stedet for at smide dem ud. Hun har ret heftige ting, som hun aldrig kan bruge.

Morten Underbjerg, designer og stifter af Le Pirol

Få år efter blev han headhuntet og ansat hos designeren Alberta Ferretti, hvor han designede det ekstravagante tøj, man ser stjernerne i til awardshows og andre kulturbegivenheder.

- Jeg arbejdede ikke på hovedkollektioner, det var mere, hvis Angelina Jolie eller Beyoncé skulle have lavet et eller andet, var det mig, der fik det kanaliseret ud fra hende og tog sig af stjernerne, når hun inviterede dem til sin villa, siger Morten Underbjerg.

Social bæredygtighed

Morten Underbjerg holdt af tiden i Rimini, men samtidig ser han i dag modebranchen i et helt andet lys, end han gjorde dengang.

- Det var sjovt at prøve, men der var også en masse skyggesider ved det.

Det er grunden til, at Morten Underbjerg i dag har stiftet tøjmærket Le Pirol, som han driver fra Odense.

Her designer han strik af økologisk merinould, som bliver fremstillet i Danmark.

- Mange snakker om bæredygtighed som CO2-kvoter, men for mig skete mit bæredygtige vendepunkt i forhold til arbejdsforholdene i Indien, som jeg har besøgt meget i min karriere. Alle, der har været i Indien, kan godt regne ud, at det ikke er de bedste arbejdsforhold, folk har.

- Det gjorde, at jeg i lang tid gik med en tanke og en drøm om at lave noget socialt bæredygtigt. Jeg tænkte også, at hvis jeg skulle blive i branchen, var jeg nødt til at gøre det på en anden måde, siger Morten Underbjerg.

Et stort spild

Han har også fået øjnene op for det enorme ressourcespild, modebranchen i lang tid har været ligeglad med.

- Det, jeg fik mine første fancy jobs på, var, at jeg kunne lave noget, som var så showagtigt, at man kun kunne have det på en bestemt måde. Man kunne ikke sidde i det, og man skulle nærmest fragtes i en varevogn. Jo mere upraktisk og vildt, jo bedre. Men det betød, at det blev brugt én gang, og så blev det smidt ud.

- Der blev jo heller ikke kun lavet én ting. Der blev lavet mange variationer med forskellige farver og detaljer, de kunne vælge mellem. Der blev lavet rigtig meget tøj for at klæde én person på, og det, der ikke blev brugt, blev kasseret, forklarer Morten Underbjerg.

Blev det for meget en dag?

- Ikke i øjeblikket for at være helt ærlig. Der var ingen, der talte om det. Jeg har nogle gange taget ting og givet til min mor i stedet for at smide dem ud. Hun har ret heftige ting, som hun aldrig kan bruge. Men sådan var kulturen bare. Jeg var lige omkring de 30 år på det tidspunkt, og jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke tænkte over ressourcespild.

Så modeverden i et andet lys

En vigtig katalysator i Morten Underbjerg nye syn på modebranchen, var da han mødte sin mand.

- Han havde et helt andet blik på det, jeg lavede. Jeg havde brugt 10 år på ikke at lave andet end at arbejde. Syv dage om ugen og jeg havde ikke noget liv ud over det. Jeg hang ud med mine kollegaer. Vi havde det sjovt sammen, boede sammen og vi arbejdede sammen hele tiden.

- Først da jeg mødte min mand, at det gik op for mig, at andre mennesker ser på det, jeg laver, på en helt anden måde.

- Hvis folk vidste, hvor meget transport frem og tilbage der er i modebranchen... Det er helt gak. Der vil selvfølgelig altid være noget, men nogle gange går der næsten sport i at få sendt ting frem og tilbage, siger Morten Underbjerg.

Italesatte han det store spild?

- Ja, det gjorde han. Først gik jeg lidt i forsvarsposition, som man ofte gør, når nogen er kritiske over for det, man laver.

- Men langsomt begyndte jeg at reflektere mere over det. Jeg havde bare kastet mig ind i modeverden og tænkt "fedt, mand", men da det kom lidt på afstand, så jeg det i et andet lys. Lige så stille begyndte der at ske nogle ting - nogle af dem tilfældige - der gjorde, at det gav mere mening at gentænke, hvad min rolle i modebranchen skulle være.

- Det var bare så enkelt

Det var mens Morten Underbjerg arbejdede for Closed i Hamborg, at et opkald ud af det blå fik en bæredygtig vision til at krystallisere sig for ham.

Opkaldet kom fra en sælger hos et italiensk garnfirma, Morten Underbjerg lavede projekter med, da han var hos Valentino.

Han ville gerne have nogle designs til tøj, der skulle laves med den økologiske merinould, garnfirmaet netop havde fået certificeret.

Hele processen var sjov og anderledes simpel, end hvad Morten Underbjerg var vant til.

- Jeg kunne bare mærke, at jeg skulle mere med det her.

- Jeg kunne se et tydeligt koncept for mig, som var ukompliceret. Modebranchen har det med at være kompliceret. Jeg har revet håret ud af mig selv, når jeg skulle have alle mulige dele til at mødes. Så skulle man have noget herfra, det skulle shippes herover, så skulle det broderes der, printes herovre. Alle de led, man kan komplicere et produkt med, var jeg blevet pissetræt af.

- Det her var 100 procent bomuld, en strikkemaskine og en syerske. Det var bare så enkelt. Jeg havde pludselig frihed til at fokusere på alle mulige andre ting end alle de elementer, som tit går ind i at lave et produkt.

Kærligheden førte til Odense

Morten Underbjerg boede i Hamborg, da han begyndte at undersøge muligheden for at blive iværksætter.

Men det tyske system med registreringer og bureaukrati fik ham til at søge andre steder hen.

Når man har haft fede job i europæiske storbyer, hvorfor vælger man så at flytte til Odense?

- Det gjorde jeg på grund af kærligheden. Jeg fandt min partner, som jeg gerne vil tilbringe mit liv sammen med. På det tidspunkt boede han i Sønderborg, men han er oprindeligt fra Odense. Da han blev tilbudt et job her, flyttede vi hertil sammen, forklarer Morten Underbjerg.

Han er især blevet positivt overrasket over, hvordan naturen er integreret i byen på en måde, der er lidt vildere end de kultiverede parker, man finder i andre byer.

- Det var en driver for mig i starten hele tiden at blive mindet om den tætte forbindelse, mennesker har med naturen. Den der respektfuldhed over for, hvordan vi behandler kloden. Det var dejligt at blive mindet om hele tiden, siger han.

Morten Underbjerg Olesen, designer og stifter af Le Pirol. Foto: Mathias Banke

Le Pirol er hædret for sin bæredygtighed: Odense har været god for iværksætteren

Morten Underbjerg stiftede tøjmærket Le Pirol i 2017 ud fra en vision om, at alle dele af produktion skulle være bæredygtig i forhold til spild, forurening og social ansvarlighed.

En af de måder, han adskiller sig fra de store konventionelle brands, er, at han ikke har kollektioner, der er med til få forbrugere til at tænke, de hele tiden skal have nyt tøj.
 
- Den cyklus er man nødt til at stille spørgsmålstegn ved. Modebranchen sælger jo en idé om, at du købte en kjole for tre måneder siden, og nu har vi lavet en ny, som du bliver nødt til at købe, ellers er du ikke med på moden, siger Morten Underbjerg.
 
Le Pirol har for nylig opnået den højeste bæredygtigheds-score på hjemmesiden Good On You, og det har været med til at give international anerkendelse.
 
Odense har været et godt sted at starte virksomhed for Morten Underbjerg, fordi han har nydt godt at sparringen med konsulenterne i Erhvervshus Fyn og hos Odense Iværksætterservice.
Nu er næste skridt at vækste forretningen - men ikke for hurtigt.
 
- Jeg har tidligere klassekammerater, der fik kometkarrierer og startede deres egne mærker, og så brændte det hurtigt ud.
 
- Det skal tage den tid, det tager, slår Morten Underbjerg fast.

Morten Underbjergs tøjmærke Le Pirol har fået international opmærksomhed for at være bæredygtig. Næste skridt er at vækste virksomheden - men ikke for hurtigt, for modeverdens kometer har det med at brænde ud.

IVÆRKSÆTTERI: Efter at have studeret og arbejdet i London, Paris, Rimini og Hamborg slog Morten Underbjerg sig ned i Odense i 2017 og stiftede tøjmærket Le Pirol .

Her bruger han økologisk merinould til at fremstille striktøj, der er bæredygtigt på alle parametre.

- Vi er nødt til at nuancere ordet bæredygtighed. Det kan aldrig stå alene. Man kan ikke bare sige, at man laver en bæredygtig striktrøje. Jeg laver en ansvarlig striktrøje, som er dansk produceret af en syerske, der sidder på et strikkeri lige uden for Ikast, siger den 39-årige iværksætter.

Dermed er der ingen underbetalte arbejdere i andre lande, der laver tøj for Le Pirol under kummerlige forhold, og fordi materialet kommer ét sted fra og bliver fremstillet ét sted, er vejen fra uld til tøj på en forbruger meget enkel - i kontrast til det meste af modeverden.

Ingen kollektioner

Le Pirol adskiller sig også ved ikke at have kollektioner. Det betyder, at ingen trøjer ryger ud af webshoppens sortiment, og på den måde føler forbrugerne ikke et pres for at købe det nyeste nye, inden det forsvinder igen.

- Der bliver lavet flere kollektioner om måneden for store virksomheder som Bestseller, H&M og Zara. Der skal hele tiden laves nyt, nyt, nyt, og den cyklus er man nødt til at stille spørgsmålstegn ved. Modebranchen sælger jo en idé om, at du købte en kjole for tre måneder siden, og nu har vi lavet en ny, som du bliver nødt til at købe, ellers er du ikke med på moden.

- Vi burde jo kun købe nyt tøj, når det ikke er muligt at reparere noget, der er slidt. Ikke fordi der er et brand, der sælger noget, fordi de får mig til at føle, jeg ikke kan leve uden deres nyeste produkt, siger Morten Underbjerg.

Det er faktisk noget, hans kunder sætter pris på.

- Jeg får næsten ugentligt mails fra folk, der er så glade for, de kan få deres yndlingstrøje i en anden farve, og at den ikke er udgået fra sortimentet. Det kan man ikke med konventionelle brands, fortæller Morten Underbjerg.

International anerkendelse

For nyligt er Le Pirol blevet vurderet på hjemmesiden og app'en Good On You, der kigger alverdens tøjbrands efter i sømmene for at gøre det nemt for forbrugere at gennemskue, hvor bæredygtige tøjmærker er i forhold til forurening, ressourcespild og menneskerettigheder.

Good On You har givet Le Pirol den højeste vurdering.

- Det har givet os omtale i hele verden, at vi er vurderet på den side. Jeg har ugentlig store ordre fra Australien, Sydkorea, USA, Storbritannien, Peru, Sydafrika, Grækenland. Det er helt sikkert Good On You, der har den effekt. Det er hjemmesiden, folk skeler til, siger Morten Underbjerg.

Gennem Good On You når Le Pirol dog kun ud til de allerede kritiske forbrugere, og Morten Underbjerg kunne godt tænke sig at nå bredere ud, især i udenlandsk presse.

- Hvis jeg var bedre til at knække koden i forhold til for eksempel tysk presse, ville jeg kunne nå helt almindelige mennesker og fortælle min virksomheds historie, i stedet for de hører historier om greenwashing og tænker, at det hele alligevel kan være lige meget.

- Jeg tror ikke, der skal meget til, før folk tænker, at bæredygtighed bare er en marketinggimmick. For det er det i mange tilfælde. De store mærker prøver ikke engang aktivt at gøre en forskel, siger Morten Underbjerg.

Faldet til i Odense

Selvom Le Pirol har fået omtale i tyske dameblade og britisk Vogue, har Morten Underbjerg ikke knækket koden for, hvordan han mere systematisk når ud til udenlandske forbrugere.

Derfor spørger han altid andre om, hvordan andre får omtale i udlandet, når han er til netværksarrangementer.

Og netop netværket er noget af det, Odense har været godt for.

- Det er jo fantastisk, at man i Danmark har sådan noget som Erhvervshus Fyn. Der sidder konsulenter, som ikke laver andet end at hjælpe iværksættere videre. Jeg har brugt dem meget, især her på det seneste, hvor de har startet et netværk for folk, der sælger gennem webshops. Det har været virkelig lærerigt, siger Morten Underbjerg.

Også Odense Kommunes iværksætterservice har været vigtigere partnere på Morten Underbjergs iværksætterrejse.

- De har været gode sparrings- og netværkspartnere. Alle sådan nogle praktiske ting, der følger med, når man er iværksætter. Fra at opdatere hjemmeside, til SEO, pakke ordre, svare på kundeforespørgsler og alle de andre ting, man skal klare selv.

Organisk vækst

Nu er næste skridt for Le Pirol at vokse, så der bliver råd til at ansætte en person, der kan hjælpe med markedsføringen.

På længere sigt vil Morten Underbjerg også gerne ansætte fagpersoner, der dykker ned i Le Pirols værdikæde og sikre, at alt foregår så bæredygtigt på alle parametrene.

Morten Underbjerg kan ikke afvise, at der skal en investor med på et tidspunkt, men det skal være det helt rigtige match, og så må det ikke skabe pludselig opmærksomhed.

- I modebranchen søger man hele tiden det nye, og det kan man kun være i x tid, før man er yt. Hvis man ikke lige så stille og roligt bygger noget op, som har et fundament, der bygger på andet end at være ny og spændende, er man virkelig på røven.

- Jeg har tidligere klassekammerater, der fik kometkarrierer og startede deres egne mærker. De lavede scenetøj til Lady Gaga og alt muligt, og så brændte det hurtigt ud. Det er det, jeg prøver at undgå med al den magt, jeg har i mig.

- Det skal tage den tid, det tager, slår Morten Underbjerg fast.