Customers 1st første udenlandske kunder kom af sig selv: Nu bliver indsatsen målrettet
Direktør Brian Jakobsen og resten af Customers 1st har det godt i Danmark, men nu er det på tide, at virksomheden kommer ud over landets grænser.
Første stop er Storbritannien. Det giver mening ud fra, hvor Customers 1st er lige nu, og selvom der er lavthængende frugter, har Customers 1st en behersket tilgang til at gå ind i nye markeder.
NYT MARKED: Brian Jakobsen ville sagtens kunne læne sig tilbage i direktørstolen og bare drifte Customers 1st - tidligere Servicepos - videre i den rille, virksomheden har formet siden stiftelsen i 2014.
Kunderne er der, indtjening er stabil, og organisationen er sat i struktur.
Men ambitionen er større end det, siger Brian Jakobsen. Derfor har Customers 1st besluttet, at det er på tide at gøre indtog på udenlandske markeder.
- Vi kunne godt sidde stille og tjene fint med penge, men det er ikke det, vi brænder for. Vi brænder for at komme ud over stepperne, så vi hele tiden udvikler os og er de bedste til det, vi laver, understreger Brian Jakobsen.
Han stiftede Customers 1st sammen med brødrene Lasse og Rasmus Melbye, og sammen har de udviklet en softwarepakke, der kan håndtere kassesystemer, lager- og sagsstyring for detailbutikker.
Virksomheden har generet overskud alle årene siden, og det eneste kapitalindskud er kommet fra Torben Frigaard, der i dag er en del af ejerkredsen.
Dermed har iværksætterne formået at skabe en forretningen uden at stifte gæld, og det er det fundament, Customers 1st springer ud i verden fra.
Organisk validering
Egentlig har Customers 1st allerede kunder i udlandet.
- Vi har faktisk udenlandske kunder i fem lande, og det er jo også derfor, vi tør gå i gang med det. Men dem vi har nu, er kommet helt af sig selv, uden at vi har skulle gøre en indsats, så vi har haft en opportunistisk tilgang til det, siger Brian Jakobsen.
De udenlandske kunder var egentlig bare folk, der havde hørt om Customers 1sts system og vist interesse. Det måtte de selvfølgelig gerne, men de skulle nok ikke forvente samme niveau af support, som man kunne få i Danmark, og systemet var heller ikke tilpasset andre lande end Danmark.
Trods det har kunderne hængt ved, og for Brian Jakobsen er det en indikation på, at der faktisk er et behov for Customer 1sts løsning uden for Danmark.
Men det kræver stadig en del arbejde at høste frugterne på det udenlandske marked.
- Vi ville være naive, hvis vi tænkte, at nu skal vi bare lukke aftaler og have lige så mange kunder i udlandet om et år, som vi har i Danmark. Så det er ikke fordi, vi forventer en eller anden massiv vækst inden for det første år, siger Brian Jakobsen.
Bruger de eksisterende kunder
Det første marked, Customers 1st kaster sig over, er Storbritannien. Der har virksomheden allerede kunder, systemet er versioneret til engelsk, og det er et sprog, som de nuværende ansatte kan yde support på.
Alligevel er der ting, som Customers 1st skal have styr på, inden de for alvor er klar til målrettet at gå ind på det britiske marked.
Hvordan skal man eksempelvis tage højde for kulturen? Og hvilke andre systemer og programmer skal Customers 1sts løsning kunne arbejde sammen med?
- Meget af det har vi researchet i forvejen, men nu går vi fra den opportunistiske tilgang til en dedikeret indsats, vi investerer i at lave lokaliseret tilpasning af systemet, så det kan gå i markedet, og vi laver en salgsindsats, forklarer Brian Jakobsen.
Han og teamet har allerede snakket med de eksisterende kunder for at blive klogere på markedet.
- Men der kommer til at være ting, vi bliver overrasket over det næste års tid. Målet lige nu er egentlig at blive klar til at få lavet setuppet, så vi kan køre noget i udlandet i en større skala, fortæller direktøren.
Fokuseret indsats
En fejl, Customers 1st ikke begår igen, er at skyde med spredehagl efter kunder. I starten havde iværksætterne en idé om, at de bare skulle ud af boksen og have de største kunder så hurtigt som muligt.
- Det var altid fedt, når man så fik dem, men vi var faktisk ikke klar til dem i starten. Det samme kan man sige om brancher, som der er stor forskel på. Derfor vil vi fokusere på nogle bestemte og finde de lavthængende frugter der først, siger Brian Jakobsen og nævner hoteller og restauranter som et segment, Customers 1st løsning ikke er den rigtige for.
Til en start er der ingen planer om at etablere et kontor i udlandet, for det er slet ikke nødvendigt for virksomheden, der ret nemt kan udføre dets opgaver på afstand.
- Men det kan jo være, vi finder ud af, at det på det engelske marked er sindssygt godt at have en mand derovre. Vi kommer også til at tage nogle ture til London, besøge messer og ringe kold kanvas, ligesom vi gjorde, da vi begyndte i Danmark, siger Brian Jakobsen.
Ekspanderingen kommer til at koste, men Brian Jakobsen holder fast i virksomhedens måde at gøre tingene på.
- Vi laver ikke en kæmpe funding-runde for at rejse kapital. Vi har sat nogle penge af, vi skal brænde af for at lære. Vi er meget ambitiøse, og vi vil gerne lave meget larm, men vi har stadig et princip om at gøre alting med rettidig omhu. Det, mener vi, er den ordenligt måde at gøre tingene på.