Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Over for direktør Lars Kold Holdts skrivebord er et område, hvor man kan tage en uformel snak. Det er vigtigt for direktøren, at medarbejderne altid føler, de kan banke på hans skrivebord. Foto: Mathias Banke

Synlab er en lille virksomhed med store muskler

Synlab er en af de virksomheder, hvis resultater skød i vejret med raketfart, da covid-19 kom til Danmark.

Første spring, da resultat før skat steg fra 8,7 millioner kroner i 2019 til 33,6 millioner kroner i 2020, andet spring året efter, da samme regnskabspost steg til 96,3 millioner kroner.

Så fik koncernen Synlab Group, der opkøbte virksomheden i 2019, lige pludselig øjnene op for potentialet i den lille, danske virksomhed.

Det fortæller direktør Lars Kold Holdt om i dette nyhedsbrev, og så fortæller han, hvorfor det er så godt for Synlab at holde til i det nye TBT-område.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Odense, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores Linkedin-side, hvor vi deler alle artiklerne, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du tænker kunne være interesserede.

Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet her.

Tak fordi du læser med og deler vores historier!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
På to år steg Synlabs resultat før skat fra 8,7 millioner kroner til 96,3 millioner kroner. Så fik koncernen bag Synlab øjnene op for, hvad den danske virksomhed kan, fortæller direktør Lars Kold Holdt. Foto: Mathias Banke

Da verden lukkede ned, åbnede mulighederne sig for Synlab

Da det danske sundhedsvæsen stod over for coronaepidemien, meldte Synlab sig til at udvikle det digitale system, der har håndteret de mange hundredetusinder tests og vacciner, der er taget og givet de seneste år.
 
De fik den store globale koncern Synlab Group til at spærre øjnene op for den danske virksomhed, koncernen havde opkøbt nogle år forinden.
 
Nu er den lille virksomhed blevet en vigtig spiller i digitaliseringen af andre landes sundhedsvæsener, ligesom de har været i det danske.
 
Men selvom man har fået sig selv på verdenskortet, er det stadig svært at finde folk, fortæller direktør Lars Kold Holdt.

På få år er Synlab gået fra en være en lille virksomhed i Vejle til at være en del af en global koncern med base i Odense.

GLOBAL: Måske kender du ikke virksomheden Synlab Medical Digital Services, men du har næsten helt sikkert stiftet bekendtskab med deres løsninger i løbet af det seneste to og et halvt år.

Virksomheden står nemlig bag både coronaproever.dk og vacciner.dk, og det er vist to hjemmesider, der ikke behøver den store introduktion.

De er dog mere end bare hjemmesider. De er nemlig en del en digital infrastruktur, der binder coronatests og vaccinationer sammen med det danske sundhedsvæsen - et system, der bygger oven på Synlabs Webreq, der forbinder over 3600 danske lægeklinikker med det offentlige sundhedssystem.

Virksomheden lå oprindeligt i Vejle, men flyttede sidste år til Odense for at være bedre placeret midt i landet. Det er vigtigt, fordi virksomheden i 2019 blev opkøbt af den store Synlab Group, der er noteret på den tyske børs.

- Koncernen har 30.000 ansatte i 36 lande fordelt på fire kontinenter, så det er en rimelig stor biks, siger direktør Lars Kold Holdt, der selvsikkert påstår, at Synlab Group er den største diagnosticeringsvirksomhed i Europa.

- I Danmark har vi ikke andet end den her lille digitaliseringsbiks på 25 folk, tilføjer han.

Opgaver i udlandet

Opkøbet i 2019 skete med henblik på, at den danske afdeling skulle hjælpe med at digitalisere resten af den store koncern.

Koncernledelsen var ikke helt klar over, hvad Synlab var i stand til, men under pandemien fik den øjnene op for, hvor dygtig den danske afdeling er til at digitalisere.

Nu består deres arbejde primært i at digitalisere de andre Synlab Groups mange laboratorier.

- I starten var vi meget os selv. Men epidemien har gjort, at vi har lavet opgaver for laboratorierne i Tyskland og Portugal, og nu er vi i gang med opgaver i England og Ungarn.

- Vi sælger selvfølgelig også på det danske marked, men en stor del af vores kræfter koncentreres på at komme ud i Synlab-koncernen for at få den konkurrencemæssige fordel, det er at have et internt system, ingen andre har, forklarer Lars Kold Holdt.

Mangler realisme

De store covid-19-projekter har også givet virksomheden nogle ekstra tangenter at spille på i forhold til rekruttering.

- Vi laver noget selv folks bedsteforældrene forstår, for de kender coronaproever.dk og vacciner.dk. Det er blevet smart, hvor "sundhedsdata" før i tiden fik folk til at snorke højlydt. Det var ikke det, de unge færdiguddannede gad arbejde med, men det er faktisk gået hen og blevet sexet, siger Lars Kold Holdt.

Synlab rekrutterer hele tiden, og kontoret i TBT-området har plads til at fordoble den nuværende stab på 25.

En af grundene til at flytte til Odense var da også for at være tættere på it-uddannelser og have adgang til studentermedhjælpere, der potentielt kan blive fastansat i fremtiden.

Trods lokationen er det dog svært at finde de rigtige folk.

- Lige nu er det ikke nemt at få medarbejderne, og mange af ansøgere har urealistiske forventninger til lønforhold. Nyuddannede ved godt, man skal igennem en periode, før man stiger i løn, men nogle gange kommer der en ind, som har arbejdet i it i fem år og synes, de skal have 90.000 om måneden plus pension.

- Der kan godt mangle lidt realisme, siger Lars Kold Holdt.

Når man ikke kan finde de faste folk, må man jo finde andre løsninger.

- Vi bruger ret mange konsulenter ad hoc. De koster penge, men når opgaverne er løst, kan konsulenterne nemt tage videre.

Orienteret mod verden

Synlabs store styrke ligger i deres kompetencer i at få offentligt-privat samarbejde til at spille.

Det skyldes blandt andet, at virksomheden ikke kun har it-udviklere ansat, men også bioanalytikere .

- De forstår, hvad dem i laboratorierne står med. Det gør vores support virkelig stærk. Vores store force er den dybtliggende viden, vi har om, hvordan laboratorier fungerer. Det er også derfor, vi blev købt ind af Synlab i 2019. Vi var ikke bare en it-virksomhed; Vi var en it-virksomhed, som forstod sundhedsvæsenet og laboratorier, forklarer Lars Kold Holdt.

Den ekspertise delte Synlab ud af i sommer, da repræsentanter fra sundhedsvæsenerne i Sydkorea, USA, Canada og flere europæiske lande var mødt op for at høre, hvorfor samspillet mellem private virksomheder og det danske sundhedsvæsen går så godt.

Aktuelt har den lille danske virksomhed sendt et team, der skal hjælpere englænderne med at digitalisere deres sundhedsvæsen.

- I England har de hyret et eksternt konsulentbureau ind med masser af teknikere, som ikke forstår sundhed. Vi kan ikke levere 70 hænder til at bygge hele systemet, men vi fortæller, hvad der er vigtigt, og vi kan være med til at tegne arkitekturen.

- På få år er vi blevet meget mere orienteret ud mod resten af verden, siger Lars Kold Holdt.

Kontorlandsskabet er åbent og lyst, der er rigeligt med mødelokaler og kommer en kollega langvejs fra, kan de overnatte på hotellet ved siden af. Direktør Lars Kold Holdt fortæller om tankerne bag placeringen og indretningen af Synlab. Foto: Mathias Banke

Det er vigtigt for Synlab-direktør at kunne mødes: - Det giver en bedre dynamik

Det er ikke en tilfældighed, at Synlab placerede sig i TBT-området, da virksomheden flyttede til Odense sidste år.
 
Det vigtigste argument for placering er uden tvivl beliggenheden tæt på banegården, fortæller direktør Lars Kold Holdt.
 
Det gør det nemt for kollegaer fra Nordjylland såvel som England at møde op på Odense-kontoret, og det er noget, direktøren sætter pris på.
 
- Det betyder trods alt noget at se hinanden i øjnene. Det har fungeret godt at arbejde hjemmefra (under pandemien, red.), men der er altså bare en anden dynamik, når man drikker en kop kaffe sammen, siger Lars Kold Holdt.
 
Du får også inspiration i form af Lars Kold Holdts tanker bag indretningen af kontoret, når du læser hele artiklen.

Da Synlab flyttede fra Vejle til Odense, var der flere muligheder i spil til nyt domicil. Valget faldt på et kontor i det nye TBT-område, og det er der flere årsager til, fortæller direktør Lars Kold Holdt.

BELIGGENHED: Sidste år flyttede Vejle-virksomheden Synlab til kontorer i det nye TBT-område, og det er et valg, med klare argumenter bag.

I forhold til resten af landet er det til at nå fra både Nordjylland og Sjælland, og i forhold til byen er det meget tæt på banegården.

Det giver selvfølgelig den velkendte fordel med at kunne arbejde i toget, og for direktør Lars Kold Holdt betyder det konkret, at han kan ordne en times arbejde på farten.

Synlab udvikler it-systemer til brug i sundhedsvæsener, og derfor overvejede man også at flytte til Forskerparken, hvor der holder en del medtech-virksomheder til, som Synlab samarbejder med.

Men nærheden til banegården vejede tungere.

- Havde vi ligget i forskerparken, var jeg nødt til at køre bil. Du kan ikke med rette påstå, at det arbejdsmæssigt giver mening at tage toget til banegården og så letbanen til Forskerparken. Det ville være reelt spild af tid, for du kan ikke arbejde i letbanen, pointerer Lars Kold Holdt.

Hotel Odeon som nabo

Det er ikke kun et spørgsmål om at kunne arbejde i toget.

Synlab er en del af koncernen Synlab Group, der har afdelinger i 36 forskellige lande. Flere af dem arbejder Synlab i Odense sammen med.

- Det er nemt at lande i Kastrup og så tage hertil. Vi har haft besøg af kollegaer fra udlandet, der opfattede det som om, de stadig var i København, fordi en to timer lang togtur i eksempelvis London kun tager dig til den anden side af byen.

- Det har givet en ret god dynamik i forhold til det internationale. Vi har allerede holdt flere gruppemøder, hvor folk er her to-tre dage, og så er det jo heldigt, at vi ligger lige ved siden af Hotel Odeon, som vi benytter os meget af, siger Lars Kold Holdt.

Hotelordningen benytter nogle af Synlabs medarbejdere sig også af, når de kommer fra steder som Ålbæk i Nordjylland.

Dén togtur tager seks timer, og så giver det mest mening at overnatte nogle dage i Odense, og så tage et par dage om ugen på hjemmekontoret.

Mødes på tværs af landegrænser

I det hele taget ser Lars Kold Holdt gerne, at alle møder ind minimum nogle dage hver anden uge.

Meget af arbejdet ville nok kunne lade sig gøre hjemmefra, men så mister man det element, fysisk samvær giver.

- Det betyder trods alt noget at se hinanden i øjnene. Det har fungeret godt at arbejde hjemmefra (under pandemien, red.), men der er altså bare en anden dynamik, når man drikker en kop kaffe sammen, siger Lars Kold Holdt.

Det gælder også, når Synlab arbejder sammen med koncernens afdelinger i udlandet.

Selvom Synlab har indrettet et brainstormrum, hvor man kun kan stå op, alle væggene har almindelige tavler og der er en skærmtavle, der kan synkroniseres med en tilsvarende hos kollegerne i udlandet, giver det noget ekstra at krydse landegrænserne fra tid til anden.

- Når man besøger hinanden og sparker til et dæk, får man sagt nogle ting og prøvet nogle ting af, giver det en bedre dynamik mellem afdelingerne, så samarbejdet på afstand fremover bliver bedre, siger Lars Kold Holdt.

Ingen dør er en åben dør

Lars Kold Holdt gør også en dyd ud af at have en åben dør politik - hvis man da kan kalde den det, for han har sin plads i et åbent kontorlandskab med sine medarbejdere.

- Hvis nogen har brug for min mening, og det kun tager to minutter, kommer de bare over til bordet. De behøver ikke at lave et møde og sætte det op formelt. Derfor har jeg ret få en-til-en-møder - ud over de obligatoriske. Jeg har måske en-til-en med den enkelte medarbejder en gang i kvartalet, men ellers kommer de bare forbi og banker på mit bord.

Det skaber også transparens, at medarbejdere kan høre og se, hvad direktøren arbejder med.

- Det er en rigtig åben dør politik, slår Lars Kold Holdt fast.

Er der behov at snakke om finanser eller HR-relateret, kan det gøres bag lukkede døre i et af stedets seks mødelokaler.

Nyt og friskt

Synlab kunne sagtens have valgt billigere lokaler, der også ligger tæt på banegården.

- Men da vi kiggede hinanden i øjnene og skulle træffe en beslutning, valgte vi at tage den merpris, det koster at ligge i TBT. Parkeringsforholdene er dyre, men der er noget ved at flytte ind i friske, nye lokaler. Det signalerer en ny start.

- Alt virker. Og hvis ikke, ved vi godt, hvem vi skal ringe til. Hvis aircon'en ikke virker, får vi ikke at vide, at det ikke har virket i 30 år og koster 100.000 kroner at få op at køre.

Igen slår han dog fast, at det er den korte vej fra tog til kontor, der har haft størst betydning.

- Man skulle kunne gå herned i sit pæne tøj uden at føle, at man skal pudse skoene, når man ankommer, siger Lars Kold Holdt.

Iværksætter Jonas Thorup Langelund står i Papirværk for hele processen fra at afhente virksomhedernes makulerede papiraffald, omdanne det til nye produkter med tryk på, som kan ryge tilbage til kunderne og skabe ny værdi. Foto: Trine Grauholm

Der er penge i papir, iværksætter var ved at brænde ud, og robotiværksættere er nomineret til klimapris

Her er tre udvalgte nyheder fra erhvervslivet i Odense.

Papirværk forvandler affald til guld

På få år har iværksætteren Jonas Thorup Langelund formået at gøre et papirværk til en bæredygtig forretning.

I et tidligere slagterlokale har han indrettet sig med en stor industriblender, baljer med vand, trærammer og tørrestativer, og mellem sækkevis af makuleret papiraffald oplever han en tendens til i højere og højere grad at se sit affald som ressourcer, der kan genanvendes i andre sammenhænge.

- Det ligger meget dybt i hjertet på os i Papirværk, at vi gerne vil inspirere, og hver dag arbejder vi for det første for at bekæmpe papirspild, men også for at inspirere både virksomheder og forbrugere til at arbejde mere med genanvendelse, siger Jonas Thorup Langelund. 

I dag samarbejder han med virksomheder om at reducere mængden af papiraffald.

Læs hele historien hos Erhverv+.

Mads Wedderkopp var ved at brænde ud

Mads Wedderkopp, der var med til at stifte Quick Order, fortæller ærligt om udfordringer ved at befinde sig i en rolle, der ikke passer til en. PR-foto: Change

Den blot 26-årige medstifter af Quickorder, Mads Wedderkopp, var tæt på at brænde ud, da han efter virksomhedens fusion med norske Weorder fik en ny rolle, som han ikke trivedes i.

Derfor trak han efter mange overvejelser stikket og er nu blevet direktør for Dreaminfluencers, der i foråret blev købt af Blazer Capital og Løvens Hule-investor Christian Arnstedt.

- Jeg gik fra at være CEO til COO, og jeg var ikke nødvendigvis den bedste til det, der blev krævet af mig i den rolle. Det er drænende, når man laver noget, man ikke nødvendigvis har stort talent for, og jeg kunne mærke, at jeg skulle noget andet for ikke at blive ramt af en alvorlig omgang burnout, forklarer Mads Wedderkopp.

Læs hele historien hos Erhverv+.

Aris Robotics nomineret til Årets Klimaiværksætter

Aris Robotics og CEO Sina Pour Soltani . Virksomheden udvikler en intelligent skraldespand. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Seks virksomheder skal kæmpe om at blive Årets Klimaiværksætter ved dette års Klimafolkemøde i Middelfart, og en af dem er Odense-virksomheden Aris Robotics.

Bag iværksættervirksomheden står Sina Pour Soltani, Ann-Mia Ambjerg og Christian J. Eberhardt, og de er ved at udvikle en robot, der automatisk kan sortere affald.

Vinderen af titlen og 250.000 kroner skal findes fredag 2. september kl. 11-14 under det nationale klimafolkemøde i Middelfart, og de seks finalister er fundet i et bredt ansøgerfelt.

Så må tiden vise, om Aris Robotics kan gøre en anden Odense-virksomhed kunsten efter. Sidste år var det nemlig Mewalii, som laver miljøvenlige hygiejnebind, der løb med sejren.

- Vi er stadig i udviklingsfasen, og de 250.000 kr. har hjulpet os godt på vej mod at få vores bind i produktion, hvilket nu er lige om hjørnet. Samtidig gav konkurrencen os mange kontakter og åbnede nye muligheder for os, siger Frederikke Dahl, som har stiftet Mewalii sammen med Simone Westergaard.