Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Karin Cruz Forsstrøm ved, hvordan man skærer en historie til, så pressen bidder på. Foto: Mathias Banke

Klar tale gavner både virksomheden og pressen

Karin Cruz Forsstrøm skifter pladsen som nyhedsvært for TV2 ud med en stilling i reklame- og marketingbureauet Forsstrøm.

Her skal hun hjælpe virksomheder med at håndtere pressen, både når de vil ud med historier, men også når de skal kommunikere i en krisesituation.

Det betyder blandt andet at klæde ledere og presseansvarlige på til bedre at kunne agere stopklods, og det lyder umiddelbart som en værdimæssig modsætning i forhold til hendes tidligere job som journalist. Men det er faktisk lige omvendt, mener hun.

Det og meget andet fortæller Karin Cruz Forsstrøm om i dagens nyhedsbrev, hvor hun også giver sine tre bedste råd til, hvordan man lærer at føle sig tilpas, når man har alles opmærksomhed - baseret på sine mange års erfaring som vært.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her eller sende en mail til August for at få en løsning til flere medarbejdere.

Følg også gerne vores Linkedin-side, og har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med!

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist
Karin Cruz Forsstrøm har haft sidste arbejdsdag som nyhedsvært på TV2. Nu skal hun hjælpe virksomheder med at få pressens opmærksomhed og begå sig i rampelyset, og kunderne har allerede taget godt imod hende, siger hun. Foto: Mathias Banke

Karin Cruz Forsstrøm vil sikre klar tale mellem firmaer og presse - om både godt nyt og møgsager

Den tidligere nyhedsvært på TV2, Karin Cruz Forsstrøm, skal fremover rådgive virksomheder i pressehåndtering i marketing- og reklamebureauet Forsstrøm i Odense.
 
Skiftet sker, fordi Karin Cruz Forsstrøm har brug for at prøve sine egne evner af på en måde, der er anderledes fra den klassiske journalistik.
 
I sin nye rolle skal hun hjælpe virksomheder med at få deres budskaber ud i medierne samt klæde ledere og presseansvarlige på til at kunne håndtere pressen i krisesituationer.
 
- Som virksomhedsejer står man nogle gange i en situation, hvor man ikke kan styre nyhedsstrømmen selv. Så er det godt at have en strategi for, hvad man gør, når korthuset vælter, siger Karin Cruz Forsstrøm.

Bureauet Forsstrøm drives af hendes mand, Lars Cruz Forsstrøm, og det ligger ifølge hende lige til højrebenet, at de to skulle arbejde sammen.
 
Læs hele artiklen, hvor Karin Cruz Forsstrøm fortæller om karriereskiftet og den nye rolle, hun kommer til at have for erhvervslivet.

Efter en lang karriere hos TV2, slår journalist og tidligere nyhedsvært Karin Cruz Forsstrøm pjalterne sammen med sin mand i marketing- og reklamebureauet Forsstrøm. Her skal hun hjælpe ledere og presseansvarlige med at navigere selvsikkert i pressehåndtering - også når der bliver jokket i spinaten.

PRESSEHÅNDTERING: Efter 18 år hos TV2 træder Karin Cruz Forsstrøm ud af rollen som nyhedsjournalist.

I stedet er hun blevet en del af reklame- og marketingbureauet Forsstrøm i Odense, der drives af hendes mand, Lars Cruz Forsstrøm.

Her skal hun hjælpe virksomheder og ledere med at fange mediernes interesse, agere i krisesituationer og føle sig tilpas i rampelyset.

Tanken om at stoppe hos TV2 begyndte at rumstere for nogle måneder siden.

- Jeg tror, jeg er modnet over en periode, og nu vil jeg gerne udfordre mig selv på en anden måde end med klassisk journalistik. Deri opstod tanken om at støve mig selv lidt af og finde ud af, om man egentlig tør og kan, fortæller Karin Cruz Forsstrøm.

Selvom hun ser sig selv som en holdspiller, er der over tid spiret et ønske om at have mere personlig frihed. Om at bringe sin viden og ekspertise i brug på en måde, der ikke er plads til på en redaktion.

- Jeg har brugt nogle måneder på at vænne mig til tanken om at forlade mit job og finde et nyt ståsted i forhold til, hvad jeg så kan. Det skal selvfølgelig stå sin prøve, og det har jeg mod på, siger Karin Cruz Forsstrøm.

Næring til sjælen

Lysten til at stå i rollen som rådgiver er ikke kommet som et lyn fra en klar himmel.

Hos TV2 havde Karin Cruz Forsstrøm i nogle år rollen som medunderviser af helt nye journalistpraktikanter.

Hun var med til at inspirere og give gode råd til, hvordan journalistspirerne skulle begå sig på gulvet i nyhedsstudiet.

- Jeg trives godt i at lære fra mig. For det første bliver man bevidst om, hvor meget man egentlig selv har lært, og for det andet kan man se frugten af det, man har hjulpet med at plante. Det nærer min sjæl og mit hjerte, siger Karin Cruz Forsstrøm.

Blandt andet skal hun lære fra sig, hvordan man skærer sin pressemeddelelse eller pitch til, så det bliver interessant for en journalist.

Mange formår nemlig ikke at skære ind til benet og klart fortælle den egentlige historie om og gevinsten ved deres produkt eller ydelse.

- Vi vælter os i budskaber og marketing. Skal du trænge gennem urskoven af budskaber, skal du være helt spids på dit produkt og den ydelse, du tilbyder. Nogle gange handler det om at turde gå all in på én detalje eller pointe og skære alt det andet væk, siger Karin Cruz Forsstrøm.

Strategi til når korthuset vælter

Nyhedsredaktionen på TV2 måler og vejer konstant historier, når den skal sammensætte nyhedsfladen.

Det har gjort Karin Cruz Forsstrøm skarp på, hvad den gode historie er.

- For at du kan plante dig i det offentlige rum, kræver det en god case historie, det skal være bundet op på dokumentation og statistik, og det hele skal kommunikeres på en måde, så en journalist hopper på opgaven. Alle de ting er der brug for ude hos virksomhederne, hvis de gerne vil nå ud til en bestemt målgruppe gennem medierne, forklarer Karin Cruz Forsstrøm.

Karin Cruz Forsstrøm stiller også gerne op til at moderere events og debatter. Hun har allerede været ude at mødes med kunder, som har taget godt imod hende, siger hun. Foto: Mathias Banke

Når det kommer til medietræning, forestiller hun sig, at hun mest skal hjælpe virksomheder på mere end 50 medarbejdere, som løbende udtaler sig til pressen.

Det gælder både i forhold til den gængse kontakt til pressen, men også krisehåndtering.

- Det er heldigvis de færreste, der prøver det, men som virksomhedsejer står man nogle gange i en situation, hvor man ikke kan styre nyhedsstrømmen selv. Så er det godt at have en strategi for, hvad man gør, når korthuset vælter, siger Karin Cruz Forsstrøm og tilføjer, at krisehåndtering også tilbydes akut.

Tryghed fører til åbenhed

Det kan virke som en kovending at gå fra at være en journalist, der søger indsigt i virksomheder og organisationer, til en kommunikatør, der på sin vis fungerer som stopklods mellem medier og virksomheder.

De to roller står dog ikke i modsætning til hinanden, mener Karin Cruz Forsstrøm. Tværtimod.

Ved at ruste virksomhederne til at tage de svære snakke, bliver kommunikationen nemlig bedre.

- Mange lukker i, fordi de ikke føler sig trygge ved at udtale sig. Jeg har selv oplevet som journalist at ringe til nogen med kritiske spørgsmål, som de ikke tør besvare. Forhåbentligt gør jeg dem i stand til at åbne op, og det er bedre end alternativet, hvor virksomhederne lukker helt i.

- Så jo, på en måde bygger jeg murene op, men på den anden side skulle det også gerne gøre virksomheder mere åbne og ærlige, pointerer Karin Cruz Forsstrøm.

Cruz Forsstrøm

I Forsstrøm bliver Karin Cruz Forsstrøm en del af et team, der foruden hendes mand tæller tre medarbejdere.

Hun havde i noget tid luftet tankerne om at sige sit job op med Lars Cruz Forsstrøm.

Det er dog først her i sensommeren, det gik op for dem, hvordan det skulle gøres.

- Løsningen var lige til højrebenet. Han har tit brug for en med journalistisk erfaring, som kan skrive tekster og kommunikere på sociale medier. De kompetencer hyrer han nogle gange ind udefra, men hvis jeg alligevel skal gå egne veje, er det oplagt, at vi slår pjalterne sammen, fortæller Karin Cruz Forsstrøm.

Hun har heller ingen betænkeligheder i forhold til at arbejde sammen med ham, hun har dannet par med siden 1998.

- Jeg ville aldrig gøre det her, hvis jeg tænkte, der på nogen måde var fare på færde, eller hvis jeg var tvivl om, hvorvidt vi kan arbejde sammen. Når stormen kommer, vælter træerne ikke hos os, siger Karin Cruz Forsstrøm.

Du kan aldrig garantere, at klappen ikke går ned, når du står i rampelyset. Men du kan lære at begå dig i det, fortæller Karin Cruz Forsstrøm. Foto: Mathias Banke

Lær at stå i rampelyset: - Du skal turde skubbe sig selv ud over kanten

Karin Cruz Forsstrøm deler her sine tre bedste råd til, hvordan du lærer at føle sig tilpas, når alle kigger på en.
 
Nogle af lektierne har hun selv måttet lære på den hårde måde, når hun på live-nyhedsudsendelser har oplevet klappen gå ned.
 
1) Det første råd er at være dig selv. Nogle forsøger at stile efter at være en anden, og det gennemskuer tilskuere hurtigt.
 
2) Du skal turde skubbe dig selv ud over kanten. Det skærper dine sanser og holder dig ærlig. Du lærer også, hvordan du skal håndtere det, når klappen går ned.
 
3) Skal virkelig forbedre, hvordan du fremstår i rampelyset, er du nødt til at være din egen største kritiker. Det betyder blandt andet, at du skal lytte og se optagelser af dig selv, så du kan stille spørgsmålstegn ved alt, du laver.
 
Læs hele artiklen og få uddybet de tre råd.

Karin Cruz Forsstrøm deler her sine bedste råd til at begå sig i rampelyset, som hun har lært gennem 18 år hos TV2 som blandt andet nyhedsvært.

FORBEDRING: De fleste har nok set videoklip af nyhedsværter, der serverer sprogbøffer og ordsalater på live-tv eller fuldstændig mister tråden og må tage en dyb indånding, inden de kan fortsætte, hvor de slap.

Måske har du prøvet at holde en tale, hvor du stammer ordene ud, mens sveden pibler ned ad panden, og en del har nok prøvet at være til en eksamen eller jobsamtale, hvor den famøse klap er gået ned.

Det er ofte tåkrummende for både personen i rampelyset og dem, der ser på, for alle ved, hvor nervepirrende og ubehagelige sådanne situationer er at stå i.

Men ubehaget kan trænes væk, siger Karin Cruz Forsstrøm. Gennem 18 år på TV2 har hun stået foran kameraet et utal af gange som vært og journalist, og selvom du aldrig helt kan undgå de ubehagelige situationer, kan du lære at begå dig i dem.

Her deler hun tre råd til, hvordan du bedst lærer at føle dig tilpas i rampelyset.

1. Vær dig selv

- Folk går tit forkert i byen, fordi de stiler efter at være en anden. Det skal man ikke, og det vil altid skinne igennem, hvis du prøver det. 

- Hvis jeg i et interview undrer mig over noget, spørger jeg ind til det. Andre ville måske bare navigere over det uden at forstå det, fordi de ikke lytter godt nok. De kratter bare i overfladen og når ikke ind til kernen.

- Ved at være ærlig og tro mod sig selv sikrer du, at du kommer i dybden og reflekterer og afspejler, hvem du er som person. Er du en dygtig formidler, er det nok fordi, du har lidt kant eller du rammer en stemning.

- Jeg tror, at jeg har været god i det, jeg har lavet, fordi jeg har turdet spørge ind og blive ved med at stole på mig selv, fordi jeg ved, hvad det er for et interview, jeg gerne vil lave. 

- Kratter man for meget i overfladen uden at turde gå i dybden, bliver det ikke personligt. Det gælder også krisekommunikation. Er man leder, skal man turde indrømme fejl, når man har jokket i spinaten. Det kræver, at man er ærlig. Ellers kommer du til at virke som en, der ikke har fødderne på jorden, og som ikke tør stå ved sine fejl.

2. Skub dig selv ud over kanten

- Man skal turde skubbe sig selv ud over kanten, så man bliver udfordret. Det kan være foran en større forsamling, eller hvis man skal præstere foran nogen. Jeg har lært, at jeg selv er bedst i modvind. Når jeg er i modvind, skærper det mine sanser.

- Jeg har siddet i studiet og overhovedet ikke anet, hvad jeg skulle sige til seerne om 10 sekunder. Men det er dér, jeg er bedst, for så er jeg hudløst ærlig, og folk kan gennemskue mig. Der er ikke tid til at lade som om, man er en anden.

- Du kan godt skubbe sig selv derud, hvor du går i sort. Da handler det igen om at være ærlig og sige højt, at du tabte tråden og er nødt til at gå tilbage. Du bliver nødt til at genfinde den platform, du kom fra, ellers går du først helt ned.

- Det er vigtigt at sige, at klappen kommer til at gå ned for alle på et tidspunkt. Men som formidler skal du lære at være i det.

3. Vær din egen største kritiker

- Jeg har set mere end 90 procent af alle mine udsendelser igennem, og jeg har været min egen største kritiker. Jeg har virkelig krummet tæer over mig selv og har set ting, hvor jeg har tænkt "blev det virkelig sendt?".

- Du skal ikke være bleg for at indrømme dine egne fejl. Det er dér, man kan arbejde med sig selv. Vær djævlens advokat over for dig selv og stil spørgsmålstegn ved, hvorfor du gør forskellige ting.

- Hvorfor starter du alle dine sætninger på den måde? Hvorfor bruger du dine hænder sådan? Ved at kigge grundigt på dig selv, kan du flytte dig. Det er sådan, jeg selv har gjort.

- Mange siger, at de ikke kan lide at se dem selv, og det er også frygteligt. Men det er nødvendigt. Det er dér, du bliver virkelig god, fordi du ser, hvor du fejlede, og hvor du skulle have været skarpere.

Umbraco har hjemme i Thrige-firkanten midt i Odense. En stor del af møblerne er hentet i de lokale genbrugsforretninger, og madboderne i Thrige-hallerne gør det ud for kantine. Foto: Michael Bager

Her er Umbracos salgspris, kinesere overtager aktier i Scape, og dronecenter har europæisk interesse

Her er tre udvalgte nyheder fra Odenses erhvervsliv.

Umbraco blev solgt for omkring 275 millioner kroner

I 2004 udgav Niels Hartvig sit første program i sit fritidsprojekt Umbraco, i 2007 blev han fuldtidsansat, i 2010 var der fire ansatte, og i august 2021 blev Odense-firmaet solgt for omkring 275 millioner kroner.

For den pris får man en virksomhed, der har udviklet et program, som styrer hundredtusindvis af hjemmesider - et såkaldt CMS.

Salget er et år gammelt, men først nu får omverdenen at vide, hvor høj prisen var.

En del af tallet fremgår af det seneste regnskab for det selskab, der nu ejer virksomheden, Umbraco Interessenter ApS. Her er aktierne i selve Umbraco bogført til 228 millioner kroner, og det noteres, at de er bogført til købspris.

- Men det tal er et netto-beløb. I forbindelsen med handlen blev jeg og de tre andre ejere igen medejere sammen med de svenske købere, og værdien af de nye aktier er trukket fra i salgsprisen, forklarer Torben Frigaard Rasmussen, der var bestyrelsesformand og medejer før salget.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Aktiemajoriteten i Scape er på kinesiske hænder

Scape Techonologies laver robotter, der kan samle ting op fra kasser. Virksomheden har i flere år satset på bilindustrien, men prøver nu at få en bredere kundegruppe. Foto: Michael Bager

En af veteranerne i den fynske robotbranche er ved at brede sig ud på flere markeder for ikke at være så afhængig af bilindustrien. Scape Technologies har sat en ny pakke-robot i test to steder i Kina og sætter den til salg i Europa til oktober.

I mange år har kinesiske Maxonic været storaktionær i virksomheden, og denne virksomhed har sammen med andre kinesiske investorer samlet 18,5 millioner kroner, der er skudt ind i den danske virksomhed. Dermed sidder de kinesiske investorer tilsammen på et flertal af aktierne - 51 procent.

Den kinesiske indflydelse skyldes blandt andet, at Scape ikke har kunnet rejse så mange penge som ønsket i Danmark. Virksomheden er børsnoteret i Danmark, og kursen på dens aktier er nået ned på 1,66 kroner per styk.

Den lave kurs betyder, at der skal udstedes rigtig mange nye aktier for at få den tilstrækkelige kapital, og erfaringerne fra andre virksomheders forsøg på at gøre det samme har ikke været gode. Kineserne betaler dobbelt pris - 2,32 kroner per aktie.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.

Dronetestcenter er interessant for udlandet

Der var virkelig noget i luften over den fynske lufthavn i Beldringe tirsdag, hvor over 300 droneaktører var samlet til det årlige droneshow. Foto: Odense Robotics

Det årligt tilbagevendende droneshow i lufthavnen i Beldringe, der også huser flere lokale dronevirksomheder og et testcenter, blev i år et tilløbsstykke. Godt 300 droneaktører fra Danmark og udlandet havde tirsdag fundet vej til Beldringe for at blive klogere på den nyeste udvikling inden for droner.

Et par af de udenlandske gæster satte en tyk streg under, at Fyn er noget særligt, når det gælder droner. Således lød det fra Toby Potter, chef for forretningsudvikling i Europa for den britiske virksomhed OneSky:

- UAS Denmark Test Center (i lufthavnen, red.) er et af de mest interessante steder i Europa, når det gælder test af droner. Det gør det muligt for droneoperatører at teste og flyve på avanceret vis, og test-faciliteterne er meget mere tilgængelige og større end i Storbritannien, hvor det for eksempel ikke er muligt at teste flyvning over vand, som det er her.

- OneSky er på udkig efter et sted i Europa, hvor vi kan slå os ned, og her står Odense meget højt på listen, tilføjede han.

Læs hele historien hos Fyens Stiftstidende.