Martin Brems tog sin egen medicin: - Jeg vil være verdensmester i at forenkle
Konsulent Martin Brems har altid et overordnet mål, når han rådgiver virksomheder: Forenkling.
Forretningen skal fokuseres, så virksomheden gør, hvad den er bedst til, og så skal lederne finde ind til kernen af formålet med at drive deres virksomhed, så de kan fortælle det til både medarbejderne og omverden.
Martin Brems fortæller her, hvordan han som rådgiver ser sin egen rolle i virksomheders transformation, og så fortæller han, hvad han ser som nogle af de vigtigste kvaliteter hos fremtidens chefer.
RÅDGIVNING: Der er stadig sommerferie-tomt i de store, lyse kontorer, Martin Brems netop har flyttet sin konsulentvirksomhed Brems & Co. til.
Kun han og juniorkonsulenten Jacob Emil Brakow - som er Co.-delen af firmanavnet - er til stede lige nu, men ved siden af de tos skriveborde, sidder der normalt et par designere med deres egen virksomhed.
- Har jeg nogle kunder, der skal bruge en designer, kan jeg sende dem videre til bordet ved siden af, påpeger Martin Brems.
I dag består hans rådgivning i at facilitere transformationer af virksomheder, så de finder ind til kernen og formålet med deres virke.
Det udmønter sig i nye strategier og klarere identiteter, og på den måde får virksomhederne en stærkere markedsposition og større omsætning.
- Der har jeg jo taget min egen medicin, kan man sige. Engang tog jeg mig også af den del, men jeg har skåret den traditionelle web- og reklamebureaudel fra, og i stedet refererer jeg til mine gode samarbejdspartnere.
- Det var ikke på de områder, jeg var bedst. I stedet vil jeg være verdensmester i at forenkle, understreger han.
Bygger på indsigt
Martin Brems valgte at blive selvstændig i 2014, efter han fik øje på et hul i konsulent-markedet.
Der er rigeligt med analysevirksomheder, der kan levere rå tal og data i form af markeds- kundeanalyser, og der mangler heller ikke bureauer, som kan spille med de kreative muskler, men over en bred kam dykker de ikke så meget ned i forretningen.
Brems & Co. har placeret sig mellem de to typer forretninger. Med udgangspunkt i kvalitativt analysearbejde og interviews rådgiver han ledere i at finde frem til deres formål med at drive forretning og fortælle det til omverden.
Strategitrappen
Martin Brems har kogt sin strategirådgivning ned til "Strategitrappen". Den består af 12 trin, som falder ind under disse tre overskrifter, som tilsammen beskriver Martin Brems' rådgivningsproces:
Forstå
Markedet skal afdækkes gennem interviews af kunder, konkurrenter og leverandører, og virksomheden afdækkes internt gennem interviews med ledelsen og udvalgte medarbejdere. Samtidig skal interne kunde- og salgsdata gennemgås for at se på muligheder og potentialer for fremtiden.
Forenkle
Igennem arbejdsmøder med ledelsen og udvalgte medarbejdere skal I, på baggrund af forstå-fasen, arbejde på at forenkle jeres produkt- og serviceudbud, jeres forretningsmodel samt unikke Value Propositions, så I bliver skarpe på, hvem I er, hvad I står for, og hvad I kan tilbyde.
Forstærk
I sidste fase skal I udvikle virksomhedens visuelle identitet - design, evt. navn og logo, som sammen skal forstærke den nye strategi. Der skal udvikles en handlingsplan for den nye strategi, salgs- og markedsføringsplan samt materialer og elementer til intern og ekstern lancering, der skal gøre jeres virksomhed mere synlig og succesfuld i markedet.
Hvis man vil blive klogere på de enkelte 12 trin og læse om cases som Umbraco, Yoyo Global Freight (der i dag hedder Link Logistics) og Tech Town Odense, kan Strategitrappen downloades som e-bog lige her: https://brems.dk/strategi-trappen/
Derfor starter Martin Brems' rådgivningsproces altid med at samle indsigter fra virksomhedernes ledelse, medarbejdere og deres kunder.
- Det, jeg er god til, er at forbinde virksomhedernes ønsker med det, kunderne siger. Det handler om at se mulighederne og konvertere dem til et nyt koncept eller ny strategi.
Det er primært dybdegående- og fokusgruppeinterviews med virksomhedernes kunder, Martin Brems bruger til at finde frem til at få indsigt i markedet.
- Hvad vil markedet have, hvor er trenden på vej hen, hvad siger kunderne og hvad vil I selv? Alt det summer vi sammen, så vi kan sige, det er det her, I skal gøre, siger Martin Brems.
Find dit formål
Når man ændrer på en virksomheds identitet, rører man ofte noget, som står ledere nær.
Men faktisk er ejerledere ofte med på, at der skal ske ændringer. Den øvrige ledelse kan nogle gange være sværere at rykke på, men så bliver Martin Brems samtaler med lederne blot en endnu vigtigere del af hele processen.
- Nogle ledere er meget professionelle, mens andre er meget følsomme, fordi det er deres hjertebarn, man ændrer på. For mig handler det om troværdighed og integritet, så de føler sig trygge og har tillid til, jeg kan løse opgaven, siger han.
Når en leder kan koge al analysearbejdet ned til fem slides og forklare formålet klart og tydeligt for sine kolleger, ved Martin Brems, at han er lykkedes.
- Succes for mig er, når vi finder ind til kernen i, hvad virksomhedens formål er, og at det kan stå på to linjer. Formålet eller visionen er det, der driver alle i virksomheden, og det skal være tydeligt for alle og enhver. Missionen er det, man står op og gør hver dag for at arbejde hen mod visionen, og det er med til at binde det hele sammen.
Fortæl det til verden
Martin Brems fokuserer ofte på bæredygtighed, når han hjælper virksomheder med at genfinde eller forny deres formål, og han har også FN's Verdensmål med i bagagen.
Nogle gange står virksomhederne faktisk med et koncept, der taler lige ind i et eller flere verdensmål, uden det er gået op for ledelsen.
- Det kan jeg så pege på, og det kan være en åbenbaring for dem, for lige pludselig går de ikke bare på arbejde for at tjene penge. Der er faktisk en mening bag det, siger Martin Brems.
Netop at kunne spotte og formidle de stærke fortællinger peger han på som en af de vigtigste evner for fremtidens ledere.
- I en verden hvor konkurrencen bliver hårdere, det bliver sværere at differentiere sig og det bliver sværere at få de dygtige talenter, handler det om at kunne fortælle den gode historie. Men det skal være reelle historier, der bygger på, hvad virksomhederne gør.
En anden vigtig evne bliver at være i stand til en gang imellem at trykke pause på driften og kigge på, hvor man er på vej hen.
- For mig er det vigtigt at sige til mine kunder, at jeg ikke laver et quick fix for dem. De skal blive ved med at arbejde med formålet, for verden ændrer sig hele tiden. Man skal indrette et setup, der gør en mere agil i forhold til at ændre kursen. Det kan være, man har en lille task force eller sætter en dag af om måneden, så man kan løfte hovedet fra driften, forklarer Martin Brems og følger op med en pointe fra futurist Anne Skare Nielsen:
- Man skal være i turistmode og hele tiden være nysgerrig. Det er en slags fremtidssans, og det bliver mere og mere vigtig at have den.