Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

FableWood sælger også gennem messer og fysiske butikker, men crowdfunding fortsætter med at være en vigtig del af forretningen. Pressefoto: FableWood

Crowdfunding er en fast del af forretningen

Som navnet antyder, er crowdfundingplatformen Kickstarter mest til for at sparke virksomheder i gang. Det kan være en måde for nye virksomheder at få midlerne til at kunne starte produktionen af sine produkter.

Sådan var det også for FableWood, da virksomheden for fire år siden søsatte den første kampagne, der med stor succes fik folk til at købe magnetiske træfigurer, der kunne skilles ad og sættes sammen igen på forskellige måder.

Men når det nu virkede så godt første gang, hvorfor så ikke gøre det igen? Og igen og igen?

20. marts stopper FableWoods femte crowdfundingkampagne, og ligesom de foregående er den en succes for virksomheden. Med et samlet salg på 2,5 millioner kroner gennem crowdfunding - og den marketing og kundeloyalitet, der følger med - må kampagnerne siges at være blevet en fast del af virksomheden.

Rasmus Fiil Svarrer, medstifter af FableWood, fortæller i dette nyhedsbrev, hvad kampagnerne giver FableWood, og hvordan virksomheden får mest ud af dem.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her.

Følg også gerne vores Linkedin-side, hvor vi løbende lægger historierne op.

Har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med.

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
39-årige Kim Povlsen fra Odenses Skibhuskvarter har leveret et flot rekordoverskud præcis et år efter, at han blev topchef for Universal Robots. Arkivfoto: Vibeke Volder

Nyt fra virksomhederne i Odense

Universal Robots har netop afgivet årsregnskab, der med 386 millioner kroner i overskud før skat sætter rekord. Direktøren peger selv på, at manglen på arbejdskraft i store dele af verden er med til at drive salget af virksomhedens robotter.

EU har åbnet for ansøgninger til en masse puljer, der er henvendt SMV'er, der arbejder målrettet med grøn omstilling, digitalisering eller eksport. Er man i tvivl om, hvor man skal starte, kan man tage fat i Erhvervshus Fyn eller et lokalt digitalt bureau.

Her er et par udvalgte historier fra byens erhvervsliv.

Universal Robots sælger rekordmange robotter

Efter en kort corona-nedtur er Universal Robots tilbage i fuld sving. Virksomheden vokser hurtigt og har tjent flere penge i 2021 end nogensinde før, skriver Fyens Stiftstidende.

Odense-virksomheden fremstiller robot-arme, der er relativt små robotter, som er sikre nok til at kunne arbejde tæt sammen med mennesker, og som er blandt de letteste at installere og ændre på.

Fremgangen skyldes i høj grad manglen på arbejdskraft i store dele af verden.

- Det er den største drivkraft for vores salg. Det er meget svært at skaffe tilstrækkelig arbejdskraft i produktionen, især til kedeligt, nedslidende og beskidt arbejde, og her er robotterne en oplagt løsning, siger administrerende direktør Kim Povlsen til avisen.

Regnskabet for 2021 viser et overskud før skat på 386 millioner kroner, hvilket er mere end dobbelt så meget som 2020. Omsætningen steg med 35 procent og nærmer sig derved to milliarder kroner.

Puljerne er åbne: Søg tilskud til dine projekter

Erhverv+ har lavet en gennemgang af mulighederne for at søge EU's mange puljer, der blev oprettet under coronapandemien.

Det er især værd at tage et kig på, hvis man som SMV arbejder målrettet med grøn omstilling, digitalisering eller eksport, og det er med at komme i gang med projekterne, for de mange EU-penge, der blandt andet går til Omstillingspuljen, SMV:Digital, SMV:Grøn, SMV:Eksport og SMV:Vækstpilot skal være udbetalt senest medio 2023. Det betyder, at der skal udbetales mange penge i støtte i løbet af det kommende år.

Det kan være lidt af en jungle, men der er heldigvis hjælp at hente hos enten Erhvervshus Fyn eller hos digitale bureauer som Change her i Odense.

- Vi møder virksomheder, der sidder med et digitaliseringsprojekt, som de ikke rigtigt kommer ud over rampen med. Dels fordi de ikke har kompetencerne, dels fordi de ikke tør sætte kapital på højkant i forhold til noget, de ikke har det store begreb om, men både hos os og erhvervshusene kan de søge kapital og kompetencer til at sætte gang i projektet, siger indehaver af Change og digital rådgiver, Anders Jacobsen til Erhverv+.

FableWoods første crowdfundingkampgne fandt sted i starten af 2018. Nu er iværksættervirksomheden i gang med sin femte. Arkivfoto: Nils Svalebøg

FableWood crowdfunder for femte gang: - Det er et ekstra ben at stå på for os

For femte gang er FableWood i gang med sælge træfigurer gennem en crowdfundingkampagne, og platformen har stadig succes med at nå ud til forbrugerne. Kampagnerne bruges til at finansiere produktionen af figurerne, men de er også en måde at få direkte feedback fra forbrugerne.
 
Produkterne i den seneste kampagne er markant anderledes end de foregående, og det er med til at holde forbrugernes gejst for produktet oppe, men det er også hjulpet godt på vej af det indhold, som FableWood gør til en del af kampagnerne.
 
Den seneste kampagne slutter 20. marts og har allerede solgt for over en halv million. Dermed er der ikke udsigt til, at FableWood stopper med at bruge crowdfunding foreløbigt.

FableWood er i gang med virksomhedens femte crowdfunding-kampagne, og ligesom de foregående er den en succes. Rasmus Fiil Svarrer fortæller her, hvorfor crowdfunding er blevet til en fast og vigtig del af forretningen.

CROWDFUNDING: For femte gang har iværksættervirksomheden FableWood sparket en crowdfundingkampagne i gang på hjemmesiden Kickstarter.

Virksomheden designer små træfigurer, og med sine udskiftelige magnetdele har figurerne indtil nu befundet sig i grænselandet mellem legetøj og dekoration. Den seneste serie af 10 figurer er designet i en ny stil og falder rent i dekorationskategorien.

Ud fra crowdfundingkampagnen lader det til, at stilskiftet er blevet taget godt imod. Søndag 20. marts slutter kampagnen, som allerede nu har solgt figurer for over 500.000 kroner. Rasmus Fiil Svarrer, medejer og ansvarlig for salg, regner med, at kampagnen når at sælge for mindst 600.000 kroner.

Dermed er crowdfunding blevet et fast element i FableWoods forretning.

- Det er et ekstra ben at stå på for os. Det er en betragtelig del af vores omsætning, og det ville have været svært for os at undvære de seneste år, forklarer Rasmus Fiil Svarrer.

Kampagner hjælper med planlægningen

FableWood har også en del salg gennem interiørmessen Formland, hvor de kan vise nye figurer frem for forhandlere, mens de forbrugerhenvendte kampagner på Kickstarter kører sideløbende.

Kampagnerne er dog mere værd end de penge, forbrugerne køber for.

- Folk stemmer med deres pengepung, og feedbacken kommer fra folk, der rent faktisk køber produktet, og ikke bare dem, der kommenterer et billede, vi har lagt op på Facebook. Vi kan allerede nu se, at hundene i den nye kollektion er populære, og det er vigtig viden for os, når vi skal planlægge produktionen og markedsføringen, siger Rasmus Fiil Svarrer.

Fablewood er også til stede på messen Formland, hvor virksomheden har haft gode erfaringer med at sælge til forhandlere. Privatfoto

Pengene fra kampagnerne går nemlig til produktionen, som først går i gang, når kampagnerne er overstået.

Mere end halvdelen af kunderne, der køber figurer gennem kampagnerne, kommer fra udlandet, så på den måde åbner crowdfunding også døren for, at FableWood på sigt kan være fysisk til stede på udenlandske hylder.

Content skaber succesfulde kampagner

FableWoods første kampagne solgte for 390.000 kroner, og kampagnen efter er deres hidtil mest succesfulde med et salg på lidt over en million kroner. I alt har virksomheden solgt for 2,5 millioner kroner gennem crowdfundingkampagner.

Den grundlæggende opskrift ændres der ikke på mellem kampagnerne, men indholdet rundt om kampagnen forbedrer de fra gang til gang.

- Vi har lært, at det er vigtigt at have godt content - altså videoer, billeder og en god historie at hænge det hele op på, siger Rasmus Fiil Svarrer.

Derfor bliver kampagnerne suppleret med fortællinger og beskrivelser, der giver hver figur personlighed, små stop motion-film af figurerne og behind the scenes videoer, der fortæller om eksempelvis designfasen.

Ny linje holder dampen oppe

En crowdfundingkampagnes succes handler ofte om, hvorvidt kampagnen kan skabe hype om produktet.

Ved tidligere kampagner har FableWood blandt andet være i nyhederne på TV2, og det var med til at give vind i sejlene. Den slags opmærksomhed nyder de ikke godt af mere.

Derfor kunne man godt frygte, at FableWoods femte kampagne ville have svært ved at holde momentum kørende, men det er ikke tilfældet, fordi den nyeste generation af figurer adskiller sig fra tidligere i både udseende og funktion.

Den nye linje er simplere end de tidligere, hvor dyrene havde dele, der kunne tages af og skiftes ud med magneter. Til gengæld går den nye linje all-in på nuttethed. Pressefoto: FableWood

- Der er en lille brobygningen mellem de gamle figurer og én af de nye, men det er et produkt, der står helt på egne ben. Det er en måde for os at forny os på, så vi ikke kører i samme gamle rille, siger Rasmus Fiil Svarrer.

De nye figurer er simplere og mere ligetil.

- Efter et år på markedet erfarede vi, at vi havde udfordringer med at kommunikere konceptet og idéen med at skille figurerne ad og sammensætte dem på nye måder med magneter ude i butikkerne. Det nye koncept er meget umiddelbar og behøver ikke videre forklaring.

- Selvom vi har skruet ned for den innovative del, bliver der stadig taget godt imod de nuttede figurer, som borer sig lige ind i folks hjerter.

- Nu har vi lavet fire kampagner med det gamle koncept, og jeg kan ikke udelukke, at vi vender tilbage til den serie, men vi havde behov for, at der skete noget nyt, forklarer Rasmus Fiil Svarrer.

Så længe det giver mening

Rasmus Fiil Svarrer vurderer, at potentialet for crowdfunding i Danmark langt fra er indløst, fordi det stadig ikke er særligt udbredt blandt forbrugerne modsat lande som USA.

- Nogle af dem, der finder vores produkter interessante, er vant til fysiske butikker og hjemmesider på dansk. Det har været en ekstra barriere at forklare dem, hvad crowdfunding er for en størrelse, men vi har gjort, hvad vi kan for at tage dem i hånden, siger Rasmus Fiil Svarrer.

Hvis den seneste kampagne er nogen indikation, har FableWood ikke benyttet crowdfunding for sidste gang.

- Vi bliver ved med at lave kampagner, så længe det giver mening, siger Rasmus Fiil Svarrer.

Hvis du gerne vil se, hvordan FableWoods seneste kampagne ser ud, kan du klikke på dette link:

Det kunne meget vel være billeder som dette, FableWood deler, når de skal vise deres kampagnestøttere, hvad der sker i maskinrummet. Fra venstre: Kristian Sidelmann, Lars Friis Nielsen, Katrine Lau og Rasmus Fiil Svarrer. Pressefoto: FableWood

Loyale kunder er nøglen til crowdfundingsucces

FableWood har succes med at sælge sine træfigurer gennem crowdfundingkampagner. 

Medstifter Rasmuss Fiil Svarrer peger på tre ting, FableWood gør for at få crowdfundingsucces:
 
1) Laver ekstra indhold i løbet af kampagnen ved at tage folk med ind i maskinrummet.
 
- Det handler om at forsøde ventetiden lidt, for der kan gå lang tid, før man får sine ting. Det mindste man kan gøre er at holde dem opdaterede.

2) Vær gennemsigtige om udfordringer, der opstår. De vil opstå, og så er det bedre, at dine støtter hører det direkte fra dig.
 
3) Begejstring smitter, og derfor er det vigtigt, du viser din begejstring for dit eget produkt. Tag imod al feedback og brug det til at motivere dig selv.

Rasmus Fiil Svarrer deler her tre vigtige pointer om, hvordan FableWood får succes med sine crowdfundingkampagner.

LOYALITET: FableWood har fornyligt lanceret sin femte kampagne med træfigurer på crowdfundingplatformen Kickstarter, og den er allerede nu en succes.

Det skyldes ikke mindst det arbejde, som folkene bag FableWood lægger i at skabe et community af kunder, der både støtter kampagner og giver feedback.

Rasmus Fiil Svarrer, medstifter og medejer af FableWood, kommer her med tre vigtige pointer til, hvordan FableWood går til kampagnerne, så de får loyale kunder, der stadig er begejstrede for produktet efter fem kampagner.

Tag folk med bagom kampagnen

- Det er vigtigt for os, at kunderne føler, de får god service, og at de er så glade, de kommer igen og anbefaler os. Det bedste vi kan gøre er at levere gode produkter, der lever op til det, vi lover, og støtte det med en god service i det omfang, vi kan.

- På crowdfunding har vi gjort ting, som er udover det, og som ikke nødvendigvis har direkte med produkterne at gøre. Vi har også samle-objekter, man kun kan få derigennem, og vi håber, folk synes, det er interessant, men derudover handler det om at dele billeder fra produktionen og tegnebrættet, når vi laver prototyper. Vi tager dem med ned i maskinrummet. For nylig viste vi dem for eksempel, hvor langt vi var nået med indpakningen.

- Vi sidder ikke en-til-en og chatter med folk, men vi gør, hvad vi kan for at dele updates både under kampagnen og efterfølgende. Vi fortæller, hvor langt vi er, og fortæller for eksempel om vores planer for at besøge fabrikken, som vi vil sende billeder fra.

- Det handler om at forsøde ventetiden lidt, for der kan gå lang tid, før man får sine ting. Det mindste man kan gøre er at holde dem opdaterede.

- Vi prøver at engagere folk ved at give dem ekstra ting. Jeg tror, mange synes, det er interessant at følge med i processen.

Vær gennemsigtig

- Er der et eller andet såsom en udfordring, skal man være hurtigt til at melde det ud, så de hører det fra os først, og det ikke kommer bag på dem. Det er ikke altid, det går fuldstændig uden udfordringer. Der er mange ting, man skal tage højde for, som man ikke altid kan vide på forhånd.

- Lige nu er fragtforholdene en udfordring. Det var de også sidste gang, og det er vores erfaring, at hvis man tidligt og tydeligt melder det ud, har folk forståelse for situationen. Ligesom hvis nogen skriver en sur kommentar eller har spørgsmål, så tager vi det med en åben tilgang og svarer på det efter bedste evne.

- Vi forsøger at engagere alle - også dem, der er utilfredse, og så finder vi ud af, hvad det bunder i.

Lad begejstringen skinne igennem

- Det er bekræftende, når folk skriver søde kommentarer, og man kan se, at nogle har støttet for femte gang. Vi får også god feedback, og hvis nogle skriver "var det ikke snart på tide, I laver noget andet" giver det stof til eftertanke.

- Der er en motivation for os i at vide, at folk derude følger med og er engagerede. Det er meget givende.

Har du et råd om crowdfunding at give videre til andre?

- Jeg ved ikke, om vi er de bedste til det. Der er sikkert folk, der gør det meget bedre, end vi gør, men når vi deler noget, vi er begejstrede for, skinner det igennem til de folk, der følger med. Vi forsøger bare at lave noget, vi selv synes er fedt, og som vi har lyst til at dele. Vi håber, det afspejler sig i de reaktioner, der kommer den anden vej.