Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Jacob Sohrabi Niclassen, direktør og ejer af Audite Robotics, har tidligere været i ledergruppen hos Blue Ocean Robotics. Foto: Mathias Banke

Sund konkurrence blandt byens robotter

Når man har så mange robotvirksomheder, som Odense har, kan man nok ikke undgå, at mange bevæger sig på samme områder og dermed bliver konkurrenter.

Det gælder blandt andet inden for autonome desinfektionsrobotter, hvor Audite Robotics ligger i skarp konkurrence med UVD Robots, der er ejet af en af byens største robotvirksomheder Blue Ocean Robotics.

Direktør og ejer af Audite Robotics, Jacob Sohrabi Niclassen, byder dog konkurrencen velkommen, for i sidste ende kommer det ham og hans virksomhed til gode, at en virksomhed med mange midler spreder kendskabet til desinfektionsrobotterne.

I dette nyhedsbrev kan du læse meget mere om, hvordan Audite Robotics griber konkurrencen an, og Jacob Sohrabi Niclassen deler også tre principper, der er vigtige for hans ledelsesstil.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Odense, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores Linkedin-side, hvor vi deler alle artiklerne, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du tænker kunne være interesserede.

Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

Tak fordi du læser med og deler vores historier!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Facit Banks direktør Jesper Lyhne vil stadig investere i de nyåbnede filialer i Norge og Sverige i 2022, og det vil påvirke årets resultat. Arkivfoto: Kim Rune Jessen

Nyt fra virksomhederne i Odense

Facit Bank leverer som forventet et underskud på 65 millioner kroner. Banken har blandt andet brugt penge på at etablere sig i Norge og Sverige.
 
Nature Energy leverer et rekordoverskud på 294 millioner kroner før skat. En del af det kommer af de stigende gaspriser.
 
Vaskerigigant investerer i Airwallet, som nu skruer op for ambitionerne om at gøre forretningen international.

Her er tre udvalgte nyheder fra Odenses erhvervsliv.

Facit Bank leverer forventet underskud

Det var varslet på forhånd, at Facit Bank ville give underskud for 2021, så det giver ikke anledning til bekymring, at banken har et underskud på 65 millioner kroner i det seneste regnskab. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Banken er ejet af forretningsmanden Niels Thorborg, som blandt meget andet ejer L'Easy og OB-selskabet Odense Sport & Event.

Mange af pengene er dels gået til at udvide forretningen til Norge og Sverige, dels til den almindelige ubalance mellem udgifter og indtægter ved opstart og dels til lovpligtig sikkerhed.

Banken har nu 29.000 kunder. Senest har Niels Thorborg skudt 50 millioner kroner i banken, så han i alt har investeret 527 millioner kroner i banken, der åbnede december 2019.

Stigende gaspriser giver overskud for Nature Energy

Gaspriserne har længe været stigende, og for Nature Energy er det en god forretning, skriver Fyens Stiftstidende.

Virksomheden producerer biogas til naturgasnettet, og de stigende priser har bidraget til et overskud på 294 millioner kroner før skat i regnskabet for 2021 - 365 millioner kroner mere end året før.

Overskuddet skyldes dog ikke kun priserne, for Nature Energy forventede en kraftig forbedring i resultatet sammenlignet med de foregående år. Priserne har dog været med til at gøre resultatet bedre end forventet.

Ledelsen skriver i regnskabet, at krigen i Ukraine ikke har påvirket dens finansielle situation, og at den regner kun med et overskud på 0-20 millioner kroner i 2022.

Airwallet skruer op for væksten efter kapitalindsprøjtning

De tre iværksættere bag fintech-virksomheden Airwallet er for alvor ved at gøre det til en god forretning at sige farvel til mønter. Det skriver Erhverv+.

Virksomheden, der blev stiftet i 2017 og laver betalingsløsninger til fællesvaskerier uden brug af mønter, har det seneste år kørt med overskud stort set alle måneder, og nu har de med en investering fra den danske vaskerigigant Nortec sikret sig kapital til at sætte yderligere turbo på væksten.

- Vi vil gerne lidt bredere ud internationalt, og Nortec er blandt de større i branchen og ville gerne være fri for at poste så mange penge i udviklingen af deres egne betalingssystemer, så der er rigtig god synergi mellem vores virksomheder, siger Christian B. Mortensen, der er medstifter og direktør i Airwallet.

Virksomheden har især ambitioner om at komme ind på markederne i Sydeuropa og USA, hvor der er langt flere fællesvaskerier, der kan bruge Airwallets teknologi.

Jacob Sohrabi Niclassen vil bruge sine 25 års erfaring med internationalt salg og markedsføring til at få en del af det globale marked for desinfektionsrobotter, som er spået til at vokse kraftigt de kommende år. Foto: Mathias Banke

Audite Robotics tager kampen op mod de store: - Vi synes, de baner vejen for os

Jacob Niclassen er direktør og ejer af virksomheden Audite Robotics, der har udviklet autonome robotter, der kan desinficere overflader og luft med UV-lys, sprays og luftfiltrering.
 
Det er virksomheden langt fra den eneste, der har gjort, og i Odense hører en af virksomhedens store konkurrenter hjemme i form af UVD Robots, der er ejet af Blue Ocean Robotics.
 
Ejerlederens urokkelige tiltro til sit eget produkt betyder dog, at han byder konkurrencen velkommen - det kan endda være positivt, fordi de store gøder jorden for, at flere vil bruge de autonome robotter til desinfektion på eksempelvis sygehuse, hoteller og i lufthavne.
 
Samtidig spås verdensmarkedet for desinfektionsrobotter at vokse til den anden side af 35 milliarder kroner, og dermed er der rigeligt til alle.
 
Jacob Niclassens ambition for Audite Robotics er ikke at få en høj vurdering og sælge virksomheden, men at lave en reel og sund forretning.
 
- Faktisk har vi nogle meget vigtige milepæle i år. Når vi dem, som det lader til, vi gør, er vi allerede en god forretning næste år, siger Jacob Niclassen.

Læs hele artiklen og få meget mere at vide om, hvorfor Jacob Niclassen mener, Audite Robotics sagtens kan klare sig i konkurrencen om at få en bid af markedet for desinfektionsrobotter.

Her giver ejerlederen af Audite Robotics, Jacob Sohrabi Niclassen, indsigt i, hvorfor han som iværksætter ikke er bange for at skulle tage kampen op mod de store virksomheder, han deler branche med.

KONKURRENCE: En af styrkerne ved Odenses robotbranche er, at de mange virksomheder, der er groet frem af mulden, der blev gødet af salgene af Universal Robots og Mobile Industrial Robots, i høj grad samlever og bevæger sig i forskellige nicher af markedet for robotter, tilbehør og udvidelser.

Men det betyder ikke, at der ikke også er konkurrence mellem virksomhederne.

Audite Robotics er en af de virksomheder, der har bevæget sig ind på markedet for robotter, der kan indstilles til automatisk at desinficere overflader og luft ved hjælp af blandt andet UV-lys.

Bag virksomheden står CEO og ejer Jacob Sohrabi Niclassen og CTO Hans Peter B. Nielsen, der begge har en fortid i robotbranchen. Sidstnævnte har arbejdet som ledende ingeniør hos UVD Robots, der også har udviklet autonome hygiejnerobotter og er ejet af Blue Ocean Robotics, en af Odenses største robotvirksomheder.

- Med Hans' baggrund fra UVD Robots og min baggrund fra Blue Ocean Robotics, kiggede vi ind i muligheden for at lave en desinfektionsrobot med UV-lys, bare bedre end det, der er, siger Jacob Sohrabi Niclassen.

Noget af det, han mener, kan gøres bedre, er brugervenligheden.

- Det er et fokusområde for os, for vi er nødt til at tage hensyn til, om det er en sygeplejerske, tekniker eller rengøringspersonale, der tilgår robotten, forklarer han.

De baner vejen for os

Der er selvfølgelig ikke kun en enkelt konkurrent på markedet. På grund af coronapandemien skød et hav af virksomheder op på kort tid i både ind- og udland, men der er stadig ingen af dem, der er på markedet og har slået til i det format, UVD Robots har.

- Det skyldes, at de ikke ved, hvad de går ind til. De kan lave teknologien, men de kender ikke det miljø, de går ind i. De tænker ikke på brugerne og influenterne - såsom sygeplejersker og rengøringspersonale. De tænker kun på, at de har en robot, som kan løse et problem. Det er bare ikke helt sådan, det hænger sammen, siger Jacob Sohrabi Niclassen.

Han er dog ikke bekymret for at skulle få fat på et marked, hvor en anden virksomheds navn overordnet er mere kendt lige nu. Tværtimod kan det være en god ting.

- Gør Blue Ocean det godt, bliver UV-C-lys mere kendt, og jo mindre tid skal vi så bruge på at overbevise om teknologien. Vi skal bare fortælle om de teknologiske fordele, vores UV-robot har.

- Vi er på ingen måde bange for Blue Ocean. Vi synes, de baner vejen for os, pointerer direktøren.

Tror på produktet

Jacob Sohrabi Niclassen tror selvfølgelig på, at Audite Robotics har den bedste løsning inden for autonome hygiejnerobotter.

Når man desinficerer med UV-C-lys, som både Audite Robotics og konkurrenterne gør, udvikles der ifølge Jacob Sohrabi Niclassen en svovlagtig lugt, som kan skabe ubehag og hovedpine, hvis der ikke luftes grundigt ud. I slemme tilfælde kan det føre til sygedage, hvilket skete da Region Syddanmark testede en robot med UV-lys.

Derfor har Audite Robotics' robot et indbygget luftfiltreringssystem, der renser 200 kubikmeter luft i timen, mens robotten desinficerer, og det fjernre både lugten og de fleste luftbårne virusser og bakterier.

UV-C kan ikke bruges til at desinficere, når der er mennesker i samme lokale, men det kan luftfiltreringen.

- Tag for eksempel hoteller. Her kan vores robot køre rundt i foyeren og andre steder om dagen, og når der er gæsteskift, kan robotten tage værelserne med lyset. Det giver en langt større udnyttelsesgrad af robotterne, fordi den ellers kun ville være i drift et par timer om dagen, forklarer Jacob Sohrabi Niclassen.

CTO Hans Peter B. Nielsen (tv) har tidligere haft en ledende stilling hos UVD Robots, og det er hans tekniske viden, der skal være med til at gøre Audite Robotics' robotter konkurrencedygtige. Foto: Mathias Banke

Derfor henvender Audite Robotics sig også til knudepunkter, hvor mange fremmede krydser veje såsom lufthavne, banegårde og supermarkeder, og hvor robotten konstant kan rense luften og reducere risikoen for smittespredning.

Virksomheden er også ved at tage patenter på den næste desinfektionsrobot, der anvender en tågeteknologi, men som ikke er sundhedsskadelig ligesom brintoverilte, og derfor er mere praktisk at bruge i hverdagen.

- Desinfektionstiden for vores kommende produkt og brintoverilte er den samme, men ved brintoverilte skal der bruges tid og kræfter på at forsegle inden desinfektionen, og så er reglerne for brintoverilte, at der skal gå mellem to og fire timer, så det kan nedfælde sig, før rummet må tages i brug igen. Alt i alt tager det mellem to en halv og seks timer, og vi kan gøre det på højest en time, forsikrer Jacob Sohrabi Niclassen.

Markedet er stort nok

En anden grund til, Jacob Sohrabi Niclassen ikke er bange for konkurrencen, er, at verdensmarkedet for desinfektionsrobotter er projekteret til at vokse sig stort.

I 2028 er markedet ifølge nogle rapporter på 35 milliarder kroner, mens andre rapporter siger op mod 52 milliarder kroner. Begge rapporter forudsiger dog en vækst på mindst 30 procent årligt.

- Har du sådan en markedsstørrelse, er der masser af plads til både Blue Ocean Robotics og os, for der er ikke nogen, der kan klare verdensmarkedet alene. Gør Blue Ocean det godt, bliver UV-C-lys mere kendt, og jo mindre tid skal vi så bruge på at overbevise om teknologien. Vi skal bare fortælle om de teknologiske fordele, vores UV-robot har, pointerer Jacob Sohrabi Niclassen.

Han er heller ikke bange for, at efterspørgslen på desinficerende robotter skulle dø ud sammen med corona-epidemien. Godt nok gav epidemien et boost til udviklingen af robotterne, men der er mange andre virusser og bakterier, robotten kan hjælpe med at bekæmpe.

Det er for eksempel norovirus, infektioner med E. coli eller multiresistente bakterier, som WHO anslår, vil koste 10 millioner menneskeliv årligt i 2050.

I disse tider, hvor der er stor mangel på arbejdskraft, kan robotterne også frigøre hænder på sygehusene, samtidig med de ikke laver fejl.

- I USA og Europa er der hvert år over seks millioner personer, der går raske ind på et hospital og bliver inficerede. Mere end 130.000 af dem dør. Det er hårde facts, så den manuelle desinfektion er ikke tilstrækkelig.

- Med en autonom platform kan vi lave de samme procedurer igen og igen, uden at lave fejl. Der vil nok altid være noget, robotten ikke kan nå, men så ved man, hvor man skal gøre en ekstra manuel indsats, forklarer Jacob Sohrabi Niclassen.

Sorte tal næste år

Rent forretningsmæssigt har Jacob Sohrabi Niclassen også andre mål end mange af konkurrenterne.

Hvor mange af robotvirksomhederne brænder millioner af kroner af i håb om at kunne blive solgt til en høj vurdering, vil Jacob Sohrabi Niclassen hellere skabe en virksomhed, der kan blive en sund forretning.

- Jeg vil hellere gøre kunderne sikre på, at vi er her på den lange bane, og når der kommer en investor ind, kan de se, at det bliver kørt som en forretning og ikke som en investeringsting.

Realistisk set, hvornår tror du så, at Audite Robotics rent faktisk bliver en god forretning?

- Faktisk har vi nogle meget vigtige milepæle i år. Når vi dem, som det lader til, vi gør, er vi allerede en god forretning næste år. Nogle af milepælene er små, men supervigtige, og når de bliver vinget af, burde næste regnskabsår alt andet lige være sorte tal på bundlinjen, siger Jacob Sohrabi Niclassen.

Medarbejderne hos Audite Robotics skal selvfølgelig løse deres opgaver, men derudover har de frihed til at bruge arbejdsdagen på det, som interesserer dem mest. Foto: Mathias Banke

Frihed, åbenhed og sjov er principperne bag Jacob Sohrabi Niclassens ledelsesstil

Direktør og ejer af Audite Robotics, Jacob Sohrabi Niclassen, deler her tre principper, han sætter sin ledelsesstil efter.
 
For det første giver han medarbejderne frihed til selv at vælge, hvordan de vil bruge deres tid og løse deres opgaver. Faktisk må de bruge arbejdstiden præcis som de vil, så længe de når de aftalte mål.
 
For det andet forsøger Jacob Sohrabi Niclassen at skabe en arbejdsplads, hvor han selv synes det er sjovt at arbejde.
 
For det tredje er han åben omkring alt over for sine medarbejdere. Alle i virksomheden bliver opdateret på, hvordan det går med investorer, distributører og så videre.
 
Læs hele artiklen og få uddybet, hvad der ligger i de tre principper, og hvordan de gavner Audite Robotics.

Jacob Sohrabi Niclassen deler her tre grundsten, hans ledelsesstil styrer efter.

PRINCIPPER: Jacob Sohrabi Niclassen arbejder hver dag for, at hans virksomhed Audite Robotics kan blive en sund forretning i konkurrence mod selskaber, der har langt flere midler at gøre godt med.

Det kræver dygtige og dedikerede medarbejdere, og som leder har Jacob Sohrabi Niclassen ansvaret for at skabe en arbejdsplads, der både kan fastholde medarbejdere og få dem til at stortrives.

Her deler han tre principper, der danner grundlaget for den måde, han leder sin arbejdsplads på.

Giv medarbejderne frihed

- Jeg går op i frihed under ansvar. Vi forventer, at dem, der er her, gør det, de skal, men der er ikke noget 8-16 her. Man når de ting, man har aftalt, og så gør man det, når det passer ind i ens hverdag.

- Det gør, at folk er mere motiverede. Det er de bare, når det er meget opgave- og løsningsorienteret, fremfor der sidder én på skulderen af dem og holder øje. Det er i hvert fald sådan, jeg selv bliver motiveret.

- Mine medarbejdere får også lov til at udforske tingene selv og have deres egen mening.

- Dem, der er her, er selvmotiverende. De er selvstartere. Vi giver dem en retning, og så finder de selv løsningerne og kommer med metodeforslag til at gøre det bedre.

- I forhold til det her gør jeg meget ud af åbenhed og information. Jeg fortæller dem, hvor vi er henne, og hvad der skal ske. Jeg involverer dem i virksomheden for, de får den under huden.

- Jeg gør også en dyd ud af, at de har et drive. To-tre af vores medarbejdere har deres egen virksomhed ved siden af, og de skal bibeholde deres entreprenørånd, så de må gerne fokusere på det i arbejdstiden, så længe de husker deres opgaver. Jeg vil jo gerne have, at folk er glade. Har de noget ved siden, behøver de ikke gøre det i skjul. De skal bare huske, at vi har et fælles mål, vi skal nå.

Skab den arbejdsplads, du selv synes er sjov

- Mange i Odense har problemer med at onboarde og klager over, at de ikke kan skaffe folk. I princippet kigger man ud for at se, hvad der er galt, i stedet for at kigge indad og finde ud af, hvordan man gør det mere attraktivt. Vi forsøger at kigge indad. Ganske enkelt ser jeg på, hvad jeg selv synes er sjovt.

- Det er derfor, vi har en fredagsbar. Vi slutter altid meget lavpraktisk af med en fredagsøl eller bobler, hvis vi har noget at fejre. Man tager en enkelt eller to, hvis man har lyst til det, inden man vender hjem.

- Vi socialiserer og får snakket løst og fast om, hvad vi har lavet i løbet af ugen på et andet plan, end vi gør mandag morgen. Der starter vi nemlig med briefing om sidste uge og den kommende uge. Det er mere formelt.

- Fredagsbaren er en måde at sørge for, Audite ikke bare er en arbejdsplads, men også et sted, medarbejderne kan lide at komme.

Vær åben om alt

- Vis retningen og vær åben omkring status. Hvor skal vi hen, og hvor er vi?

- Vi bruger møder til at kommunikere om det. På mandagsmødet spiser vi morgenmad sammen, så det er lidt casual, men der kører vi igennem, hvad der skal ske i løbet af ugen. Det kan være, hvis der er investormøder eller snakke med distributører. Medarbejderne får lidt at vide om det, og at vi får besøg, så de kan være klar.

- Fredag kører vi udviklingsmøder og samler op på, hvad vi har nået i løbet af ugen, og hvad vi skal nå næste uge.

- Når vi holder de her møder, deltager vores praktikanter også. Sådan, tror jeg ikke, alle virksomheder gør. Alle vores medarbejdere får at vide, hvor vi er henne i forhold til investorer, distributører og rent udviklingsmæssigt. Der er en stor grad af åbenhed her.

- I min optik giver det mere mening, når man beder medarbejderne om at løse en opgave, at de ved, hvor vi skal hen, og hvorfor der kan være pres på.