Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Odense i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Det har været vigtigt for Niels Sunke at få friske øjne til at tage et kig på Roliba og finde de opgaver og områder, virksomheden kan arbejde mere effektivt med. Foto: Mathias Banke

Rolibas generationsskifte betyder ikke bare en ny ejer

Alle virksomheder, der vel og mærke formår at holde sig kørende i længere tid, skal på et tidspunkt gennem et generationsskifte.

Roliba har været gennem flere, men derfor var det ikke uden udfordringer, da Niels Sunke overtog rollen som ejerleder for Tommy Christensen, der efter 25 år var klar til at give firmaet videre.

Det helt store vejbump var købesummen, for en virksomhed er dyr, når man som menig medarbejder skal overtage den.

I dette nyhedsbrev fortæller Niels Sunke, hvordan der i sidste ende blev fundet en løsning, alle er glade for, samt hvad han har sat i gang af ændringer i virksomheden.

Roliba har nemlig hidtil grebet arbejdet an på en lidt gammeldags måde, der gør det nødvendigt for Niels Sunke at fokusere på digitalisering og optimering, hvis han vil indfri sin egen ambition om at få virksomheden til at vokse, uden at omkostningerne følger med.

Som altid er du velkommen til at dele vores nyhedsbrev med andre, og nye læsere kan få nyhedsbrevet direkte i indbakken ved at tilmelde sig her.

Følg også gerne vores Linkedin-side, hvor vi løbende lægger historierne op.

Har du noget, du selv vil dele, eller har du blot lyst til at invitere på en kop kaffe, kan du skrive til os lige her.

Tak fordi du læser med.

Billede af Mathias Banke
Billede af skribentens underskrift Mathias Banke Erhvervsjournalist

Få Erhvervsliv Odense læst op her

Mads Pedersens forældre startede gartneriet med to små drivhuse, hvor der blev dyrket snitblomster. Siden kom grøntsagerne til, og i 1982 begyndte gartneriet som de første i Europa at levere tomater, der var plukket direkte i bakken. Det blev en sællert, kan man roligt sige. I dag er gartneriet Skandinaviens største. Arkivfoto: Morten Rode

Det skal du også vide fra virksomhederne i Odense

Det kendte gartneri Alfred Pedersen & Søn skifter navn til Nordic Greens for at strømline gartneriet og dets selskaber. Kun navnet ændres.

Colourbox gik sidste år i gang med at erstatte det traditionelle magthierarki med selvstyrende grupper. Det har dog været en større mundfuld, end ejerne havde regnet med.
 
Kristian Østerby Jepsen er ny kommunikationschef hos Erhvervshus Fyn. Han håber at kunne sætte spotlys på nye forretningsmuligheder inden for digitalisering og grøn omstilling.

Her er tre udvalgte historier fra byens erhvervsliv.

RUNDT I ODENSE: Det kendte Odense-gartneri Alfred Pedersen & Søn skifter navn. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Frem over vil gartneriet og dets selskaber gå under navnet Nordic Greens, der blandt andet skal signalere bæredygtighed.

- Vi har efterhånden startet flere gartnerier, og de hedder alle sammen noget forskelligt. Det giver nogle gange forvirringer. Vi har også produktion i Sverige, så vi skifter navn for at gøre det hele lidt mere strømlinet og fremadskuende. Ejerstruktur og alt andet er, som det plejer, så det er helt udramatisk, siger ejerleder Mads Pedersen til avisen.

Colourbox, der sælger licenser til stockfotos og en cloudløsning til billedmateriale, begyndt sidste år at ændre hierarkiet i virksomheden, så medarbejderne fik mere ansvar. Paradoksalt har det betydet meget arbejde for de to ejerledere Esben og Shinta Darling. Det skriver Erhverv+.

- Paradokset er, at du faktisk skal stramstyre i en periode for at kunne give slip. For at kunne uddelegere skal du i en periode påtage dig endnu mere arbejde. Når du går fra kassetænkning til en anden måde at arbejde på, kan du ikke bare give det frit og håbe, at det sker af sig selv. Du er nødt til at være meget detaljeret med at styre den proces på plads for at kunne give slip, forklarer Esben Darling til Erhverv+.

Forhåbningen er, at den nye struktur vil gøre det muligt at indfri ambitionen om at vokse sig fire gange større over de næste to år.

Kristian Østerby Jepsen forlader stillingen som redaktionschef hos DR Fyn og bliver i stedet kommunikationschef hos Erhvervshus Fyn. Det skriver Mediawatch.

Han glæder sig til at stille skarpt på nye forretningsmuligheder inden for digitalisering og grøn omstilling, når han skal få historier ud om Erhvervshus Fyns finansiering af og sparring med lokale virksomheder og startups ud i offentligheden.

- Digitalisering og bæredygtighed er to områder, som giver mening i en tid, hvor vores hverdag er gået online, og klimaforandringerne bliver tydeligere. Derfor håber jeg, at vi med gode og konkrete historier kan være med til at få endnu flere virksomheder med på den digitale og den grønne bølge, udtaler Kristian Østerby Jepsen i en pressemeddelelse.

Tommy Christensen (t.v.) har været ejerleder af Roliba i 25 år. Han har nu givet faklen videre til Niels Sunke, som har ambitioner om, at virksomheden skal vokse. PR-foto: Roliba

Niels er ny ejerleder i Roliba: - Jeg står på mål for hele balladen

Niels Sunke blev ansat i Roliba med henblik på at overtage rollen som ejerleder fra Tommy Christensen, der efter 25 år var klar til at give den videre. Nu er skiftet gennemført.
 
Den største udfordring var at finde finansieringen, der kan være en udfordring at skaffe som medarbejder. Heldigvis fandt Niels Sunke en løsning med sin bank, der blandt andet involverer sælgerfinansiering.
 
For at få nye kræfter ind i virksomheden, valgte Niels Sunke at sige farvel og tak til den siddende bestyrelse. I stedet har han allieret sig med en aktiv bestyrelsesformand, der kan agere sparringspartner for den nye ejerleder.

Niels Sunke fortæller, hvad der har været udfordringen ved det generationsskifte, som Roliba har gennemført. Det handler om finansiering, en ny bestyrelse og at slippe tøjlerne.

GENERATIONSSKFITE: Da Niels Sunke blev ansat som salgschef hos Roliba i 2017, var det med et klart mål om, at han på et tidspunkt skulle overtage rollen som ejerleder fra Tommy Christensen, der efter 25 år var klar til at give Roliba videre.

Niels Sunke havde tidligere været ansat i Roliba, og i mellemtiden bestred han stillinger, hvor han udviklede sin evne til at optimere forretninger og drive den kreative udvikling i virksomheder.

- Tommy ringede til mig og spurgte, om jeg ikke ville tage en snak med ham om at overtage Roliba. Egentlig havde jeg et job, jeg var glad for, men tænkte, at jeg lige så godt kunne tage snakken og finde ud af, hvad det gik ud på, siger Niels Sunke.

I dag er generationsskiftet gennemført, og Niels Sunke er i fuld gang med at forny Roliba ud fra sin egen vision, mens Tommy Christensen kigger forbi virksomheden et par gange om ugen.

Et generationsskifte er dog en tung proces, og det har krævet kreative finansieringsløsninger og benhårde beslutninger at nå i mål.

Investorer ville tjene en hurtig skilling

Den første udfordring var at finde ud af, hvordan Niels Sunke som enkeltperson kunne skaffe midlerne til at overtage ejerskabet af virksomheden.

Roliba ejede selv den bygning, virksomheden ligger i, men Niels Sunke og Tommy Christensen besluttede at sælge bygningen for at sænke virksomhedens samlede værdi. Dermed skulle Niels Sunke kun overtage selve driftsselskabet.

- Min første tanke var at få min investor med, som kunne være en partner og være med til at booste digitaliseringen og strømline virksomheden, siger Niels Sunke.

Han fandt hurtigt ud af, at det ikke ville være den rette løsning for Roliba.

- Jeg inviterede en del af de pengestærke folk i Odense ind, men deres filosofi var ”hvornår skal vi sælge igen?” Det kunne jeg ikke se mig i. Det ville være et lidt lusket spil i forhold til vores medarbejdere, for vi slår os op på, at vi vil bevare arbejdspladserne i Odense.

- Hvis jeg skulle samarbejde med en, der snakker om at sælge igen til nogen i Jylland, ville der gå for meget profit i at få en investor med, forklarer Niels Sunke.

I stedet foreslog banken at tage fat i Vækstfonden, der blandt andet hjælper med at sparke generationsskifter i gang ved at udlåne de nødvendige midler til den menige medarbejder, der skal overtage virksomheden. I sidste ende ville den løsning være dyr.

Står på mål for hele balladen

Da banken pludselig kunne stå inde for en høj kassekredit grundet Rolibas store varelager, blev det muligt at finde en løsning, hvor Tommy Christensen modtager pengene fra salget i bidder, samtidig med han er med til at finansiere salget.

I stedet for at sælge hele virksomheden på en gang, er den nu delt 80/20 mellem den nye og gamle ejerleder.

- Fordi vi vækster virksomheden fremadrettet, og Tommy får udbyttet af de 20 procent, får han mere for sin forretning på sigt, siger Niels Sunke.

Niels Sunke har blandt andet arbejdet på at digitalisere Roliba. Virksomheden er en sortimentsleverandør til en størstedel af landets byggemarkeder. Foto: Mathias Banke

- Den løsning var virkelig god, fordi banken går ind i det, og sælgeren er med til at få sin virksomhed videre. På den måde fandt vi en unik mulighed, hvor vi kunne undlade en investor og en dyr finansiering i Vækstfonden.

- Så er det vel at mærke mig, der står på mål for hele balladen. Jeg har i den grad hånden på kogepladen. Det har man, når man er en menig medarbejder, der gældsætter sig op til begge ører for at føre en virksomhed videre. Men det er jo charmen ved det, siger Niels Sunke.

Tøjlerne er sluppet

Generationsskiftet har også betydet en udskiftning af bestyrelsen.

Selvom det er rart at have folk med, der kender virksomheden godt, har Niels Sunke brug for en bestyrelse med friske øjne, der er med på ambitionen om at digitalisere og vækste forretningen.

Til det formål har den nye ejerleder allieret sig med Jørgen Lægaard, der er bestyrelsesformand i et hav af virksomheder.

- Han er med i det her som min sparringspartner og mentor, og han er en aktiv del af strategiudviklingen af Roliba. Det koster flere penge at få sådan en mand med, men til gengæld bliver han en meget mere aktiv del af hele virksomheden.

- Det var egentlig det, jeg ville have gjort med en aktiv investor, men nu har jeg gjort det via min bestyrelse i stedet for, forklarer Niels Sunke.

Selvom det ikke har været nemt for Tommy Christensen at give slip på virksomheden, har den tidligere ejer været god til at holde fast i, at han ikke skal blive hængende og risikere at blive en stopklods for virksomhedens vækst.

- Min store frygt var, at når vi endelig fik skrevet under på alle papirerne, om han så virkelig kunne slippe tøjlerne. Der må jeg klappe ham på skuldrene, for det har han virkelig gjort. Det er fedt, for så får vi hastighed på udviklingen af virksomheden, slutter Niels Sunke.

Niels Sunke er ny ejerleder i Roliba. Han er ved at føre virksomheden gennem en digital udvikling, der skal understøtte Rolibas fremtidige vækst. Foto: Mathias Banke

Roliba ryster støvet af sig under ny ledelse: Her er tre måder, virksomheden fornyer sig på

Rolibas nye ejerleder, Niels Sunke, er i gang med at forny virksomheden.

Her er tre måder, han gør det på:
 
1) En kontorrobot håndterer de kedelige og tunge opgaver, som en person tidligere har taget sig af manuelt. Det frigiver mandetimer, der i stedet kan bruges på salg.
 
2) Hjemmesiden skal erstattes af en digital platform, der automatisk genererer pluksedler til Rolibas lager. Det effektiviserer hele salgsprocessen.
 
3) De ansatte skal have mere ansvar. I stedet for at alle beslutninger skal gå gennem ejerlederen, skal de ansatte i Roliba være mere selvstændige.

Find inspiration når Niels Sunke fortæller, hvordan han som ny ejerleder vil modernisere Rolibas arbejdsprocesser, digitale platform og ledelsesfilosofi.

DIGITALISERING: Niels Sunke er ny ejerleder i Roliba, efter Tommy Christensen har givet rollen videre efter 25 år.

Generationsskiftet har givet anledning til at kigge virksomheden nøje efter i sømmene for at finde ud af, hvor der er tid at spare. Derfor hyrede Niels Sunke en ekstern konsulent, da han blev ansat i Roliba for 4,5 år siden, som lavede en analyse af virksomhedens rutiner og processer.

Det er nødvendigt, hvis Roliba skal leve op til den nye ejerledes ambition om, at virksomheden skal øge omsætningen, samtidig med den holder omkostningerne nede.

Her er tre områder, som Roliba er i gang med at optimere og nytænke.

Kontorrobot tager de kedelige opgaver

Hjørnestenen i Rolibas digitalisering er en robot, som Digital Proces i Odense har udviklet.

Robotten kører på en server i Svendborg, men den får en fysisk plads i Odense, så den har en form for tilstedeværelse i medarbejdernes hverdag.

- Medarbejderne får mulighed for at lægge emner på robotten. Hvis de har en proces, de tænker, robotten kunne tage sig af, kan de skrive det på en post it, og så snakker vi om, hvordan vi får det løst, siger Niels Sunke.

Robotten skal agere bindeled i de processer, der foregår i økonomisystemet. Processer, som bruger data, der førhen blev tastet ind manuelt, såsom at lave statistik til sælgerne.

- Indtil videre har vi sparet næsten en uge om måneden i arbejdstid, siger Niels Sunke.

Tanken er, at når vi frigiver vores medarbejdere for de tunge og monotone arbejdsrutiner i administrationen, frigiver det tid til at opsøge kunder og følge op på tilbud, så de laver salgsrelateret arbejde.

Det frigiver en medarbejder, så de kan bruge tiden på salgsarbejde i stedet.

- Hele tanken er, at når vi får de kedelige arbejdsopgaver væk, kan medarbejderne lave noget, der giver mere mening rent vækstmæssigt for forretningen. Så det er ikke, fordi vi skal afskedige medarbejdere, fordi robotten laver deres arbejde. Tværtimod. På den måde kan vi både øge omsætningen og holde omkostningerne nede, fordi vi ikke behøver ansætte nye medarbejdere for at følge med, forklarer Niels Sunke.

Digital platform

Den nye digitale platform skal blandt andet have samme funktion, som det fysiske showroom i Odense har i dag. Foto: Mathias Banke

Roliba er også i gang med at opdatere sin digitale tilstedeværelse.

I dag har virksomheden en simpel hjemmeside, hvor man kan finde oplysninger om varesortimentet, der relaterer til den enkelte byggekæde samt aflægge ordrer.

I fremtiden vil kunderne komme ind på en ny digital platform, der har et nyt digitalt flow, der med det samme danner en plukseddel til Rolibas lager, når kunderne lægger ordrer. Det kommer sælgerne til at kunne gøre, mens de står hos kunderne og modtager ordren, og dermed bliver hele processen fra salg til leveringen gjort langt mere effektiv.

Den nye platform kommer også til at indeholde langt flere detaljer om produkterne, og det giver de sælgere, som i dag bruger tid på at besvare spørgsmål fra kunder over telefonen, mulighed for at bruge tid på opgaver, der skaber vækst.

- Folk ringer, fordi de har spørgsmål til et bestemt produkt, og vi vil gerne kunne fortælle dem, at de kan søge alle oplysningerne frem på vores ny platform. Det bliver i høj grad et kæmpe opslagsværk til vores kunder, forklarer Niels Sunke.

Mere ansvar til de ansatte

Roliba har indtil for nyligt kørt på en måde, hvor alle beslutninger gik gennem ejerlederen.

Det vil Niels Sunke meget gerne gøre op med ved i højere grad at lade medarbejderne træffe beslutninger og byde ind med forslag til, hvordan Roliba kan gøre tingene bedre. Det betyder mere ansvar - og forhåbentligt også arbejdsglæde - til de ansatte.

- Roliba har været lidt støvet, og man har været for fokuseret på, at folk kommer klokken 8 og går klokken 16 - og ikke et minut før. Jeg har det anderledes. Hvis der er fleksibilitet, og vores medarbejdere kan byde ind med noget, kan det være, de bliver siddende længere, og så går de tidligere en anden dag.

Den gamle måde at gøre tingene på betød også, at ejerlederen sad med det meste viden i virksomheden. Det bliver spredt mere ud nu.

- Jeg mener, jeg har dygtige medarbejdere, som godt kan tage beslutninger. Hvis nogen er i tvivl eller usikre, kan de komme til mig, så jeg kan udstikke retningslinjer. Nogle vil træffe forkerte beslutninger, og det er fint. Hellere det, for det lærer medarbejderne mere af, end hele tiden at spørge "hvad gør vi her?", siger Niels Sunke.

På et tidspunkt bliver det hans egen tur til at give virksomheden videre, og for at gøre den proces så let som muligt, er Roliba i gang med at skrive procedurer ned for alle processer i virksomheden.

- Som jeg ser det, er det største problem i virksomheder med en ejerleder, at ejerlederen gør sig selv uundværlig. Den fejl vil jeg ikke lave. Derfor skal alle procedurer skrives ned. I sidste ende har vi så en manual til en fed digital platform og en virksomhed, der er god til at købe og sælge.